Juuri näistä ilmamäärän ja happitunnistimen puutteen vuoksi ruuttavärkeihin ladataan huollossa omat ruiskukartat riippuen siitä missä päin maailmaa peliä käytetään. Onko pohjolan perukoilla, käytetäänkö yli 2500m korkeudessa, etelän kuumuudessa ym ym.
Silloin kun ei ole ilmamäärämittaria tai lamdaa käytössä toimii ruisku ennalta määrätyllä ohjelmalla joka haistelee imuilman/moottorin ym lämpötilaa, kaasuläpän asentoa. sytytysennakkoa, mahdollisesti moottorin nakutusta, kampiakselin/nokan asentoa, moottorin kierrosnopeutta ja bensanpainetta. Jotain saattoi vielä unohtua, nämä tuli nyt ekana mieleen.
Näiden pohjalta on valmistaja tehnyt eri ruiskukartat ja jos esim moottorin hengittävyyteen tehdään muutoksia niin ruiskukartta ei välttämättä toimikkaan optimaalisesti vaan kone voi käydä laihalla/rikkaalla muutosten jälkeen.
Sitten kun ruuttaan lisätään ilmamäärämittari, lambda anturi tai molemmat niin asia muuttuu hiukan simppelimmäski tasamaan tallaajan kannalta.
Jotensakin tällä viisii nämä värkit toimii, voi olla että artikulointi on taas ristiriidassa jonkun pienen toiminnan kannalta mutta sou not?
