kytkin luistaa
kytkin luistaa
aaapuva !!!!
Honda 400 mallia -06 ja kytkin luistaa puunajossa. Mistä haen parannusta? Öljyillä (Honda G4) ajettu n. 35 h, öljyä riittävästi, paraneeko jos vaihtaa toiset öljyt ja jos niin mikä on parempaa? Vaiva ilmennyt nyt syksyllä kun ilmat kylmenneet, vaivaako viskositeetti 10W-40?
kertokaa kokemuksistanne...
Honda 400 mallia -06 ja kytkin luistaa puunajossa. Mistä haen parannusta? Öljyillä (Honda G4) ajettu n. 35 h, öljyä riittävästi, paraneeko jos vaihtaa toiset öljyt ja jos niin mikä on parempaa? Vaiva ilmennyt nyt syksyllä kun ilmat kylmenneet, vaivaako viskositeetti 10W-40?
kertokaa kokemuksistanne...
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
Re: kytkin luistaa
itse huomasin rinconissa että "hondan" öljy oli ihan surkea.luisti niin paljon kylmillä kelillä ettei liikahtanutkaan,vaihdoin samantien takaisin teboilin öljyyn minkä koin toimivaksi,eli ei luistanut.
ja jos oli öljyä pikkasen liikaa tai liian vähän luisti,että aika herkkä oli..mutta sulla ei 400:ssataida olla ollenkaan sama systeemi kuin rinconissa,mutta ehkä voin vertaa sit vanhaan 300:een trx mikä mulla oli,se oli kanssa aika nirso öljyjen suhteen,kelpasi vaan castrol onko se nyt gps vai gpz....sillä se ei luistanut.
ja jos oli öljyä pikkasen liikaa tai liian vähän luisti,että aika herkkä oli..mutta sulla ei 400:ssataida olla ollenkaan sama systeemi kuin rinconissa,mutta ehkä voin vertaa sit vanhaan 300:een trx mikä mulla oli,se oli kanssa aika nirso öljyjen suhteen,kelpasi vaan castrol onko se nyt gps vai gpz....sillä se ei luistanut.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Re: kytkin luistaa
Itsellä nyt Motulin 5100 10W40:set kokeilussa puoliautomaattisessa Catissa ja parhaiten toimii keskipakoiskytkin sekä vaihteisto tähänastisista öljyistä. Aika näyttää miten pelaa pidemmän päälle. Aikaisemmat öljyt Hondan GN4 10W-40 ja Arctic Catin "oma" 10W-40 mineraaliöljy. Kumpaankaan edellämainittuun en ole palaamassa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Re: kytkin luistaa
hondan huollossa neuvoivat lisäämään öljyä nimenomaan yli öljytikun ylärajan ja kokeilemaan sitten. Samoin suosittelivat Hondan omaa ATV-öljyä, tottakai, (ja kallistakin).
Lisäsin öljyä (GN4) reilusti ja kas kummaa: ainakin kun hain hirvenraadon hakkuuaukolta ja seuraavana päivänä pari kuormaa rankoja kärryllä samasta maastosta kuin aiemminkin niin kytkin ei enää luistanutkaan, ei ainakaan niin paljoa kuin ennemmin.
onko tuo öljyn määrä tosiaan noin tarkka vai vaikuttaako enemmän että koneeseen tuli "uutta öljyä"??
Lisäsin öljyä (GN4) reilusti ja kas kummaa: ainakin kun hain hirvenraadon hakkuuaukolta ja seuraavana päivänä pari kuormaa rankoja kärryllä samasta maastosta kuin aiemminkin niin kytkin ei enää luistanutkaan, ei ainakaan niin paljoa kuin ennemmin.
onko tuo öljyn määrä tosiaan noin tarkka vai vaikuttaako enemmän että koneeseen tuli "uutta öljyä"??
Re: kytkin luistaa
Luistava kytkin heikentää aika nopeasti öljyn voiteluominaisuuksia, joten kannattanee suht nopeasti laittaa ölpät vaihtoon. Työkäyttö on öljylle erityisen raskasta, kun on paljon liikkeelle lähtöjä, raskaita vetoja ja edes takaisin sahaamista. Työkäytössä öljynvaihtoväliäkin kannattanee vähän lyhentää. Kuulostaa kyllä erikoiselta että Hondassa öljyä pitäisi lisätä yli mittatikun asteikon. Suoritetaanko siinä öljymäärän mittaus mittatikku täyttöaukon huulilla vai pohjaan kierrettynä. Siinä tulee jo aika paljon mittaustulokseen eroa. Sopiva öljynmäärä lienee kuitenkin valmistajan suosittelema määrä. Eikä sitä siitä kovin paljoa pitäisi vaihtovälin aikana hävitä.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
-
- 6WD
- Viestit: 636
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 23:14
- Paikkakunta: koillismaa
Re: kytkin luistaa
kannattaa lukea ohjekirja miten öljymäärä tarkistetaan.nämä kuivasumppukoneet kuten rincon ja myös 500 tosi kiinalainen systeemi öljyn tarkistus.ei ole tosiaankaan perinteinen nostetaan mittatikku ennen lähtöä,mittatikku luetaan kumminkiin kierteen huulilta. 

ja höh tietenkin se on honda
Re: kytkin luistaa
Hondan manuaalista: ATV tasaiselle alustalle, mittaa öljyn määrä laittamalla mittatikku reikäänsä, älä kierrä sitä kiinni, öljyä ylämerkkiin saakka, älä täytä yli.
Kysyin Hondan huollosta miksi suositellaan öljyn lisäystä jopa yli ylärajan oli vastaus seuraava: Kun ajetaan esim. puita epätasaisessa maastossa, on ojien ylityksiä (vaikka olisi luiskattukin) jne, ATV saattaa olla kovastikin kallellaan, niin juuri silloin öljy lorahtaa mottorissa nurkkaan ja kytkin ei saa riittävästi öljyä -----> luistaa.
Tuohon on minun maallikkona uskominen, lieneekö sitten totuus???
Suosittelivat huollossa, samoin kuin Pusikkoonkin, tavallista tiheämpää öljynvaihtoa (esim. 50 käyttötunnin välein) jos on raskasta käyttöä.
Paikallisen Honda-myyjän mukaan GN4 10W-40 poistuu valikoimista ja tilalle tulee vastaava moottoripyöriin tarkoitettu öljy kuin markkinoilla oleva puolisynteettinen Hondan ATV-öljy (5W-30), joka ei ollutkaan niin kallista kuin aluksi luulin...
Kysyin Hondan huollosta miksi suositellaan öljyn lisäystä jopa yli ylärajan oli vastaus seuraava: Kun ajetaan esim. puita epätasaisessa maastossa, on ojien ylityksiä (vaikka olisi luiskattukin) jne, ATV saattaa olla kovastikin kallellaan, niin juuri silloin öljy lorahtaa mottorissa nurkkaan ja kytkin ei saa riittävästi öljyä -----> luistaa.
Tuohon on minun maallikkona uskominen, lieneekö sitten totuus???
Suosittelivat huollossa, samoin kuin Pusikkoonkin, tavallista tiheämpää öljynvaihtoa (esim. 50 käyttötunnin välein) jos on raskasta käyttöä.
Paikallisen Honda-myyjän mukaan GN4 10W-40 poistuu valikoimista ja tilalle tulee vastaava moottoripyöriin tarkoitettu öljy kuin markkinoilla oleva puolisynteettinen Hondan ATV-öljy (5W-30), joka ei ollutkaan niin kallista kuin aluksi luulin...
Re: kytkin luistaa
Eiköhän ne Hondan insinöörit ole mitoittaneet sen öljytilavuuden mahdolliset maaston epätasaisuudet huomioon ottaen. Epätasainen maastohan on kuitenkin mönkijälle sitä kaikkein tyypillisintä käyttöaluetta. Tuosta ylitäytön tarpeesta olisi kyllä mukava kuulla Honda kuskien kokemuksia. 50 tuntia on itsellä pyrkimys pitää öljynvaihtovälinä, öljyn laatua, sekä määrää tasaisin väliajoin tarkkaillen ja tarvittaessa lisäillen.viking kirjoitti:...Kysyin Hondan huollosta miksi suositellaan öljyn lisäystä jopa yli ylärajan oli vastaus seuraava: Kun ajetaan esim. puita epätasaisessa maastossa, on ojien ylityksiä (vaikka olisi luiskattukin) jne, ATV saattaa olla kovastikin kallellaan, niin juuri silloin öljy lorahtaa mottorissa nurkkaan ja kytkin ei saa riittävästi öljyä -----> luistaa.
Tuohon on minun maallikkona uskominen, lieneekö sitten totuus???
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Re: kytkin luistaa
Ei ole mitään tarvetta ylitäyttää ainakaan kytkimen takia. Hydrostaatti systeemit voi olla nirsompia öljymäärästä.pusikkoon kirjoitti: Tuosta ylitäytön tarpeesta olisi kyllä mukava kuulla Honda kuskien kokemuksia.
Jotenkin epäilisin hydropuolen vaivaa, kytkin lieneen sama kun muissakin Hondissa, eli kestää vaikka puolituntia kaasu pohjassa paikallaan.
Edit. räjäreiden mukaan erilainen kytkin kuitenkin. Voihan se kai sittenkin susi olla, en tiedä, ei ole tuttu.
Re: kytkin luistaa
Pusikkoon kirjoiti: Tuosta ylitäytön tarpeesta olisi kyllä mukava kuulla Honda kuskien kokemuksia.
Ei ole mitään tarvetta ylitäyttää ainakaan kytkimen takia. Hydrostaatti systeemit voi olla nirsompia öljymäärästä.
Jotenkin epäilisin hydropuolen vaivaa, kytkin lieneen sama kun muissakin Hondissa, eli kestää vaikka puolituntia kaasu pohjassa paikallaan.
Edit. räjäreiden mukaan erilainen kytkin kuitenkin. Voihan se kai sittenkin susi olla, en tiedä, ei ole tuttu.
Kyseessä on tosiaankin 400 FA, mutta puunajossa käytän vain ja ainoastaan nappivaihteita. Silloin tuota luistamista onkin ilmennyt. FA:lla ajaessa meno on kuminauhamaista ja en osaa silloin sanoa luistaako ja jos niin kuinka paljon ja milloin tuo on hydrolle ominaista menoa. Toki ajelen FA:lla maastossa ilman puukuormaa, on paljon hupasempaa kun ei tartte vaihdella vaihteita jatkuvasti kun metsämaastot on mitä on...
Vaihdan öljyt heti kun saan haettua ATV:n pois metsästä (en viitti joka kerta tuoda kärryllä kotipihaan) ja tuumaillaan sitten onko uusilla öljyillä vaikutusta. Jos ei niin takuuta vielä vuosi jäljellä, joten huoltoon...
Ei ole mitään tarvetta ylitäyttää ainakaan kytkimen takia. Hydrostaatti systeemit voi olla nirsompia öljymäärästä.
Jotenkin epäilisin hydropuolen vaivaa, kytkin lieneen sama kun muissakin Hondissa, eli kestää vaikka puolituntia kaasu pohjassa paikallaan.
Edit. räjäreiden mukaan erilainen kytkin kuitenkin. Voihan se kai sittenkin susi olla, en tiedä, ei ole tuttu.
Kyseessä on tosiaankin 400 FA, mutta puunajossa käytän vain ja ainoastaan nappivaihteita. Silloin tuota luistamista onkin ilmennyt. FA:lla ajaessa meno on kuminauhamaista ja en osaa silloin sanoa luistaako ja jos niin kuinka paljon ja milloin tuo on hydrolle ominaista menoa. Toki ajelen FA:lla maastossa ilman puukuormaa, on paljon hupasempaa kun ei tartte vaihdella vaihteita jatkuvasti kun metsämaastot on mitä on...
Vaihdan öljyt heti kun saan haettua ATV:n pois metsästä (en viitti joka kerta tuoda kärryllä kotipihaan) ja tuumaillaan sitten onko uusilla öljyillä vaikutusta. Jos ei niin takuuta vielä vuosi jäljellä, joten huoltoon...
-
- 2WD
- Viestit: 39
- Liittynyt: 25 Tammi 2009 20:11
- Mönkijä:: Honda rincon 680
- Paikkakunta: Pyhäntä
Re: kytkin luistaa
Mun oma rincon kävi vähän aikaa sitten huollossa(tais olla neljäs kerta). Niin nyt huomasin et kylmällä koneella ainakin kolmos vaihteella luistaa laatikko..
En vielä ole ottanut selvää huollosta et mikä mahtais olla syynä moiseen.. Ennen ei ole ollut mitään ongelmia luistamisen kans.
En vielä ole ottanut selvää huollosta et mikä mahtais olla syynä moiseen.. Ennen ei ole ollut mitään ongelmia luistamisen kans.
Re: kytkin luistaa
tieten vaihtaneet sitä hondan omaa öljyä ja sillä ei minun mielestä tehny mitää ku vertaa mobilin rally formulaan ja tb,n poweriin, minulla ainaki jos pakkasessa lähtee heti ekan startin jälkeen liikkeelle niin meno hyytyy kolmosella, vähän aikaa ku ajelee ykkösellä että öljyt lämpenee niin sitte kyllä pelaa.TRX680 kirjoitti:Mun oma rincon kävi vähän aikaa sitten huollossa(tais olla neljäs kerta). Niin nyt huomasin et kylmällä koneella ainakin kolmos vaihteella luistaa laatikko..
En vielä ole ottanut selvää huollosta et mikä mahtais olla syynä moiseen.. Ennen ei ole ollut mitään ongelmia luistamisen kans.
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: kytkin luistaa
junnua kirjoitti:tieten vaihtaneet sitä hondan omaa öljyä ja sillä ei minun mielestä tehny mitää ku vertaa mobilin rally formulaan ja tb,n poweriin, minulla ainaki jos pakkasessa lähtee heti ekan startin jälkeen liikkeelle niin meno hyytyy kolmosella, vähän aikaa ku ajelee ykkösellä että öljyt lämpenee niin sitte kyllä pelaa.TRX680 kirjoitti:Mun oma rincon kävi vähän aikaa sitten huollossa(tais olla neljäs kerta). Niin nyt huomasin et kylmällä koneella ainakin kolmos vaihteella luistaa laatikko..
En vielä ole ottanut selvää huollosta et mikä mahtais olla syynä moiseen.. Ennen ei ole ollut mitään ongelmia luistamisen kans.
oliskohan moottorin "kunnollinen" esilämmitys paikallaan ennen ajoon lähtöä?jos starttauksen jälkeen lähtee pakkasessa suoraan ajamaan ja sitten valittaa ettei kone toimi niinkun pitää, niin sitä kutsutaan meilläpäin kuskin omaksi tyhmyydeksi,ei öljyn huonoudeksi

- Catiska
- 6WD
- Viestit: 430
- Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
- Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: kytkin luistaa
No, tuokin on suhteellista. Omalla koneellani voin ihan hyvin lähteä ajamaan käytännössä suoraan käynnistyksen jälkeen, samoin kaikilla autoillani, moottorikelkoillani yms. Niitä kutsutaan meilläpäin hyvin suunnitelluiksi ja kunnossa oleviksi laitteiksi.
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: kytkin luistaa
Catiska kirjoitti:No, tuokin on suhteellista. Omalla koneellani voin ihan hyvin lähteä ajamaan käytännössä suoraan käynnistyksen jälkeen, samoin kaikilla autoillani, moottorikelkoillani yms. Niitä kutsutaan meilläpäin hyvin suunnitelluiksi ja kunnossa oleviksi laitteiksi.
avattaren perusteella omistat can-am merkkisen mönkijän jonka tekniset ratkaisut eroavat rinconin toteutuksesta melkoisesti.eivät näin ollen ole vertailu kelpoisia.kuten junnua asian ilmaisi:"minulla ainaki jos pakkasessa lähtee heti ekan startin jälkeen liikkeelle niin meno hyytyy kolmosella, vähän aikaa ku ajelee ykkösellä että öljyt lämpenee niin sitte kyllä pelaa".kukin toki parhaaksi katsomallaan tyylillä mutta itse olen suosinut koneen lämpimäksi käyttöä sekä rinconissa että 500fa:ssa enkä ole törmännyt minkäänlaiseen "luistamiseen".hyvä että teilläpäin laitteet suunnitellaan hyvin ennen markkinoille tuontia ja ne ovat kunnossa.silloin ajamisesta nauttii ja saa laitteistaan rahojaan vastaavan hyödyn.
Viimeksi muokannut jukka81, 12 Marras 2009 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.