hondan lukko
Re: hondan lukko
Minä kuulin pari kuukautta sitten että nyt sadaan lukko etupyörille myös Hondalle (lisävarustus) minulla on itse 500fe ja ajattelin ehkä hankkia. tietääkö joku paljonko maksaa?
Honda TRXFE Foreman 500 -08
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: hondan lukko
Oliko kyseessä Hondan original lisävaruste vai mahdollisesti tässäkin topikissa esiintynyt Detroit locker?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: hondan lukko
V500 kirjoitti:Minä kuulin pari kuukautta sitten että nyt sadaan lukko etupyörille myös Hondalle (lisävarustus) minulla on itse 500fe ja ajattelin ehkä hankkia. tietääkö joku paljonko maksaa?
huhut on huhuja kunnes toteen näytetään


Re: hondan lukko
Jos kuvista oikein ymmärsin, niin kaikki voima välittyy vain ja ainoastaan sen tapin kautta. (?) Iso lautaspyörä pyörittää tappia, tappi pyörittää osia jotka pyörittävät vetareita. Ei ihme, että on kovilla.stidi1 kirjoitti:otti ja katkes toi detroitin keskitappikestihän se pari kuukautta
![]()
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: hondan lukko
Jo otetaan normi ratastasauspyörästö, niin voima välittyy kahden "tapin" avulla, joten vahvuus Detroitin luokkaa.
Itse uskon, että tappi katkeaa, kun uppolumessa ajetaan ja keula alkaa ravistamaan/nykimään. Se meinaan ravistaa todella rankasti, niin detroitilla, kuin palamallilla. Ei auta öhlarin alusta, sillä isot pyörät aiheuttaa vetareissa ja muualla voimalinjassa joustoa. Uskoisin tämän jouston olevan todellinen syy sen tapin katkeamiseen, sillä nykivä veto moninkertaistaa rasituksen kaikkialla.
Korjaustoimenpiteenä Gorilla-vetarit voisi jeesata.
Itse uskon, että tappi katkeaa, kun uppolumessa ajetaan ja keula alkaa ravistamaan/nykimään. Se meinaan ravistaa todella rankasti, niin detroitilla, kuin palamallilla. Ei auta öhlarin alusta, sillä isot pyörät aiheuttaa vetareissa ja muualla voimalinjassa joustoa. Uskoisin tämän jouston olevan todellinen syy sen tapin katkeamiseen, sillä nykivä veto moninkertaistaa rasituksen kaikkialla.
Korjaustoimenpiteenä Gorilla-vetarit voisi jeesata.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 714
- Liittynyt: 04 Touko 2006 10:44
- Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
- Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
- Viesti:
Re: hondan lukko
Sen hyppimiseen saa kiinni jarrulla todella nopeaan, itse nyt ainakin nuo pari retkeä olen ajanut ihan normisti (eli sen suuremmin pohtimatta kestääkö vai ei) mutta hyppimisen tapan jarrulla héti alkuunsa.
Siihen rasitukseen tietty voi vaikuttaa monella tapaa ja ajotapa on yksi, itse ajelen hieman rennommin eli tulee sitä happeakin annettua välillä. Toisaalta tuossa padassa ei sitä repivää voimaa juuri ole ja ehkä BH on sopiva kumi asiaan, ei mikään idoottipitävä mutakumi ja seos on pehmeä eli voisi uskoa sen vaimentavan niitä iskuja sille tapille.
Emil, laitan sen Detroitin sitten muovipulloon kun se antaa periksi, saat sitten sitä tutkia rauhassa ?
Ja kun tämä nyt näyttää kestävän niin ajattelin että laitetaan vielä se lifti....isot pojat sanoo että takaristikko antaa sillon periksi.
Noi Gorillat varmaan auttaa mutta jos ei tuo kestä niin sitten mennään vakioon ja ajellaan sillä.
Ajattelin myös että tuon tapinhan pitää olla suhteellisen kovaa materiaalia, tuskin Tractech siinä kauhesti on säästellyt, senhän voi teettää jostain uber kovasta jos se alkaa siitä olla kiinni, parempi tietty että pysyy nipussa noin.
Montako tuntia Roosan Detroitti on jo ajettu ?
Siihen rasitukseen tietty voi vaikuttaa monella tapaa ja ajotapa on yksi, itse ajelen hieman rennommin eli tulee sitä happeakin annettua välillä. Toisaalta tuossa padassa ei sitä repivää voimaa juuri ole ja ehkä BH on sopiva kumi asiaan, ei mikään idoottipitävä mutakumi ja seos on pehmeä eli voisi uskoa sen vaimentavan niitä iskuja sille tapille.
Emil, laitan sen Detroitin sitten muovipulloon kun se antaa periksi, saat sitten sitä tutkia rauhassa ?
Ja kun tämä nyt näyttää kestävän niin ajattelin että laitetaan vielä se lifti....isot pojat sanoo että takaristikko antaa sillon periksi.
Noi Gorillat varmaan auttaa mutta jos ei tuo kestä niin sitten mennään vakioon ja ajellaan sillä.
Ajattelin myös että tuon tapinhan pitää olla suhteellisen kovaa materiaalia, tuskin Tractech siinä kauhesti on säästellyt, senhän voi teettää jostain uber kovasta jos se alkaa siitä olla kiinni, parempi tietty että pysyy nipussa noin.
Montako tuntia Roosan Detroitti on jo ajettu ?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: hondan lukko
Mulla ollu detroit kiinni jo ainakin 100 tuntia. No problem. Pitänee kokeilla tuota jarrukikkaa. Eipä ole detroitin kanssa tullut edes mieleen... 

Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: hondan lukko
Asensin rinconiin detroitin keulalle ja pikaisen kokemuksen perusteella verraton kapine. Ne paikat missä ilman lukkoa piti kaasulla ja kikkailulla menna niin nyt hissukseen ajamalla. Hintansa arvoinen kapistus.
Momentinmuutimen ansiosta voit tarvittaessa edetä vaikka aivan hidasta mateluvauhtia, mikä ei tavallisella mönkijällä onnistu.
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: hondan lukko
Sitä hondan alkuperästä suretrackia voi tiukentaa vaihtamalla sen jousiprikan kylessä olevan tavan prikan. Saa eri paksusia ja kokeilemalla löytyy sopiva 10€/kpl. Yhteen 420fe hen keulaa shimmailtiin viime keväänä ja hyvin on pelannut. Menee minne kuski tahtoo. 0,2mm paksumpi prikka on nyt paikollaan ja kaikilla vetää. Toki kovalla kaasun käytöllä sekin lyö läpitte mutta kun rauhassa vedättää niin toimii. Onhan se tieten jäykempi ajettava mutta kaurapuuron kun aamulla syö niin ei hätiä. 

Re: hondan lukko
Samaa kokeiltu ja toimii, tosin rikka oli paksumpi ja ei anna yhtään periks joten murroksien kestävyys on tiukilla.hape kirjoitti:Sitä hondan alkuperästä suretrackia voi tiukentaa vaihtamalla sen jousiprikan kylessä olevan tavan prikan. Saa eri paksusia ja kokeilemalla löytyy sopiva 10€/kpl. Yhteen 420fe hen keulaa shimmailtiin viime keväänä ja hyvin on pelannut. Menee minne kuski tahtoo. 0,2mm paksumpi prikka on nyt paikollaan ja kaikilla vetää. Toki kovalla kaasun käytöllä sekin lyö läpitte mutta kun rauhassa vedättää niin toimii. Onhan se tieten jäykempi ajettava mutta kaurapuuron kun aamulla syö niin ei hätiä.
Re: hondan lukko
Satuiko kumpikaan kokeilemaan kuinka paljon vanha ja uusi kokoonpano vaatii vääntöä toisen puolen pyörittämiseksi? Korjausopas antaa alkuperäisasetuksesksi 14-17 Nm. Entä mittasitteko sille shimmilevylle sopivan paksuuden ja sit siitä lähditte kasvattamaan vai pistittekö vaan paksumpaa ja kokeilitte? Mitkäs on muuten ne shimmilevyn ulkohalkasija ja reiän halkasija, ni sais käytyä hakemassa tosta pulttikaupasta..
crf450 ja rincon
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: hondan lukko
Ihan kokeilemalla. Alkuperänen oli muistaakseni 1,55mm paksu ja niitähän on 0,1mm välein 1,5/1,6/1,7 jne... 1,7 tai 1,8 on nyt paikollaan. Ei muista kumpi. Siellä on milli tolkulla tilaa että ei sen puoleen. Aluksi ei jaksanut pyörittää renkaita eri suuntiin käsin, mutta on varmaan jousi sen verta löystynyt että nykyään antaa pyörittää renkaista. Eli jos sen yhen pykälän ohuemman levyn ois laittanut niin kokonaisuus olisi parempi. Jousi ei löystyisi mutta veto molemmilla renkailla olisi. Mutta tällä mennään kun se puolenkymmentä kertaa keväällä käytettiin auki ja erejä testailtiin niin ei kerennyt enempää. Tämä toimii näinkin.
Vaatii pientä testausta että tuosta saa hyvän mutta huomattavasti halvempi ja rakenteellisia pysyviä muutoksia ei tarvi tehrä. Kuten detroitissa sorvata se huuli pois. Puoli tuntia menee 420ssa kun etuperän käyttää pöydällä ja sen levyn vaihtaa ja pulttaa perän paikolleen.

Vaatii pientä testausta että tuosta saa hyvän mutta huomattavasti halvempi ja rakenteellisia pysyviä muutoksia ei tarvi tehrä. Kuten detroitissa sorvata se huuli pois. Puoli tuntia menee 420ssa kun etuperän käyttää pöydällä ja sen levyn vaihtaa ja pulttaa perän paikolleen.
Re: hondan lukko
Nappasin lukon mökiltä mukaan ja nyt on mittaitu ja ihmetelty nappuloiden liikettä. 0,3mm näyttäis olevan tilaa kasvattaa shimmiä. Vähän vaan näyttäisi, että toi systeemi on luistanu väärästä paikasta, kun shimmiin on painautunu öljyuran jälki ja jousen puoli on selvästi kulunut. Kääntämällä shimmin jousi+shimmi paksuun kasvaa 0,2mm, tosin kaikki ei ole kulumaa vaan toi shimmi on myös painunu vähän lautasen muotoseks. Huomasko muut samaa? Onko jopa, että paikka kärsisi öljyn niukkuudesta? Muissa suretrac pereissä näyttäisi olevan öljyreikiä molemmin puolin perää.
crf450 ja rincon
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: hondan lukko
kun tuota sillon mittailtiin niin todettiin tilaa olevan 2-3mm ylimäärästä. Se jousiprikkakinhan joustaa useemman millin. Mutta tarkkoja en nyt muista. Esijännitystä sille jousellehan tuossa laitetaan. Keväällä pitäis tohon omaan tuo prikka vaihtaa yms muuta pientä kivaa. Ajellaanhan nyt ensi sisään tuo vehje vakio osilla, kun on tuota pakkastakin
. Jos jotain valuvikaa sattus olemaan niin ei takuu kärsi. Tuli maanantaina taloon 500fa -11. 


- 8866
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 25 Maalis 2009 20:41
- Mönkijä:: CFMoto ZForce1k
- Paikkakunta: Lempäälä.
- Viesti:
Re: hondan lukko
Mikähän detroittia vaivaa, hondasta tullut 3 vetoinen?
Kuuluu "jurnutus" vasemmalta puolen, kun takaset ja oikea etunen on lyönyt hetken tyhjää. Muutenkin vasen etunen ei ole mukana, tuntee ajotuntumasta.
Vois alkaa lääkitsemään, kun lumen tulo alkaa loppumaan.
Kuuluu "jurnutus" vasemmalta puolen, kun takaset ja oikea etunen on lyönyt hetken tyhjää. Muutenkin vasen etunen ei ole mukana, tuntee ajotuntumasta.
Vois alkaa lääkitsemään, kun lumen tulo alkaa loppumaan.
Alle tonniset on mautoja 
Se parhaiten nauraa, joka quattrolla ajaa...

Se parhaiten nauraa, joka quattrolla ajaa...