TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Keskustelua Honda mönkijöistä.
jpmikkol
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Elo 2005 18:35
Paikkakunta: Oulu

TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja jpmikkol »

Hienosti palvellut vm-01 Rubicon aiheuttaa päävaivaa kesän kynnyksellä:

1. Starttimoottori on oikutellut jo pidemmän aikaa mutta tosi harvoin, joten en ole kiinnittänyt siihen huomiota. Välillä napista startatessa ei tapahdu muuta kuin, että akun ja starttimoottorin välissä olevalta releeltä(?) kuuluu äänekäs napsahdus. Ongelma on yleensä poistunut sillä, että käynnistysnarusta on pyöräyttänyt konetta hiukan ja kokeillut uudelleen --> tulille. Joskus talvella tuo olngelma on poistunut kun olen ladannut akun täyteen. Nyt ongelma on pahentunut selvästi eikä vanhat kikat enää auta. Akku on ladattu täyteen ja konetta tulee pyöritettyä käynnistysnarusta mutta starttimoottori ei enää pyörähdä. Kun vetää käyntiin narulla ja kokeilee sen jälkeen painaa starttinappulaa (joo, tiedän ettei käynnissä olevaa konetta saa startata enää) niin sitä saa painaa 5-6 kertaa ennen kuin kuulee että starttimoottori pyörähtää. Onko siis starttimoottori entinen, voiko tuossa releessä olla jotain hässäkkää tai virtajohdoissa? Johdot näyttävät silmämääräisesti olevan kohtuullisessa kunnossa. Ja sopivaa huoltopaikkaa Oulussa saa ehdottaa.

2. Etujarrut kaipasivat huoltoa koska jarrukahva painui säännöllisesti pohjaan mutta tokeni aina hetkeksi kun kahvaa pumppasi hetken. Luulin, että tuosta selviää pelkällä ilmauksella. Vein mönkkärin huoltoon, jossa jarrut avattiin kokonaan, nesteet vaihdettiin huuhtelemalla useampaan otteeseen ja niihin vaihdettiin tarvittavat tiivisteet. Huoltoliike ei saanut kuitenkaan jarruja yhtään parempaan kuntoon useamman tunnin työstä huolimatta eivätkä osanneet edes sanoa mistä vika johtuisi. Sanoivat vaan, että edes pääjarrusylinterin vaihtaminenkaan ei välttämättä auta... Tähänkin saa ehdottaa asiaa osaavaa huoltoliikettä Oulussa.

Jamo
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja keulii »

Kohtaan 2. => Onko letkut loppu? Jarruissa ei montaa kuluvaa osaa ole. Entä kahvan toiminta, säädöt?
Mökkihöperö
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 17 Touko 2006 20:40
Mönkijä:: Honda TRX420FA-11
Paikkakunta: Lahti/Sumiainen

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mökkihöperö »

Kohtaan 1: Startin hiilet jumissa tai loppu.
Koputtele starttia jollain samalla kun starttaat, jos auttaa niin melko varmasti tuosta edellä mainitusta kyse.
Kava
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Loka 2007 22:44

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Kava »

[quote="jpmikkol"]Hienosti palvellut vm-01 Rubicon aiheuttaa päävaivaa kesän kynnyksellä:

1. Starttimoottori on oikutellut jo pidemmän aikaa mutta tosi harvoin, joten en ole kiinnittänyt siihen huomiota. Välillä napista startatessa ei tapahdu muuta kuin, että akun ja starttimoottorin välissä olevalta releeltä(?) kuuluu äänekäs napsahdus. Ongelma on yleensä poistunut sillä, että käynnistysnarusta on pyöräyttänyt konetta hiukan ja kokeillut uudelleen --> tulille.

Jamo[/quote]

Startin hiilet ovat loppuun kuluneet. Hiilet voi useimmiten vaihtaa tai sitten vaihtoehtoisesti koko startti.

Jos tarkoitus on käyttää maksullista huoltokorjaamoa, voi kuitenkin olla hyvä vaihdattaa koko startti (riippuen varaosan hinnasta).
Tosin startin vaihto (tai hiilien) onnistuu kyllä helposti itsekin.
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Kohta 2.

Just avasin Rinconin etujarrut ( rumpujarrut), kun juuri samaa vaivaa. Jarrut täynnä kuraa ja vettä yms. Vasemman jarrun sylinterit pahasti ruosteessa ja vaihdon tarpeessa. Juurikin samaa vaivaa, että kahva painuu pohjaan ja pumppaamalla saa hetkeksi eloa. Ovat menneet pikkuhiljaa kokoajan huonompaan suuntaan.

Ilmattu ja nestettä vaihdettu = ei apua.

Täytynee alkaa uusimaan osa kerrallaan taas kerran, jotta vika löytyy. Jarrunestevuotoja ei näkynyt missään.
keulii kirjoitti:Kohtaan 2. => Onko letkut loppu? Jarruissa ei montaa kuluvaa osaa ole. Entä kahvan toiminta, säädöt?
Mitä tarkoitat letkujen loppumisella? Onko kahvassa jotain säätöä?
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Avatar
Vilho
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 10 Heinä 2005 21:59
Mönkijä:: Can Am Renegade TL
Paikkakunta: Kouvola

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vilho »

Lienee itsestäänselvyys, mutta kysynpä kuitenkin... Onhan jarrupalojen/hihnojen etäisyys säädetty sieltä jarrusylinterin päässä olevista tähtipyöristä siten, että jarrut lähes laahaavat. ---> Jarrut säätämälä lukkoon ja varttikierros takaisin. Itse olen huuhdellut nuo rummut punaisen suojatulpan kautta laskemalla vettä rummun sisään ja jättämällä sitten kuivumaan siten, että vesi valuu tuon jarrujen tarkastus- /säätöaukon kautta pois. Rajumpien kylpysessioiden jälkeen kannattaa avata rummut ja herkistellä jarrut ainakin ennen pakkasia. Kovin paljon ei vaihtoehtoja sitten jää jäljelle, kuten keulii kirjoitteli: ilmaa jarruissan tai sitten letkut ovat parhaat päivänsä nähneet ja vievät jarruista parhaan tehon pois.
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Eli letkut olis ns turvonneet umpeen? Autopuolella joskus kuullut kyseisestä ominaisuudesta.
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Avatar
Vilho
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 10 Heinä 2005 21:59
Mönkijä:: Can Am Renegade TL
Paikkakunta: Kouvola

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vilho »

Kyllä kai ne umpeenkin voi jossakin tapauksessa turvota, mutta luultavasti letkuissa on sen verran painetta jarrua käytettäessä, että se ei aiheuttane ongelmaa, vaan letkujen paisuminen jarrunesteen paineen vaikutuksesta (vrt. teräspunosletku), mikä aiheuttaa pehmeyttä jarrutuntumaan. Amerikan foorumilla http://www.rinconriders.com/22-maintena ... ssure.html kamppaillaan samojen ongemien parissa ja lähtisin itse hakemaan ratkaisua ensisijaisesti jarrujen säätämisestä.
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Ahaa, eli kahvalla pumpattava paine paisuttaa letkua ja paine häviää niihin päätymättä jarrusylinteriin saakka. Aina oppii jotain uutta.

Nimittäin kahvatuntuma on juuri sellainen, että paine häviää jonnekin, tuntuu siltä kuin olisi isompi vuoto jossain. Tuossa saattaa olla perää kyllä. Oma kone vuodelta 2004, joten aika on saattanut syödä letkuista ominaisuudet pois.

5-6 kertaa kun pumppaa, niin jarruihin tulee eloa -> letkut "täynnä" ja lopulta neste pääsee sylintereihin asti.

Sori, kun lainasin jpmikkol:n topiccia omilla höpinöilläni.

PS. 450 Pollessa oli startissa samaa vikaa. Pikku napautuksen kun antoi startin päähän niin heräs eloon.
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Jarruletkujen venyminen on hyvin mahdollinen syy noihin jarruongelmiin. Noita kumiletkujahan (ilman teräspunosta) suositellaan vaihdettavaksi muutamien vuosien välein. Väsähtäneet letkut antavat tosiaan paineelle periksi ja jarrua pitää pumpata, jotta saadaan riittävä paine jarrutukselle aikaiseksi. Seisontajarrun säännöllinen ja pitkäaikainen käyttö (jatkuva paine) tekee luultavasti erityisen huonoa kumiletkuille. Jos vaihtaa meinaa niin kannattaa harkita teräspunosletkuja. Itse teetin aikoinaan (Hiflexillä H:gissä) 2-pyöräiseen kun tarvikkeena ei ollut saatavilla. Ex-Catissa sellaiset oli vakiona ja Hondaankin tekisi mieleni laittaa Jarrutuntuma on selkeästi napakampi ja kontrolli parempi vrt. vahvistamattomaan letkuun, eivätkä myöskään veny samalla tavalla käytössä. Tottumaton saa teräspunosletkuilla helposti renkaat lukkoon ja jos jarruilla on perusletkuillakin taipumus lukkiutua herkästi niin sitten ei välttämättä kannata teräspunosletkuja laittaa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
jpmikkol
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Elo 2005 18:35
Paikkakunta: Oulu

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja jpmikkol »

Kiitos kaikille vinkeistä. Jarruja säädettiin vuosittain niistä tähtipyöristä kunnes viime kesänä olivat niin jumissa ettei säätäminen enöö onnistunut omin voimin. Oletan ja toivon, että huoltoliike koetti tuota, kun korjasivat niitä. Letkujen väsyminen / venyminen kuulostaa loogiselta. Neste ei häviä niistä mihinkään mutta tuo venyminen selittäisi tilanteen. Startin ongelmakin vaikuttaa selkeältä. Varasin vehkeelle huollon juhannusviikolle merkkiliikkeeseen, joten katsotaan miten käy.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: TRX 500 FA startti- ja jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

jpmikkol kirjoitti:Kiitos kaikille vinkeistä. Jarruja säädettiin vuosittain niistä tähtipyöristä kunnes viime kesänä olivat niin jumissa ettei säätäminen enöö onnistunut omin voimin. Oletan ja toivon, että huoltoliike koetti tuota, kun korjasivat niitä. Letkujen väsyminen / venyminen kuulostaa loogiselta. Neste ei häviä niistä mihinkään mutta tuo venyminen selittäisi tilanteen. Startin ongelmakin vaikuttaa selkeältä. Varasin vehkeelle huollon juhannusviikolle merkkiliikkeeseen, joten katsotaan miten käy.
No tuossahan on selvä vika minkä ite jo totesit. Eli joko siellä on kengät niin loppu ettei säätövaraa enää ole tai sitten ne säädöt on vaan jumissa. Eli jarrut auki ja nippelit herkiksi ja tarvittaessa uudet kengät.

Ekaa kertaa kuulen tuosta letkujen venymisestä mutta prätkät ja mönkkärit onkin aika uusia tuttavuuksia itselle. Tuo letkun tukkeutuminen ilmenee siten että jarrut jää hetkeksi päälle kun löysää jarrua. Ja tämä oire on kumi"sydämmisen" letkun ominaisuus. Ei kovin yleinen mutta on sattunu omalle kohdalle hlö autossa kerran.

Samaa vaivaa on myös vanhoissa ilmajarru letkuissa... Taas meni Ot:ksi.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin