500fa vs. 680fa
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: 500fa vs. 680fa
Jees.
Momentinmuunnihan ainakin teoriassa jopa triplaa välityksen joten sillä varjolla ei tuo nyt kai niin toivottoman pitkä ole...'
Mutta se selviää kokeilemalla.
Aiheesta löytyi haulla parikin topiccia jotka tuli selattua läpi ja samat asiat sielläkin on askarruttanut.
Vaan kiitoksia vastauksista.
Momentinmuunnihan ainakin teoriassa jopa triplaa välityksen joten sillä varjolla ei tuo nyt kai niin toivottoman pitkä ole...'
Mutta se selviää kokeilemalla.
Aiheesta löytyi haulla parikin topiccia jotka tuli selattua läpi ja samat asiat sielläkin on askarruttanut.
Vaan kiitoksia vastauksista.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
VALINTA KYSYMYS: 500 FPA RUBICON VAI 680 RINCON
Moro!
Mönkijän osto edessä ja valinta kääntymässä Hondaan! En vain osaa päättää ostaakko Rupikonna vai Rinconi!
Olis kiva saada käyttökokemuksia molemmisat laitteista.
Itelle mönkijä tulee monenlaiseen harrastekäyttöön ja huviajoon. Hirviä pitäs vedellä mettästä, pottopuita ajella, lumitöitä tehdä... Raskaammat työt tehdään Valmetilla...
Kiitos jo etukäteen.
Mönkijän osto edessä ja valinta kääntymässä Hondaan! En vain osaa päättää ostaakko Rupikonna vai Rinconi!

Itelle mönkijä tulee monenlaiseen harrastekäyttöön ja huviajoon. Hirviä pitäs vedellä mettästä, pottopuita ajella, lumitöitä tehdä... Raskaammat työt tehdään Valmetilla...

Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut jukka81, 19 Loka 2012 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistelin
Syy: yhdistelin
Mikä ei vedä, jarruttaa
Re: VALINTA KYSYMYS: 500 FPA RUBICON VAI 680 RINCON
Toi on aika paha. Mun silmissä kysymys kääntyy siihen että jäykkä- vai retkuperä. Kummassakin on ne puolensa ja paremmuudesta voi kiistellä loputtomiin. Oletko uutta vai käytettyä ostamassa?
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: VALINTA KYSYMYS: 500 FPA RUBICON VAI 680 RINCON
Ota se missä 100% etulukko.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: 500fa vs. 680fa
Uusi olisi tarkitus ostaa. Tarjouksia olen kysellyt myös muista merkeistä, (Artic cat, Can-am, Polaris) mutta jotenkin vaan Honda miellyttää, vaikka onkin tehottomin.
Mikä ei vedä, jarruttaa
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: 500fa vs. 680fa
Itte en ainakaan päivääkään kadu 500FA:n hankkimista, ei etulukkoa, ei erillisjousitusta (takana), sekä paperilla tehoarvokin lähinnä vitsi
Mutta, laite etenee nykyisellä kokoonpanolla (27" renkaat, pohjapanssari yms) erittäin hyvin. Maavarassa häviää monelle jäykkäperän ansiosta, mutta muutoin matala painopiste ja ketteryys + pieni kääntösäde edesauttaa maastossa kulkemista huomattavasti . Tehoa ei liikaa ole, mutta lyhyet välitykset pitää laitteen rimpsakkana ajettavana, Ittekki mietin rinconia aikonaan, mutta sen verran on myös tuota raskaampaa kärrynvetoa ja se jäykkäperä kun siihen on aikaisemmin jo tottunut niin on vaikee luopuu
Vaikee ottaa kun ei kummassakaan ole, eli pitääkö sitten ottaa joku muu merkki taikka malli

Mutta, laite etenee nykyisellä kokoonpanolla (27" renkaat, pohjapanssari yms) erittäin hyvin. Maavarassa häviää monelle jäykkäperän ansiosta, mutta muutoin matala painopiste ja ketteryys + pieni kääntösäde edesauttaa maastossa kulkemista huomattavasti . Tehoa ei liikaa ole, mutta lyhyet välitykset pitää laitteen rimpsakkana ajettavana, Ittekki mietin rinconia aikonaan, mutta sen verran on myös tuota raskaampaa kärrynvetoa ja se jäykkäperä kun siihen on aikaisemmin jo tottunut niin on vaikee luopuu

gamo500 kirjoitti:Ota se missä 100% etulukko.
Vaikee ottaa kun ei kummassakaan ole, eli pitääkö sitten ottaa joku muu merkki taikka malli

Re: 500fa vs. 680fa
Itse jos olisin valitsemassa niin päätös olisi helppo: 680 Rincon!
Mitä enemmän kuutioita sitä enemmän voimaa käytössä. Onhan se mukavaa kun löytyy kuutioita. Nykynen polle 500 tuntuu huviajossa mopolta...
Ja erillisjousitus ehdottomasti, en ole tosin jäykkistä ajanutkaan, mutta kyllä sitä erillisjousitetulla pidemmälle mettäkoneuralla mentiin
Jotkut sanovat että erillisjousitus on huono kärrynvedossa perän painumisen takia, tämä painuminen on totta. Painuminen on korjattavissa kuorman oikeaoppisella kasaamisella, jolloin aisapaino pysyy kohtuullisena. Myös tällöin kuormat pysyvät sopivina, eikä kamppeet hajoa ahnehtemisen takia.
Kummallakin on puolensa, mutta kyllä sitä 680 Rinconi tulis taloon jos olisin uutta hankkimassa erillisjousituksen, suuremman kuutiotilavuuden ja momentinmuuntimen takia.
Ja kulutusta on näissä yhtä turha mitata, kuin on asentaa maastoautoon madallussarja. Ei näillä ajeta niin paljoa että olisi talouteen jotain mekitystä, kerran kun on varaa hankkia mönkijä ja maksella vakuutuksia....
Mitä enemmän kuutioita sitä enemmän voimaa käytössä. Onhan se mukavaa kun löytyy kuutioita. Nykynen polle 500 tuntuu huviajossa mopolta...
Ja erillisjousitus ehdottomasti, en ole tosin jäykkistä ajanutkaan, mutta kyllä sitä erillisjousitetulla pidemmälle mettäkoneuralla mentiin

Jotkut sanovat että erillisjousitus on huono kärrynvedossa perän painumisen takia, tämä painuminen on totta. Painuminen on korjattavissa kuorman oikeaoppisella kasaamisella, jolloin aisapaino pysyy kohtuullisena. Myös tällöin kuormat pysyvät sopivina, eikä kamppeet hajoa ahnehtemisen takia.
Kummallakin on puolensa, mutta kyllä sitä 680 Rinconi tulis taloon jos olisin uutta hankkimassa erillisjousituksen, suuremman kuutiotilavuuden ja momentinmuuntimen takia.
Ja kulutusta on näissä yhtä turha mitata, kuin on asentaa maastoautoon madallussarja. Ei näillä ajeta niin paljoa että olisi talouteen jotain mekitystä, kerran kun on varaa hankkia mönkijä ja maksella vakuutuksia....
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: 500fa vs. 680fa
Tuoreena Rinconin omistajana sanoisin että käy jossakin kokeilemassa kumpaakin ja sellain että laitat molempiin suunnilleen sen painoisen kärrin kun meinaat ikinä vetää.
Rinco pelaa vielä 25" renkailla mutta 27" menee jo vakiovälitys pitkäksi. Mutta http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 10&t=27687 on siihen lääke. Ja tällä huiput putoo sellain että 50 alkaa olla kierroksien puoleen mukavuuden rajoilla ja ne huiput on jotain 60 km/h. Se joko sitten riittää tai ei.
Rincon retkuperse kestää n. 150 kg:n aisapainon ennen kuin "tukivarsikulma" menee negatiiviseksi eli maavaraa on vähemmän kuin jäykkäperässä ja siltikin esim. kivien ylityksessä jouset vielä jelppaa perän yli.
Tuo momentti muuten on kyllä loistava kun sillä pystyy ryömittämään ja vetämään luiston rajoilla ilman savuavaa hihnaa mutta saman kyllä tekee kaiketi tuo 500 fa:kin.
Tuo etuperä nyt on hieman omituinen mutta en tiiä kannattaako sitä murehtia tai sillä vaivata päätä sen enempää. Ainut mikä olisi selkeesti parempi olisi semmonen missä on kytkettävä lukko mutta näissä on sama juttu kuin kännyköissä eli jos haluat jonkun hyvän ominaisuuden niin jonkun joudut jättämään pois...
Eli kokeile kumpaakin ja osta se mikä sopii näppiin.
Ai niin ja jos uusi on kyseessä niin ja rincoon kääntyy ja välityssatsi kiinnostaa niin koita saada semmonen diili missä se tulee asennettuna heti uutuuttaan...
Rinco pelaa vielä 25" renkailla mutta 27" menee jo vakiovälitys pitkäksi. Mutta http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 10&t=27687 on siihen lääke. Ja tällä huiput putoo sellain että 50 alkaa olla kierroksien puoleen mukavuuden rajoilla ja ne huiput on jotain 60 km/h. Se joko sitten riittää tai ei.
Rincon retkuperse kestää n. 150 kg:n aisapainon ennen kuin "tukivarsikulma" menee negatiiviseksi eli maavaraa on vähemmän kuin jäykkäperässä ja siltikin esim. kivien ylityksessä jouset vielä jelppaa perän yli.
Tuo momentti muuten on kyllä loistava kun sillä pystyy ryömittämään ja vetämään luiston rajoilla ilman savuavaa hihnaa mutta saman kyllä tekee kaiketi tuo 500 fa:kin.
Tuo etuperä nyt on hieman omituinen mutta en tiiä kannattaako sitä murehtia tai sillä vaivata päätä sen enempää. Ainut mikä olisi selkeesti parempi olisi semmonen missä on kytkettävä lukko mutta näissä on sama juttu kuin kännyköissä eli jos haluat jonkun hyvän ominaisuuden niin jonkun joudut jättämään pois...
Eli kokeile kumpaakin ja osta se mikä sopii näppiin.
Ai niin ja jos uusi on kyseessä niin ja rincoon kääntyy ja välityssatsi kiinnostaa niin koita saada semmonen diili missä se tulee asennettuna heti uutuuttaan...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: VALINTA KYSYMYS: 500 FPA RUBICON VAI 680 RINCON
Kummassakaan ei ole 100% lukkoa(tiesitkin sen varmaan). Kävin koeajamassa kilpailevaa merkkiä jossa sähköinen lukitus ja ajoin sen pieneen ojaan vinottain johon se jäi välittömästi kiinni. Eteenpäin ei voinut ajaa ja taakseppäin ei tullut ilman lukkoja. Hondan momenttia jakavalla etuperällä(näin olen ymmärtänyt) en olisi ikinä jäänyt kyseiseen ojaan kiinni neliveto päällä, uskallan sen väittää kokemuksesta. No Polariksen automaattinen lukko nyt tietysti olis vastaus tähän mutta toisaalta ei tartte kauaa kattella mönkijä-aiheisia lehtiä tai videoita kun huomaa että Polarikset on suossa vetarit tai etuperä kökkönä poikkeuksellisen usein. Oma veikkaukseni on että raaka on/off mallin lukko käy tekniikan päälle kun kytkeytyy omin luvin kaasu pohjassa. Jäljelle jää Can Amin pehmeästi kytkeytyvä lukko joka kytkeytyessään ei varmaankaan riko mitään, toisaalta ennen sen toimimista mönkijä on jo ehtinyt muuttaa kurssia omin luvin.gamo500 kirjoitti:Ota se missä 100% etulukko.
Joo pointti oli se että kaikki lukot on omalla tavallaan paskoja.