Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Rincon - välitykset
Olen täältä lueskellut, että Rinconissa on liian pitkät välitykset. En oikein ymmärrä tätä, koska se on kuitenkin varustettu automaattilaatikolla ja momentinmuuntimella. Eikö tuo momentinmuunnin nimenomaan mahdollista erittäin hitaan ryömimisen välityksistä riippumatta? Momentinmuunnin luistaa ja samalla se jopa kolminkertaistaa väännön. Lisäksi mekaanista yhteyttä ei ole, joten tuo luistattaminen on täysin haitatonta (öljy vain hieman kuumenee). Eikö tuo laatikko ole siis täydellisen optimaalinen mönkijässä, jota käytetään jonkin verran työkäytössä. Hupiajelussa automaatti on myös erittäin kätevä.
Viimeksi muokannut jukka81, 20 Marras 2012 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistelty
Syy: yhdistelty
Re: Rincon - välitykset
Lyhyempiä välityksiä tarvinnee lähinnä ISOILLA pyörillä (28"-30"). Omassani 27" kesällä ja normivälityksillä mennään.
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Ei kai sillä rengaskoollakaan mitään merkitystä ole? Jäykän, mekaanisen yhteyden tapauksessa kylläkin mutta ei momentinmuuntimen kanssa. Kyllähän se kompensoi rengaskoon aiheuttaman momentinmuunnoksen luistattamalla enemmän. Onko tässä momentinmuunnin-yhtälössä joku tekijä, mitä en ymmärrä?
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: Rincon - välitykset
Tuossahan tuo vastaus on jo, öljy kuumenee hieman. Kun kuumenee tarpeeksi sytyttää vikavalon. Kun lyhyemmät välit niin ei tarvi luistattaa niin paljon ja öljy ei kuumene. Tuo välityssarjahan on hondan omaa tuotantoa rapakon takana myytävästä mallista. Painavanpana siihen on vakiona lyhyemmät välit ja kun kerta on samalla kokoonpanolla motti niin osat siis passaa tähän kotomaan rinconiinkin. Kyllähän ne kaikki turbiinilootat välitetään jollekkin vakiokokoonpanolle ja rinconin tapauksessa se ei toimi isoilla renkailla välittämättä.180578 kirjoitti:joten tuo luistattaminen on täysin haitatonta (öljy vain hieman kuumenee). Eikö tuo laatikko ole siis täydellisen optimaalinen mönkijässä, jota käytetään jonkin verran työkäytössä. Hupiajelussa automaatti on myös erittäin kätevä.
OT: Saman tyylinen homma on tuossa 500fa hydrossa. Kova vedätys nostaa painetta ja lämpötilaa ja vikavalo syttyy. Tämä siis omaa päätelmää. Lyhyempiä välejä tähän vaan ei ole tiedossa.
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Suurella kuormalla (iso vaihde, isot renkaat, iso kuorma tms.) liikkeelle lähtö vaatii aika suuren momentin, jolloin moottorin kierrosia kasvatetaan, jotta momentinmuuntimella pystytään tuottamaan riittävä momentti. Kun liikkeelle ollaan päästy niin liikkeen ylläpitoon tarvittava momentti on kovin pieni, mutta kaasunkäytöllä tähän ei ehdi reagoida, jolloin koneen kierrokset ovat edelleen korkeat ja se ylimääräinen momentti hukataan pyörimisnopeuden nostoon. Mönkijä ryntää tai sitten sutii ittensä kiinni. Eli hitaasti ajamisesta tulee nykivää ja hankalaa. Toinen on, että siihen öljyn läträämiseen hukkuu aika paljon tehoa.
crf450 ja rincon
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Rincon - välitykset
Tuossa tuli oikeastaan jo kaikki mitä tuo pitää sisällään.180578 kirjoitti:Olen täältä lueskellut, että Rinconissa on liian pitkät välitykset. En oikein ymmärrä tätä, koska se on kuitenkin varustettu automaattilaatikolla ja momentinmuuntimella. Eikö tuo momentinmuunnin nimenomaan mahdollista erittäin hitaan ryömimisen välityksistä riippumatta? Momentinmuunnin luistaa ja samalla se jopa kolminkertaistaa väännön. Lisäksi mekaanista yhteyttä ei ole, joten tuo luistattaminen on täysin haitatonta (öljy vain hieman kuumenee). Eikö tuo laatikko ole siis täydellisen optimaalinen mönkijässä, jota käytetään jonkin verran työkäytössä. Hupiajelussa automaatti on myös erittäin kätevä.
Oli se vetotapa mikä hyvänsä eli mekaaninen, hydrostaattinen, tai hydrodynaaminen eli momentti niin se perusvälitys pitää olla silti kunnossa. Hupi ajelussa ei kai ole väliä minkä kokoiset renkaat on jne. mutta itse huomasin että vakio kumeilla tuo vielä jaksoi mennä kärrin kanssakin mutta isommilla kumeilla välitys meni yksinkertaisesti liian pitkäksi eli voima loppui. Eli se kolminkertainen momentti ei vaan enää riittänyt.
Vetotavasta riippumatta liikkeelle lähdössä muuttuu tehoa lämmöksi,ja sillä hetkellä kun pyörät ei vielä pyöri niin kaikki moottorin tuottama teho muuttuu lämmöksi. Mitä pidempi välitys,niin sitä enemmän tarvii tehoa liikkeelle lähtöön ja sitä enemmin sitä myös menee lämmöksi. Eli jos laite vaatii täyden kaasun ennenkuin alkaa liikkumaan niin rincossa esim. menee kaikki 27 kw:tä suoraan lootan kautta harakoille. Mikä on hyvä asia koska jos kyseessä olisi mekaaninen kytkin niin sama homma sillä erotuksella että siinä ei se lämmönsiirto ole hallittua eli joku palaisi/kuluisi ennemmin tai myöhemmin karrelle.
Ja kun tuon välitys homman korjaa kondikseen niin pakko sanoa että on muutes hemmetin hyvä vetokone. Onnistuu sammaleella ryömitys vaikka miten hiljaa ihan luiston rajoilla ja veto pysyy hyvin kaasulla hanskassa koska kun kierrokset laskee niin vetovoima putoaa heti koska tosiaan mitään kiinteää ei välissä ole.
Edittiä. Miun puolesta ykkönen saisi olla vieläkin aavistuksen hitaampi...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Ok, nyt alkaa valkenemaan. Kiitos vain.
Asia kiinnostaa sen takia, että hankin juuri Rinconin ja alla on 27" renkaat. Täytyypä katsoa, miten kärry liikkuu. Tällä hetkellä ei vielä minkäänlaista kokemusta kyseisestä laitteesta. 27" rengas oli valinta sen takia, että 26" on 4-kankainen ja kuvio 10mm matalampi (Buffalo).
Itse välityssarja ei ole kallis mutta, mitä sellaisen asennus mahtaa maksaa ja missä sellaisen uskaltaa teetättää, jos koen sen tarpeelliseksi?
Asia kiinnostaa sen takia, että hankin juuri Rinconin ja alla on 27" renkaat. Täytyypä katsoa, miten kärry liikkuu. Tällä hetkellä ei vielä minkäänlaista kokemusta kyseisestä laitteesta. 27" rengas oli valinta sen takia, että 26" on 4-kankainen ja kuvio 10mm matalampi (Buffalo).
Itse välityssarja ei ole kallis mutta, mitä sellaisen asennus mahtaa maksaa ja missä sellaisen uskaltaa teetättää, jos koen sen tarpeelliseksi?
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Kyllä suosittelen välitysten vaihtoa, jos vetää raskaita kuormia. 27" renkailla, orkkis välityksillä tahto öljyt lämmitä ja liikkeelle lähdössä oli puhti poissa, kun teki maansiirto hommia ( VJ:n päälle tehty hydraulikipillinen dumpperilava). Nyt lähtee liikkeelle pintakaasulla ja pitoa löytyy.
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Täytyypä seurailla öljyjen lämpöä. Automaattipuolesta ei kyllä tekisi mieli luopua, koska se oli yksi painavimmista syistä mönkijän vaihtoon...lurkki920 kirjoitti:Kyllä suosittelen välitysten vaihtoa, jos vetää raskaita kuormia. 27" renkailla, orkkis välityksillä tahto öljyt lämmitä ja liikkeelle lähdössä oli puhti poissa, kun teki maansiirto hommia ( VJ:n päälle tehty hydraulikipillinen dumpperilava). Nyt lähtee liikkeelle pintakaasulla ja pitoa löytyy.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Kyllä se automaattipuolikin pelaa. Ehkä hieman hölmösti eli urkuauki kiihytyksessä ei ymmärrä vaihtaa kolmosta mutta kun löysää tai hieman himmaa niin sitten kyllä.
Jos et ite uskalla hommaa tehdä niin kysy ihan merkkihuollosta,tai jostain prätkä tms. korjaamosta. Ei ole tähtitiedettä ja tuon homman pitää onnistua melkein missä hyvänsä.
Ja missäpäin sijaitset?
Jos et ite uskalla hommaa tehdä niin kysy ihan merkkihuollosta,tai jostain prätkä tms. korjaamosta. Ei ole tähtitiedettä ja tuon homman pitää onnistua melkein missä hyvänsä.
Ja missäpäin sijaitset?
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
En rupea itse vaihtoa tekemään. Asustelen täällä pääkaupunkisaeudulla.Bj Andy kirjoitti:Kyllä se automaattipuolikin pelaa. Ehkä hieman hölmösti eli urkuauki kiihytyksessä ei ymmärrä vaihtaa kolmosta mutta kun löysää tai hieman himmaa niin sitten kyllä.
Jos et ite uskalla hommaa tehdä niin kysy ihan merkkihuollosta,tai jostain prätkä tms. korjaamosta. Ei ole tähtitiedettä ja tuon homman pitää onnistua melkein missä hyvänsä.
Ja missäpäin sijaitset?
Aika ikävältä kuulostaa tuo laatikon toiminta vaihdon jälkeen. Katsotaanpa nyt.
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Laita honda 500 .itellä olullulla,kuutiseevuotta. ei onnkelmia.
T.jak
T.jak
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
500e oli osien ja töiden kans kun kerran paikallisesta honda korjaamosta kysyin
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Täällä paikallinen Honda dealeri vähän kyseenalaisti välitysten vaihdon järkevyyttä. Meinasi, että kestävyys menee ja takuukin loppuu siihen paikkaan. Täältä löytyy varmaan jo hyvin kokemusta, että hajottaako tiheämmät välitykset paikat. Kiinnostaa lähinnä Trx 420 kokemukset. Tuo 35% tiheämpi setti erityisesti kiinnostaisi. 27" renkailla maastossa vetohommissa 420Fe:ssä ilman muuta liian pitkä välitys vakiona. Huviajossa juuri vielä menee.
-
- 2WD
- Viestit: 56
- Liittynyt: 25 Loka 2010 21:46
- Mönkijä:: Hondat 420fa ja 500fe
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Perusteliko paikallinen honda kauppiaasi kestävyyttä paremmin, moottori, voimansiirto..? Toki tiheämmän välityksen ansiosta vääntömomentti kasvaa joka kohdistuu voimansiirtoon vetareihin, murroksiin ja jne., mutta nämä saa vakio väleilläkin rikki jos haluaa. Mutta moottorin kytkin tai momentinmuunin pääsee paljon helpommalla, mikä eritoten korostuu isoilla renkailla tai työkäytössä. Eli näiden kestävyys ei ainakaan heikenny.
Takuusta.. Rinconiin saatavat 28% tiheämmät välitysrattaat ovat honda alkuperäis osia (honda big red) ja mikäli työn teettää valtuutetussa honda huollossa niin uskoisin takuun säilyvän, tämä tosin oma olettamus.
Mutta 420 takuu epäilettä kyllä raukeaa koska välitysrattaat mitä näihin on saatavilla ovat tarvikeosia.
Omassa 420 FA:ssa on highlifterin 15.5% toisiovälitys rattaat ja hyvin on kestänyt, honda pyörittänyt 30" zilloja ja mudliteja joten välitys oli tervetullut.
Huippuja tämä pikku hirmu kelaa näillä asetuksilla GPS:n 66km/h.
Takuusta.. Rinconiin saatavat 28% tiheämmät välitysrattaat ovat honda alkuperäis osia (honda big red) ja mikäli työn teettää valtuutetussa honda huollossa niin uskoisin takuun säilyvän, tämä tosin oma olettamus.
Mutta 420 takuu epäilettä kyllä raukeaa koska välitysrattaat mitä näihin on saatavilla ovat tarvikeosia.
Omassa 420 FA:ssa on highlifterin 15.5% toisiovälitys rattaat ja hyvin on kestänyt, honda pyörittänyt 30" zilloja ja mudliteja joten välitys oli tervetullut.
Huippuja tämä pikku hirmu kelaa näillä asetuksilla GPS:n 66km/h.