Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Keskustelua Honda mönkijöistä.
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

Hoh, jopas on tämäkin unohtunut päivitellä. No kirjoitellaan nyt!

Sain siis etupään purettua, ja sieltähän löytyi kaikkea kivaa. Mm. kardaanin ristikosta oli yksi kuppi halki ja hakkautunut melkoisen nätin näköiseksi ilman neuloja. Uusi, lähes samoilla mitoilla oleva ristikko löytyi onneksi Työkalupiste Roppolasta, samalla kertaa kun löytyi koneen kyljessä olevan akselin tukilaakeri sekä sen stefatkin. Uusi kardaani ristikoineen olisi maksanut 270 euroa plus postit, siihen vielä suojakumit ja tukilaakerit päälle niin helposti viisi hunttia selällään... Onneksi löytyi tarvikkeina, tuli maksamaan yhteensä 67 euroa kaikki. Hieman joutui soveltamaan ristikon kanssa, että sai paikoilleen, kun uusi oli 2mm pidempi, mutta menipäs kuitenkin. Kardaanin ja ristikon käsittelin teräsharjalla ja annitrolilla, etteivät ruostu ihan niin herkästi enää, ja tietysti laitoin runsaan rasvan kanssa kasaan.

Etuperästä rupesin tyhjäämään öljyjä, kun arvelin että emulsiothan siellä on sisällä. Täyttöpropun irroitettuani sisältä alkoi valua harmaata litkua, ja pohjapropusta tulikin ihan kirkasta vettä. Katselin letkukameralla rataston sisälle, ja onneksi kaikki näytti ehjältä eikä välyksiäkään tuntunut. Oljy+polttoöljyseosta sisään, reilua pyörittelyä, tyhjennys ja sama uusiksi... Ja viimeiseksi tietysti oikeanlaiset öljyt sisään. Ihan kuin se kuulostaisi hiljaisemmaltakin nyt.

Mutta sitten se etuhaarukka. Tämä näky ei ylentänyt mieltä...

Kuva


Irrallaan ollut haarukka oli kuitenkin helppo puhdistaa ja työpaikalla hitsata takaisin kasaan. Ajattelin varmistaa kestävyyden lisäämällä revenneen kohdan ylä- ja alapuolelle 8mm lattaraudasta tehdyt kolmiot, jotka tulevat noin puoleen väliin asti haarukkaa. Lisää vääntöjäykkyyttä huomattavasti. Ja sitten kun etupään kiinnitykseen laitoin vielä kaikki pultit uusia, edellisistä kun yksi puuttui ja kaksi oli löysällä... Aiheuttaa sekin osaltaan turhaa vääntöä haarukalle.

Seuraavan kerran kun haarukka repeää, laitan niin paljon lisää rautaa ettei se väänny prässilläkään. Silloin vaan tulee niin paljon painoa että yritän välttää moista operaatiota ;)


Kasausvaiheessa shimmasin myös haarukan laakeroinnin kuntoon, tallista löytyi sopivan paksuisia holkkeja. Enää ei etupää kolise eikä narise vaikka toinen etupyörä on täysin ilmassa. Eikä mystisesti enää jousta ristiinkään, kuten aikaisemmin :)
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Saatko napattua pari fotoa tuosta etuakselista?
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 10:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja TRX »

Meillä ajautui tuollainen Honda TRX 350 -86 talliin, vaimo osti sen ettei olisi tallissa vain Polariksia. Tämä yksilö on vaan traktori.....no kukaan ei sitä usko mutta laitan pari kuvaa tänne. Tosin en itse sitä hallitse mutta laitan vaikka Roosalle muutaman kuvan ja hän voi ne tänne laittaa.

Honda on siis -86, hyvässä käyttökunnossa, ei juurikaan ole maastoajoa nähnyt, lumilevy tulee mukana käsinostimella. Kaikki tarrat on ehjiä, merkkivalotkin valtaosin palaa (peräti 3 kpl). Renkaita myöden alkuperäinen, renkaat tosin jo perstuneet mutta ainakin niissä on illan pysynyt paineet.

Tosiaan tämä on Suomen ensimmäinen traktorimönkijä, siitä lisää kun saan vahvistusta taustalle.
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

=D>
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

Ompas taas unohtunut päivitellä. No, kirjoitellaan nyt jotain...

En löytänyt kuvaa hitsatusta akselista, lienenkö edes ottanut sellaista. Akseli on kuitenkin kestänyt hienosti, ei narise eikä pauku enää. Nyt kun lumet tuli maahan, niin on päässyt auraushommiinkin ja siinä tuo peli kyllä on ihan omiaan. Puskulevy, joka siis tuli mönkijän mukana, kääntyy molemmille sivuille sen lisäksi että sillä voi työntää suoraan. Voimaa mönkijässä riittää tuohon enemmän kuin tarpeeksi, ennemmin pito loppuu vaikka renkaat laittaa makaamaan miltei vanteillaan. Kakkosvaihteella, aura vinossa, pystyy heittämään lumet sivulle aika pitkällekin eli viime talven kolallatyöntelyongelmat ovat ohi :)

Pari viikkoa takaperin pakkasta oli rapiat 22 astetta, enkä ollut käynnistänyt Hondaa varmaan kuukauteen. Vaan siltikin se hörähti omin avuin käymään ilman minkäänlaisia ongelmia. Pimeällä vaan kaipaisi taakse tehokkaampaa valaistusta, taidan tyrkätä sinne jonkun led-työvalon niin näkee peruutella.

Ainut, mikä tuossa kaihertaa, on se, että puskulevyllä parkkipaikan auraaminen on hieman hankalaa kun se tahtoo tyrkkiä lumet talon seinän viereen. Joten, taidan etsiä jostain käytetyn lumilingon ja viritella sen tuon härvelin eteen niin saa lumet heitettyä kauemmas. Samalla pitäisi auran/lingon kiinnitystä muuttaa radikaalisti, nykyinen vetokuulaan tuleva kiinnitys kun päästää auran kallistumaan toisesta reunasta alemmas nostettaessa. Ajatuksena oli tehdä etuakseliin kiinnikkeet ja etupään nautarautaan vastaavanlaiset, molemmat luonnollisesti sokkakiinnityksellä. Näin auran tai lingon saa nousemaan pystysuoraan kallistumatta.

Yritän muistaa päivitellä kuvien kanssa, kunhan saan auraprojektia eteenpäin :)
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

Jotain pientä taas. Ei auraan liittyen, mutta kaveri soitteli tuossa että viikonloppuna voisi päästä vähän maastoautojen jälkiä ajamaan... :)

Ostaa päräytin biltemasta lumiketjut ja ensi töikseni askartelin ne paikoilleen. Ulkomuistista ostin liian isot, eli niitä piti lyhentää hieman mutta tietääpähän huomenna ostaa takarenkaisiin oikean kokoiset... Samalla kun kiinnitin nuo, porasin nautarautaan M8 kierteen LED-etuvaloa varten. Valo on peräisin Puuilosta, tehoa 15W (eli 5x3w). Ajatuksena se, ettei metsässä rämpiessä tarvitsisi turhaan polttaa noita hehkuvalla langalla olevia tuikkuja jotka syövät laturin tehon aika tehokkaasti.

Kuva

Mahdottoman upean häikäisevän kirkashan tuo valo ei ole, mutta eipä tuolla mönkijällä ole tarkoitus kovaa ajellakaan siellä missä tuota tuikkua käytetään. Ja eiköhän tuolla nyt reitin erota:

Kuva


Valoa en kerennyt vielä kytkemään, mutta lumiketjuja piti hieman testata:

Kuva

Pito on ketjujen kanssa vähintään kohtalainen :) Jospa tuo takapyörien ketjuttaminen toisi vielä vähän lisää kitkaa lumipinnalla ajamiseen, niin ei tarvitsisi vinssata niin ahkeraan. Etuperään pitäisi vielä vaihtaa oikeantyyppiset öljyt, kun ei kitkalukko oikein pidä perus peräöljyillä. Vanhoilla öljyillä kitka kyllä toimi, mutta öljy oli lähempänä emulsiota ja öljyn mukana tuli desin verran vettä perästä ulos... :D


Harjoitukset jatkukoon. Sana on vapaa ja kommentointi sallittua, jopa suotavaa!
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

Ja heti jatkoa.

Kävin ostamassa biltemasta toisetkin ketjut, tällä kertaa "oikean" kokoiset (eli halvimmat vaihtoehdot) ja kuinka ollakaan, ne jäi yhden lenkkivälin liian lyhyeksi. Tarkoitan siis siitä poikkilenkkiä joka kulkee renkaan yli. Edelliset ostamani (eli siis 49,90 maksaneet) olivat saman verran liian pitkät, eli plus miinus nolla, noista liiteltynä molemmilla akseleilla on yhtä paljon poikkiketjuja.

Kävin myös ostamassa kunnolliset peräöljyt, eli sellaiset jotka sopivat LSD-perälle. Vanhat öljyt olivatkin jo oudon ruskeat ja tulivat todella jähmeästi pois. Poistamisen jälkeen täytin etuperän dieselillä ja pyörittelin hetken aikaa, välillä jarruttaen toista pyörää että kitkalevyt huuhtoutuisivat. Sitten vaan dieselit pois ja oikeat öljyt sisään. Aika näyttää, miten kitka rupeaa pitämään... Pikaisella koeajolenkillä sai kyllä renkaat pyörimään eri tahtiin suht helposti. Voihan se olla, että käytättää vielä etuperän auki ja pakan shimmaus/kitkalevyjen vaihto, mutta se ei ole vielä ajankohtaista.

Mutta pitoa kyllä löytyy aika kivasti nyt, edellisen postauksen viimeisessä kuvassa olevan lumikasan päälle asti sai mönkijän kiipeämään kokonaan. Saas nähdä, miten sunnuntaina käy isommassa maastoajotestissä.

p.s. typeriä hymiöitä tällä foorumilla, kaksoispiste ja sulkumerkki tekee tuollaisen "puolidee" hymyn eikä tavallista smileytä ole lainkaan...
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Olikos tässä mallissa mitään mittaria/käyttötunteja näkyvillä ?

Vetopyörästöön öljyksi manuaali tarjoaa Hypoid SAE 80
Ja tuollahan oli se manuaali suomenkielisenä http://www.hondamonkijat.fi/jalleenmyyn ... kasikirjat
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kannattaa kuitenkin käyttää etuperässä noita kitkaperä lisäaineistettuja öljyjä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

ViiMax kirjoitti:Olikos tässä mallissa mitään mittaria/käyttötunteja näkyvillä ?
Ei ole käyttötuntimittaria, mutta veikkaan että tuo on rullannut aika helvetisti. Sikaa se ainakin on saanut, ei taida olla muita ehjiä muoviosia kuin ohjaustangossa oleva pikku palanen jossa siis virta-avaimet sun muut on kiinni. Polttoainemittarikin tässä laitteessa on, mutta ikävä kyllä toistaiseksi mykkänä kun en ole jaksanut purkaa ja tutkia mikä sitä vaivaa.
ViiMax kirjoitti: Vetopyörästöön öljyksi manuaali tarjoaa Hypoid SAE 80
Ja tuollahan oli se manuaali suomenkielisenä http://www.hondamonkijat.fi/jalleenmyyn ... kasikirjat
Laitoin etuperään teboilin kitkalisäaineistettua (eli märkäjarrulle soveltuvaa) peräöljyä, mutta taitaa kitkalevyt olla entiset... tai sitten kerkesivät imeä niin paljon lisäaineistamatonta öljyä etteivät tahdo enää pitää.


Tuli sitten eilen koluttua 3h metsäkoneen ja maastoautojen jälkiä läpi, ja nyt tuntuu kyllä koko kropassa siltä että jossain on käyty. Honda eteni urilla ja umpihangessa aivan uskomattoman hyvin, parissa ojan ylityksessä piti vinssata kun en älynnyt antaa kunnolla happea ojan pohjalla mutta muuten mönkijävanhus kyllä ylitti kaikki odotukset. Happea sai kyllä antaa, että pysyi kunnolla liikkeessä, kakkosta pienempää vaihdetta tuli käytettyä todella vähän, vaan siltikin ruuti riitti hyvin pitämään vauhdin yllä ja puhdistamaan kuvion lumesta. Maastoautot eivät vaan tahtoneet pysyä perässä, piti vauhtia himmailla välillä ja katsella jäivätkö jonnekin jumiin kun ei enää näkynyt... :)

Niin, ja taisi koneesta lähteä karstatkin aika tehokkaasti, kun tyhjäkäynti ei heittele enää ollenkaan?


Luja peli tuo honda kyllä on!
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 11:23

Re: Uusi hankinta... -89 TRX350D 4x4

Viesti Kirjoittaja nakupää »

nostokurki kirjoitti:
Laitoin etuperään teboilin kitkalisäaineistettua (eli märkäjarrulle soveltuvaa) peräöljyä, mutta taitaa kitkalevyt olla entiset... tai sitten kerkesivät imeä niin paljon lisäaineistamatonta öljyä etteivät tahdo enää pitää.
Eihän se tuo vanhan HONDAN etutasauspyörästö alunperinkään ole mitenkään kovin lukkoinen joten varmaan kannattaa kuitenkin laittaa valmistajan suosittelemat öljyt sinne. Toi ls-öljy on väärää. Eihän se mikään ihme ole jos pito etuperässä heikkenee kun sinne laittaa lepokitkan tappavaa ls- öljyä.
Vastaa Viestiin