Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Se oli viime kesänä, kun sen Honda kauppiaan kanssa olin puheissa, niin ei ihan nyt kaikkea muista. Vetareista ainakin mainitsi, että ne ei kovin hyvin kestä lisääntynyttä vääntöä. Vahvempiakin olisi kai saatavilla ? Hinta lienee kova. Miten muuten jäykkäperäisissä, näin kun asiasta mitään tietämätön ajattelis, että kestäis sitä vääntöäkin vähän erillisjousitettua paremmin ?
Minusta kokonaisvälitykset ei saisi 420Fessä pidentyä alkuperäisistä yhtään, jos haluaa veto-ominaisuudet säilyttää kohtuullisina. Eli kun rengaskokoa kasvattaa, niin samassa suhteessa vähintään pitäisi jotain tehdä vaihteiston välityksille.
Minusta kokonaisvälitykset ei saisi 420Fessä pidentyä alkuperäisistä yhtään, jos haluaa veto-ominaisuudet säilyttää kohtuullisina. Eli kun rengaskokoa kasvattaa, niin samassa suhteessa vähintään pitäisi jotain tehdä vaihteiston välityksille.
-
- 2WD
- Viestit: 56
- Liittynyt: 25 Loka 2010 21:46
- Mönkijä:: Hondat 420fa ja 500fe
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Omissa hondissa alkuperäiset vetarit ja murrokset kestänyt, tosin tehoton kone ja järki ajamisessa säästää paikkoja.
Jäykkäperäisessä heikoin kohta taitaa olla takakardaanin ristikkonivel, mutta en ole kuullut että näitä olisi mennyt.
Jäykkäperäisessä heikoin kohta taitaa olla takakardaanin ristikkonivel, mutta en ole kuullut että näitä olisi mennyt.
-
- 6WD
- Viestit: 268
- Liittynyt: 17 Tammi 2008 21:06
- Mönkijä:: HONDA 420FA 30"
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Olen kuullut kahdesta eri 420FE:stä joista on hajonnut takakardaanin ristikkonivel.
Ja yhdestä 420FA:stä olen kuullut myös takaristikon hajonneen.
Yhdessäkään noista kolmesta ei ollut tietääkseni välityksille tehty mitään vaan vakio välityksillä on menty.
Veikkaan ajotaitojen puutetta syyksi noissa tapauksissa.
Etuvetareita on myös parikappaletta hajoillut. mutta ei tiheämmän välityksen johdosta.
Joten huoletta voi tiheämmän välityksen laittaa ei varmasti hajoa normaalissa ajossa.
Ja yhdestä 420FA:stä olen kuullut myös takaristikon hajonneen.
Yhdessäkään noista kolmesta ei ollut tietääkseni välityksille tehty mitään vaan vakio välityksillä on menty.
Veikkaan ajotaitojen puutetta syyksi noissa tapauksissa.
Etuvetareita on myös parikappaletta hajoillut. mutta ei tiheämmän välityksen johdosta.
Joten huoletta voi tiheämmän välityksen laittaa ei varmasti hajoa normaalissa ajossa.
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Myös telojen käyttö lyhentää välityksiä. Ei pitäisi olla mitään vaikutusta kestävyyteen. Eikä kyllä takuuseenkaan.
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Minussa kun ei ole matemaatikon vikaa, niin kysytäämpä täällä jos tietoa löytyisi. Eli jos trx420 laittaa 28" renkaat, niin pääseekö lähelle alkuperäistä 24" renkailla olevaa välityssuhteita, jos tuon 35% välityssarjan vaihtaa ? Mitenhän nuo lasketaan, ei hajuakaan.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Pitäisi muuttua pikkusen tiheemmäksi. Tuo 28 rengas on n.15% pitempi kehältään.
Vaan pitäisi tietää se orkkis kokonaisvältitys ensin.
Eli jos välitys tihenee 35 prossaa ja kehä kasvaa 15 ni , tähän aikaan aamusta sanoisin että kokonais välitys tihenee n.20 prossaa.
Vaan se kokonais välitys pitäisi tietää/kaivaa ensin jostain että saa tarkat luvut. Joka tapauksessa jos on enemmi tarvista vetovoimasta kuin vauhdista niin tuo välitys puoltaa paikkaansa kyllä.
Vaan pitäisi tietää se orkkis kokonaisvältitys ensin.
Eli jos välitys tihenee 35 prossaa ja kehä kasvaa 15 ni , tähän aikaan aamusta sanoisin että kokonais välitys tihenee n.20 prossaa.
Vaan se kokonais välitys pitäisi tietää/kaivaa ensin jostain että saa tarkat luvut. Joka tapauksessa jos on enemmi tarvista vetovoimasta kuin vauhdista niin tuo välitys puoltaa paikkaansa kyllä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
(alkuperäinen välitys-35%)*28/24=alkp.v*0,758, eli 24% pienenee välitys Ts. jos ennen kulki 100km/h, niin välityssarjan ja renkaiden vaihdon jälkeen 76kmh
crf450 ja rincon
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Elikkäs aika paljon tiheämpi olisi välitys -35 sarjalla jopa 28" renkailla verrattuna alkuperäiseen. Sais varmaan aika tiuhaan pykältää. Lueskelin ulkomaan Honda forumia ja siellä tosiaan näytti, että -35 sarjaa käytetään lähinnä 29,5" renkaiden kanssa. Pitäisi vissiin sitten tuollaiset monsteri renkaatkin hommata. Mitenhän ihmeessä ne mahtuvat edes pyörimään alla. Itsellä nyt 27" ja näyttäisi, että kovin paljoa ei kärsi kasvattaa kokoa tai ottaa lokasuojiin.
Yritin laskeskella että miten sitten riittäisi tuo -15 välitys. Alkuperäisen renkaan ympärysmitta on 192cm. Nyt alla olevien 27" renkaiden 213cm. Laskelmien mukaan jotka varmaan menivät mönkään ?? 27" rengas olisi 10,9% prosenttia suurempi ympärysmitaltaan, kuin alkuperäinen. Näin voisi vetää johtopäätöstä, että -15 sarja riittäisi hyvinkin ainakin 27" renkaalle asti.
Yritin laskeskella että miten sitten riittäisi tuo -15 välitys. Alkuperäisen renkaan ympärysmitta on 192cm. Nyt alla olevien 27" renkaiden 213cm. Laskelmien mukaan jotka varmaan menivät mönkään ?? 27" rengas olisi 10,9% prosenttia suurempi ympärysmitaltaan, kuin alkuperäinen. Näin voisi vetää johtopäätöstä, että -15 sarja riittäisi hyvinkin ainakin 27" renkaalle asti.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Jos vaan vauhit riittää niin ainahan liikkeelle voi lähteä isommalla vaihteella... Vaan toki tuo kannattaa valita ihan sen mukaan mikä on tarve.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Silmät kipeiksi asti etsitty tietoa ulkomaan elävien forumeilta välitysten pienentämisestä.
Ehkä eniten aiheuttaa epäselvyyttä, kun osa porukoista sanoo, että täytyy jyrsiä lohkoa hieman, että saa tilaa hammasrattaalle. Tällaiseen ei haluaisi ryhtyä. Rattaiden valmistajat kuitenkin ilmoittavat, että ei tarvitse hioa tai jyrsiä. Vain vanha pois ja uusi tilalle. Turner ratas on 15.5% ja ExtremeRancher ratas 14.5% ja ne vaihdetaan takapuolelle toisiovetoon. Tällä vaihtoehdolla välitykset ovat lähellä alkuperäistä 28" renkailla.
35% välityssarjassa vaihdetaan 2 ratasta ensiövetoon ja on hieman työläämpi vaihtaa. Jotkut hurjat ovat vaihtaneet kummatkin sarjat, mutta näyttivät vehkeetkin olevan sitten jotain rakenneltuja mutamonstereita 32" renkailla ja koroteltu ties paljonko.
Nämä pienemmän sarjat ovat aiheuttaneet ongelmia nopeudentunnistimen toimintaan nappivaihteisissa, sekä ohjaustehostetuissa malleissa. Tunnistin ottaa nopeustiedon juuri tältä rattaalta ja jos ei saa sitä,niin ohjaustehostin ei toimi, eikä vaihtaminen onnistu nappivaihteilla. Asia on ollut korjattavissa muuttamalla tunnistimmen paikkaa, mutta en tiedä kuinka työlästä sitten on etsiä oikea paikka. Kirjoitettu koskee ainakin 420 fe/fpe/fm/fpm malleja.
Ehkä eniten aiheuttaa epäselvyyttä, kun osa porukoista sanoo, että täytyy jyrsiä lohkoa hieman, että saa tilaa hammasrattaalle. Tällaiseen ei haluaisi ryhtyä. Rattaiden valmistajat kuitenkin ilmoittavat, että ei tarvitse hioa tai jyrsiä. Vain vanha pois ja uusi tilalle. Turner ratas on 15.5% ja ExtremeRancher ratas 14.5% ja ne vaihdetaan takapuolelle toisiovetoon. Tällä vaihtoehdolla välitykset ovat lähellä alkuperäistä 28" renkailla.
35% välityssarjassa vaihdetaan 2 ratasta ensiövetoon ja on hieman työläämpi vaihtaa. Jotkut hurjat ovat vaihtaneet kummatkin sarjat, mutta näyttivät vehkeetkin olevan sitten jotain rakenneltuja mutamonstereita 32" renkailla ja koroteltu ties paljonko.
Nämä pienemmän sarjat ovat aiheuttaneet ongelmia nopeudentunnistimen toimintaan nappivaihteisissa, sekä ohjaustehostetuissa malleissa. Tunnistin ottaa nopeustiedon juuri tältä rattaalta ja jos ei saa sitä,niin ohjaustehostin ei toimi, eikä vaihtaminen onnistu nappivaihteilla. Asia on ollut korjattavissa muuttamalla tunnistimmen paikkaa, mutta en tiedä kuinka työlästä sitten on etsiä oikea paikka. Kirjoitettu koskee ainakin 420 fe/fpe/fm/fpm malleja.
-
- 2WD
- Viestit: 56
- Liittynyt: 25 Loka 2010 21:46
- Mönkijä:: Hondat 420fa ja 500fe
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Jos Jontte kiinnostaa tuo toisiovedon välittäminen niin tässä kevään korvilla SAATTAA olla rattaita tulossa jotka sopivat 420 FA/FM/FE ja 500 FM/FE malleihin, kotimaista tuotantoa. Kyse on noin 15% tiheämmästä välityksestä eli vastaa melkein 4" suurempia renkaita. Hinnasta ja saatavudesta tulee myöhemmin infoa mutta pyrin ennen kesää hoitamaan asiat mallilleen.
Tuosta jyrsimisestä, tosiaan lohkoissa on eroa esim. 420 FA:ssa rattaat menee heittämällä paikoilleen mutta pahoin pelkään että FE/FM:n malleissa joutuu vinkua näyttään, ei paljon mutta joutuu.
Nopeusanturia täytyy viilailla että saa sen lähemmaksi ratasta, FA:ssa pakollinen toimenpide muuten laatikko ei toimisi kuin 3 vaihteeseen asti. FE myös tod.näköisesti tarvitsee dataa että vaihteet pelaa mutta tästä ei ole 100% varmuutta, selviää tuonnempana omien kokeilujen jälkeen. FM mallissa tuskin ongelmia koska vaihtaminen tapahtuu täysin mekaanisesti. Tehostin malleissa taitaa edessä olla sama rumba koska myös nopeudella on vaikutusta tehostuksen määrään, oman järjen mukaan.
Tuosta jyrsimisestä, tosiaan lohkoissa on eroa esim. 420 FA:ssa rattaat menee heittämällä paikoilleen mutta pahoin pelkään että FE/FM:n malleissa joutuu vinkua näyttään, ei paljon mutta joutuu.
Nopeusanturia täytyy viilailla että saa sen lähemmaksi ratasta, FA:ssa pakollinen toimenpide muuten laatikko ei toimisi kuin 3 vaihteeseen asti. FE myös tod.näköisesti tarvitsee dataa että vaihteet pelaa mutta tästä ei ole 100% varmuutta, selviää tuonnempana omien kokeilujen jälkeen. FM mallissa tuskin ongelmia koska vaihtaminen tapahtuu täysin mekaanisesti. Tehostin malleissa taitaa edessä olla sama rumba koska myös nopeudella on vaikutusta tehostuksen määrään, oman järjen mukaan.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Perhana kun jollakin olisi intoa tehä Rincoon tiheemmät rattaat ykkös vaihteelle...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Sillä olen kartoittanut tilannetta 420 Hondan välityssarjojen osalta, kun aika lähellä on, että vaihdan pois muihin merkkeihin, koska en ole tyytyväinen juurikaan näihin tehdasvälityksiin.
Se on selkeästi suurin vika. Raskaassa vetohommassa ei mielestäni voi käyttää 24" suurempaa rengasta ja kun sekin on pidettävä tosi alhaisilla paineilla, jotta saa pitoa, niin taka-akselin alle ei maavaraa juuri enään jää. Enpä ole mitannut, mutta jos aisapainoa vähänkin, niin ei juuri 10cm enempää ole ilmaa vetokuulan alla. Se on aika tasaista maaston oltava, ettei siitä ongelmaa aiheudu. Tosin yllättävänkin raskasta kuormaa tuo pikku honda vetää, kunhan maasto on riittävän tasaista.
Eli pitäisi pystyä käyttämään suurempaa rengasta jo ihan pelkästään maavarankin takia. Tuo 27" rengas tuo jo senverran lisäsenttejä akselin alle, että se riittäisi itselleni, mutta välitysten puolesta mahdotonta. 15% sarja EHKÄ riittäisi, mutta varmuuden saisi vain testaamalla.
Nyt kun on hieman perehtynyt asiaan, niin ilmeisemmin n. 25% alennus olisi optimi, mutta ei ole löytynyt muita kuin nuo jo mainitut. 350 Hondaan olisi 23% sarja olemassa. Lieneekö tekninen mahdottomuus sellaista 420 Hondiin saada, tuskin, mutta kukaan vaan ei ole sellaisia rattaita alkanut valmistamaan. Lisäksi mielummin vaihtaisi ensiövedon rattaat, niin ei tulisi noita jyrsimis hommia, sekä nopeusanturin toiminta säilyisi varmasti. Vaan 35% muutos tuntuu perehtymisen jälkeen suurelta. Miksei voisi lyödä ne 30" renkaat alle,mutta epäilen, ettei sitten muut paikat kestä kun sellaisilla aletaan kuormia maastossa kiskomaan. Toisiovedon rattaassa lisäksi maallikolle hämmennystä herättää se, että ei ole oikein sopivan näköinen tuollaisine terävine hampaineen siihen vastarattaaseen. Eikö tämä sitten ole ongelma ja onko kestävyys sitten taattu, sitä vain ihmettelen.
Se on selkeästi suurin vika. Raskaassa vetohommassa ei mielestäni voi käyttää 24" suurempaa rengasta ja kun sekin on pidettävä tosi alhaisilla paineilla, jotta saa pitoa, niin taka-akselin alle ei maavaraa juuri enään jää. Enpä ole mitannut, mutta jos aisapainoa vähänkin, niin ei juuri 10cm enempää ole ilmaa vetokuulan alla. Se on aika tasaista maaston oltava, ettei siitä ongelmaa aiheudu. Tosin yllättävänkin raskasta kuormaa tuo pikku honda vetää, kunhan maasto on riittävän tasaista.
Eli pitäisi pystyä käyttämään suurempaa rengasta jo ihan pelkästään maavarankin takia. Tuo 27" rengas tuo jo senverran lisäsenttejä akselin alle, että se riittäisi itselleni, mutta välitysten puolesta mahdotonta. 15% sarja EHKÄ riittäisi, mutta varmuuden saisi vain testaamalla.
Nyt kun on hieman perehtynyt asiaan, niin ilmeisemmin n. 25% alennus olisi optimi, mutta ei ole löytynyt muita kuin nuo jo mainitut. 350 Hondaan olisi 23% sarja olemassa. Lieneekö tekninen mahdottomuus sellaista 420 Hondiin saada, tuskin, mutta kukaan vaan ei ole sellaisia rattaita alkanut valmistamaan. Lisäksi mielummin vaihtaisi ensiövedon rattaat, niin ei tulisi noita jyrsimis hommia, sekä nopeusanturin toiminta säilyisi varmasti. Vaan 35% muutos tuntuu perehtymisen jälkeen suurelta. Miksei voisi lyödä ne 30" renkaat alle,mutta epäilen, ettei sitten muut paikat kestä kun sellaisilla aletaan kuormia maastossa kiskomaan. Toisiovedon rattaassa lisäksi maallikolle hämmennystä herättää se, että ei ole oikein sopivan näköinen tuollaisine terävine hampaineen siihen vastarattaaseen. Eikö tämä sitten ole ongelma ja onko kestävyys sitten taattu, sitä vain ihmettelen.
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Hormells putiikillahan on ollut jo usean vuoden ajan tarjolla "välityksiä". Hinnat tuntuu köyhälle vaan äkkisältään melkoisen korkeilta.
http://www.hormellsatv.com/35-gear-reduction
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reduction---420-Rancher
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reducti ... ancher-IRS
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reduction---Foreman-450
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reduction---Foreman-500
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reducti ... con-650680
http://www.hormellsatv.com/35-gear-reduction
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reduction---420-Rancher
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reducti ... ancher-IRS
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reduction---Foreman-450
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reduction---Foreman-500
http://www.hormellsatv.com/Gear-Reducti ... con-650680
Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.
Stiff... Onko mahdollisesti tuleva -15% toisiovetoon toteutettu tällaisella yhdellä terävällä rattaalla ? Tuo Extreme Rancher -15% olikin ensiövetoon ja 2 ratasta vaihtuu. Toteutetaan koneistamalla vanhoista osista, sekä jonkun 300 krossimallin osista ilmeisesti.