Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mulla on ylläpitolatauksella ja niillä "recovery" toiminteilla pidettyä akut kunnossa. Siis ylläpidolla talvisin ja rec sitten kesäisin kerran. Jos mönkijässä on vinssi ja sitä käytetään ahkerasti, akun ikä lyhenee radikaalisti. Tällaisissa tapauksissa suosittelen AGM akun käyttöä. Varta ja Exide toimineet luotettavasti. Kiinat ja Land Port:t olen jättänyt hyllyyn.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Jussipuujalka
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 11 Helmi 2009 20:18
Mönkijä:: Honda Rincon
Paikkakunta: Eura

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jussipuujalka »

Myyjä viittasi Exiden edustajaan joka on "kieltänyt" ylläpitolaturien käytön. Totesi myös että monet ylläpito laturit ovat liian halpoja ollakseen hyviä ;)
Tiedä häntä mutta omani tosiaan sippasi totaalisesti.
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 11:43

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja eda »

Saattaa olla sattumaa, mutta parhaiten akut ovat kestäneet aika huonolla pidolla. Eli latauksia vain, kun on pakko, akku paikallaan veneessä ja ajoleikkurissa talven yli jne.

Ajoleikkurissa kesti kymmenen vuotta, veneessä pitkälti toistakymmentä ja mönkijässä nelisen vuotta. Ylläpitolatausta CTekillä, kun mönkijässä oli vanha akku, mutta ei siitä huomannut mitään etua. Onneksi Hondassa oli ainakin silloin narukäynnistys. Lähti kovimmillakin pakkasilla käyntiin.
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

Uloin vetonivel 420 FE vasen puoli

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Uloimman vetonivelen numeroa vailla; onko 8. 44230-HN8-A41 oikea?
http://www.partzilla.com/parts/search/H ... parts.html

Numero 11 on kyllä, mutta tuleeko siihen myös sisempi nivel?
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Vai onko 7 sisänivel, ja pelkkää ulkoniveltä ei saa?
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Niin taitaa olla. Ulompaa kumiakin vaihdettaessa puretaan sisäpään kautta.
Viimeksi muokannut vaughan, 05 Syys 2014 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt lienee luettu?
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Sepä irtoaakin myös ulommasta nivelestä tuo akseli. Akselista kiinni pitäen, ja napakka isku niveleen.
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Jännitteensäädinvika oli(koputtaa puuta) kahdessa tarvikesäätäjässä. Alkuperäisellä, joka partzillalla halpa Rovaniemi-hintaan verrattuna, pelaa. Ennakoivana huoltona vaihdoin etupyörän laakerit ja toisen uloimman vetonivelen.
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Jumaleisson, tänään tuli ylimääräisiä sydämenlyöntejä, hondassa syttyi lämpövalo mittaristoon! Ongelma oli niinkin suuri, kuin peukalonpään kokoinen kivi lennähtänyt flektin siiven väliin :D . Tulipahan testattua, että tuokin merkkivalo toimii :biggrin: Se olikin ensimmäinen "vika" parin vuoden ja vajaan 200 tunnin yhteiselon aikana...
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Jussipuujalka
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 11 Helmi 2009 20:18
Mönkijä:: Honda Rincon
Paikkakunta: Eura

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jussipuujalka »

Tuossa toisessa ketjussa oli keskustelua vielä tuosta akusta ja ylläpitolatauksesta. Jäi viimeksi vähän kesken tämä kun kerroin "Exiden kannan" lataus asioista. Nyt sain aikaiseksi kysä asiaa heiltä, vastaus :
Moi



Jatkuva ylläpito-lataus ei sen takia pikkuakuilla ( MP ) ole suotavaa koska se kuluttaa/haihduttaa vettä. Akkua pitää ylivarata jotta se tulee täyteen ja ylläpito-varaus

suoritta pientä ylivarausta. Esim. 3Ah ylivaraus kuluttaa n. 1g:n vettä ( tämä määrä saattaa helpostikin toteutua vuorokaudessa )

näin ollen akku saattaa kuivua.

Toinen asia on se että jos tulee esim. sähkökatko niin kaikki varaajat ei lähde ns.automaattisesti käyntiin ja silloin varaajan elektroniikka ” imee” jännitettä akusta ja akku sulfatoituu.



Hyvänä tapana kausisäilytykseen suosittele akun kannen puhdistamista ( nihkeä/kostea rätti ei kemikaaleja ) vähentää akun itse purkautumista ja varaamista täyteen ja säilytys viileässä.

Kun jännite on laskenut n. 12.35-12.40V:n niin suoritetaan uudelleen täyteen varaus.
exsailor
4WD
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Maalis 2011 11:23
Mönkijä:: Honda Rubicon FA 500
Paikkakunta: Pori

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja exsailor »

Mulla on ollut max 750 mA:h lataava Benton ylläpitolaturi jo monta vuotta käytössä Hondan 14 Ah:n akussa ympäri vuoden ja akku joka on ollut käytössä v:sta -07, on vielä täydessä iskussa. En ole kokenut että se olis sulfatoitunut ollenkaan.
Kauas on pitkä matka - mönkijälläkin!
Stindu
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Helmi 2015 11:44

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Stindu »

Laitteena vm. 2014 680 Rincon, joka temppuillut lisääntyvästi viime keväästä lähtien talvikuukausina. Mikäli pakkasta yli 15, ei lähde käyntiin täydellä akulla. Lämmetessä aloittaa tikittävän nakutuksen, tosin ei aina. Suuntaa vaihtaessa peukalon koskettaessa kaasua sammua tupsahtaa. Kävi viime keväänä 20 h:n ensihuollossa jossa asiasta mainitsin, ei mitään löydöksiä mistään. Nyt mittarissa 50 h, ja kävi huollossa -> vaihdettu tulppa jossa epäilty vian olleen :shock: Kehoitettu vaihtamaan itse isompi akku ja lisämään polttoaineen sekaan Masinolia. Jenkkien foorumilta lueskelin notkeammista öljyistä, heavy duty akusta sekä efi:n päivityksestä kylmissä olosuhteissa. Onko kenelläkään tietoa onko Suomessa näin toimittu maahantuojan toimesta?
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Säädäppä venttiilit jos kovastikkin nakuttaa.
Stindu
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Helmi 2015 11:44

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Stindu »

Ei ole nakuttava tuo ääni, vaan kellomaisen tikittävä ja ilmaantumisessa / poistumisessa ei ole mitään logiikkaa.
Viimeksi muokannut vaughan, 01 Helmi 2015 14:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: Turha lainata edeltävää viestiä, lainaus poistettu. Foorumin säännöt lienee luettu?
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Hondan Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

jukka81 kirjoitti:Säädäppä venttiilit jos kovastikkin nakuttaa.
Takuu voimassa, ei sinne saa ite mennä ronkkimaan. :evil:
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vastaa Viestiin