ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Joo, lana tuli, kerkes vielä valosan aikaan kasaamaan, sekä hämärässä pihatietä ajelee muutaman kerran.

Kuva

Tuntuu pelittävän hyvin, ja tuo verkkoterä on kyllä mainio. Ottaa aika syvältä jos säädön kanssa rupeaa ahnehtimaan :mrgreen: Korkeussäätö terälle toimii teliä nostamalla kahdella veivillä taka-akselissa. Hieman jäykät ovat, varmaan herkistyy vaseliinilla sekä käytöllä. Toisaalta tämmöisellä systeemillä pystyy terän säätämään myös kaltevaksi, jos sille näkee tarvetta. Säätöjä on hyvin, käytännössä 2:sta kohtaa pystyy hienosäätää terän korkeutta ja 3:sta terän kääntö laidasta laitaan.
Telin keinussa rasvanipat, terän levys n. 150cm, vetopää kiinteä eli ei pyöri. Vois jossain vaiheessa laittaa pyörivän, toisaalta, en usko että tätä saa kaatumaan muutoin kuin ojaan ajamalla....
Lari
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Touko 2012 21:00
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3
Paikkakunta: Tuusula

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja Lari »

Voitko mullekin laittaa viestinä hintatiedot ja mistä ostit
Kawasaki KLF 300 Bayou-1989
Kawasaki KVF 300A -2002
Can Am 570 Pro T3 -2017

Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Lari: sait YV.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Jaahans. Duunista pääs toooosi ajoissa, joten honda tulille ja ulkohommiin.

Metsän elukoille taas kauraa piti ajella, tuntuu muru maistuvan vaikka talvi oo vielä lähelläkään.

Kuva


Muuta rojua kuskaillessa ei sitten nousuut enää kärryn kanssa vaan kärri linkkuun parin kiven väliin ja vinssihommiks meni :mrgreen:

Kuva


Päivän viimoinen (muutei se kevyin homma) oli murskeen lapioiminen kärryyn ja vienti toiseen paikkaan. Tää menee jo urheilusta... onneks oli pari karhua messissä nii ei tarvinnu työtä keskeyttää .... Tuli samalla testattua kunnolla tuota omatekele-kippaussysteemiä. Puolikkaalla murskekuormalla nousi ihan suh. hyvin eikä vinssiä tarvinnu ihan hikihatussa veivata. Helpottaa kummasti kärryn tyhjennystä sekä voi säilyttää taivasalla kippi pystyssä niin ei vesi ja roskat kellu lavan pohjalla.

Kuva


Lopuks kärrin pesua, oli kauraa, kuraa, soraa ja heinää jokapaikassa. (sori vähän tärähtäny kuva)

Kuva
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Ekat lumityöt tälle syssylle.

Kuva
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Nyt alkaa oleen peräkärri valmis. Vielä töpöstelin tuohon puominostimeen kuljetustuen.

Eli kun lava alhaalla ja puomi pystyasennossa (ajoasento), puomi meinasi maaston epätasaisuuksissa hieman heilua sivuttain ja kolista. Tein siihen tuommoisen telakan, eli kippauksen jälkeen puomi vedetään tuohon lattarautojen väliin, johon se lukittuu. Telakka tehty lattaraudasta, ja sisäpuolella kulutusmuovia + kelkan telastorempasta ylijäänyttä liukukiskon muovia. Näin ollen puomi ei pääse hankaamaan metallia vasten ja pysyy lujasti paikallaan vaikka osuisi oksiin metsässä. Hitsattu vinssipedin alle sermin pystytolppaan, maalattu sinkkimaalilla.

Idean saa apinoida jos tarvetta on.

Kuva
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Yv:llä pyydettiin kuvia tuosta kärrin nostopuomista, joten laitan ne uudelleen tänne. (vanhat kuvat ei näy kun palvelu sulkeutunut, tekstin lainasin vanhasta postauksesta)

Dodiih, nyt on kärryn kippaussysteemikin valmis. Kustannukset mitä piti varsinaisesti ostaa, oli uusi liinavinssi (motonet 32€), kölirulla IKH (n.10€), 16mm akselitappi + pultit/mutterit/sakkeli (n.10e). Muut rautaosat nurkista keräilty ja hitsattu kasaan. Maalit, lakat yms löytyi ennestään hyllystä.

Kuva

Tuo sininen kölirulla osoittautui lopuksi parhaaksi tähän käyttöön, koska on kova ja suhteellisen vankkaa tekoa. Jätin sille tuohon korvakoiden väliin 5mm liikumavaran molempiin suuntiin, jotta pääsee välistä suihkaseen crc:tä tai muuta lubrikanttia sen akselille.

Kuva

Maksimi kippauskulma on aikalailla tässä, ehkä n.5cm vielä nousee. Mutta tämä riittää itselle. Tuota puomia en viitsinyt tehdä enää korkeammaksi, enkä halua että se taipuu enempää taaksepäin. Suurin voima siis kohdistuu aikalailla alaspäin, eli puomin akselille. Aika sitten näyttää miten multa- ja muut maa-ainekset tulee tuolla kulmalla alaspäin.

Kuva
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tänään asentelin lahjaksi saadut kahvalämppärit hondaan. Kelkka oli tallissa levällään niin aattelin tehdä moisen pikkuhomman ulkosalla.
Kahvalämppärit mallia Oxford Premiun.


Kuva


Releen nakkasin tuttuun tapaan tuommoiseen ABB:n roiskevesitiiviiseen kytkentä-/jakorasiaan. (on muuten kätevä näissä mönkijähommissa piilottaa releet tuommoiseen koteloon, monesti pessyt mönkijän myös penkin alta ja kotelo pysynyt kuivana sisältä.) Ohjeessa käskettiin kytkemään suoraan akkuun, mutta halusin kytkennät releen taakse. On näin omasta mielestä turvallisempi, eikä varmasti jää päälle kun virrat katkaisee. Tuossa mallissa on jokin akunvarauksen tunnistava järjestelmä, ja sammuvat jos jännitteet putoaa liian alas.

Kuva


Säädinyksikkö löysi paikkansa oikeankäden puolelta.

Kuva


Lämpökameralla vielä testasin, jotta molemmat kahvat lämpenee tasaisesti. Täydessä lämmössään oli 0,5 asteen ero kahvojen keskeltä mitattuna, ero on käytännössä mitätön.

Kuva

Lopuksi vielä hifistelin johdot nätisti ja nipparoin "piiloon". Varsin simppeli homma. N.2-3 tuntia löysäillen tehtynä. Mitä lie liikkeessä moisesta ottavat ?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Pahus kun ei oo kerenny hondalla juuri ajelemaan. Enempi tullut kelkalla nyt suhattua. :mrgreen:

Eilen kuitenkin tuli "hällyytys", jotta kelkka joltain hajonnut niin kävin hondalla hinaamassa poikkeen. Ihmetyttää kyllä tuo kun laitteella nyt 4 vuotta ikää ja orkkisakulla mennään. 3 viikkoa edellisestä käynnistyksestä ja laite ollut kylmässä, kuin palmun alta käyntiin. Hinauksen jälkeen tökkäsin varuiksi älylaturiin niin 5min päästä näytti jo täyttä akkua.

Miten kauan teillä muilla on nuo orkkisakut kestäneet ?
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Oliskohan kuukauden kestänyt. Takuuseen uusi.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kuukauden ?? Vai tarkoititko vuoden kentis ?
S.F.
6WD
Viestit: 437
Liittynyt: 02 Joulu 2012 21:46
Mönkijä:: SP 400-04+850XP-12
Paikkakunta: Espoo & Joutsa

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja S.F. »

Sportman 400 12/-04 ostettu, on mökkikäytössä.
Alkuperäisellä mennään =D> Mutta ctekissä ollut talvet n.10 viimeistä vuotta. :roll:
Uudenmaan Mönkijät Ry
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Reilut viisi vuotta kesti hondassa alkuperäinen akku, eli koko sen ajan kun minun käytössä oli. Pari kertaa vuodessa tarjosin ceetecciä
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Joo n. kuukauden se mulla kesti. Oli jotenkin viallinen kun ei enää ottanut virtaa vastaan.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Honda TRX500FPE 2014

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Päivitystä tännekin pitkästä aikaa :D

Alkoi mennä hermot noihin honukan orggis myrksylyhtyihin. Laitoin projektio-led umpiot tilaukseen kun niitä on hehkuteltu vähän jokapaikassa. Ebaystä löytyi ja hinta parinsadan luokkaa toimituksineen, ohessa kuva mimmoseet ovat. Pitäähän sitä nyky-mittapuun mukaan tuninkia vähän olla :lol:

Kuva
Vastaa Viestiin