Vetoakselin suojakumi tarvikeosasta
-
- 4WD
- Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
- Viesti:
Re: Vetoakselin suojakumi tarvikeosasta
Huomasithan että panta käännetään kiristyksen jokeen kannan yli ja sitten ne pienet korvat puristetaan.
Jos löysät parempia klemmareita niin laita vinkkiä tulemaan.
Peus putkiklemmarin kanta taitaa olla liian painava/epäkesko
Jos löysät parempia klemmareita niin laita vinkkiä tulemaan.
Peus putkiklemmarin kanta taitaa olla liian painava/epäkesko
Noita klemmareita on ainaki kolmee erilaista, biltemasta saa edullisesti kiristystyökaluja, ei tartte tapella.
No nythän tämä selvis, ei me älytty että se tuollee kiritään. Pitääpä fiksailla vähän jälkikäteen:D
http://www.bpi-chempump.fi/oetiker.htm
http://www.bpi-chempump.fi/oetiker.htm
-
- 4WD
- Viesti:
Tämä aihe on jo vanha mutta monelle saattaa vetarin suojakumin vaihto olla ajankohtainen.
Täältä löytyy hyvä kuvasarja kuinka suojakumien mukana tulevat klemmarit kiristetään. Nyt ei puutu kuin tuo kuvan työkalu
http://www.thecvman.com/index.php?optio ... &Itemid=27
Meinaan tilata täältä myös uuden takavetarin ulomman murroksen. Laittelen kokemuksia, jos kamat joskut tulee. Ainakin selvitystyö on tapahtunut enemmän kuin vauhdilla ja asiallisesti.
Täältä löytyy hyvä kuvasarja kuinka suojakumien mukana tulevat klemmarit kiristetään. Nyt ei puutu kuin tuo kuvan työkalu

http://www.thecvman.com/index.php?optio ... &Itemid=27
Meinaan tilata täältä myös uuden takavetarin ulomman murroksen. Laittelen kokemuksia, jos kamat joskut tulee. Ainakin selvitystyö on tapahtunut enemmän kuin vauhdilla ja asiallisesti.
-
- 4WD
- Viesti:
Ja sitten vielä hieman toisenlaisen pannan asennusohje: http://www.thecvman.com/index.php?optio ... &Itemid=27
Mite se irtoaa foremanista tuo vetonivel vetoakselista? Onko siellä sokkaa? Lähteekö lyömällä vai lähteekö mitenkään???
-
- 4WD
- Viesti:
MInulla ei jostain syystä näy tuon alla linkkaamani ohjeen kuvat mutta kyllähän tekstissä puhutaan sokista, joilla ainakin Suzukissa murros on kiinni akselissa. Eikun vaan kaivamaan sielä vaseliinin seasta 

-
- Noppeli
On tullut autossa joskus käytettyä pakkasenkestävää nippusidettä.
Helppo kiristää, ja on toiminut.
Ylivedttävä suojakumi on ehdoton.
Ensimmäistäkään ei ole mennyt rikki ja monia vuosia olen niitä laittanut.
Helppo kiristää, ja on toiminut.

Ylivedttävä suojakumi on ehdoton.
Ensimmäistäkään ei ole mennyt rikki ja monia vuosia olen niitä laittanut.
-
- 4WD
- Viesti:
Samat kokemukset. Motonetistä niitä saa alle kympillä, eikä yhtään ole mennyt rikki. Originaalit hajoaa esim risukon kannoista paljon helpommin kuin nuo yli kiskaistavat.
Mielestäni tommoiset ylivedettävät kumit ovat vähän harakiri hommia, koska siinä jää kunnollinen nivelen puhdistaminen tekemättä. Hiekkaa jää sinne vaseliinin kanssa pyörimään ja kohta sitten saa ostaa uuden murroksen, ja nehän ei näihin vehkeisiin ole aivan ilmaisia.
- motocoyote
- Tracks
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Itselläni juuri vaihtotyö käynnissä, ja ongelmaksi tuon ylivedettävän kanssa tulee se että tuo yleismalli jää liian lyhyeksi. Pitänee hankkia mittojen mukaan joku Suzuki Alton tms suojakumi, tai pidemmän mallin ylivedettävä.
Tosiaan, tuo ylivedettävä kannattaa valita vain sen vuoksi että se on joustavampaa kumiseosta.
Silloin kun suojakumi rikkoutuu, nivelessä oleva vaseliini sitoo itseensä hiekkaa yms sinne kuulumatonta, ja mikäli vain vaihtaa suojakumin niveltä putsaamatta, jää se kaikki hiekka ja sonta kuluttamaan niveltä. Ja se kuluu sitten vauhdilla.
Nivelen putsaus ei tosiaankaan niin iso homma ole etteikö se kannattaisi tehdä joka tapauksessa.
Vetoakseli irti perästä, kolautus johonkin tukevaan reunaan (eli siis kolautetaan vetoakseli alaspäin, irrotettava nivel yläpuolella, ihan vetoakselin tyveen nivelen sisimpään osaan) ja avot, nivel on kädessä. Sitten vaan kuulahäkit ja kuulat ulos nivelestä ja rätin ja pesuaineen kanssa osat puhtaaksi.
Tosiaan, tuo ylivedettävä kannattaa valita vain sen vuoksi että se on joustavampaa kumiseosta.
Silloin kun suojakumi rikkoutuu, nivelessä oleva vaseliini sitoo itseensä hiekkaa yms sinne kuulumatonta, ja mikäli vain vaihtaa suojakumin niveltä putsaamatta, jää se kaikki hiekka ja sonta kuluttamaan niveltä. Ja se kuluu sitten vauhdilla.
Nivelen putsaus ei tosiaankaan niin iso homma ole etteikö se kannattaisi tehdä joka tapauksessa.
Vetoakseli irti perästä, kolautus johonkin tukevaan reunaan (eli siis kolautetaan vetoakseli alaspäin, irrotettava nivel yläpuolella, ihan vetoakselin tyveen nivelen sisimpään osaan) ja avot, nivel on kädessä. Sitten vaan kuulahäkit ja kuulat ulos nivelestä ja rätin ja pesuaineen kanssa osat puhtaaksi.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-
- 4WD
- Viesti:
Moro
Mä en ymmärrä miten ne voi olla liian lyhyet. Mä olen käyttänyt niitä monesti ja aina joutuu leikkaamaan n 3cm siivun pois.
Onko Motonetin osa?
Mä en ymmärrä miten ne voi olla liian lyhyet. Mä olen käyttänyt niitä monesti ja aina joutuu leikkaamaan n 3cm siivun pois.
Onko Motonetin osa?
- motocoyote
- Tracks
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Siten se voi olla liian lyhyt että oikeaan kokoon leikattuna nivelen puoli paikallaan ei akselin puoli yletä uraansa --> ei tule tiivis ---> Sinne pääsee vedet ja paskat.Pertunmaa kirjoitti:Moro
Onko Motonetin osa?
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06