
Rakennussarja, 400 Foreman
Juu, vähän enemmän kuvia ois saanut olla, mitenkään tosin vähättelemättä sitä sivuaanton kirjoitti:Tarkoitus tehdä samanlainen projekti kuvina kuten yamahastakin, paitsi parempi.


I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Kampuran laakerit ovat oikeasti hyvät. Pesin ja öljysin ne ja ovat niin hyvät ettei niitä tartte vaihtaa. Rullaavat hyvin eivätkä ole väljätkään.ATC kirjoitti:Kyllä suosittelisin niiden kampuran laakereiden ja kiertokangen vaihtoa.
Kiertokangen suhteen jotain kyllä pitää keksiä. Sanokaapas, pystyykö kiertokangen yläpään jotenkin holkittamaan tai korjaamaan? Kampuran saa purettua ja kiertokangen alapäässä on laakeri, joten alapää ei pitäisi olla ongelma, ellei sitten satu löytymään sopivaa laakeria siihenkään. Kiertokangen yläpään suhteen pitäisi keksiä jotain. Kiertokankia ei saa ostettua erikseen vaan on vaihdettava koko kampura.

Tulipas selitettyä, tajusko kukaan mitään?
Oli se ostaessani valmiiks purettu. Tänään vaihdelaatikon rattaita katellessani yritin koittaa laittaa osittain edes oikeaan järjestykseen, mutta eihän se onnistu kun räjäytyskuvat on huonoja. Niistä ei saa selville muuta kun osanumerot.
Tarttee tarkemmat kuvat tai kopio foremanin korjausopuksen sivuista(350/450).
Kiertokangen yläpää ei kyllä vaikuta kovin paksulta. Materiaaleja ei ainakaan liikaa ole. Saas nähdä onnistuuko tuo ammattimieheltä ja kuinka hyvin. Toinen vaihtoehto on ostaa uusi 650e maksava kampura
Ja kiertokankiahan ei tietenkään saa erikseen ostettua
Otin tänään jo kuvia mönkijästä ja pienestä kasauksestakin ja laakereiden asentamisesta. Niistä lisää kunhan veli-pekan kanssa puuhaillaan sivuja.

Kiertokangen yläpää ei kyllä vaikuta kovin paksulta. Materiaaleja ei ainakaan liikaa ole. Saas nähdä onnistuuko tuo ammattimieheltä ja kuinka hyvin. Toinen vaihtoehto on ostaa uusi 650e maksava kampura


Otin tänään jo kuvia mönkijästä ja pienestä kasauksestakin ja laakereiden asentamisesta. Niistä lisää kunhan veli-pekan kanssa puuhaillaan sivuja.
On muuten sylinteri porattu loppuun kuten täällä olen jossakin asiasta jo maininnut. Noh, ATC:n kanssa tuli asiaa mietittyä ja vertailimme 400 ja 450 koneen eroja. Ja eihän niistä muita eroja löytynyt kuin eri sylinterin poraus
450 sylinteriputki eri kokoa, mutta suurinpiirtein se on sama. Mitattuani 400 sylinteriputken tulin siihen tulokseen että saa luvan kelvata. Iskunpituuskin muuten täsmää.
Mäntä tulee olemaan 450 foremanin alkuperäinen mäntä. Kuutioita tulee myös lisää 395 ---> 433, se vaikuttaako kuutiotilavuus käytännössä mitään on asia erikseen. Luulen että ei ainakaan paljoa. Säästyy ainakin sylinterin putkitukselta. 400 männän halkaisija on 86mm ja 450 90mm, joten jokunen milli pitää sylinteristä ottaa. Sylinterin alahelmasta tulee ohut (alussa alahelman seinämävahvuus 3.5mm ---> 1.5mm). Pitäisi kuitenkin kestää, ja jos ei kestä niin sittenhän sen näkee.
Joten, pitäisi tulla toimiva systeemi. Siispä, osia odotellessa..
Kysymyksiä? Kommentteja?

Mäntä tulee olemaan 450 foremanin alkuperäinen mäntä. Kuutioita tulee myös lisää 395 ---> 433, se vaikuttaako kuutiotilavuus käytännössä mitään on asia erikseen. Luulen että ei ainakaan paljoa. Säästyy ainakin sylinterin putkitukselta. 400 männän halkaisija on 86mm ja 450 90mm, joten jokunen milli pitää sylinteristä ottaa. Sylinterin alahelmasta tulee ohut (alussa alahelman seinämävahvuus 3.5mm ---> 1.5mm). Pitäisi kuitenkin kestää, ja jos ei kestä niin sittenhän sen näkee.
Joten, pitäisi tulla toimiva systeemi. Siispä, osia odotellessa..
Kysymyksiä? Kommentteja?
totanoin, meneekö helma lohkon sisään? ja liikkuuko mäntä helmalla asti? jos ei liiku niin luulisi kestävän.anton kirjoitti:Sylinterin alahelmasta tulee ohut (alussa alahelman seinämävahvuus 3.5mm ---> 1.5mm). Pitäisi kuitenkin kestää, ja jos ei kestä niin sittenhän sen näkee.
yleensä sylinterin seinämä paksuus on vähintään neljä milliä, siis siinä alueella missä mäntä liikkuu. jos vakiona 3,5mm niin mäntä tuskin niin alhaalla käy.
Siinä suhteessa melkoista lottoamista että jos helma pettää korkeilla kierroksilla niin koneen sisäkalut on taatusti hilloa ja kokonaan uuden moottorin rakentaminen on tosiasia. Mun mielestä 1,5mm kuulostaa todella vähältä vaikka helma menee lohkon sisään, sovitus tuskin on niin tarkka että helmaa väsyttävää resonointia ei pääse esiintymään. Mieti nyt tarkkaan että kannattaako ottaa riskiä helman murtumisesta ja mahdollisesta täystuhosta.anton kirjoitti:Sittenhän sen näkee jos ei kestä.