Rakennussarja, 400 Foreman

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kyllä suosittelisin niiden kampuran laakereiden ja kiertokangen vaihtoa. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

anton kirjoitti:Tarkoitus tehdä samanlainen projekti kuvina kuten yamahastakin, paitsi parempi. :P
Juu, vähän enemmän kuvia ois saanut olla, mitenkään tosin vähättelemättä sitä sivua :roll: :lol:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

ATC kirjoitti:Kyllä suosittelisin niiden kampuran laakereiden ja kiertokangen vaihtoa. :wink:
Kampuran laakerit ovat oikeasti hyvät. Pesin ja öljysin ne ja ovat niin hyvät ettei niitä tartte vaihtaa. Rullaavat hyvin eivätkä ole väljätkään.

Kiertokangen suhteen jotain kyllä pitää keksiä. Sanokaapas, pystyykö kiertokangen yläpään jotenkin holkittamaan tai korjaamaan? Kampuran saa purettua ja kiertokangen alapäässä on laakeri, joten alapää ei pitäisi olla ongelma, ellei sitten satu löytymään sopivaa laakeria siihenkään. Kiertokangen yläpään suhteen pitäisi keksiä jotain. Kiertokankia ei saa ostettua erikseen vaan on vaihdettava koko kampura. :shock:

Tulipas selitettyä, tajusko kukaan mitään?
jykke
6WD
Viestit: 336
Liittynyt: 18 Heinä 2004 10:26
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykke »

kannatta käydä koneistamolla näyttämässä sitä kampuraa..
PolleMan
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Tammi 2006 18:00

Viesti Kirjoittaja PolleMan »

Foreman:in kiertokangen yläpään metalli on aika ohutta eli aika paha holkittaa, mutta onnistunee ammattimieheltä :?:

Ostitko valmiiksi kone purettuna tuon mönkijän?
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Voihan sen varmaan täyttää ja sorvata uuden reiän.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Oli se ostaessani valmiiks purettu. Tänään vaihdelaatikon rattaita katellessani yritin koittaa laittaa osittain edes oikeaan järjestykseen, mutta eihän se onnistu kun räjäytyskuvat on huonoja. Niistä ei saa selville muuta kun osanumerot. :evil: Tarttee tarkemmat kuvat tai kopio foremanin korjausopuksen sivuista(350/450).

Kiertokangen yläpää ei kyllä vaikuta kovin paksulta. Materiaaleja ei ainakaan liikaa ole. Saas nähdä onnistuuko tuo ammattimieheltä ja kuinka hyvin. Toinen vaihtoehto on ostaa uusi 650e maksava kampura :evil: Ja kiertokankiahan ei tietenkään saa erikseen ostettua :x

Otin tänään jo kuvia mönkijästä ja pienestä kasauksestakin ja laakereiden asentamisesta. Niistä lisää kunhan veli-pekan kanssa puuhaillaan sivuja.
jykke
6WD
Viestit: 336
Liittynyt: 18 Heinä 2004 10:26
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykke »

yksi vaihtoehto on soittaa ojennukselle(po-metal) joka tekee autoihin kiertokankia, n. 250€ varmaan maksaa, tosin autokäytössä kestää sen +200hv/kanki :lol:
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

On muuten sylinteri porattu loppuun kuten täällä olen jossakin asiasta jo maininnut. Noh, ATC:n kanssa tuli asiaa mietittyä ja vertailimme 400 ja 450 koneen eroja. Ja eihän niistä muita eroja löytynyt kuin eri sylinterin poraus :D 450 sylinteriputki eri kokoa, mutta suurinpiirtein se on sama. Mitattuani 400 sylinteriputken tulin siihen tulokseen että saa luvan kelvata. Iskunpituuskin muuten täsmää.

Mäntä tulee olemaan 450 foremanin alkuperäinen mäntä. Kuutioita tulee myös lisää 395 ---> 433, se vaikuttaako kuutiotilavuus käytännössä mitään on asia erikseen. Luulen että ei ainakaan paljoa. Säästyy ainakin sylinterin putkitukselta. 400 männän halkaisija on 86mm ja 450 90mm, joten jokunen milli pitää sylinteristä ottaa. Sylinterin alahelmasta tulee ohut (alussa alahelman seinämävahvuus 3.5mm ---> 1.5mm). Pitäisi kuitenkin kestää, ja jos ei kestä niin sittenhän sen näkee.

Joten, pitäisi tulla toimiva systeemi. Siispä, osia odotellessa..

Kysymyksiä? Kommentteja?
Patu

Viesti Kirjoittaja Patu »

Moi.Onko suuttimet saman kokoiset 400/450?Jos ei niin kannattanee vaihtaa.Miksei toi kestäis,on sitä suurempiakin "virityksiä" tehty... :twisted:
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Patu kirjoitti:Moi.Onko suuttimet saman kokoiset 400/450?Jos ei niin kannattanee vaihtaa.Miksei toi kestäis,on sitä suurempiakin "virityksiä" tehty... :twisted:
En tiedä suuttimista, näkee sen sitten miten toimii.
Voivat jopa olla samanlaiset, on nimittäin niin pitkälle samoja laitteita 400/450
jykke
6WD
Viestit: 336
Liittynyt: 18 Heinä 2004 10:26
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykke »

anton kirjoitti:Sylinterin alahelmasta tulee ohut (alussa alahelman seinämävahvuus 3.5mm ---> 1.5mm). Pitäisi kuitenkin kestää, ja jos ei kestä niin sittenhän sen näkee.
totanoin, meneekö helma lohkon sisään? ja liikkuuko mäntä helmalla asti? jos ei liiku niin luulisi kestävän.

yleensä sylinterin seinämä paksuus on vähintään neljä milliä, siis siinä alueella missä mäntä liikkuu. jos vakiona 3,5mm niin mäntä tuskin niin alhaalla käy.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Sylinteriputken helma menee lohkon sisään. Ja kyllä taitaa mäntä liikkkua helmassa asti. Pitäisi kuitenkin kestää, männänrenkaat ei kuitenkaan laskeudu alas asti. Ja männänrenkaista se tukee enimmäkseen. Sittenhän sen näkee jos ei kestä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

anton kirjoitti:Sittenhän sen näkee jos ei kestä.
Siinä suhteessa melkoista lottoamista että jos helma pettää korkeilla kierroksilla niin koneen sisäkalut on taatusti hilloa ja kokonaan uuden moottorin rakentaminen on tosiasia. Mun mielestä 1,5mm kuulostaa todella vähältä vaikka helma menee lohkon sisään, sovitus tuskin on niin tarkka että helmaa väsyttävää resonointia ei pääse esiintymään. Mieti nyt tarkkaan että kannattaako ottaa riskiä helman murtumisesta ja mahdollisesta täystuhosta.
jykke
6WD
Viestit: 336
Liittynyt: 18 Heinä 2004 10:26
Paikkakunta: lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jykke »

joskun kun oli vielä manki, porautin 73cc:n 84,5cc:ksi, helma lähti kokonaan pois.

mäntä kävi noin sentin verran tyhjän päällä ja hyvin kesti.
Vastaa Viestiin