hondan lukko
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: hondan lukko
Etuperän arvot löytyy manuaalista: http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjekirja ... 202007.pdf
Sivulta 206
Etuperä: 3,231
Takaperä: 3,154
Eli etuperä todella pyörii hitaammin, on siis tiheämmällä välityksellä.
Sivulta 206
Etuperä: 3,231
Takaperä: 3,154
Eli etuperä todella pyörii hitaammin, on siis tiheämmällä välityksellä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: hondan lukko
Onko tietoa miksi on päädytty tiheämpään etuvälitykseen? Möyrinnästä kun on kyse niin olettaisi että välit perien suhteen olisi toisinpäin?
Kylätason mönkijäkuski
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: hondan lukko
Kokonaisvälitykseen vaikuttaa myös rengastus, joka lienee Hondan tapauksessa muuttuja.
Edessä uskoisin olevan profiililtaan korkeamman renkaan jota kompansoidaan perävälityksellä.
Edessä uskoisin olevan profiililtaan korkeamman renkaan jota kompansoidaan perävälityksellä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: hondan lukko
Syy oli jo esillä. Nyt tosin kaduttaa rankasti, ei vaan pääse vanhoja tuttuja paikkoja, ei prkl millään vaikka kuinka hieroisi.elmönkiä kirjoitti:Toisekseen,jos suretrac on niin hyvä kuin kuvasit ,niin miksi vaihdoit sen?


Re: hondan lukko
Ei taida kulmien muuttaminen vaikuttaa, koska se heikommin pitävä puoli "siirtää" momenttia sen verran mitä pystyy maahan välittämään ja paloissahan voimien suunnat ja määrät kyl muuttuis, mut summat pysyy samoina.nakupää kirjoitti: Jep, mutta ei sitä määräänsä enempää voi puristaa, kuluunhan se alkaa. Nytkin siihen oli shimmattu esijännitys.
Jos siitä haluaa "kireemmän" tai "löysemmän" niin se vaatisi eri kulmalla olevat salmiakit sekä niiden vastakappaleet.
Sori tosiaan, vähän vaan sain kirjoituksiesi perusteella kuvan, ettet nyt ihan ymmärtänyt, et pyöriikö sielä perässä oravia vai kaloja..elmönkiä kirjoitti: Noni kiva kun ollaan yhtämieltä,oli melkosta väittelyä ennenkuin ideani meni läpi.
Alunperin oli tarkotus auttaa honda omistajia ,siinä että on tämmönenkin mahollisuus ja ei maksa juuri mittään.
Toki jonkunverran ohjaus jäykistyy ,paikat kyllä kestää kun se ei ole kokonaan tönkkö.Designed and manufactured for off-road use.
crf450 ja rincon
Re: hondan lukko
Perusta kulmateorian siihen että jos katsoo linkittämääsi kuvaa sivulta 10 ja siellä esim. salmiakkia nro.3 ja voimia FL ja FR, tai niiden suuntaa. Jos salmiakki olisi huomattavan paljon terävämpi niin eikö ko. voimat suuntautuisi enemmän alaspäin kuvassa, eli pyörimissuuntaan? Tai jos ajattelee että salmiakin pääty olisi lähes suora, tai kärjistäen aivan suora niin tyhjäähän se pyörisi. Koko toimintahan perustuu siihen miten helpolla/vaikeasti tuo salmiakki liikkuu pituussuunnassa. Jos sitä vaikeuttaa, eli tekee päädystä terävän, jopa neulanterävän, niin ahdistaahan se palikan liukua?? Eli voimien suuntahan on ratkaiseva. Paremmin en osaa selittää, ajattelua varmasti helpottaa kun ajattelee äärilaidasta toiseen ja katsoo kuvaa. Mutta laitappa jotain vastaväitettä niin funtsitaan lisää, minä mene nyt talliin pyöritteleen tuota pullossa olevaa suretracia.....oretna kirjoitti:Ei taida kulmien muuttaminen vaikuttaa, koska se heikommin pitävä puoli "siirtää" momenttia sen verran mitä pystyy maahan välittämään ja paloissahan voimien suunnat ja määrät kyl muuttuis, mut summat pysyy samoina.nakupää kirjoitti: Jep, mutta ei sitä määräänsä enempää voi puristaa, kuluunhan se alkaa. Nytkin siihen oli shimmattu esijännitys.
Jos siitä haluaa "kireemmän" tai "löysemmän" niin se vaatisi eri kulmalla olevat salmiakit sekä niiden vastakappaleet.


Re: hondan lukko
Noin minäkin sen ymmärrän.nakupää kirjoitti:Koko toimintahan perustuu siihen miten helpolla/vaikeasti tuo salmiakki liikkuu pituussuunnassa.
Mutta otapa "Nakupää" joskus se pullotettu suretrac mukaan Kolmperään. Olisi oikeasti mielenkiintoista nähdä sen toiminta.
Re: hondan lukko
Ne kulmat vaikuttaa siihen kuinka isoja voimia kohdistuu eri pintoihin ja se vaikuttaa tietenkin häviöihin ja sitä kautta toimintaan, mutta ei siihen kuinka paljon se salmiakki välittää voimaa puolelta toiselle. Eli jos sä otat molemmilta puolilta akseleista kiinni, voiman sisääntulo on lukittuna, eli salmiakit pystyy tekee liikeettä vaan vaakasuunnassa ja pyörität toista akselia, niin toinen puoli pyörii samalla vauhdilla ja momentti on sama, mutta vastakkaiseen suuntaan, oli ne kulmat mitkä hyvänsä. No sillain tietenki voitais pelata, et tehtäis toinen puoli eri kulmaan, mut siitä seurais se et toinen pyörä vetäis paremmin ku toinen, eikä siinä nyt ois oikein järkeä.
crf450 ja rincon
Re: hondan lukko
Pysyn kannassani. Ehdottomasti.
Onko kaikki maailman suretracit siis tasan samanverran "lukkoisia" vai miten ero tehdään.
Ja Emil, tuon sen kyllä kolmperään, joskus huhtikuussa. Koitan saada sen siistimpään pakettiin, tämä viillelty jarrunestepurkki ei ole suretracin arvolle sopiva.
Onko kaikki maailman suretracit siis tasan samanverran "lukkoisia" vai miten ero tehdään.

Ja Emil, tuon sen kyllä kolmperään, joskus huhtikuussa. Koitan saada sen siistimpään pakettiin, tämä viillelty jarrunestepurkki ei ole suretracin arvolle sopiva.

Re: hondan lukko
Tossa kolme vuotta vanhaa keskustelua! Mikään ei ole muuttunut Hondan perässä.
jarrun
ViestiKirjoittaja jonne päivämäärä 30 Huhti 2007 16:15
Jarrun painelu ei auta, jos sitä ei tee oikein. Jos toinen etupyörä on jumissa ja toinen pyörii vapaasti, pitää veto pysäyttää täysin. Liian iso nopeusero pyörien nopeudessa estää kitkan muodostumisen etuperään. Pysäytä veto täysin ja sido jarrulla etupää, lisää vetoa ja niin lähtee kaikki pyörät pyörimään ja Honda liikkuu, jos yhdenkin pyörän alla on riittävästi kitkaa. Etupää pitää aivan varmasti, pyörät vaan tuppaa sutimaan. Tasainen veto pitää perän "lukossa" koko ajan
Hondamiehen pitää ymmärtää mitä tekee !
Pidä järki mukana ja kone liikkeessä!
jarrun
ViestiKirjoittaja jonne päivämäärä 30 Huhti 2007 16:15
Jarrun painelu ei auta, jos sitä ei tee oikein. Jos toinen etupyörä on jumissa ja toinen pyörii vapaasti, pitää veto pysäyttää täysin. Liian iso nopeusero pyörien nopeudessa estää kitkan muodostumisen etuperään. Pysäytä veto täysin ja sido jarrulla etupää, lisää vetoa ja niin lähtee kaikki pyörät pyörimään ja Honda liikkuu, jos yhdenkin pyörän alla on riittävästi kitkaa. Etupää pitää aivan varmasti, pyörät vaan tuppaa sutimaan. Tasainen veto pitää perän "lukossa" koko ajan
Hondamiehen pitää ymmärtää mitä tekee !
Pidä järki mukana ja kone liikkeessä!
Öljyvetoooonneeen
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: hondan lukko
Järkipuhetta edelliseltä. Liike on tärkein, ei jäädä makailemaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: hondan lukko
Juu toi jarrulukko on ihan tuttu. Mä koitin sitä joskus syksyllä 2007, asettelin mönkijän sopivasti kivenkoloon ja kyllä vaan nousi hienosti 

Re: hondan lukko
No ei oo mikään joo muuttunu hondan perässä kolmessa vuodessa ja käytännössä se lukko voi tuntua tolta, mutta todellisuudessa lukon toiminta ei ihan noin mene.
Kokeillaas vielä, eli:
- Pyörien nopeusero ei vaikuta momentin jakautumiseen
- Kitka pintojen välillä aiheuttaa vain häviöitä
- Lukko ei ole mikään on/off tyyppinen, vaan momentti jakautuu pyörien kesken 25/75 - 75/25 välillä (puristamalla pakettia päästään suurempiin eroihin)
- Palojen ja nokkatahkojen (eng. face cam) kulmien muuttamien vaikuttaa kitkaan, mutta ei momentin siirtymiseen
- Palan liikkumiseen vaakasuunnassa vaikuttaa pyörien kyky vastustaa momenttia
- Painamalla jarrua lisätään em. momenttia, jollon taas päästään 25/75 - 75/25 tilanteen sisälle ja kaikki pyörät vetää
Kokeillaas vielä, eli:
- Pyörien nopeusero ei vaikuta momentin jakautumiseen
- Kitka pintojen välillä aiheuttaa vain häviöitä
- Lukko ei ole mikään on/off tyyppinen, vaan momentti jakautuu pyörien kesken 25/75 - 75/25 välillä (puristamalla pakettia päästään suurempiin eroihin)
- Palojen ja nokkatahkojen (eng. face cam) kulmien muuttamien vaikuttaa kitkaan, mutta ei momentin siirtymiseen
- Palan liikkumiseen vaakasuunnassa vaikuttaa pyörien kyky vastustaa momenttia
- Painamalla jarrua lisätään em. momenttia, jollon taas päästään 25/75 - 75/25 tilanteen sisälle ja kaikki pyörät vetää
crf450 ja rincon
Re: hondan lukko
Yksinkertaista asiaa ei kannata liikaa teoritisoida. Oleellisinta on pitää tasainen veto ja etuperä jakaa voimaa kummallekin pyörälle vaikka pitoero pyörien alla olisi isokin. Jos toinen pyörä pyörii vapaasti luistit viuhuvat villisti perän sisällä ja toinen pyörä ei vedä. Jarrulla pysäytetty pyörä pysäyttää luistit ja luistien nokat painavat väkisin toisenkin pyörän pyörimään. Jos painat jarrua kun pyörien nopeus ero on suuri on toimenpide käytännössä tehottomampi. Kun taas painat jarrun pohjaan ja lisäät vääntöä ja vapautat samalla jarrua lähtee kaikki pyörät nätisti liikkeelle. On toiminut ainakin tolla öljyvetosella pahassakin paikassa, kiinni on jääty vasta kun kaikki pyörät pyörii tyhjää.
Hondassa ei ole kiinteää lukkoa vaan nerokkaasti voiman jakava etuperä ja sen toiminnan pilaa ainoastaan ymmärtämätön kuljettaja.
Hondassa ei ole kiinteää lukkoa vaan nerokkaasti voiman jakava etuperä ja sen toiminnan pilaa ainoastaan ymmärtämätön kuljettaja.
Öljyvetoooonneeen
Re: hondan lukko
Heh. Ei kai kukaan nyt olekaan kieltänyt, etteikö sillä jarrulla pysty perän toimintaa avittamaan. Mitä mä yritän kertoa, on se mistä se jarrunkin painamisen vaikutus johtuu. Mun mielestä sitä ei voi selittää vain, että luistit viuhuu villisti perän sisällä. 

crf450 ja rincon