Noni, saapuhan herrat ajamasta. Prkl mönkijä ois ollu siel lähettyvil, mut itel vähä liikaa matkaa, et ois voinu paikan päälle tulla kinaa nakupään ja kumppaneiden kanssa

Nojuu. Voima tulee salmiakin selkään, sitä kautta nokkatahkoille jne. Ihan totta. Se mikä on se juttu hommassa, on ettei se moottorin aiheuttama voima vaikuta sen salmiakin liikkeeseen sivusuunnassa, eikä se pidä salmiakkia siinä nokassa kiinni. Eli jos niitä nokkatahkoja ei ois tuettu mihinkään niin ne salmiakit vain painais ne sivulle. Sen sivuttaisliikkeen aiheuttaa renkaiden pito tai sen ero. Eli se pito saa aikaan jonkun momentin, jolla nokkatahko vastustaa salmiakkien pyörimistä. Koska nokan ja salmiakin välillä on kulma, pyrkii nokka työntää salmiakkia poispäin. Saman tekee toinen puoli. Jos pito on molemmilla puolilla sama on salmiakki keskellä ja momentti jakautuu 50/50. Nyt jos toinen pyörä on huonommin pitävällä alustalla, sanotaan vaikka puolet huonommin pitävällä. Jollon tahkonokien kyky vastustaa salmiakkien aiheuttamaa momenttia on 33,3/66,6. Tällöin salmiakki pyrkii painautumaan heikommin vastustavaa tahkopyörää päin, mutta koska sillä on salmiakkeja vastustava voima, salmiakit painaa myös toisen puolen tahkopyörää, jollon momentti pääseekin myös välittymään tälle puolelle. Rajana on 25/75 tilanne, koska sen jälkeen paremmin pitävän renkaan pyörittämiseen tarvitaan suurempi momentti, mitä heikommin pitävä puoli pystyy salmiakin kanssa siirtämään. Eli 10/90 tilanteessa pystyttäis perjaatteessa siirtää 60% paremmin pitävälle, mut ku se ei riitä sen pyörittämiseen, hukkuu vääntö heikomman pyörän sutimiseen.
Niinku varmaan jotkut ymmärs, ni sil kulmal ei edellä olevan takia ole merkitystä momentin jaukautumisen suhteen. Eli tollasel loival kulmal toista tahkoa kääntämäl aiheutetaan toiselle yhtä suuri vastakkaissuuntainen voima ja sama juttu jos kulma on jyrkkä. Mut sil kulmal saadaan aika älytön ero, et millaset pintapaineet aiheutetaan osille. Se taas vaikuttaa merkittävästi osien kestoon.
Mä heittäisin et tollanen kalliolla sutiminen on sellanen tilanne et pito vaihtelee todella rajusti jatkuvasti ja se nakkelee paloja aika vauhdilla laidasta laitaan, joka aiheuttaa vähän ääntä.
En nyt ulkoa muista mikä hondan perässä on laatuvaatimuksena, mut muistelisin et ois ollu api gl-4 (joka kuvaa muistaakseni vaihteistoöljyssä pintapaineen kestokykyä ja vähän muutakin), et jos se sun synteettinen öljy ei oo täyttäny tätä, ni kovassa paikassa saattais kitka nousta sen verta korkeeks, et vähä heikentäis toimintaa. LSD öljyt on niitä kitkalisäaineistettuja, mut ei mitään hajua kuinka paljon se tollases paikas vois kitkaa lisätä ja toimintaa heikentää.
Tämmöstä tällä kertaa. Toivottavasti joku jo vähän pääsis perille mun höpötyksistä.