hondan lukko

Keskustelua Honda mönkijöistä.
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tätä samaa asiaa on pohdittu vuosien saatossa.
Hakutoiminnolla löytyy paljonkin juttua.
Oli muuten silloin kun tuo tuli Hondan mallistoon Hondan esitteessä juttua Suretrakista ja hajoituskuvat ja toimintakertomus... :wink:

ViestiKirjoittaja ATC päivämäärä Ti Maalis 28, 2006 7:30 pm
Hondan Suretrakkihan se siinä. Kyllä se pelaa korkeilla kierroksilla, mutta ei pienillä kierroksilla jaksa kytkeytyä. Jäykkäyhteyttä ei myöskään muodostu, vaan kyllä se kovilla pyörimis nopeulksilla pitää kohtuullisesti. Kuva ei kuitenkaan liene 350 tai 300 mallista, sillä niissä ei liene noita anturoita. Jos olisi kuva pikku Hondasta, näkisi onko sielläkin tuo SureTrakki. :wink:
¤VETERAANIT¤
"Pojat pojat, ei ne kömpijät vaihtamalla parane..."
Kyllä paranee -> Can-Am 2010
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
oretna
2WD

Viesti Kirjoittaja oretna »

Noni, saapuhan herrat ajamasta. Prkl mönkijä ois ollu siel lähettyvil, mut itel vähä liikaa matkaa, et ois voinu paikan päälle tulla kinaa nakupään ja kumppaneiden kanssa ;) Nojuu. Voima tulee salmiakin selkään, sitä kautta nokkatahkoille jne. Ihan totta. Se mikä on se juttu hommassa, on ettei se moottorin aiheuttama voima vaikuta sen salmiakin liikkeeseen sivusuunnassa, eikä se pidä salmiakkia siinä nokassa kiinni. Eli jos niitä nokkatahkoja ei ois tuettu mihinkään niin ne salmiakit vain painais ne sivulle. Sen sivuttaisliikkeen aiheuttaa renkaiden pito tai sen ero. Eli se pito saa aikaan jonkun momentin, jolla nokkatahko vastustaa salmiakkien pyörimistä. Koska nokan ja salmiakin välillä on kulma, pyrkii nokka työntää salmiakkia poispäin. Saman tekee toinen puoli. Jos pito on molemmilla puolilla sama on salmiakki keskellä ja momentti jakautuu 50/50. Nyt jos toinen pyörä on huonommin pitävällä alustalla, sanotaan vaikka puolet huonommin pitävällä. Jollon tahkonokien kyky vastustaa salmiakkien aiheuttamaa momenttia on 33,3/66,6. Tällöin salmiakki pyrkii painautumaan heikommin vastustavaa tahkopyörää päin, mutta koska sillä on salmiakkeja vastustava voima, salmiakit painaa myös toisen puolen tahkopyörää, jollon momentti pääseekin myös välittymään tälle puolelle. Rajana on 25/75 tilanne, koska sen jälkeen paremmin pitävän renkaan pyörittämiseen tarvitaan suurempi momentti, mitä heikommin pitävä puoli pystyy salmiakin kanssa siirtämään. Eli 10/90 tilanteessa pystyttäis perjaatteessa siirtää 60% paremmin pitävälle, mut ku se ei riitä sen pyörittämiseen, hukkuu vääntö heikomman pyörän sutimiseen.

Niinku varmaan jotkut ymmärs, ni sil kulmal ei edellä olevan takia ole merkitystä momentin jaukautumisen suhteen. Eli tollasel loival kulmal toista tahkoa kääntämäl aiheutetaan toiselle yhtä suuri vastakkaissuuntainen voima ja sama juttu jos kulma on jyrkkä. Mut sil kulmal saadaan aika älytön ero, et millaset pintapaineet aiheutetaan osille. Se taas vaikuttaa merkittävästi osien kestoon.

Mä heittäisin et tollanen kalliolla sutiminen on sellanen tilanne et pito vaihtelee todella rajusti jatkuvasti ja se nakkelee paloja aika vauhdilla laidasta laitaan, joka aiheuttaa vähän ääntä.

En nyt ulkoa muista mikä hondan perässä on laatuvaatimuksena, mut muistelisin et ois ollu api gl-4 (joka kuvaa muistaakseni vaihteistoöljyssä pintapaineen kestokykyä ja vähän muutakin), et jos se sun synteettinen öljy ei oo täyttäny tätä, ni kovassa paikassa saattais kitka nousta sen verta korkeeks, et vähä heikentäis toimintaa. LSD öljyt on niitä kitkalisäaineistettuja, mut ei mitään hajua kuinka paljon se tollases paikas vois kitkaa lisätä ja toimintaa heikentää.

Tämmöstä tällä kertaa. Toivottavasti joku jo vähän pääsis perille mun höpötyksistä.
crf450 ja rincon
Vee-äM
R.I.P
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Onko Jere vielä metässä kun ei ole testiraporttia kuulunut :wink: :?:
Kuva
nakupää
6WD

Viesti Kirjoittaja nakupää »

oretna kirjoitti: Mä heittäisin et tollanen kalliolla sutiminen on sellanen tilanne et pito vaihtelee todella rajusti jatkuvasti ja se nakkelee paloja aika vauhdilla laidasta laitaan, joka aiheuttaa vähän ääntä.

En nyt ulkoa muista mikä hondan perässä on laatuvaatimuksena, mut muistelisin et ois ollu api gl-4 (joka kuvaa muistaakseni vaihteistoöljyssä pintapaineen kestokykyä ja vähän muutakin), et jos se sun synteettinen öljy ei oo täyttäny tätä, ni kovassa paikassa saattais kitka nousta sen verta korkeeks, et vähä heikentäis toimintaa. LSD öljyt on niitä kitkalisäaineistettuja, mut ei mitään hajua kuinka paljon se tollases paikas vois kitkaa lisätä ja toimintaa heikentää.
Passaan nyt toimintaperiaate keskustelun, ettei mene toistamiseksi, pidän silti pääni.

Mutta öljyistä vähän. LSD öljyt pienentää kitkaa, päätarkoitus vähentää levyllisessä lähtökitkaa, jotta ei jurahtele ja narahtele. Se minulle ei oikein aukene mistä pirusta kova paukaus johtuu jos sitä on Suretrac tasauspyörästössä. Eihän sillä pitäisi olla rakenteensa puolesta mitään pienempää lähtökitkaa vastaan.....tai vaikuttaa mitenkään kun ei ole oikeita kitkalevyjäkään :shock:
Emil
Tracks

Viesti Kirjoittaja Emil »

Emil kirjoitti: "Suretrac":iakin näyttäisi olevan ainakin kahta mallia. "Eaton Suretrac" ja "AP Suretrac", jälkimmäinen on se jota Honda mönkijöissä käytetään. Tässä Eaton: http://www.youtube.com/watch?v=AiuH-FeC-Ho AP:sta löytyy tosi niukasti juttua, videoita vielä huonommin. Tässä jokunen kuva lisää: http://www.mycaterham.com/66828/117416.html
Roosa999 kirjoitti:Jos luet juttujasi, niin huomaat, että puhut asioita välillä totuuksina. Viimeisin Honda topikissa, missä mainitsit, että Hondassa AP:n Sure-lukko. Siis ehdottomasti ja ilman epäilyksen häivää. Kun sitä tivasin, niin sitten tuli, että kuvista jne. etkä ollutkaan varma.
Ilmeisesti tässä olen väittänyt, jos niin asian haluaa lukea, että HONDASSA on AP:n sure lukko? Onko oikeasti niin, että Hondalla on oma Suretrac, eikä ole esim. patenttia ostanut keneltäkään? Epäilen vahvasti, että Honda olisi lähtenyt keksimään pyörää uudestaan. On varmastikin vähintään lainannut ratkaisua joltain, ellei jopa ostanut ideaa.

AP Suretrac on hyvin lähelle sama kuin Hondan käyttämä. Paljon lähempänä kuin Eaton.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

En tiedä Hondan perusliiketoiminnan tapoja.

Itse en osaa sanoa kenen tekele se on, joten en edes arvaa, saatikka väitä joksikin..

Kysytään asiaa, jos vaikka saataisiin selville. Maanantaina se selviää, jos se on tiedossa kotimaassa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Emil
Tracks

http://www.bondcroftatvs.co.uk/page3.html

http://www.clarkemachinery.ie/clarkemac ... da_ATV.htm

Tuosta jos selaat sivua alaspäin, niin kerrotaan Hondassa olevan "AP Suretrac". Eikä se tarkoita, että se olisi "AP Racingin" tekemä. Eikä se tarkoita, että se olisi totta muutenkaan. Siellä nyt vaan luki niin.
Emil
Tracks

Roosa999 kirjoitti:En tiedä Hondan perusliiketoiminnan tapoja.

Itse en osaa sanoa kenen tekele se on, joten en edes arvaa, saatikka väitä joksikin..

Kysytään asiaa, jos vaikka saataisiin selville. Maanantaina se selviää, jos se on tiedossa kotimaassa.
Oliko tiedossa kotimaassa? Taikka mistä maanantaista oli kyse?
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viesti:

Eipä ollut kotimaassa asia tiedossa, joten ainakin omalta osaltani saa olla vaikka kenen tekele, mutta arvaamaan en lähde.
Ettepäin
TRX
6WD
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TRX »

Emil kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:En tiedä Hondan perusliiketoiminnan tapoja.

Oliko tiedossa kotimaassa? Taikka mistä maanantaista oli kyse?
Tule minun detroit projektiin tekniseksi asiantuntijaksi, saat ihmetellä livenä molempia periä ja vaikka lainaksi sen suretrakin.
Minä teen duunit, tarjoan kahvit ja pullat, Radio Suomen jne, sinä vain valvot että kaikki menee oikein ;)
Tilaan sen nyt samantein, laittelen kaikki hommat sitten kerralla kuntoon kun laite talliin saapuu, mukava näperrellä uutta ja puhdasta laitetta.
Keksi joku sorvaamo joka nappaa hieman lastua pois siitä vetarin kaulasta, tilailen aaamusta noita stefojakin, laitetaan kaikki uutta kun aletaan ;)
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viesti:

Kumpaa mahdoit tarkoittaa?
Ettepäin
TRX
6WD
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TRX »

Emiliä mutta tervetuloa sullekin, kyllä talliin mahtuu, jatkakaa pohdiskelua asian tiimoilta samalla kun ohjaatte minua. Pitiko 420:sessä ottaa tavaraa pois ?

OT:na, Brandtin MP sanoi että sinulla /teillä on Foreman 28 pyörillä, jaksaako pyörittää ? Pohdin tässä nyt noiden 27 BH:n ja joidenkin 28 lapamallien välillä.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viesti:

Piti sorvailla. Jänkhä asensi, kun sillä on se sorvikin. Tyytyväinen olen, mutta kesä näyttää meneekö jäykäksi. Jonkin verran kerkesin testaamaan syksyllä.
Totesin, että jäykistyi, mutta Jänkhän asentama Konttorirotan Ohjaustehostin Rls 1.0 on saattanut myös auttaa...joten en ole enää noteerannut lukon olemassaoloa sen kummemmin, kuin etenemisen vaivattomuutena.

Itse olen suhteellisesti pienten renkaiden koulukuntaa, omassa siis 26" Teracross.
Mutta eiköhän siellä pyöri 28" kumekset, kunhan eivät ole Duro Buffalo mallia. NE on ISOT.
Ettepäin
Emil
Tracks

TRX kirjoitti: Tule minun detroit projektiin tekniseksi asiantuntijaksi,
Tottahan noissa talkoissa pitää mukana olla. Olli Ihamäkeä on aina niin mukava kuunnella. :wink:
stidi1
2WD
Mönkijä:: Honda 450

Viesti Kirjoittaja stidi1 »

otti ja katkes toi detroitin keskitappi :( kestihän se pari kuukautta :evil:
http://stidi1.kuvat.fi/kuvat/honda%20lu ... G_0393.JPG
Vastaa Viestiin