FM, FE tai FA

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
zöyni
6WD
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Marras 2006 18:35
Paikkakunta: nurmijärvi trx680fa+pojan usatec 150

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja zöyni »

itselle tuli mieleen. jos on löytänyt jonkun kivan "reijän".ja kone melkein tankkia myöten vedessä tai kurassa ja pitäis vaikka pakittaa ,ei minua ainakaan huvita työntää saapasta turpeeseen varsikin talvella(siinä kastuu ja kurastuu :wink: ) eli fe tai fa
Se on koiralle oikein jos luu on kova!! http://kuvablogi.com/blog/18670/
mikkoz
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Syys 2004 15:20

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja mikkoz »

Turhaan täällä parjataan jalkavaihteista. Mun mielestä on halvatun kätevää kun jalalla käytetään vaihteita niin saa käsillä keskittyä muuhun ohjastamiseen kuten vinssin käyttöön ja ohjaustangon vääntämiseen yms. Varsinkin auratessa jalkavaihteet on halvatun hyvät kun pitää nostaa levyä ja vaihtaa vaihdetta samaan aikaa ja vielä kun pakkilukko on ohitettu niin auraus käy vaivattomasti. Kaikkia vaihteita olen kyllä kokeillut ja paras yhdistelmä olisi mielestäni ehkä automaatti jalka vaihteet, mutta semmosta ei taida saada.
Vielä ei ole mönkkäri ollu liian syvällä ettei nokialaasen varsi olisi piisannu vaihteiden vaihdossa, vaikkä lähellä on ollu. Talvella on oluu ainoat vaikeudet kun vaihdepolkimen alle pakkautuu lunta eikä pakkia meinaa saada päälle.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

mikkoz kirjoitti:Turhaan täällä parjataan jalkavaihteista. Mun mielestä on hitsinpimpulan kätevää kun jalalla käytetään vaihteita niin saa käsillä keskittyä muuhun ohjastamiseen...
Itselleni myös jalkavaihteellinen puoliautomaatti passaa todella hyvin. Toki pelkästään käytettävyyttä ajatellen automaatti on se kaikista sujuvin, mutta itseäni taas kovassa askissa viehättää muut seikat. Työkäyttöä ja erityisesti vetohommia ajatellen kaikki teho on heti alkumetreistä lähtien pyörien käytössä. Kun tehoa on kuitenkin rajoitetusti on mukavaa saada maksimoitua sen käyttö. Variaattori hukkaa aina jonkinverran tehoja toimintaansa. Hitaan puolen lyhimmät vaihteet on ainakin tässä Catissa aivan perhanan lyhyet, joten vetovoimaa riittää. Maastossa ajettaessa isomman puolen ykkönen toimii melkein tilanteessa kuin tilanteessa, eikä vaihteisiin tarvitse juurikaan koskea. Jalkavaihteet on sujuvat käyttää ja kova aski on pomminvarmaa tekniikkaa. Lätäköissä liottaminen ei kuuluu omiin harrastuksiin, joten siinäkään mielessä ei ongelmaa ole.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ei täällä ole parjattu vaan kerrottu faktoja.

Jos lumi pakkaa polkimen alle kuten KWT:ssä joskus on käynyt, muuttuu vaihtaminen käytännössä mahdottomaksi.
Mun keukalo kerkeää vaihtamaan ja vinssamaan riittävän lyhyessä aikaikkunassa, että jaloille jää vaan olemisen posti. Jarruakaan ei ole oikealla puolella tätä lepoa riivaamassa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

Roosa999 kirjoitti:Ei täällä ole parjattu vaan kerrottu faktoja.

Jos lumi pakkaa polkimen alle kuten KWT:ssä joskus on käynyt, muuttuu vaihtaminen käytännössä mahdottomaksi.
Mun keukalo kerkeää vaihtamaan ja vinssamaan riittävän lyhyessä aikaikkunassa, että jaloille jää vaan olemisen posti. Jarruakaan ei ole oikealla puolella tätä lepoa riivaamassa.
juu varautukaa ottaa piikkauskone mukaan talvella jos ajatte jäällä FM:vehkeellä...voin kokemuksella sanoa että vaikka on pakkaslumi niin se sulaa koneen lämmöstä ja jäätyy sen vaihdevivun ympärille,ja sitä on PALJON ja se on kovaa jäätä.ja maastoajelua ajatellen on jalat enemmän suojassa nappivaihteisella kun ei ole avonaiset kaukalot.vanhalla bluella oli välillä tiukat paikat kun kanto melkein runttaa varpaat jalkatappia vasten tai jäällä ei muistanut ottaa ruuvimeisseliä ja vasaraa mukaan...sit ajettiin kolmosella kun ei saanut jään takia vaihdetta vaihdettua.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Kassu
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Helmi 2009 11:02
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R XT-P -10
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja Kassu »

Itse taasen olen FM:n kannalla kun on tullut edellisessä elämässä harrastettua vuosia crossipyöriä. Nimittäin kovassa rallin ajossa soramontulla kun tangosta on pidettävä lujasti kiinni ei sama onnistunut nappeja räplätessä. Työkäytössä taasen nappivaihteisto on ehdoton jos joutuu paljon pakittelemaan. Olisin halunnut molemmat mutta toiseen oli tyydyttävä.. :(

Niin ja tuosta lumen jäätymisestä polkimen alle ei ole ainakaan yhden talven perusteella kokemusta.
massey
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Marras 2009 15:29

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja massey »

Miksi ei mönkijässäni ole D1, D2, ESP nuppia, vaikka mönkijäesitteissä ja -käyttöohjekirjassa se näkyy olevan? Mönkijä on TRX 500 FA Rubicon (vm. 2009).
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kassu kirjoitti:
Niin ja tuosta lumen jäätymisestä polkimen alle ei ole ainakaan yhden talven perusteella kokemusta.
KWT 2010-tapahtumaan jos tulet, niin tiedät mistä puhutaan. Ja oheinen kuva puhuu...

Kuva
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

massey kirjoitti:Miksi ei mönkijässäni ole D1, D2, ESP nuppia, vaikka mönkijäesitteissä ja -käyttöohjekirjassa se näkyy olevan? Mönkijä on TRX 500 FA Rubicon (vm. 2009).


2009 malleissa pitäisi olla vain kytkin "auto/esp" kaasukäden puolella. :?: näin ilmeisesti myös sinulla :?:
massey
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Marras 2009 15:29

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja massey »

Kyllä, tämmöinen auto/esp kytkin löytyy. Kiitos vastauksesta.
marli
4WD
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Loka 2005 00:06
Mönkijä:: Linhai2WD & Honda500FA
Paikkakunta: Oulu

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja marli »

kingi kirjoitti:
massey kirjoitti:Miksi ei mönkijässäni ole D1, D2, ESP nuppia, vaikka mönkijäesitteissä ja -käyttöohjekirjassa se näkyy olevan? Mönkijä on TRX 500 FA Rubicon (vm. 2009).


2009 malleissa pitäisi olla vain kytkin "auto/esp" kaasukäden puolella. :?: näin ilmeisesti myös sinulla :?:
Mulla sama homma, mutta kysäisin asiaa maahantuojalta, kertoivat että 2009 loppuvuoden rupikonnissa D1 ja D2 on jätetty pois. Syynä kuulemma se että USAssa käyttäjät ei ole keskimäärin tienneet mitä sillä tehdään joten se on sitten jätetty pois. Itellä olis ollut ehkä käyttöäkin sille, mutta hyvä näinkin. Voimaa on silti riittänyt.
Onpahan vähemmän liikkuvia osia eli särkyvää.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

kyllähän tuota rullaa tulee joskus pyöriteltyä vähän maaston mukaan.esimerkiksi tasaisessa maastossa ja hiekkateillä on mukavampi ajella "d2" asetuksella.mutta ilmankin varmasti pärjää. :D
tiennäyttäjä
6WD
Viestit: 636
Liittynyt: 13 Heinä 2007 23:14
Paikkakunta: koillismaa

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja tiennäyttäjä »

jenkeistähän tuon ymmärtää ettei ne ymmärrä mutta minusta tuossa on iso ero kumpi alue käytössä.suurin mutta on tuossa se että pittää olla parkissa että alueen saa muutettua.onkohan mennyt loota liian harvaksi työ hommaan :?:
ja höh tietenkin se on honda
marli
4WD
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Loka 2005 00:06
Mönkijä:: Linhai2WD & Honda500FA
Paikkakunta: Oulu

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja marli »

tiennäyttäjä kirjoitti:jenkeistähän tuon ymmärtää ettei ne ymmärrä mutta minusta tuossa on iso ero kumpi alue käytössä.suurin mutta on tuossa se että pittää olla parkissa että alueen saa muutettua.onkohan mennyt loota liian harvaksi työ hommaan :?:
No jaa, kyllä jenkeistä löytyy myös harvinaisen terävääkin porukkaa vastapainoksi, sen vuoksi laitoin tuon "keskimäärin" sanan tuohon. Suomen armeijassakin koulutetaan sillä tasolla kuin yleisen tason on arvioitu olevan :biggrin:

Jokatapauksessa, kun tuo hevosvetoinen kyntöaura tulee Hondan perässä nikottelematta pahimmillaan 30cm syvyydellä vanhalla kesantopellolla, se on mun tarpeisiin riittävä. Siinä syvyydessä auran siipeä ei juuri näy maan pinnalla.

Aikaisemmin yritin samaa Linhailla matalemmalla syväyksellä ja silti se nöyrtyi tehtävän edessä. Kytkinkin muutti lopulta olemustaan kaasumaisen harmaaksi.

Välitykset Hondassa (500FA/FE) on parhaat mitä on eteen tullut varsinkin työhommissa, tosin noissa puutarhahommissa olis kyllä käyttöä vielä sille hitaan ykkösen puolikkaallekin. Aika näyttää joutuuko joku päivä asentamaan sen alennusvaihteen.
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: FM, FE tai FA

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Päätin jatkaa tämän vanhan ketjun jatkoksi ettei tule miljoonaa ketjua samasta aiheesta :D Eli aiheeseen kumpi on parempi hupiajossa 420fa vai fe? Minkä korkuiset renkaat on järkevä laittaa alle? Mitä hyviä/huonoja puolia laitteissa on? (en sitten halua väittelyä jäykkä vs. retkuperä) :)
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Vastaa Viestiin