
Puskulevyn nosto systeemit ?
Onpahan tullu värkkäiltyä sellaset raudat, jottei tarvi mönkkärin alle konttailla. Koneen alla on ns. "apurunko" joka on pultattu mönkijän runkoa vasten. Siitä lähtee putket eteenpäin, jotka nousevat niin läheltä mönkijän keulaa ylöspäin, kuin mahdollista. Yläpäästään ne on tuettu tavaratelineen kiinnityspultista. Näissä putkissa on kiinni puskulevy...
Täytyy koittaa hommata kuvia 


I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Juups. Mönkkärin alle on tosiaan rakennettu sellanen kehikko, 30x30rhs putkesta. Tämä on pakoputkiklemmarin näkösillä lenkeillä pultattu runkoputkien ympäri. Tästä kehikosta lähtee tosiaankin putket eteenpäin, ja ne neusevat ylös asti, seuraten mahdollisimman lähellä mönkijän keulan muotoja. Näihin putkiin on pultattu latasta hitsatut "sovitteet", joista menee akseli läpi. Tämä akseli tulee puskulevyn rautoihin kiinni. Akselin poisottamalla, lähtee levy irti.
Tällästä on paha selittää, kuvat selventää paljon, kunhan niitä joskus saan 


I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
- iippo
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 06 Loka 2005 08:23
- Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin
Tuohon alle kiinnitykseen on hyvä syy!Julle-77 kirjoitti:Oon tuosa miettinyt, että olisko olemassa mitään muuta systeemiä asentaa tuota puskulevyä kuin ne karseet putket jotka tulee pohjaan kiinni. Esim. tuosta edestä saisko tukevaa kiinitystä jostain kohtaan runkoaSellanen olis ihan must,olis todella helppo ottaa aura pois ku sitä ei tarvis.
Jos auran kiinnittää suoraan keulaan muuttuu auraaminen aika hankalaksi, etenki jos on vähänkään enemmän lunta. Kiinnitys on keskellä mönkijää jottei aura ala vääntämään mönkkäriä sivuttain. Kaveri teki auralle kiinnityksen suoraan keulaan eikä aurauksesta tullu lasta eikä sitä toista. Kaverilla aura tuli kyllä vielä noin 50cm päähän mönkkärin keulasta mikä edesauttoi asiaa.
Noston minä tekisin sähköllä, tollaset mallia hyrräkela sähkövinssit ei maksa kuin muutamia kymppejä joten ainakaan hinnasta se ei ole kiinni.
Niin miksi sitä levyä ei kannata kiinnittää heti edestä? En oikein tajunnut? Tässä on kuva galleriasta, siinä levy kiinni suoraan edessä. http://www.galleria.sammysatv.com/displ ... 0028&pos=6iippo kirjoitti:Tuohon alle kiinnitykseen on hyvä syy!Julle-77 kirjoitti:Oon tuosa miettinyt, että olisko olemassa mitään muuta systeemiä asentaa tuota puskulevyä kuin ne karseet putket jotka tulee pohjaan kiinni. Esim. tuosta edestä saisko tukevaa kiinitystä jostain kohtaan runkoaSellanen olis ihan must,olis todella helppo ottaa aura pois ku sitä ei tarvis.
Jos auran kiinnittää suoraan keulaan muuttuu auraaminen aika hankalaksi, etenki jos on vähänkään enemmän lunta. Kiinnitys on keskellä mönkijää jottei aura ala vääntämään mönkkäriä sivuttain. Kaveri teki auralle kiinnityksen suoraan keulaan eikä aurauksesta tullu lasta eikä sitä toista. Kaverilla aura tuli kyllä vielä noin 50cm päähän mönkkärin keulasta mikä edesauttoi asiaa.
Noston minä tekisin sähköllä, tollaset mallia hyrräkela sähkövinssit ei maksa kuin muutamia kymppejä joten ainakaan hinnasta se ei ole kiinni.
- iippo
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 06 Loka 2005 08:23
- Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin
Juu,anton kirjoitti:Niin miksi sitä levyä ei kannata kiinnittää heti edestä? En oikein tajunnut? Tässä on kuva galleriasta, siinä levy kiinni suoraan edessä. http://www.galleria.sammysatv.com/displ ... 0028&pos=6iippo kirjoitti:Tuohon alle kiinnitykseen on hyvä syy!Julle-77 kirjoitti:Oon tuosa miettinyt, että olisko olemassa mitään muuta systeemiä asentaa tuota puskulevyä kuin ne karseet putket jotka tulee pohjaan kiinni. Esim. tuosta edestä saisko tukevaa kiinitystä jostain kohtaan runkoaSellanen olis ihan must,olis todella helppo ottaa aura pois ku sitä ei tarvis.
Jos auran kiinnittää suoraan keulaan muuttuu auraaminen aika hankalaksi, etenki jos on vähänkään enemmän lunta. Kiinnitys on keskellä mönkijää jottei aura ala vääntämään mönkkäriä sivuttain. Kaveri teki auralle kiinnityksen suoraan keulaan eikä aurauksesta tullu lasta eikä sitä toista. Kaverilla aura tuli kyllä vielä noin 50cm päähän mönkkärin keulasta mikä edesauttoi asiaa.
Noston minä tekisin sähköllä, tollaset mallia hyrräkela sähkövinssit ei maksa kuin muutamia kymppejä joten ainakaan hinnasta se ei ole kiinni.
Jos aura on suoraan keulassa kiinni niin etenkin tilanteissa joissa aura on reilusti vinossa alkaa mönkijä kääntymään vakisin sivuttain ja mitä kauempana keulasta aura on sitä helpommin mönkkäri menee poikittain.
Mutta kun aura on kiinni keskellä mönkijää kohdistuu vääntävä voima myös keskelle jolloin tuo poikittain meno eliminoituu.
Saman olen huomannut auratessani traktorilla.
Apurunko alle
Itte tein apurungon kulmaraudasta ulottuu astinlautojen kiinnityksestä tuonne keulaan. Kiinnityskohtia on molemmilla laidoilla. Astinlautojen etummaiset pulitit, eturipustuksessa 3 kohtaa. Hyvin toimii ja on kestänytkin ok kun parit heikot kohdat oon vahvistanu ylimäräisellä raudanpätkällä. Kuva joskin luminen:
http://www.galleria.sammysatv.com/displ ... m=39&pos=8
http://www.galleria.sammysatv.com/displ ... m=39&pos=8
Tossa antonin linkissä on aura kiinni samoilla paikkeilla kuin mun versiossa. Siinä on levy niin lähellä konetta kuin mahdollista...
En oikein ymmärtänyt miten se, missä aura on kiinni, vaikuttaa mönkkärin kääntyilemisiin
En oikein ymmärtänyt miten se, missä aura on kiinni, vaikuttaa mönkkärin kääntyilemisiin

I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
- iippo
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 06 Loka 2005 08:23
- Paikkakunta: Rovaniemi, Mönkijä:mikä milloinkin
Noniin,amis kirjoitti:Tossa antonin linkissä on aura kiinni samoilla paikkeilla kuin mun versiossa. Siinä on levy niin lähellä konetta kuin mahdollista...
En oikein ymmärtänyt miten se, missä aura on kiinni, vaikuttaa mönkkärin kääntyilemisiin
Kysymyshän on nyt voiman kertaantumisesta, osaisko joku selittää yksinkertasemmin?
No kökkö esimerkki.
Ajappa mönkkäri soralle ja mene mönkijän etusivulle jaa paas työntäen, jos alusta antaa periksi niin keula kääntyy sivusuunnassa jos luoja suo!
Sitten mene mönkijän keskelle ja ota toisella kädellä vaikka etu tarakasta ja toisella takatarakasta sen jälkeen työnnä toisella ja vedä toisella. Mitä tapahtuu, todennäköisesti ei mitään ellet ole ihan jumalaton miehekarhu

Jos tolla kiinnitys pisteellä ei olisi merkitystä niin toi keskeltä vääntäminen olisi yhtä kevyttä kuin keulasta työtäminen, eiks jee?
Sitten vielä yks kiinnikkeestä. Auran kinnitysvarren tulee olla mahdollisimman vaakatasossa, jotta aura ei lähde vääntämään mönkäriä ylös tai alas.
Viimeksi muokannut iippo, 03 Marras 2005 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minäkään en kyllä tajunnut miten se apurungon sijoittaminen vaikuttaa siihen kääntääkö levy mönkijää vai mönkijä levyä.
Maalaisjärjellä ajatelleen, kun laitetaan apurunko, joka viedään koko rungon pituudelta eteen ja edessä viellä kiinni mönkijän runkoon, sitten siihen kiinni levy. Siis levy on kiinni melko tukevasti.
Tai vastaavasti laitetaan levy kiinni pelkästään edestä, samasta kiinnityskohdasta, mutta ainoastaan ei niin hyvin tuettuna runkoon. Siis sama syteemi kun edellä mainittuna, paitsi ei niin tukeva. Samalla tavallahan se pitäisi kääntyä
Mitähän se iippo yrittää nyt selittää..
Odotellaas iipon kuvia
Maalaisjärjellä ajatelleen, kun laitetaan apurunko, joka viedään koko rungon pituudelta eteen ja edessä viellä kiinni mönkijän runkoon, sitten siihen kiinni levy. Siis levy on kiinni melko tukevasti.
Tai vastaavasti laitetaan levy kiinni pelkästään edestä, samasta kiinnityskohdasta, mutta ainoastaan ei niin hyvin tuettuna runkoon. Siis sama syteemi kun edellä mainittuna, paitsi ei niin tukeva. Samalla tavallahan se pitäisi kääntyä

