Sivu 1/2
Rubiconin vetokyky
Lähetetty: 24 Touko 2005 20:59
Kirjoittaja Don Padre
Tässä lueskelin käyttöohjekirjaa ja siinä mainittiin, että Rubiconin vetokyky on 385 kiloa. Täällä palstalla onkin ollut puhetta siitä, että Hondan osalta tuo luku olisi alikanttiin. Mutta kuinka paljon uskaltaa ylittää

. Paljonko siis vois taakse lastata kamaa pelkäämättä että paikat hajoo ja jos ylittää niin missä pettää ekana

Näyttäis että sekä koukku, että välikappale jolla se on taka-akselissa kiinni olisi kätevästi vaihdettavissa tarvittaessa parin mutterin avauksella... tai onko kokemusta että joku muu paikka paukahtais

Lähetetty: 24 Touko 2005 21:07
Kirjoittaja TRX_250
Riippuu varmaan paljon siitä kuinka se paino on lastattu, maastosta missä sitä vetää ja kärrystä. Ainakin oma jaksaa vetää helposti sen +450kg, mutta maasto onkin tasaista ja helppoa kangasta.
Kärrynä toimii vanha ja pieni hlöauton kärry.
Edellinen TRX 250 veti myös yllättävän hyvin, kunhan vaan oli pitoja.
Lähetetty: 24 Touko 2005 21:37
Kirjoittaja amis
Kyllä 500kg varmaan uskaltaa vetää, semmosia lukuja mönkkäreihin usein luvataan/sallitaan vetokykyä... Kunhan ei tuu aisalle liikaa painoa

Lähetetty: 24 Touko 2005 21:39
Kirjoittaja Don Padre
Hyvä. Ei tule raja heti vastaan. Manuaalissa tosiaan luki, että max aisapaino sais olla 14 kiloa... ei siis koukulla seisota

Lähetetty: 24 Touko 2005 22:14
Kirjoittaja rubicon
Viime talvena vedin Toyotan pakettiauton piharinnettä ylös. Rinne on jyrkkä ja pitkä. Liukkaus oli liikaa pakulle, mutta ketjuilla varustettu Rubicon kiskoi ilman ongelmia. Pakettiauton omistaja päivitteli pitkään; "en olisi ikinä uskonut mönkijän pystyvän moiseen."
Metsässä olen useasti vetänyt todella raskasta kärryä puita. Lankomiehen Polaris 400:sen perään laitettiin koivua rajusti ja edessä oli mäkinen pehmeä pelto. Perä painui todella alas, mutta veto oli varmaa.
No, tietysti viisautta on se, että ei ahnehdi kuormien kanssa. Vähemmällä ehtii kyllä, eikä mönkkäri rasitu liikoja. Ajattelen tätäkin asiaa tunne näkökulmasta.

Lähetetty: 24 Touko 2005 22:33
Kirjoittaja blue Honda Trx
1000kg vesisäiliötä on tullut vedettyä ilman ongelmia

Lähetetty: 25 Touko 2005 01:37
Kirjoittaja ATC
Kyllä nämä valmistajan ilmoittamat luvut ovat turvallisia.Jokainen omalla vastuullaan voi vetää sitten niin paljon kuin tahtoo.Ihminenkin vetää hampaillaan junan veturia ja vaikka yhdistelmä autoa,se ei silti tarkoita että se olisi turvallista saatikka viisasta.

Lähetetty: 25 Touko 2005 09:56
Kirjoittaja rubicon
Jokunen kaljupäinen shamaani löytyy maan kamaralta, jotka riiputtavat genitaaleissa uskomattomia määriä rautaa. Laittavat painon vielä vinhaan liikkeeseen ulokkeen venyessä miltei nelinkertaiseen mittaan. Mikäpä ei olisi mahdollista ihmiselle?
atc/v-81:sen kommentti on varsin suurta viisautta. Minäkin pidättäydyn kohtuullisissa painoissa ja köröttelen hiljalleen. Ei tällä luonteella muuhun pysty. Joskus olen toki uhmannut luontoa ja yltänyt urotekoihin, mutta harvemmin.

Rubicon vetokyky
Lähetetty: 31 Elo 2005 11:46
Kirjoittaja mattis
Tässä jokin aika sitten toin Rubiconilla metsästä tukkikärryllä tuoretta puuta. Kärryssä oli niin paljon kun pankoilla pysyi, arviolta 1000 kg. Mitään ongelmia ei ollut, kun kuorma ei ole aisapainoinen.
Lähetetty: 31 Elo 2005 15:12
Kirjoittaja VKK
mm.1500kg asuntovaunu,olds customcruiser farkku,jeep cherokee,dino-nosturi ym.tulee perässä rikkomatta mitään.

Lähetetty: 31 Elo 2005 17:21
Kirjoittaja blue Honda Trx
Vesku69 kirjoitti:mm.1500kg asuntovaunu,olds customcruiser farkku,jeep cherokee,dino-nosturi ym.tulee perässä rikkomatta mitään.

Honda ROCKS!!!!

Rubiconin vetokyky
Lähetetty: 01 Syys 2005 12:40
Kirjoittaja mattis
Nuo valmistajien ilmoittamat vetokyvyt eivät tarkoita kuorman painoa. Tällä ilmoitetulla vetokyvyllä tarkoitetaan massaa, jonka voi vetää laahana perässä. Esim. 350 kg paino ilman rullaavaa alustaa. Tuollainen 1000 kg puukuorma, joka on kärryssä ei aiheuta lähellekkään 350 kg lineaarista painoa. Maalaisjärellä aatellen kuorman paino voi olla aika paljon suurempi kuin vetokyvyn sallima. Kuormatessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon aisapainot. Toki kuorman pitää olla aisapainoinen, että takarattaille saadaan pitoa.
Eikun töihin vaan ja kuormia vetämään.
Lähetetty: 01 Syys 2005 13:35
Kirjoittaja Koheltaja
Jaahas, onkos tämä laahaamalla 350kg vetokyvylle kerrottu minkäänlaisia kitkaominaisuuksia? Sillä on vissi että vedänkö perässä vanerin päällä olevaa 350kg nyyttiä asfaltilla, hiekalla tai jäällä kitkan osalta.
Oman käsityksen mukaan 350kg:llä tarkoitetaan sitä vetovastusta joka kohdistuu vetokoukkuun kuormaa vedettäessä, oli kuorman alla pyörät tai ei.
Lähetetty: 01 Syys 2005 18:35
Kirjoittaja Roosa999
En osaa sanoa mitä tässä varsinaisesti haetaan, mutta jos laitat 1000 kg peräkärryyn tai tukkikärryyn, niin kaikki on hyvin kun ajat suoralla tiellä tai ylämäkeen. Alamäki tuottaa ongelmia aivan varmasti tuollaisella 1000kg:n kuormalla. Mönkijä saattaa joutua linkkuun kuorman eteen, ja silloin menee osia rikki.
Jos teidän oikeasti tarvitsee vetää tuollaisia kuormia, hommatkaa traktori.
Muuten keskustelu on ohjekirjaomistajavalmistajapullistelua. Joo olen tästa itsekin hätäpäissään kirjoittanut, mutta sattui tuollainen tilanne itselle kesällä, ja silloin ei ollut vaihtoehtoja kun hanaa ja siitä ei jousittamaton 1000kg kuormainen kärry tykkää, saatikka vetokuulan kiinnitys mönkkärissä. Ugh
Lähetetty: 02 Syys 2005 01:25
Kirjoittaja ATC
Koheltaja kirjoitti:Jaahas, onkos tämä laahaamalla 350kg vetokyvylle kerrottu minkäänlaisia kitkaominaisuuksia? Sillä on vissi että vedänkö perässä vanerin päällä olevaa 350kg nyyttiä asfaltilla, hiekalla tai jäällä kitkan osalta.
Oman käsityksen mukaan 350kg:llä tarkoitetaan sitä vetovastusta joka kohdistuu vetokoukkuun kuormaa vedettäessä, oli kuorman alla pyörät tai ei.
Heh heh,huomasitko että Mattis tuossa edellä tarkoitti samaa asiaa,on muuten räväkkä kaveri uutukaisen Hondansa selässä.Joskus testeissä on mitattu tuota vetokykyä venymäliuska-anturin avulla ja hyvin tuntuvat mönkijät jaksavan tuota lineaarista vetoa vetää.Rattailla painoa voi olla moninkertaisesti mutta kuten Roosa jo viisaasti neuvoi kannattaa reitin ominaisuudet ottaa huomioon ennalta.Jälkiviisaus voi tulla kalliiksi.
