Sivu 1/1
Telakäyttö
Lähetetty: 12 Helmi 2008 17:57
Kirjoittaja Hondamies
Eli nyt kun tuli nuo telat hommattua niin miten on tämä raidetankopuoli. Kestävätkö hondan alkuperäiset raidetangot talvikäyttöä pitkään vai kannattaako heti suosiolla tilata vahvemmat?
Re: Telakäyttö
Lähetetty: 15 Helmi 2008 00:21
Kirjoittaja Gerko
Telat on kolmatta talvea käytössä ja raidetangot on alkuperäiset; eli kestää.
Mitkä telat laitoit ?
Lähetetty: 15 Helmi 2008 16:30
Kirjoittaja Hondamies
Matracks litefoot telat ympärivuotiseen käyttöön. noi on aika raskaat telat että kestänöönkö

Lähetetty: 20 Helmi 2008 00:15
Kirjoittaja Gerko
Hmm, Mönkijä-lehden 2/07 katsauksessa nuo telat näyttäisi olevan painavimmat, Tatoun teloihin painoeroa tulee 60 kg sarjalle. Mainitsevat myös pitkän maakosketuksen jäykistävän ohjausta; koskenee kesäkäyttöä, lumella ei eronne muista teloista. Tehostomattomana telakäyttö vaatii papua, mutta säilyypähän ajotuntuma

ja kestää raidetangot.
Lähetetty: 20 Helmi 2008 18:03
Kirjoittaja Hondamies
juu kyllä ne varmaan ovat raskaimmat telat, mutta näyttävät siltä että kestävät

ja kyllä niitä pitäs pystyä säätämään mutta en ole vielä ehtinyt tarkemmin tutkia. Pysyypähän habat kunossa kun tuolla ajelee

Lähetetty: 21 Maalis 2008 01:48
Kirjoittaja Gerko
Tutulla on ympärivuotiset traxion telat, ei raidetanko-ongelmia vaikka ovat painavat.
Nuo traxion telat vähentävät vain vähän nopeutta, mutta käytännössä lumella ajettaessa sitä ei saa potkittua kunnolla vauhtiin vaan pitää huudattaa pienellä vaihteella. Sama homma on kuulemma myös eräällä 700 vari-vetoisella (telamerkistä ei tietoa).
Ympärivuotiset telat vaikuttaisivat kulkevan lumella aika pohjia myöten verraten lumiteloihin ja syövän siten voiman että vauhdin. Mikä vaikutelma on litefooteista umpilumella ajosta ?
Lähetetty: 21 Maalis 2008 12:55
Kirjoittaja junnu
Team Tuuliasta kannattaa kysellä vahvempia raidetankoja.

Lähetetty: 21 Maalis 2008 19:20
Kirjoittaja Hondamies
Gerko kirjoitti:Tutulla on ympärivuotiset traxion telat, ei raidetanko-ongelmia vaikka ovat painavat.
Nuo traxion telat vähentävät vain vähän nopeutta, mutta käytännössä lumella ajettaessa sitä ei saa potkittua kunnolla vauhtiin vaan pitää huudattaa pienellä vaihteella. Sama homma on kuulemma myös eräällä 700 vari-vetoisella (telamerkistä ei tietoa).
Ympärivuotiset telat vaikuttaisivat kulkevan lumella aika pohjia myöten verraten lumiteloihin ja syövän siten voiman että vauhdin. Mikä vaikutelma on litefooteista umpilumella ajosta ?
Kyllähän ne voimaa ummessa vievät rajusti ja myös nopeutta

nyt kun tässä joku aika sitten oli pehmyt lumi niin aikas syvällä se kulki, mutta nyt on kova lumi niin ei upota kuin 10 senttiä. Litefootiin päätyi valinta koska niin ovat vankkarakenteiset ja sattui niin edullisesti saamaan nimitttäin telat ovat käytettynä ostettu vajaa 200 kilometriä ajetut

Telat työkäyttöön
Lähetetty: 23 Maalis 2008 19:11
Kirjoittaja juustus
Tässä lueskellut päivän sieltä ja täältä näitä telakeskusteluja, mutta silmiin jäi sattumatta sellainen koonti.
Itsellä pyörii myös mielessä telojen hankinta. Käyttötarkoitus on ympärivuoden, joka Suomen talvissa alkaa entistä enemmän painottumaan sulanmaan aikaan. Mönkijäni on pääasiassa metsätyökäytössä eli puita tulee ajeltuja sillä metsästä.. kivikkoja.. hakkuuaukkoja... suota.. hiekkakankaita..
Mitä vaihtoehtoja on teloissa tällähetkellä ympärivuotiseen käyttöön ja millaista arvosanoja / arvosteluja niille annetaan. Koneviestiä ei tule niin on jäänyt hyvät arvostelut lukematta..
Pistäkäähän juttua ja kertokaa millaista vertailua telapakettien kanssa teitte ja mihin hintaan suunnilleen mitkäkin telat saa omakseen.
Lähetetty: 24 Maalis 2008 12:42
Kirjoittaja Hondamies
Ympärivuotiseen käyttöön taitaa olla tällä hetkellä 3 vaihtoehtoa (en ole varma onko enemmän)
LiteFoot (matracks)
TJD X-Gen
Tatoun (se uusi malli)
ja oliko se can-amin apance vai mikä se oli ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu

(korjatkaa jos muistan väärin)
Koneviestissä testanneet telasarjoja tasaisin välein ja kesällä oli litefoot testissä ja amattikäyttöön soveltuviksi teloiksi kehuivat vankan rakenteen ansiosta. Itsellä juurikin nuo litefoot ja vankoilta vaikuttavat. Rakenteessa ei ole lainkaan liukuja joten telasto on rullien varassa ja teloissa on myös jousitus. Kesäkäytöstä ei minulla ole vielä kokemuksia ja tuskin kesällä teloilla ajankaan.
Litefoot on kaikista telasarjoista kallein. Uusien telojen hinta liikkuu välillä n. 6000-7000 euroa riippuu matosta. Itse ostin telat käyttetynä ja sain ne todella edullisesti verrattuna uusien hintaan. X-gentelat maksavat n. 5000 euroa. Tatoun telojen hintaa en muista mutta 4000 -5000 välillä se oli. Hinnat ovat lähtöhintoja. Kannattaa selata käytettyjä teloja jos joku luopuu teloista ja ei ole paljon niitä käyttänyt.
Omaan valintaan vaikutti kestävyys ja vankka liuoton rakenne.
Lähetetty: 27 Maalis 2008 22:55
Kirjoittaja Gerko
Päädyin Tatoun liu’uilla varustettuihin talviteloihin lumessa pääsevyyden takia, kantavuus on parempi kuin ympärivuotisilla teloilla jotka on pyöristelty ja kaarevoitettu kesäkäyttöä silmälläpitäen. Ja liu’ut on alkuperäiset. Kun suveaa niin renkaanvaihto ja nakit alle; ohjaus kevenee ja nopeus lisääntyy

.
Tatoun teloilla tulee myös rutkasti maavaraa renkaisiin ja esim. Traxion teloihin verrattuna.
Kuvassa näkyy myös lisälevikkeet talvikäyttöön, lumen pölyäminen jalkatilaan, naamalle ja selkään vähenee melkeinpä täysin.
Roiskeläppäkumista, olemassa olevat kiinnitysreiät, pituus n. 3 m; yhtä soittoa edestä taakse. Ja kestää mennä ahtaistakin paikoista ilman katteiden irtoamista.

Lähetetty: 28 Maalis 2008 17:21
Kirjoittaja Hondamies
Gerko kirjoitti:Päädyin Tatoun liu’uilla varustettuihin talviteloihin lumessa pääsevyyden takia, kantavuus on parempi kuin ympärivuotisilla teloilla jotka on pyöristelty ja kaarevoitettu kesäkäyttöä silmälläpitäen. Ja liu’ut on alkuperäiset. Kun suveaa niin renkaanvaihto ja nakit alle; ohjaus kevenee ja nopeus lisääntyy

.
Tatoun teloilla tulee myös rutkasti maavaraa renkaisiin ja esim. Traxion teloihin verrattuna.
Kuvassa näkyy myös lisälevikkeet talvikäyttöön, lumen pölyäminen jalkatilaan, naamalle ja selkään vähenee melkeinpä täysin.
Roiskeläppäkumista, olemassa olevat kiinnitysreiät, pituus n. 3 m; yhtä soittoa edestä taakse. Ja kestää mennä ahtaistakin paikoista ilman katteiden irtoamista.

Juu näinhän se on. kaverilla just samanlainen mönkijä mutta tatoun talvi telat niin pinnemassa kuulu menevän mitä noilla ympärivuotisilla.
Lähetetty: 12 Huhti 2008 18:41
Kirjoittaja Gerko
Kolme vk sitten käväisin tupakin ostossa, gps:n mukaan 83 km lenkki:
Takaosa 15 km ajon jälkeen. Jäykkäperäisen etu on ettei tarvitse huolehtia takaosan vetoakseleiden suojakumeista. Ainakin rinconissa lunta pitää putsailla joka välissä ettei se jäätyä jässähdä ja kurttaa suojakumeja.
Jalkatilaan taas ei tupruttanut juurikaan, kiitos lumilevikkeiden.
Tankin alla olevat pystymalliset muovisuojat jouduin irrottamaan aikaisemmin talvella puhaltimen putsauksen helpottamiseksi; 60 km reissulla pysähdyin nuotiolle kahvin keittoon, jonka aikana lumi suli ja jääti propellin kiinni. Pöllyävä lumi tukkii etupään niin, ettei sitä kautta ajoviima virtaa. Ajoin hieman huolissaan 20 km propelli juuttuneena, ei kuitenkaan moottori tiennyt mitään eikä varoitusvaloja syttynyt. Ajo umpilumella ja pakkasta toistakymmentä astetta.
Sivutuuli kylläkin painaa telojen nostattamaa lunta jalkatiloihin.

Lähetetty: 12 Huhti 2008 19:07
Kirjoittaja Koheltaja
Tuo se on hienoa touhua
Oot joutunut tekemään aika pitkän loikan viimeisessä kuvassa kun ei näy jalanjälkiä kömpijän ympärillä pilaamassa hyvää kuvaa

Lähetetty: 12 Huhti 2008 21:12
Kirjoittaja Gerko
Jep, se on lystiä rullata maastossa ympäri vuoden.
No kah, taisi olla kova hanki kun ei jalanjälkiä jäänyt

Se että teloilla kulkee noinkin syvällä, johtunee siitä hondan 3-vetoisuudesta; yksi telanurkka on raahattava mukana
