Sivu 1/4
Peruutusvalon asennus TRX 420 FE
Lähetetty: 16 Marras 2007 22:25
Kirjoittaja jrpas33
Olen asentamassa peruutusvaloa TRX 420 FE Hondaan, onko joku jo ehtinyt etsiä valmiiksi minkä värinen johto on pakkivalon johto ja missä sijaitsee... ? En ihan pienellä työllä sitä löytänyt. Onkohan pakkivaihteen katkaisija maadoituspuolella vai jännitepuolella ? Sekin tieto kovasti helpottais.
Yritin hakea vanhoja keskusteluja mutta niistä asia ei minulle valjennut.
Jos jollain on asiallista tietoa niin kiitos tiedoista jo etukäteen !!!
Lähetetty: 19 Marras 2007 18:01
Kirjoittaja sarani
350 jalkavaihteisessa 2005mallissa.on ainakii sillee että ku pakki laitetaan päälle antura maadottaa ja mittaristoon syttyy ledi. siinä se oli harmaa johto kantsii laittaa rele väliin.
Lähetetty: 19 Marras 2007 18:24
Kirjoittaja Roosa999
Suosittelen omaa kytkintä. Voi pitää pihalla auratessa koko ajan päällä ja näkee taakse ilman että on pakki päällä.
Lähetetty: 20 Marras 2007 08:15
Kirjoittaja jrpas33
Pieni lisäys jonka unohdin kertoa, tarkoitus laittaa kolmiasentoinen katkaisija. Eli jatkuvasti päällä - pois päältä - peruutusvaihteen mukaan päällä.
Tuo maadoitus tieto helpottaa johdon etsintää, yritin etsiä johtoa noinkin päin mittariston takaa liittimestä mutta en tarpeeksi tarkasti koska en sitä löytänyt, siispä etsinnät jatkukoot.
Lähetetty: 20 Marras 2007 08:47
Kirjoittaja Koheltaja
Laita suosiolla vetokatkaisija vaihdevivustoon niin ei tarvitse koskea omaan sähköjärjestelmään ollenkaan -> vikamahdollisuudet pienenevät.
Mopon
jarruvalon vetokatkaisja on helppo laittaa pakkivalon katkaisijaksi ja toimii kuin vinssi suolla
Joskus kömpijän oma sähköjärjestelmä on sellainen että esim. pakkijohdossa kulkee pelkkä singaali ja silloin herätteen ottaminen siitä ei onnistu ilman singaalin tunnistavaa elektroniikkaa.
Lähetetty: 20 Marras 2007 20:47
Kirjoittaja Janne 450R
420 FE:ssä ei ole vaihdevivustoja, toimii sähköllä tai lenkki avaimella laatikon kyljestä.
Lähetetty: 20 Marras 2007 20:52
Kirjoittaja vaughan
Eikö mr shimmailija nyt tota tienny...

Lähetetty: 20 Marras 2007 22:31
Kirjoittaja Koheltaja
Lähetetty: 21 Marras 2007 21:31
Kirjoittaja Janne 450R
Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Lähetetty: 25 Joulu 2008 10:21
Kirjoittaja jrpas33
Onko kellään kokemusta peruutusvalokytkennän tekemisestä TRX 420 FE malliin? Yritin mittailla vaihteisto-anturin johdoista mutta en saanut järkevää vastausta. Perustuukohan tämä johonkin vastusarvoon vai pitäiskö joidenkin johtojen väliin syntyä yhteys. Siellähän kolme johtoa, yksi maadoittaa kokoajan, muista en saanut mitään selville.
Olis mukavaa jos täältä sais tietoa ettei menis koko loppuvuosi etsiessä oikeaa johtoa...
Kiitos jo etukäteen...
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Lähetetty: 25 Joulu 2008 10:58
Kirjoittaja rulez
Pollen uudemmissa (yli 2000vm) tuo vaihdenäyttö perustuu juurikin vastusarvojen muuttumiseen ja näin ollen anturista on aika temppu saada ohjausta millekkään sekoittamatta vaihdenäyttöä/nelivetosysteemiä !
Tämä ei liity juurikaan millään lailla hondaan ja en tiedä kuinka siellä pelaa mutta kerroimpa nyt vaan jotta tämä vastusarvoihin perustuva näyttökin on mahdollinen toteutus ja käytössä ainakin polariksen puolella mutta kovastippa nuo tulosta tuottamattomat mittaukset tuntuisvat antavan viitteitä samanmoisesta systeemistä hontankin puolella !
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Lähetetty: 25 Joulu 2008 11:33
Kirjoittaja mönkkä
Tää nyt ei toimi vehkeissä missä suunta muuttuu sähköisesti, mutta missä suunta vaihtuu vivulla ni toimii haeppa kaupasta pieni jarruvalon katkaisin ja virittele se jousen kanssa vaihdevipuun. Siitä sitten ohjausvirta releelle ja toimii, halpaa ja helppoo eikä tarvii ihmetellä että mistä sitä virtaa sais.
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Lähetetty: 25 Joulu 2008 12:14
Kirjoittaja gamo500
Tai microkytkin,elektroniikka puotista.
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Lähetetty: 25 Joulu 2008 13:27
Kirjoittaja mönkkä
gamo500 kirjoitti:Tai microkytkin,elektroniikka puotista.
Taitaa jarruvalokytkin kestää ees jotenkin vettä mikä mönkkäri käytössä suht tärkee asia.
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Lähetetty: 25 Joulu 2008 17:53
Kirjoittaja golf5
680:seen onnistuu seuraavasti:
Sieltä jostain penkin alta löytyy liitin ja kolmen johdon nippu, jossa on harmaa, vaalean sininen/valkoinen ja vaalean vihreä johto. Harmaa on pakki, vihreä on vapaa ja sini/valkealla mennään eteenpäin. Vaihdeasentokytkin maadottaa niitä johtimia. Elikkä releellä saa harmaasta ohjauksen peruutusvalolle ja pakkirajoitin ohitetaan valehtelemalla ecm:lle, pakin ollessa päällä, että onkin d-vaihde päällä...
Laitan muutana kuvan ja kytkentäohjeet. Ainakin minulla pakkivalot toimivat nyt seuraavanlaisella kytkennällä oikein,eli kun pakkin laittaa päälle valot syttyvät.
Eli siis seuraavasti:
1. Etsi kyseiset johdot/liittimen
Kuva liittimestä päältäpäin:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645109.jpg
Sivulta päin :
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645110.jpg
2. Irroita liitin. Helpompi laittaa rosvoliitin paikoilleen.
Kuva:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645111.jpg
3. Rosvoliitin/pätkä johtoa harmaaseen johtoon,joka on kolmesta johdosta keskimmäinen.
Kuva:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645112.jpg
Sitten itse kytkentä:
Tarvitset 4-tai 5-napaisen releen. Siis ihan normaali kytketä rele,esim. sellainen mitä käytetään lisävaloja asennettaessa. Sekä muutaman liittimen,millä saat johdot kytkettyä releen napoihin.
1. Kytke harmaasta johdosta rosvoamasi johto releen napaan nro. 85 (tämä ohjaa releen maadoitusta)
2. Kytke 12v jännite esim. suoraan akulta katkaisijan kautta releen napaan nro. 86 (itse tein näin,koska se oli helpointa. Toki virran voi ottaa muualtakin.)
3.Kytke työvaloille menevä virtajohto releen napaan nro. 87
4. Kytke virtajohto akulta (sulakerasia väliin) releen napaan nro. 30
Siinäpä se kytkentä olisi yksinkertaisuudessa. Nippusiteillä vielä johto- ja relehässäkkä nippuun.
Kuva:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645113.jpg
Tälleen siis Rinconissa,voisikohan soveltaa myös 420:seen??!!