Valinnan vaikeus

Keskustelua Honda mönkijöistä.
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja peccis »

Pollen sportsman on myyty ja taloon pitää saada uusi mönkijä. Mielenkiinnosta kokeilen eri merkkiä ja se on Honda tälläkertaa. Koska velkaa en aio ottaa, niin vaihtoehdot ovat joko vähän käytetty Rincon (650/680) tai uusi 420FE tai FA.

Olen kyllä lukenut (lähes) kaiken tältä palstalta noista vehkeistä, mutta en silti saanut selvää mielipidettä aikaiseksi puoleen tai toiseen. :roll:
Tuli myös luettua Mönkijä lehden vertailu alle seiskasatkuista, mutta eipä tuo paljon lohduta kun hakee eroja pienempään vehkeeseen. Kyse onkin lähinnä tunneasioista, mutta haluisinkin kuulla kyseisten laitteiden omistajilta esim. onko 420:n omistajilla aikomuksia vaihtaa rinconiin vai peräti päinvastoin?? ja mahdollisia syitä vaihtoon. (Roosa999:n mielipide olisi myös hyvä kuulla...:).

Nyt en hae jäykkäperäisen etuja työkäyttöön, koska töitä en aio mönkijällä tehdä ;) Käyttö olisi metsässä, enimmäkseen suoalueella möyrimistä sun muuta hupiajoa, talvisin kylläkin pakolliset lumihommat. Polaris selviytyi noista tehtävistä kiitettävästi lähes 5 vuotta ja vaihdon syyt ovat vain henkisiä :)

Ajoporukasta löytyy yksi Polaris 550 XPS ja lähinnä kiinnostaa joudunko Rinconillakin nielemään pölyjä nopeammilla poluilla?? (eihän tuo tieten niin tärkeetä ole, mutta silti...).
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Trent »

Enpä tietenkään osaa sanoa mitään siihen, että kumpi parempi 420 vaiko Ricu, kun ei kerta minkäänlaista kokemusta tosta 420:stä ole...

Mutta silloin kun omaa olin hankkimassa, niin silloin lopulliset vaihtoehdot olivat joko 680 Rincon tai sitten tuo uusi 550 polle ilman ohjaustehostinta. Kumpaakin koeajoin (asvaltilla ainoastaan) ja näiden välillä tehoissa en eroja huomannut... ehkä tuo rinconi oli pikkasen pirteämpi lähtemään (ehkä vain luulosairautta :D) Mutta kuitenkin kuutioihin nähden tuo ricuhan on aika tehoton, ja niinhän siinä aina käy, että nälkä kasvaa syödessä, ja vanhaan tottuu...

Ainakaan tällä hetkellä ei tee mieli vaihtaa 420:en, eikä ainakaan FE:hen, kun on jo retkuperäiseen ja automaattiin tottunut... Ricunkin tehot alkaa jo aina silloin tällöin tuntumaan vähäisiltä, joten enpä ainakaan pienempään vaihda enää... Ja minun mielestä mönkijällä saa olla hieman kokoa, vaikkei Ricukaan vielä maailman suurin ole, mutta en pienempää välttämättä ottaisi...

Tossapa noita nyt hieman, mutta mä en näe sulla mitään muuta vaihtoehtoa kuin raa'asti vain koeajolle.. 8)
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja villev »

sen verran voin minäki tässä sanoa että riippuu jonki verran myös kuskin koosta
että kumman valitset..

ite oon 187cm pitkä ja mulla tuntu toi 420 niin pieneltä kirpulta että..
vaikkakin yks kaveri omistaa 420:n ja on mua pitempi ja muutoinki isompi.
hyvin se sillä on ajellu jo vajaat 9tkm ja 450h mutta hauskan näköstä
se on ku iso mies istuu "noppelin" selässä :D

rinconista on jo itellä pikkasen kokemusta ja oon todella tyytyväinen laitteeseen ja sen etenemis
kykyyn maastossa. tosin märät paikat on vielä koittamatta ku on paikat ollu jäässä sinä aikana ku ricu
on mulla ollu, mutta pian se kesä sieltä tulee ja pääsee kokeileen myös märkiä paikkoja.

ja kun ajomaastot asettuu sullakin metsä/suo sektorille niin varmasti myös 420 edetään.
mutta ite tykkään retku peräisestä kun ei kuskia niin nakkele muhkuraisessa maastossa.

kaiken lisäksi rincon ja myös 420:nen on todella kevyt ajaa...syytä en tiedä miks mutta tuntuu
ku olis tehostin käytössä kokoajan :D

miinuspuolena voin sanoa 420FE:stä että ku suolla oot upoksissa ja astinlautojen yli velliä tulee
niin jalkavaihteinen on hieman hankala...sielähän se keppi on jossain lillun seassa.

rinconissa taas kun on suunnanvaihtaja niin se on paikassa ku paikassa todella näppärä,
huomasin sen tuossa viikonloppuna ku oltiin vimpelissä ajamassa että suunnan vaihto on todella vaivatonta oli
sitte kuinka pienessä tai vaikeassa paikassa tahansa.

mutta edellistä kompaten ei muutaku koe ajolle molemmilla..jos mahdollista, aja jossain muuallaki ku liikkeen auratulla
asfaltti pihalla.


-ville-
570 T3 PRO

mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi

http://www.kepomonkijat.com/
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

fe on nappivaihteilla ja fm jalkakepillä :D villellekkin tiedoksi :wink:ja kyllä sillä jäykkäperseiselläkin pääsee ihan mukavasti etiäpäin mutta kuten todettu "heittelee" kuskia hieman enemmän kuin risuperä.
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

http://juniorijussin.galleria.fi/videot/ATV-trial.wmv
Tuosta voi katsella miten jäykkäperäinen 420 Honda etenee suolla, näkyy videon loppupuolella... Siinä on muut ihmeissään :lol:

Pätkä kuvattu vuoden 2007 Yläne-Trialista
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

peccis kirjoitti:...lähinnä kiinnostaa joudunko Rinconillakin nielemään pölyjä nopeammilla poluilla?? (eihän tuo tieten niin tärkeetä ole, mutta silti...).
No, ensinnäkin jos otat Rinconin tai tuon 420:sen, niin sen aikaa kun muut masturboivat vaihdekepin kanssa, niin sun tarvitsee vaan painaa kaasua. Eli ei tartte jäädä jalkoihin vaan muut joutuu ajaan sut kiinni. :badgrin:
Jos suoajoa tulee paljon, niin ottaisin ehkä itse sen 420:sen. Jos taasen suolla tulee ajeltua vähemmän kuin muussa maastossa, niin sitten Rincon sen retkuperän vuoksi ja minä tiedän mistä puhun.
l Kipu on vain tunne l
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja villev »

kingi kirjoitti:fe on nappivaihteilla ja fm jalkakepillä :D villellekkin tiedoksi :wink:ja kyllä sillä jäykkäperseiselläkin pääsee ihan mukavasti etiäpäin mutta kuten todettu "heittelee" kuskia hieman enemmän kuin risuperä.
kyllä tämä tiedossa on juu :D

mutta sanoinkin tuon FM:n huonon puolen tuossa.

tää kaikki on taas niin maku asia, mutta niistähän voi kiistellä vaikka maailman loppuun asti ;)
eli edelleenki testaileen vaihtoehtoja ja sitte kaupat sen mukaan mikä eniten miellyttää.

-ville-
570 T3 PRO

mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi

http://www.kepomonkijat.com/
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

makuasioista ei todellakaan voi kiistellä ja koeajo on paras tapa vertailla laitteita.kauppaan mars ja peli alle,niin ne erot löytyy parhaiten. :D ja eihän niillä kuutioilla ja jousituksella sillain merkitystä ole kunhan keulilta löytyy se oikea :wink: merkki
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja peccis »

Kiitoksia vastauksista ja kyllähän se niin on, että Rinconiin(680) se valinta kallistuu...perjantaina taidan lähteä kaupoille 8)
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja peccis »

Kävin sitten tänään testaamassa sekä uutta Rinconia ja 420FA:ta ja täytyy sanoa, että kannatti!. Nimittäin oli tuo 420FA sen verta näppärä peli viedä, ettei valinnan vaikeutta enää ole! Rinnyssä oli 28" renkaat alla niin voi olla että "traktorimaisuus" korostui. Hyvä näin, rahaa säästyy :) työkäyttöön Rinny varmaan omiaan, mutta eipä ole mulle tarvetta...
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Olin juuri kirjoittamassa tänne, että testaa se FA, sillä kiikarissa minullakin...saa tehtaalta kolmella eri laatikolla...siis perävälityksellä....väääntöä tiedossa. Vähän isommat venttiilit kuin FE:ssä ja jotain muuta kivaa...risuperä jne.

Jos vaan tohdit vastata, niin mitä maksoi?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja peccis »

Paikallisessa liikkeessä, missä kävin testaamassa tarjous oli 7850e ja siihen kuului Ramsay vinssi + 6mm PE muovi panssari asennettuna.

Toinen tarjous tuli noin 350km päästä jossa oli maahantuojan esittelypeli myynnissä ja varusteina lumilevy ja cc:n vinssi. hinta 6450e ja tämän varasin. Tätähän joutuu rakentelee ja vinssi menee vaihtoo, mutta oli kuitenkin minusta parempi tarjous. ajettu vajaa 200km ja uuden takuu.

Mistä sen tietää millä perävälityksillä vehje sattuu olemaan?
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Suuren huhun mukaan suomipeleissä on tihein, mitä tehtaalta saa...kuulemma tietävät meidän rengasvimman ja mutapainin suosion...enkä puhu nyt mistään kevyestä amerikanlammikosta, vaan siis sellaisesta lillusta, joka kietoutuu renkaan ympärille ja panee hanttiin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Trent »

Roosa999 kirjoitti:Suuren huhun mukaan suomipeleissä on tihein, mitä tehtaalta saa...kuulemma tietävät meidän rengasvimman ja mutapainin suosion...enkä puhu nyt mistään kevyestä amerikanlammikosta, vaan siis sellaisesta lillusta, joka kietoutuu renkaan ympärille ja panee hanttiin.
:lol: :lol: :lol: Loistavaa!!! Hyvä suomipoika!!! =D>
(sori pikku OT) :wink:
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Taitaa Hondan suunnittelu insinöörit olla ainoita jotka ovat itse käyneet Suomen mudassa rämpimässä koneillaan ja ottavat meidän olosuhteet huomioon suunnittelussa...
Vastaa Viestiin