FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Sellainen kysymys tuli mieleen kun täällä näitä lukko-/nelivetoasioita puidaan, että onnistuuko puoliautomaattisilla Hondilla liikkeelle lähtö jalka- tai nappikytkimen avulla? FM:llä nyt mitä ilmeisemmin ainakin onnistuu, mutta miten on nappivaihteisen laita? Eli jos nappia pitää pohjassa niin pysyykö kytkin irti? Tietyissä paikoissa liikkeellelähtökierrosten reilu nostaminen on huomattavan tehokas tapa lähteä liikkeelle. Usein tehokkaampi kuin jarrulla avittaminen. Jarrukikkaakin tulee kyllä tilanteesta riippuen käytettyä, mutta aina ei kuitenkaan riitä edes se, että saa kaikki pyörät vetämään vaan tarvitaan etenemiseen tarvitaan kunnolla kierroksia ja nopeasti vauhtia. Esim. lähdettäessä liikkeelle keskeltä umpilumista ylämäkeä, jossa ryömiminen ei onnistu.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

Ei pysy vapaalla nappi pohjassa.olisi kieltämättä aika hyvä kun pysyisi.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
samnyrhi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
Paikkakunta: Alavieska

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja samnyrhi »

Niin eikös se kytkin ole sellainen, että kun kierrokset nousee riittävästi niin nappaa kiinni. Näin olen ainakin itselleni antanut ymmärtää, eli siinä ei ole sellaista kytkintä jota voisi manuaalisesti käyttää (liekko joku keskipakois kytkin tms. nimeltään).

Mikäli näin ei ole niin joku varmaan ystävällisesti korjaa.

--
Sami
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

On siinä varmaan keskipakoiskytkin liikkeelle lähtöön, mutta eiköhän siellä jonkinnäköinen monilevykytkinkin ole. Jälkimmäistä kytkintä ohjataan napista ja sähkömoottori hoitaa kytkemisen.
Edit: tuossapa tuo: http://www.bikebandit.com/assets/schema ... 032009.gif
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
samnyrhi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
Paikkakunta: Alavieska

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja samnyrhi »

Juuri näin, tokihan siellä pitää se oikeakin kytkin olla :)
Erästäjä
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Huhti 2007 17:29
Mönkijä:: TRX 350 FM
Paikkakunta: JiaDing China

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja Erästäjä »

Ainakin 350 FM:llä onnistuu kytkimen manuaalinen käyttö siten että laitat esim. ykkösen päälle mutta päästät vaihdepolkimen palaamaan takaisin keskiasentoon vasta painettuasi tarvittavan määrän kierroksia kaasuvivusta.
Suurimmalla vaihteella ajettaessa voit vastaavasti esim. alamäessä estää konejarrutuksen vain nostamalla vaihdepoljinta ylöspäin ja pitämällä sitä ylhäällä.
FE-mallilla ei em. temput onnistu.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja Emil »

FE:n vaihteen vaihtaja kuulostaa solenoidilta.

Sen pohjalta pohdintaa: Solenoidia ohjannee jokin rele, joka kytkee virran solenoidille vain hetkeksi. Kun rele ei enää anna virtaa solenoidille, niin solenoidi palautuu perusasentoonsa, vaikka vaihteenvaihtonappia pitäisikin pohjassa. Joku jolla riittää innostusta, voisi kokeilla semmoisella releellä, joka pysyy vetäneenä niin kauan kun saa virtaa. Silloin FE:hen saisi sen saman ominaisuuden kuin FM:ssä on, eli vaihteenvaihtonappia pohjassa pitämällä kytkin pysyy irti, kunnes nappi vapautetaan. Vastuu on tässäkin asiassa lukijalla, koska kukaan ei taida tietää kestääkö se solenoidi pitkäaikaista kytkeytyneenä oloa. Virtaahan kuluu tietysti enemmän, ja solenoidien kärjetkin saattavat kuumentua liikaa.

Riskinähän on sekin, että kestääkö vaihteisto.

Ja ennenkuin joku taas hermostuu, niin kysykää mieluummin lisää, kerron mielelläni. On mahdollista, että mua ei taaskaan ymmärretä. Ulosanti kun on sitä mitä on. :wink:
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja Emil »

Jaahas, taaskaan ei pääse viestiin lisäämään juttua. Onko niin, että joku ylläpidosta käy yksitellen lukitsemassa viestejäni, kun ei muuta kiusaa keksi? Vai onko tämä nyt jokin uusi ominaisuus foorumilla? Kirjoitetaan uusi viesti:

Onko Honda sittenkin valinnut jonkin suuremman yksikön vaihtamaan vaihteita? Jokin laite, johon menee vain muutama piuha, ja joka hoitaa vaihteen vaihdon ja ohjauksen yksinään, ilman ulkoista relettä? Kauppiaiden räjäytyskuvista en löytänyt vaihteen vaihtajaa.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Kuva





oisko tuon näkönen mötikkä joka e.partasella on hukassa :?: amerikan poika kutsuu aparaattia nimellä "electric shift motor" ja kuvan osa on hondan mallista 420 fe.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja Emil »

No sitten. Eipä tuossa näyttäisi kovin paljoa älyä olla. Eli teoriani saattaisi jopa toimia. Vielä kun joku löytää tuota moottoria ohjaavan releen jostain. Takuun alaisiin vehkeisiin tätä tuskin kannattaa kokeilla.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: FM ja FE hondien kytkimenkäyttö

Viesti Kirjoittaja Emil »

Helpompaa olisi sittenkin kokeilla tarjota tuolle moottorille suoraan 12 volttia. Jos keskiasentoon palauttamisen tekniikka on moottorin sisään rakennettuna, ei releen vaihto auta. Eli pitäisi kokeilla pysyykö moottori vetäneenä niin kauan kun sille annetaan 12 volttia.
Vastaa Viestiin