Sivu 1/2
Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 28 Maalis 2010 21:13
Kirjoittaja Mähis
Sunnuntaipäivän ratoksi käväisin pajalla tutkailemassa LiftKitin mahdollisuutta 450 foremaniin.
Pikku tuumailua ja ennestään highlifterin 2" liftkitin visio takaraivossa ajattelin nakertaa palaset etupäähän.
Eli
iskari irti alapäästä, holkki sinne ja 50mm jatkopalat sovituksessa. Lisäksi poikittainen tuki ettei jatkopalat pääse "linkkuun" tai siis kääntymään. Vinotuki on tukivarren poikkiputkeen ns.pantatyyppisenä.
Ohesa hiukan kuvatusta.
http://kuvablogi.com/blog/22621/19/
Nyt jäi hiukan mietityttämään paljonko olette palikkaa Hondien kohdalla laittaneet etupäähän?
Rengas irti nosturinnokassa niin vetarit jäävät ihan linkkuun. Iskarin kun otti alapäästä irti, niin tukivarsi meni vain n. 30 mm alaspäin. Nyt iskaria/jousta piti hiukan (n. 20mm) painaa kasaan mallaillessa paikalle.
Testasin pyörät maassa, niin kyllä sisäänjoustoa tapahtuu ihan ilman kuormaakin.
Epäilyttää nyt tilanteet jolloin keula kevenee ja pyörä on ilmassa, niin vetari pääsee pyörimään aivan linkussa ja iskarilla on vielä esijännitystä että aina painaa "löysät pois".
Normaalistihan iskarin ulosjousto rajoittaa tulivarren liikkeen, nyt sen rajoittaa tukivarsi/vetari. Selväksi ei vielä tullu jannaako se vetari tässä ulosjoustossa nyt vastaan.
Täytyy se tutkia jahka pääsen asentamaan nämä paikalleen. Jos vetari ottaa vastaan ulosjoustossa, niin silloin on kyllä palikoita lyhennettävä esim 30mm korotuspalikoiksi.
Onko vastaavaa tullut muilla eteen?
Paljonko esim Highlifterin setti korottaa oikeasti edessä?
Kaikkien mallien kohdalla on vaan sama ylistysteksti ja 2" maininta, ei tarkkoja speksejä korotuksesta.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 29 Maalis 2010 09:31
Kirjoittaja TRX
No mulle on tulossa tuo High Lifterin kitti, matkalla jossain. Itse en uskoi siihen kahteen tuumaan, tuuma voi olla lähempänä ja myös jäykistää jousia. Mutta jos maltat odottaa kun saan sen niin tule vaikka tutkimaan/seuraamaan asennusta, siinähän sen näkee.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 29 Maalis 2010 19:22
Kirjoittaja Mähis
Itse tuossa kaivoin Highlifterin sivuilta heidän setin asennusohjeen, jossa kuva etupään palikoista. näyttää todella olevan jotain 1" luokkaa, kun vertaa noihin pultteihin/muttereihin.
No ilman muuta voisin tulla "vakoilemaan" tai vaikka paskaamaan kätöset avuksi.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 30 Maalis 2010 21:20
Kirjoittaja Pelto Racer
Tuli tossa mieleen et voisko se 2" tarkottaa koko maavaran muutosta. Eli nostaako noin 1" palikka iskarinpäässä maavaraa noin 2".
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 30 Maalis 2010 21:46
Kirjoittaja Mähis
Ei voi. Pitäisi olla kertova mekanismi, jos "yhdellä saa kaksi".
Käytännössä maavaran korotuksen hyöty jää vajaaksi, koska Iskarit ovat vinossa. Vaikka laittaisi 2" korotuksen, niin maavara nousee 1-1½"" luokkaa.
Tilanne olisi toinen jos iskarit olisivat täysin pystyssä.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 30 Maalis 2010 22:11
Kirjoittaja Pelto Racer
Asia olisi noin, jos iskari kiinittyisi aivan tukivarren ulkopäähän.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 31 Maalis 2010 22:08
Kirjoittaja Mähis
Pelto Raceri, puhut hiukan asiaakin, mutta tässä iskari "liki" tukivarren päässä.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 31 Maalis 2010 22:16
Kirjoittaja RSH
Esim tuo HL 2" liftkitin kuvasta mitattu pulttireiän keskeltä toiseen on noin 1.2 tuumaa, enempää se ei voi oikein nostaa. Itse etukikkare näyttää 2" pitkältä, nimikkeellinen mitta tullee siitä.
Livenä jos pääsee mittaamaan, tulisi varma tieto.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 02 Huhti 2010 07:28
Kirjoittaja auviset
TULEEKOHAN LIIKAA MURROSTA VETARIIN NOILLA VIRITYKSILLÄ? NÄYTTÄS VÄHÄN SILTÄ.

Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 02 Huhti 2010 08:42
Kirjoittaja Roosa999
JOS MURROKSET EI NAKSU, NIIN EI TULE.... onkos kivan näköistä?
Palataan kirjoittamaan normaalilla fontilla. CL ymmärretään huutamiseksi.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 02 Huhti 2010 19:38
Kirjoittaja Mähis
Tämä on kyllä tarkoitus tarkastaa, jahka pääsee ensiviikolla asentamaan. Nyt Möksällä pääsiäisen vietossa ja ootta kuplivaa

Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 09 Huhti 2010 19:15
Kirjoittaja Henppa
Joko kittejä paikoillaan? kuvat ois kivat
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 10 Huhti 2010 22:21
Kirjoittaja Mähis
Hiukan puihin meni, tai sanotaan, että en viitsi tieten tahtoen laittaa osia, mitkä suurella todennököisyydelä aiheuttaa ongelmia. Siis tässä kyseisessä pelissä.
Tarkastelin tarkemmin tällä viikolla 450 foremanin anatomiaa. Mallailin erimittaisia palikoita iskarin ja tukivarren väliin, että tiedän mihin kohtaan on teen toisen pään reiät. Yllätykseni huomasin, että jo 20 mm jatkopalalla, rengasta pyörittäessä vetarin nivel otta itseensä ja selvästi alkaa "kantamaan", eli jylpyttää vastaan.
Totesin, että on aivan turha tähän laittaa mitää korotuskalikoita. Normaaliajossa jolloin paino on päällä, niin toimisi vallan mainiosti, mutta heti kun rengas nousee ilmaan, niin vetarille tulisi rasitus. Oma ajo on usein miten tälläistä kikkailua, joten jätin asentamatta.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 18 Huhti 2010 15:24
Kirjoittaja TRX
No m minä sain 500 foremaniin nyt vihdoin kitin kiinni, 45-50 mm nousi maavara, maavara 27" Big Horneilla siitä matalimmasta kohdasta IB:n muovipanssarilla 305 mm 80 kg ukon ollessa päällä. Pyörittelin renkaita ja en huomannut mitään kahnausta tms niin edessä kuin takakardaanissakaan vaikka niitä pyörittelin vapaana.
Jousitus tuli myös jäykemmäksi.
Alkuviikosta laitan vielä 35 mm levikepultit että pysyy pystyssä niin senhän pitäisi "pehmentää" jousitusta kun tukivarsi pitenee.
Koeajot alkaa ensi viikonloppuna mutta ulkonäköön vaikutti sangen positiivisesti,noilla renkailla joissain tilanteissa eturenkaat otti kiinni niihin astinlautojen tukiin mutta enään ei ota.
Kyseessä siis High Lifterin 2 tuuman kitti.
Re: Lift Kitin rakentelu/asennus
Lähetetty: 26 Huhti 2010 09:21
Kirjoittaja TRX
Nyt tuli lenkki heitettyä lifkitin kanssa ja tietää asiasta enemmän, laitteesta tuli huomattavasti "miehekkäämmän" oloinen kun laittoi tuon kitin sekä 35 mm levikepultit joka kulmaan, visuaalinen ilme siis koheni huomattavasti.
Maavaraa tuli sen verran että sen jo huomaa ja hyvä niin, peräosan panssari nousi pystympään eli sekin siellä perässä tuntui liukuvan kevyesti kivien, kantojen yms yli.
Pari negatiivista puolta löytyi, erittäin jyrkissä nousuissa alkoi etutassut nousta ilmaan, siis sellaisissa joissa ei ennen nousuut eli painoipisteen muutos vaikutti siihen, sivuttain ei asiaa huomannut sillä levikepultit kompensoi asiaa.
Toinen oli että se jäykkiksen perää nostava vaikutus jota on esim. puunrungon ylityksissä kiva käyttää, oli huomattavasti lieventynyt ja se oli harmi.
Nivelten kestävyydestä vielä, ruotsin Honda laittaa noihin tarjoamiinsa omiin paketteihin (metsä- ja mutapaketti) 2 tuuman liftkitit TRX 500:iin ja jos ne nyt paukkuisivat niin herkästi niin tuskin antaisivat 5 v takuuta niille.
Mitenkään kevyt Honda ei ole enään ajella sillä siinä on nyt monta ohjausta raskaampaan suuntaan vievää asiaa (erittäin matalat paineet, kivissä ja kalliolla pitävät renkaat, detroit, levikepultit) mutta kyllä sen kanssa vielä pärjää.