Sivu 1/3

Honda 420 FA alustan tuunausta

Lähetetty: 07 Huhti 2010 23:26
Kirjoittaja Roosa999
Onkos joku asennellu FA:n parempia keppejä? Tarttis herkkyyttä, mutta nyt ei iske laittaa 2000€ kunnon systeemeihin.

About 50mm pitäisi saada ulosjoustoa lisää ja samalla kaikenkaikkiaan herkkyyttä lisää, jotta olisi kivempi suhata.

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Lähetetty: 09 Huhti 2010 19:06
Kirjoittaja ATC
Entä jos vain vaihtaisit nykyisiin herkemmät jouset.

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Lähetetty: 09 Huhti 2010 19:29
Kirjoittaja Roosa999
Ei se oikein riitä. Nyt tehdään sitten itse ja saan opastusta yhdeltä Formula Off-Road-mieheltä, joka tuntee vähän noiden anatomiaa.

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Lähetetty: 10 Huhti 2010 09:22
Kirjoittaja honda 420
Roosa999 kirjoitti:Ei se oikein riitä. Nyt tehdään sitten itse ja saan opastusta yhdeltä Formula Off-Road-mieheltä, joka tuntee vähän noiden anatomiaa.
Laitappa projekti kertomusta iskarien+jousien rakentelusta kun homma etenee! :p

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Lähetetty: 10 Huhti 2010 18:09
Kirjoittaja Roosa999
Varmasti laitan, kuten varsinaisen projektinkin osalta tein jo aiemmin.

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Lähetetty: 28 Touko 2010 17:18
Kirjoittaja honda 420
honda 420 kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:Ei se oikein riitä. Nyt tehdään sitten itse ja saan opastusta yhdeltä Formula Off-Road-mieheltä, joka tuntee vähän noiden anatomiaa.
Laitappa projekti kertomusta iskarien+jousien rakentelusta kun homma etenee! :p
Onks roosan jousitus projekti edenny? :) :-k

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Lähetetty: 28 Touko 2010 22:42
Kirjoittaja Porokone
Tämä kiinnostaa itelläkin, joskus kun on hankintalistalla tämä, 420 FA.

Itellä ois tarkotus nyt taas rakentaa vimpanpäälle se mönkiä mettäkäyttöön, ja siihen sitten alustaan WPn iskarit alle(kelkkamaailmasta tutut), ehkäpä pari cm pitemmät.

Re: Honda 420 FA alustan tuunausta

Lähetetty: 29 Touko 2010 16:22
Kirjoittaja Roosa999
Ei ole edennyt, mutta jos saan Formula Miikan houkuteltua siihen projektiin, niin voisi tulla aiemmin valmista.

Honda 420Fa:n iskreiden mitat.

Lähetetty: 19 Elo 2010 23:30
Kirjoittaja Jere itte
Jos jollakulla olisi vaikka just nyt sitten niiden Öhlinsin pamppujen mitat ja tiedot ylä- ja alapäiden kiinnityksistä ja joustosita sun muista, niin ottaisin tiedon riemumiellä vastaan.
Meinasin tilata itselleni syksyn mittaan paremmat pamput ja samallahan niitä sitten vois ottaa useampaankin koneeseen kunhan vain löytyy oikea paikka mistä saa hyvälaatuiset pamput järkihinnalla.
Haku on jo päällä mutta mitat olis kiva saada jostakin valmiina.

420 FA Iskarit.

Lähetetty: 25 Elo 2010 22:50
Kirjoittaja Jere itte
Osaako kukaan sanoa että keneltä löytyisi suoraan "hyllystä" paremmat pamput tuohon 420FA:han? Hieman tuntui kovahkolta tuo alusta Rinconiin verrattuna kun tänään kävin varovasti kokeilemassa ilman pohjapanssaria. Koitin tässä tutkailla Amerikastakin mutta ei löydy suoraan yhdeltäkään ns. merkkivalmistajalta. Ja mitään sikakallista settiä en sinne ole laittamassa, mutta jonkun verranhan siihen voisin rahaa uhrata.

Muutoin pitää sanoa kyllä samoin kuin Kimi että vaihtamalla paranee. Ajotyyli pitää opetella uusiksi tuolle pikkuHondalle soveltuvaksi, muutoin etenemiskyky jo pelkällä takavedolla on hämmästyttävä.

Re: 420 FA Iskarit.

Lähetetty: 26 Elo 2010 08:22
Kirjoittaja Roosa999
On se takavetonakin ihan kapine etenemään...

Jos jotain iskareita löytyy, joilla saa notkeutta alustaan, niin mukana oon hankkimassa. Öhlins tiedetään ja ne on 500€ pala, joten ei niitä tälläkertaa. Tytön koneessa sellaiset on jo, mutta kevyt pulkannaru vaatiikiin herkkyyttä alustaan.

Re: 420 FA Iskarit.

Lähetetty: 28 Elo 2010 00:34
Kirjoittaja scuderia rollaattori
Roosa999 kirjoitti:On se takavetonakin ihan kapine etenemään...

Jos jotain iskareita löytyy, joilla saa notkeutta alustaan, niin mukana oon hankkimassa. Öhlins tiedetään ja ne on 500€ pala, joten ei niitä tälläkertaa. Tytön koneessa sellaiset on jo, mutta kevyt pulkannaru vaatiikiin herkkyyttä alustaan.
Kumpiko teillä on lähinnä probleemin ydin, jousi vai vaimennin?

Jos ongelmana on liian jäykkä jousi, niin eikö esijännitystä voisi vähentää esim. rakentamalla hiukan erilaisen
jousen päätypalan. Siis sen, joka pitää jousta paikoillaan iskarissa. Muutospalikka kannattaisi varmaan tehdä siihen päähän jousta,
mikä ei ole "purkupää".
Oikea tapa olisi tietenkin vaihtaa löysempi jousi, tai vaikka korvata alkuperäinen kahdella eri jäykkyisellä jousella, jolloin saisi progressiivisuuttakin.
Mutta taas tulee helposti eteen Öhlins tai WP-huollossa asioiminen - eli tyyriimpi hintapolitiikka.

Säädettäviä noista originaaleista Showa-iskareista ja jousista ei taida mitenkään saada, on ne sen verran simppelit rakenteeltaan. Sinänsä kuitenkin
ihmeen toimivat ja kestävät.
Itse olen "sattuneesta syystä" joutunut aina jäykistelemään jousituksia ja Rinconiin on ollut aika helppo toteuttaa esijännityksen lisäys - tosin sorvarin avustamana.

Re: 420 FA Iskarit.

Lähetetty: 28 Elo 2010 11:34
Kirjoittaja Jere itte
No iskunvaimennushan ei mielestäni ole ongelma, ainakaan eilisen parin tunnin ajelun jälkeen. Jouset voisivat olla pehmeämmät, mutta samalla jos niitä pehmentää, putoaa maavara pienemmäksi. Suo siellä, vetelä täällä. Hyvän jos tuosta haluaa niin kyllä sinne joutuu pamput vaihtamaan, pelkillä jousilla ei saane haluttua lopputulosta aikaan kunhaetaan pehmennystä ja herkkyyttä.

Muutoin nyt kun tuolla tuli eilen ajettua ensimmäistä kertaa kunnolla metsässä niin pitää sanoa että nyt ymmärrän miksi Nakupää tykkää kiipeillä kiville. On se tuolla vaihteistolla vain niin helppoa että huhhei! Toki myös pieni koko tekee sen helpommaksi kuin Rinconilla rymistelyn. Kokonaisuudessa jo sellaisenaankin aika hyvä, kunnollisella alustalla aivan yliveto kampe. Mutta sehän onkin Honda. :wink: =D>

Re: 420 FA Iskarit.

Lähetetty: 29 Kesä 2011 23:25
Kirjoittaja petaha82
Tästä on kohta vuosi aikaa ja olisi kiva kuulla mihin päädyitte(jos ylipäätään päädyitte) ja paraniko oleellisesti?

420 fa alustan parantelu

Lähetetty: 07 Kesä 2012 20:32
Kirjoittaja pata10
Noniin,elikkä ois tarkoitus parannella hondan alustaa....
Iskareille tarvis jotain tehdä,jotain niissä mättää tällähetkellä en vaan tiedä mikä :roll: laadukkaammat pamput ois yx vaihtoehto,vaiko pelkät jouset? Öhlingsit ois jotain,mutta ois tarkoitus selvitä vähän pienemmällä budjetilla.
Mitäs muut on tehneet? Kaikki vinkit ja kokemukset ovat enemmän kuin tervetulleita :!:
Ja tarkoitushan on parannella maastoajo ominaisuuksia :wink: