Sivu 1/2

Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 09 Tammi 2011 12:07
Kirjoittaja arhipp
Ostin TRX350FM:n uutena maaliskuussa 2005. Nyt myin sen täysin ehjänä pois, kilometrejä kertyi lähes kuudessa vuodessa 2550 ja tunteja 550. Mitään ei missään vaiheessa hajonnut ja tekniikka toimi moitteettomasti joka tilanteessa. Ainastaan vinssin asennuksessa väärin kytketty akku pääsi purkamaan koko ajan lataustaan ja oli kaput 4 vuoden jälkeen. Sain takuuseen uuden akun ja asennuksen. Akun ollessa slut laite toimi kuitenkin melko hyvin, kiitos käsikäynnistyksen.

Talvisin olen tehnyt sillä pihan lumityöt ja tämän pikkutien, jota on 1 km. Viime talvena kun oli paljon lunta, CC:n aurapuskulevy oli perusmallin sijaan oleellinen. Kesäisin olen ajanut lähimetsästä rankoja ja siirtänyt n. 500 kg:n sora- ja maa-aineslasteja.

Huippunopeus on mittarin mukaan ollut siinä 70 km/h. En ole hirveästi ajellut päälle viittäkymppiä, kun on pelottanut. Nelivetoa kun ei tuosta saanut pois ja renkaissa on aikahyvä pito, ei uskaltanut mutkiin heittää hirveän kovaa. Saksassa kun ajoin aikanaan omalla CBR900RR:llä mittarin mukaan 260 km/h, niin pelotti vähemmän. Se peli oli enemmän tehty kovaan ajoon kuin työmönkijä.

Mekaaninen jalkavaihteisto osoittautui toimivaksi ratkaisuksi, kun säilytän mönkijää kylmässä, mutta hyvin suojatussa katoksessa. Epäilytti alussa liian sähköisten ratkaisujen toimivuus Suomen ajoittain aika vilpoisessa ilmastossa. Voiman en huomannut loppuvan 350-kuutioisessakaan missään vaiheessa, ennemmin esiin tuli pidon häviäminen, kun rupesi pyörät lyömään tyhjää jos oli turhan kitkainen lasti perässä. Keinutelikärry tuli kevyesti raskaassa kuormassa perässä, yksiakselisella oli vaikeampaa kevyessäkin kuormassa. Lisäpainoksi laitoin välillä hiekkasäkit tarakoille, vetokyky kasvaa huomattavasti.

Välillä tosin mietin sitä Hondan automaattista nelivetoa, tuli kuitenkin melko paljon tilanteita, että vauhti pysähtyi ja kolme pyörää vaan pyöri. Sillä saralla soisin jonkinlaista kehitystä tapahtuvan.

Loppuarvosanaksi antaisin vähintäänkin 9+. Nyt harkitsen TRX500FA:n ostoa. Suosittelen TRX350 ostoa käytettynä, on luotettava.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 09 Tammi 2011 12:25
Kirjoittaja pusikkoon
Lienee yksi luotettavimmista mönkijöistä tuo jalkavaihteinen, ilmajäähdytteinen Honda. Yksinkertainen tekniikka toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Ei vilku vikakoodit, eikä hajoile sähkövimpaimet. Valitettavasti uusimmissa ja "hienoimmissa" laitteissa tuntuu luotettavuuden perustajatus hävinneen uuden tekniikan tieltä. Tekee omankin laitteen päivittämisen joskus tulevaisuudessa haastavaksi.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 09 Tammi 2011 17:44
Kirjoittaja eda
Aika lailla samaa käyttöä ja kokemuksia Hondasta kuin minulla. Jalkavaihteista ei ole ollut, mutta nappivaihteinen kyllä. Se toimi suurimman osan ajasta luotettavasti, mutta ei aina. Voi olla yksilövika tai sitten ei. Hondien etu on lisäksi pieni kulutus, varsinkin pikku-Hondan. Tehot ja kuutiot riittävät minustakin pienimmissäkin malleissa. Pienempi koko ja paino on usein etu, mutta myös suuremmasta massasta on tietyissä tilanteissa hyötyä. Isokokoisille kuskeille saattaa esim. Polariksen mitat käydä paremmin, pienemmille Hondan tai muiden japanilaisten.

Nykyisin näyttää korostuvan ulkoinen koreus ja katu-uskottavuus, vaikka ei niillä mitään tee tuolla korvessa. Jos Honda tekisi traktorimalleja perustekniikalla ja kohtuulliseen hintaan, sellaisen voisi ostaa. Vaan eipä tee. Lisäksi Rincon on turhan hieno ja kallis meikäläisen käyttöön. Vaihtoehtoja on vähän omassa "junttieinariluokassa", mutta kalliita elvistelypelejä riittää. Ilmeisestii mönkijäharrastajilla on paljon kahisevaa takataskussa.

Hondan maahantuojakin on hoitanut käsittääkseni hommansa ainakin kohtuullisesti. Sekään ei näytä olevan itsestään selvää mönkijämaailmassa.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 15 Tammi 2011 20:27
Kirjoittaja Perzy
Ostin just trx 500fe Hondan. Näitä kun lukee niin on hyvä mieli, ei nimittäin ole mitään kokemusta mönkkäreistä. Nyt kun tuli tarve moiselle laitteelle niin sivuston juttujen ja maalais järjen avulla päädyin kyseiseen laitteeseen(Riittävän yksinkertainen), uskon ja toivon että ensi viikolla tulee taloon uskollinen ja pitkä aikainen palvelija:=)

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 15 Tammi 2011 20:29
Kirjoittaja jukka81
Perzy kirjoitti: uskon ja toivon että ensi viikolla tulee taloon uskollinen ja pitkä aikainen palvelija:=)

eiköhän siinä näin pääse käymään :D tervetuloa foorumille ja onnea uuden laitteen johdosta :!:

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 15 Tammi 2011 20:39
Kirjoittaja gamo500
Perzy kirjoitti:Ostin just trx 500fe Hondan. Näitä kun lukee niin on hyvä mieli, ei nimittäin ole mitään kokemusta mönkkäreistä. Nyt kun tuli tarve moiselle laitteelle niin sivuston juttujen ja maalais järjen avulla päädyin kyseiseen laitteeseen(Riittävän yksinkertainen), uskon ja toivon että ensi viikolla tulee taloon uskollinen ja pitkä aikainen palvelija:=)
Tere.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 15 Tammi 2011 20:43
Kirjoittaja Perzy
gamo500 kirjoitti:
Perzy kirjoitti:Ostin just trx 500fe Hondan. Näitä kun lukee niin on hyvä mieli, ei nimittäin ole mitään kokemusta mönkkäreistä. Nyt kun tuli tarve moiselle laitteelle niin sivuston juttujen ja maalais järjen avulla päädyin kyseiseen laitteeseen(Riittävän yksinkertainen), uskon ja toivon että ensi viikolla tulee taloon uskollinen ja pitkä aikainen palvelija:=)
Tere.
Tere Tere!

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 17 Tammi 2011 02:32
Kirjoittaja arhipp
Mulla on nyt ollut reilun viikon lainassa kaverin Rincon, olisko vuosimallia 2006 tai 2007. Muutaman havainnon eroavuuksista 350FM:n olen saanut aikaiseksi.

Onhan siinä kieltämättä sellaista raakaa voimaa enemmän, kuin oletin. En ole vedellyt kärryjä perässä, enkä käynyt juuri metsässä (kun jäin suojalla jumiin), mutta lumitöitä tehty on. Ero lumen työntämiseen edessä on selvä. Rincon puskee paljon vahvemmin, liekö sitten suurin vaikutus asiaan kasvaneen moottoritehon vaiko renkailla. Mulla oli Fourtraxissa alkuperäiset vakiorenkaat, kun tuossa Rinconissa on jotkut isolla nappulalla varustetut monsterirenkaat. Painoarvoa en laittaisi isommalle painolle, jota on vain n. 20 kg. Mutta Rincon on kyllä tuolla saralla vahvempi peli.

Naapuri ajoi lisäksi Transporterin ojaan siten, että taka- ja eturenkaat oikealta puolelta tippui ojan puolelle. Sain Rinconilla vedettyä auton ojasta, kun käytin vinssiä lisäksi. Uskoisin, että olisi kyllä tullut Fourtraxilla myös.

Sen sijaan mieluummin ajaisin kuitenkin omalla vanhalla, luotettavalla pelillä toistaiseksi. Rinconin vaihdelaatikko pitää lämpöisellä koneella kauheaa ääntä, kun D-vaihteen lyö silmään. Kylmällä koneella sitä ei tapahdu. Muutenkin koen jotenkin hitaammaksi nykiä kädellä sitä vipua vapaan yli milloin pakilta draiville ja päinvastoin. Jotenkin se vaan oli ripeämpää Fourtraxissa - eikä kuulunut rutinaa. Lisäksi ohjaustanko on melkein aina vaihteenvalitsimen liikeradan tiellä. Nostaessani puskulevyä vinssillä on aika usein jotenkin käsi painanut vaihteenvalitsinta isommalle pykälälle (kun olen käyttänyt sitä ESP-puolta automaatin sijaan).

Kylmällä koneella ei meinaa lisäksi päästä liikkeelle. Pitää antaa koneen kunnolla lämmetä, että uskaltaa ajaa. Kierrokset kyllä nousee, mutta ei tunnu välittyvän pyörille tuota liikettä, ellei ole antanut koneen hetken aikaa lämmetä.

Tossa kun oli viikko sitten niitä vesikelejä ja ajourat maastossa pettivät alta, ei meinannut tulla ajosta kasvaneesta maavarasta ja superrenkaista huolimatta mitään. Tosin epäilen, että ei olisi tullut Fourtraxillakaan. Lunta lienee sellainen 35 cm ja se kun muuttui märäksi, niin mahasta rupesi jäämään kiinni.

Jotenkin vaan tuntuu, että hinta/laatusuhteeltaan meikäläisen käytössä tuo yksinkertainen 350FM olisi toimivampi ratkaisu, kun säilyttää joutumaan kylmässä varastossa.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 17 Tammi 2011 08:43
Kirjoittaja Roosa999
350:n on kokoluokkansa legenda. erittäin etenemiskykyinen ja luotettava. Eikä yhtään Bling Bling osaa ole, saatikka digitaalimonstereiden linkutahimaan-ilmoja. Kuhan bensaa ja öljyä on, niin ajoa vaan.

Jos tässä kokoluokassa haet kapinetta, niin kokeile 420 FE mallia.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 17 Tammi 2011 19:45
Kirjoittaja eda
Nappivaihteissa on kovassa käytössä yksi riskitekijä lisää.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 17 Tammi 2011 20:13
Kirjoittaja pusikkoon
eda kirjoitti:Nappivaihteissa on kovassa käytössä yksi riskitekijä lisää.
Taitaakin olla niitä harvoja ei niin luotettavia ratkaisuja Hondassa tuo sähkövaihdesysteemi asennontunnistimineen (angle sensor).

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 17 Tammi 2011 21:14
Kirjoittaja Roosa999
Mulla Fe, jossa Angle sensor vaihdettu 600 h aikana kerran. ei paha ja takuuseen...ja on ajettu ronskisti...niin että jalka katkes...
Ja nappivaihteita en vaihtaisi mihinkään lumimujuun juuttuvaan jalkavaihteeseen :mrgreen:

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 17 Tammi 2011 21:32
Kirjoittaja arhipp
Roosa999 kirjoitti:350:n on kokoluokkansa legenda. erittäin etenemiskykyinen ja luotettava. Eikä yhtään Bling Bling osaa ole, saatikka digitaalimonstereiden linkutahimaan-ilmoja. Kuhan bensaa ja öljyä on, niin ajoa vaan.

Jos tässä kokoluokassa haet kapinetta, niin kokeile 420 FE mallia.
Jos nyt pitäisi valita 420 kokoisista joku, ottaisin ilman muuta FM:n. On toki totta, että joskus voi lunta mennä hieman väliin, mutta ei ollut ongelma kuin alta kymmenen kertaa viidessä, oikeastaan kuudessa vuodessa. Ja tuon lumen / jään poistaa kyllä muutamassa sekunnissa paljain käsin. 420 FA on turhan kallis, halvemmalla saa jo 500 FE:n, jonka ottaisin ilman muuta mieluummin kuin 420 FA:n. Mutta mieluummin kuin kummankaan niistä, ottaisin varmasti 500 FA:n. Se on loppupelissä nykyhinnoittelussa vain hieman kalliimpi, kun malliston (4 wd) edullisin 420 FM.

Rehellisesti sanottuna, mä en ymmärrä Hondan hinnoittelua tänä päivänä. Hinnasto on ihan nipussa aina 420 FM:stä 500 FA:han. Ainostaan hajurakoa on yläpäässä Rubiconin ja Rinconin välissä.

Aikanaan kun ostin vuonna 2005 oman 350FM:n, listahinta sille oli 8000 euroa. FE oli 8500 euroa, sitten oli tuotannossa joku 400 kuutioinen Rancher tms. 500 FE maksoi muistaakseni n. 10 000 euroa, Rubicon taisi olla 11 000 euroa ja Rincon n. 12 500.

Mulla on nyt kyllä periaatteessa tilauksessa 500 FA Rubicon. Ennen kuin sen saan, joutunen varmaan muutaman kerran tehdä lumityöt kaverin Rinconilla. Ennen lumien sulamista pystyn antamaan varmaan analyysiä myös rupikonnasta, verraten rinkkoniin ja fourtaksiin.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 17 Tammi 2011 21:35
Kirjoittaja Roosa999
Tervetuloa umpisajoihin vaikka Askolaan. Ei tee jalkavaihteilla siellä mitään. Pakkasta toki pitää olla. Ja aika hankala on sitä jalkavaihdetta vaihdella, kun toisella puolella roikkuu.

Toki luotettava on, siis luotettavampi kuin mikään muu kovan askin vaihtamistyyli.

Re: Honda TRX350FM loppuarvio 5 vuoden kokemuksella

Lähetetty: 17 Tammi 2011 21:57
Kirjoittaja salesone
Roosa999 kirjoitti:Tervetuloa umpisajoihin vaikka Askolaan. Ei tee jalkavaihteilla siellä mitään. Pakkasta toki pitää olla. Ja aika hankala on sitä jalkavaihdetta vaihdella, kun toisella puolella roikkuu.

Toki luotettava on, siis luotettavampi kuin mikään muu kovan askin vaihtamistyyli.
Tähänkin lumiongelmaan voidaan pääsyyksi väittää astinlautojen muotoilua, lumi pakkaantuu jalkatiloihin kun ei pääse poiskaan koska jalkatilan sisäreuna on "ummessa". Erilainen jalkatilan rakenne ja avonaisempi astinlauta nimenomaan moottorin suuntaan pitäisi paikat sulana.

Vanhuksessa on sen verran avoin rakenne että lumi ei jää polkimen alle ja se mikä jää sulaa ja valuu pohjapanssarin päältä maahan.

Ainoa huono minkä olen jalkavaihteista keksinyt on se että tosiaanki vaihteiden vekslaaminen vaatii aina seisomista vasemmalla astinlaudalla tai molemmilla, hankalassakin paikassa täytyy siis aina saada kinttu vasemmalle puolelle.

Syvempää vesirapakkoa ylittäessä pitää aina huomioida mahdollisen pysähtymisen/vekslaamisen aiheuttama kinttujen kastuminen jos ei ole kunnon monot jalassa, onneksi näin on itsellä käynyt vain kerran ku rymysin kotinurkilla tennarit jalassa ja piti lähteä ojaa ylittämään.

Pakkilukko kun on eliminoitu niin varmasti nopein mönkijä vekslata tuollainen jalkavaihteinen.