Kiusallinen öljyvuoto tyhjennystulpan juuressa
Lähetetty: 15 Tammi 2011 18:18
Mönkijässäni Honda TRX350FM vm. 2004 on kiusallinen pikkuvuoto öljyn tyhjennystulpan juuressa. Tämä on perua parin vuoden takaa, jolloin öljynvaihdon yhteydessä alumiinipohjasta tulivat kierteet alkuperäisen tulpan mukana ulos. Maahantuojan huollossa oli tehty öljynvaihto tätä ennen, mutta sanoutuivat irti koko ongelmasta kun olin kerran itse ryhtynyt öljynvaihtoon. Eivät osanneet muuta tehdä kuin antaa yhteystiedot eräälle alutöihin erikoistuneelle lentokonemekaanikolle. Tämä tekikin sitten uudet kierteet alupohjaan ja siihen 15mm tulpan.
Ongelmaksi on muodostunut pieni vuoto jonka syynä on se, että nämä uudet kierteet eivät ole aivan kohtisuorassa öljypohjaan nähden. Elikä tiiviste ei pidä, kun tulppa on hieman vinossa. Tämä näkyy myös käytetystä kuparitiivisteestä, joka ei ole tasaisesti puristunut.
Käytän ja säilytän mönkijääni ympärivuotisesti saaristomerellä sijaitsevassa saaressa, josta sen tuominen huoltoon on erittäin hankala ja lähes vastenmielinen operaatio. Nyt mönkijä on kuitenkin tämän talven autotallissani Vantaalla ja tarkoitus olisi löytää pysyvä ratkaisu tähän ongelmaan. Olen yrittänyt erilaisilla tiivisteillä (kupari/litteä, kupari/ontto, kumi etc.) saada sen pitämään, mutta en ole onnistunut. Aina tulee vähintään tippa tai kaksi tunnissa ulos. Öljynä olen käyttänyt Hondan omaa ATV-öljyä.
Kysyisinkin nyt ehdotuksianne tai näkemyksiänne siitä, mitä minun kannattaisi tehdä seuraavaksi! Itselleni on tullut seuraavia vaihtoehtoja mieleen:
a) Liimaan koko tulpan umpeen ja vaihdan jatkossa öljyt imemällä? (en itse pidä tästä)
b) Liimaan 15mm reiän päälle sopivan kokoisen 12mm mutterin tai alulevypalan 12mm reiällä, joka toimii uutena tyhjennysreikänä?
c) Teetän vielä suuremman (kohtisuoran!) reiän esim. 18-20mm uudelle tulpalle?
d) Käytän jotakin tiivistemassaa (locktite XXX) tai putkiteippiä tms. kierteeseen/tiivisteeseen? En ole uskaltanut, kun en tiedä liukenevatko öljyyn ja saako tulppaa vielä irti sen jälkeen?
e) Annan rauhassa tihkua tipan tunnissa, laitan mönkijälle vaipat ja syötän uutta öljyä tarvittaessa?
f) Joku muu vaihtoehto?
D-vaihtoehto ei ratkaise asiaa lopullisesti, mutta voin sen kanssa elää, jos tiedätte mitä tiivistettä/massaa tässä voisi mielestänne käyttää? Itse alan kallistua b-vaihtoehtoon, koska se (kaiketi?) jättää muut korjausvaihtoehdot vielä jäljelle. C-vaihtoehto lienee vaikea ja työläs, varsinkin kun pohjapanssarissa on pyöreä syvennys reiän kohdalla ja sen koko on vain n. 18mm (eli tiivisteelle ei jäisi enää tilaa).
Vaihtoehto "uusi mönkijä" ei ole listalla, koska olen erittäin tyytyväinen tähän Honda- mönkijääni. Mitä vähemmän elektroniikkaa ja erikoisuuksia, sitä parempi saaristossa. Mönkijän avulla yli 20ha mökkialue on voitu pitää kutakuinkin "ojennuksessa" vuosikaudet. Luotettavuus on aivan omaa luokkaansa verrattuna mihin tahansa muuhun koneeseen/laitteeseen joka minulla on ollut käytössä viimeisen 50v. aikana.
Ongelmaksi on muodostunut pieni vuoto jonka syynä on se, että nämä uudet kierteet eivät ole aivan kohtisuorassa öljypohjaan nähden. Elikä tiiviste ei pidä, kun tulppa on hieman vinossa. Tämä näkyy myös käytetystä kuparitiivisteestä, joka ei ole tasaisesti puristunut.
Käytän ja säilytän mönkijääni ympärivuotisesti saaristomerellä sijaitsevassa saaressa, josta sen tuominen huoltoon on erittäin hankala ja lähes vastenmielinen operaatio. Nyt mönkijä on kuitenkin tämän talven autotallissani Vantaalla ja tarkoitus olisi löytää pysyvä ratkaisu tähän ongelmaan. Olen yrittänyt erilaisilla tiivisteillä (kupari/litteä, kupari/ontto, kumi etc.) saada sen pitämään, mutta en ole onnistunut. Aina tulee vähintään tippa tai kaksi tunnissa ulos. Öljynä olen käyttänyt Hondan omaa ATV-öljyä.
Kysyisinkin nyt ehdotuksianne tai näkemyksiänne siitä, mitä minun kannattaisi tehdä seuraavaksi! Itselleni on tullut seuraavia vaihtoehtoja mieleen:
a) Liimaan koko tulpan umpeen ja vaihdan jatkossa öljyt imemällä? (en itse pidä tästä)
b) Liimaan 15mm reiän päälle sopivan kokoisen 12mm mutterin tai alulevypalan 12mm reiällä, joka toimii uutena tyhjennysreikänä?
c) Teetän vielä suuremman (kohtisuoran!) reiän esim. 18-20mm uudelle tulpalle?
d) Käytän jotakin tiivistemassaa (locktite XXX) tai putkiteippiä tms. kierteeseen/tiivisteeseen? En ole uskaltanut, kun en tiedä liukenevatko öljyyn ja saako tulppaa vielä irti sen jälkeen?
e) Annan rauhassa tihkua tipan tunnissa, laitan mönkijälle vaipat ja syötän uutta öljyä tarvittaessa?
f) Joku muu vaihtoehto?
D-vaihtoehto ei ratkaise asiaa lopullisesti, mutta voin sen kanssa elää, jos tiedätte mitä tiivistettä/massaa tässä voisi mielestänne käyttää? Itse alan kallistua b-vaihtoehtoon, koska se (kaiketi?) jättää muut korjausvaihtoehdot vielä jäljelle. C-vaihtoehto lienee vaikea ja työläs, varsinkin kun pohjapanssarissa on pyöreä syvennys reiän kohdalla ja sen koko on vain n. 18mm (eli tiivisteelle ei jäisi enää tilaa).
Vaihtoehto "uusi mönkijä" ei ole listalla, koska olen erittäin tyytyväinen tähän Honda- mönkijääni. Mitä vähemmän elektroniikkaa ja erikoisuuksia, sitä parempi saaristossa. Mönkijän avulla yli 20ha mökkialue on voitu pitää kutakuinkin "ojennuksessa" vuosikaudet. Luotettavuus on aivan omaa luokkaansa verrattuna mihin tahansa muuhun koneeseen/laitteeseen joka minulla on ollut käytössä viimeisen 50v. aikana.