Sivu 1/1

Honda Fourtrax 300 -98 huolto-ohjeita

Lähetetty: 24 Elo 2011 08:32
Kirjoittaja Nemo
Nyt pitäis elvyttää vanhahko Honda safarikuntoon. Ohjekirja hukassa, ja kaivataankin hieman huoltovinkkejä.

Lähinnä kiinnostaa se, että tulisi oikeat öljyt koneeseen + voimansiirtoon, otin tähän nyt teboilin tuotteet esimerkiksi.:

Koneeseen normi moottoriöljy (prätkän) jossa kytkimelle lisäaineistus esim. teboil 4T Superbike Oil 15W-50?
Etuperään peräöljy, jossa lisäaineistus lukolle esim. miner. teboil hypoid LS 80W-90?
Takaperä & keskiperä, normaali vetopyörästö-öljy, esim teboil mineraaliöljy hypoid 80W-90?

Korjatkaa jos olen väärässä... :roll:

Edit: Tuoltahan löytyikin kätevästi ohjekirja http://www.hondamonkijat.fi/jalleenmyyn ... kasikirjat

Re: Honda Fourtrax 300 -98 huolto-ohjeita

Lähetetty: 24 Elo 2011 18:58
Kirjoittaja salesone
Siihen "keskiperään" eli moottorin vasemmasta etukulmasta täytettävään kohteeseen normi moottoriöljy eli ohjekirjan mukaan jos laittaa ni 10w-30 eikä tarvi olla lisäaineistettua. Muuten nuo laadut oli ihan ok.

Talvella jos joudutaan kylmästä lähtemään ni laittaisin koneeseen esim. motul quad 10w-40 ölppää joka on nimenomaan mönkkäreihin tarkotettu öljy.

Takaperään laitan ainakin itse vähän ekstraa eli tunkilla akselista perä noin 20cm ylös maasta ja sitten täyttöaukon tasalle öljy. Tällä varmistetaan kardaanin laakerin riittävä voitelu myös pakkasella.. Tämä on poromiesten keino jatkaa laakereiden elinikää enkä käy sitä kyseenalaistamaan. :)

Sitten tankki täyteen ja menoksi, huoletonta menoa tiedossa vielä vuosiksi kun on noin "tuore" kone vielä kyseessä! 8)

Ja jos intoa on niin kytkimen säätö kannattaa tarkistaa samalla, on nopea ja helppo tehdä. Koneen oikeassa kyljessä öljynsuodattimen vieressä on mutteri ja jonka keskeltä näkyvän akselin päässä on hahlo, mutteri auki ja ruuvitaltta hahloon kiristetään kunnes tuntuu vastus ja löysätään siitä varttikierros. Tämän jälkeen mutteri kiinni niin kytkinkin on taas säädössään.

Re: Honda Fourtrax 300 -98 huolto-ohjeita

Lähetetty: 25 Elo 2011 23:49
Kirjoittaja Nemo
Kiitosta vain vinkeistä. Nyt tuli paikat käytyä läpi, ja öljyjä vaihdeltua. :p

MUTTA!

Keskimmäisen vetopyörästön öljyn täyttöaukon tulppaa avatessa tapahtui jotain. Korkkasi koko alumiininen proppu, ja katkennut tumppi jäi vielä kuoreen kiinni. Sain kuitenkin ongittua sen pätkän sieltä pois, mutta siihen tyssäsi huoltohommat. Näitä tuskin brandt:lta löytyy hyllystä, joten taitaa jäädä seuraavat ajot väliin. Löysin kyllä hollantilaisesta nettikaupasta ko. tulpan (http://www.cmsnl.com/products/12361-300 ... 361035000/) , ja ei ollut hinnalla pilattu joten laitoin varmuuden vuoksi siitäkin tilauksen sisään. Tarvii vielä kuitenkin tehdä huomenna pieni soittokierros, jos kävisi tuuri ja löytyisi jostain hyllystä.

Tämä tosiaan korkkasi avattaessa, mutta varoituksen sanana muille, vetäkää tätä maltilla kiinni. On varmaan lähes 30mm kierre lapsellisen ohuessa alumiinissa, vääntää kyllä helposti poikki. :evil: