TRX 420 FE akkuasiaa

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Minä
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Joulu 2010 18:05
Mönkijä:: Honda TRX 420 FE ´08

TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Minä »

Mulla on otsikon mukaisessa Hondassa ollut sellainen ongelma, että täyteen ladattu akku tyhjenee jo kesäkeleillä mönkijän seistessä selvästi alle kuukaudessa niin tyhjäksi ettei lähde käyntiin. Kylmimmillä keleillä tyhjenee jo parissa päivässä. Kun mönkijää pidän mökillä, niin käytännässöhän tämä tarkoittaa sitä, että pitää jättää mönkijä aina lataukseen kun lähtee mökiltä pois.

Kiinnostaisi vaan tietää, onko muilla tällaista "ongelmaa"? Onko Hondan vakioakku tosiaan niin huono, ettei pysty pitämään virtaa pitkiä aikoja?
Toisaalta mönkijässä on Warnin kauko-ohjattava vinssi, joka on suoraan akussa kiinni eli aina käytettävissä. Voiko tämä vinssi viedä "valmiustilassa" niin paljon virtaa, että tyhjentäisi akun noin nopeasti? Silloinhan tästä selviäisi kun asentaisi manuaalisen katkaisimen vinssille tai ottaisi sen ohjausvirran virtalukolta.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jos sulla on radiokauko-ohjain, niin tyhjentää akun mainitulla tavalla.

Toisaalta FE ollut myynnissä jo vuodesta 2007, joten jos runsaasti käyttää vinssiä, ei se piskuinen 14 Ah akku kestä kuin about 2 vuotta, vaikka olisi markkinoiden paras akku. Eli onko originaali akku ja minkäikäinen kampe?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Meillä itseasiassa sama tilanne, honukka (TRX350Fe) on säilytyksessä möksän pihavajassa. Mutta toisaalta pidempienkin seisontajaksojen jälkeen jaksaa lähteä käyntiin, tosin laiskahkosti pyörittää välillä starttia, mutta ymmärtäähän sen jos ei käyttöä esim kuukauteen tai pariin ole ollut.
Vinssi asennettu normisti eli toimii vain kun virrat on päällä.

Luultavasti se suorakytkentä siihen vinssiin imee sitä virtaa, päävirtakatkaisin väliin tahikka virtalukon kautta ohjausvirta sille.

Toki hyväkin akku tulee joskus tiensä päähän, se on selvää... mikäänhän ei ole ikuista.
Minä
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Joulu 2010 18:05
Mönkijä:: Honda TRX 420 FE ´08

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Minä »

Joo 08 alkukesästä ostettu, että onhan sitä ikää kohta jo 3,5 v. Radiokauko-ohjain on. Uudesta asti huonosti on akku kestänyt mutta ehkä se on vielä iän myötä heikentynyt. Vinssi ei hirveästi kyllä ole tullut käytettyä, aina silloin tällöin. Varmaan tosiaan sitten pääsyynä ongelmaan toi vinssin valmiustilassa viemä virta ja sitten ehkä pieni ja heikko akku pahentaa vielä vähän asiaa-
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

akku on ihan AGM-tyyppinen, joka lähdöiltään on Yuasa-merkkisenä ihan laadukas. Mätiä omenoita toki mahtuu mukaan.
Mutta jos jossain vaiheessa akku on päässyt jäätymään, kun se langaton on imenyt sähkön loppuun, niin huonolla säkällä parempikin akku on jäätymisen jälkeen huonona.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Miul meni just vaihtoon vajaan vuoden ikäinen 14ah yuasa akku. ei jaksanu paria päivää kauemmin virtaa pitää sisällään.
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Minä
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Joulu 2010 18:05
Mönkijä:: Honda TRX 420 FE ´08

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Minä »

tinke77 kirjoitti:Miul meni just vaihtoon vajaan vuoden ikäinen 14ah yuasa akku. ei jaksanu paria päivää kauemmin virtaa pitää sisällään.
Oliko sullakin vinssi suoraan akussa tai jokin muu akkua tyhjentävä kapistus? Vai muutenko vaan tyhjeni?
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Ei oo vinssi suoraan akulta,vaan virtalukon kautta. Heti kun kelit vähän viileni niin hyytyi akku. Ensin epäilin noita asentamani työvalon kytkentöjä, mutta ne on ihan ok. Akusta se vika löytyi. Lataa pirun nopeasti ja purkaa myös yhtä nopeasti, tällainen ilmiö mulla.
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
ToniR81

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

2008-fe420, ja hyvin on pelaa alkuperäinen akku. Kaverilla yhtäaikaa ostettu, ja oli aukaissut kannet, ja lisännyt vettä kun sanoi olleen kuivat. Akussahan lukee,että ei saa avata. Olisiko kielto sen takia, että ei pysy tiiviinä,jos aukaisee?
ToniR81

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Huoltovapaita akkuja voi availla ja lisätä nestettä, mutta Imeytettyjen kanssa on hankalampaa, kun lisättävä aine pitäisi olla imeytymiseen sopivaa, täyteen ladatun akun väkevyydellä olevaa happoa.
Ja jos aikoo upotella konetta akkutasoa syvemmälle, tulee akun olla imeytettyä, tiivistä mallia, sillä suomuuraimella maustettu vesi ei oikein sovellu akkuun.

Nyt vain itseäni koskeva ohje, jota kukakin soveltaa mitenkin. Jos akku näyttää antautumisen merkkejä, en aio elvyttää sitä minkäänlaisella kikkakuutosella. Meinaan ottaa kupoliin aika rankasti jos hyvin suunniteltu harrastepäivä suhraantuu sähkömurheisiin. Uusi akku maksaa 60-140€ joka toinen vuosi ja silloin saa harrastaa kuormituksen kestävällä akulla. Suhteutan tämän kuluvan osan esimerkiksi koneen ja varusteiden hintaa 7000€ tai raajärven keikkaan, joka maksaa täältä etelästä vähintään sen 500€, jos syö itsekasvatettuja luumuja koko viikonlopun.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Viikko sitten ostin exiden akun kömpijään, 65€
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
samnyrhi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
Paikkakunta: Alavieska

Re: TRX 420 FE akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja samnyrhi »

Reippaan vuoden akku ongelmiin tuskastuneena ostin Exiden AGM akun Hondaan (45€) ja empäs muista sen uutenakaan lähteneen näin hyvin käyntiin. Hondani on vuosimallia 2008 ja ostettu uutena 2009 keväällä.

--
Sami
Vastaa Viestiin