
Laite on jostain 80-luvun loppupuolelta, kai. Jäykät akselit edessä ja takana. Kuutioita oletettavasti se 300, jos jollain on vinkkejä miten tiedoista voisi varmistua, älköön pidättäkö tietoa itsellään...

Laitteen kunnosta sen verran, että katteet ovat melko lailla halki joka puolelta, vanteissa on painaumia ilmeisesti kiviin nojailusta, jarrut eivät toimi ollenkaan ja ainoa toimiva valo on ohjaustangossa osoittamassa eteenpäin. Mekaanisesti laite kuitenkin toimi hienosti, joten uskalsin ostaa. Jotain pientä kuitenkin huomasin jo koeajolla, tasakaasulla nimittäin kuului etupäästä pientä kolinaa.
No, mönkijä kuitenkin ajettiin kärriin ja kotipihassa rupesin laittamaan lisää ilmaa renkaisiin, kun makasivat melkein vanteiden päällä. Siinä huomasin, että vasen etupyörä heilui kuin patonki messuhallissa, ja yhdistin 1+1... Tämän takia varmaan uusi etupyörän laakeri tuli mukaan.
Otin sitten etupään tunkilla ilmaan, rengas pois, ynnä muut kilkkeet pyörännavan edestä. Sieltähän näkyi hienosti murentunut laakeri. Napa irti, lämmittelyä, ruosteenirroitusöljyä, lisää lämmittelyä ja lopulta ruuvipenkillä ja hylsyllä sain painettua vanhan laakerikehän ulos. Uusi laakeri pakkasesta, navan lämmittely ja uusilla osilla läjään (kaikki laakerit ja stefat tuli vaihdettua).
Nyt mönkijä on taas kasassa ja toimii kyllä hienosti, etupään kitkalukkokin pelaa kuin unelma... Ei ole ristiriipunnasta millänsäkään!
Seuraavaksi varmaan jarrujen kimppuun
