Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Keskustelua Honda mönkijöistä.
jtk
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2012 14:01

Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja jtk »

Ensihuollon jälkeen Rinconin nakutus kasvoi entisestään. Huomasin nimittäin heti mönkijän saatuani, että edellisiin Hondiin verrattuna Rinconin venttiilikoneisto päästelee melko voimakasta ääntä. Huollosta sanottiin, että pakopuolen välys oli liian suuri ja sitä pienennettiin. Siitä huolimatta nakutus on kovempi kuin ennen huoltoa. Sanottiin myös, että Rinconin koneelle tuo nakutus on tyypillistä. Pitäneekö tuo paikkansa vai pitäisikö nuo välykset vielä kertaalleen säädättää? Välyshän on pakopuolella 0.33 mutta aiheuttaako suuri välys itsessään nakututusta? Myös tulppa oli vaihtokunnossa kuulemma. Rinconille tyypillistä kuulemma, että kylmällä ilmalla tulppia kuluu.

Rincon on uusi ja sillä oli ajettu huoltoon vietäessä 8h (28km). Kuulostaako tuo ihan normaalilta Rinconilta?
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

jtk kirjoitti:Välyshän on pakopuolella 0.33 mutta aiheuttaako suuri välys itsessään nakututusta?
Ihme on jos ei yli kolmen kympän välyksellä venttiilit nakuta. Tässä 2012 500FE:ssä pakopuolen välys on 0.23" ja kyllähän pienen nakutuksen jo tuossakin korvalla erottaa, vaikkei se millään muotoa häiritsevä olekaan.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
jtk
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2012 14:01

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja jtk »

Piti vielä oikein ohjekirjasta tarkistaa nuo välykset, koska rupesin epäilemään josko se pakopuoli olisi sittenkin 0.23 eikä 0.33...
Mutta kyllä se 0.33 tosiaan on.

Venttiilivälykset tulee olla:

imuventtiili: 0.15 mm
pakoventtiili: 0.33 mm

Liian suuri välys aiheuttaa ääntämistä. Liian pieni välys voi alentaa moottorin
tehoa ja mahdollistaa venttiilivaurion.


Kai tuo Rinconin kone sitten on suunniteltu niin, että venttiilien kuuluukin vähän nakuttaa. Hurja on kyllä tuo välys ja käyntiäänikin kuulostaa tosiaan siltä, että jotain pitäisi tehdä... Varsinkin, kun kone lämpenee nakutus kuuluu koko ajan. Kylmänä vain tyhjäkäynnillä.
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Kyllä nyt varmaan huolto manuaalissa on virhe. Pakovälys yleensä 0,20
Eihän nuilla välyksillä venttiilit paljon pakopuolella liiku kun nokan nosto menee tuohon välykseen
jos nuin iso on.
Eikä koneen kuulu naputtaa ei ole normaalia. Pieni venttiili koneen ääni korkeintaan.
Naputus tulee kun on liian iso välys ja nokan keinu lyö venttiiliä vasten liian kaukaa.
Näin siis yleisesti.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Sutinen kirjoitti:Kyllä nyt varmaan huolto manuaalissa on virhe. Pakovälys yleensä 0,20
Eihän nuilla välyksillä venttiilit paljon pakopuolella liiku kun nokan nosto menee tuohon välykseen
jos nuin iso on.
Mitään "yleensä" arvoa ei venttiilivälyksille ole ja sopiva välys riippuu monesta eri tekijästä. Nokka ja venttiilikoneisto on varmasti optimoitu toimimaan hyvin keskenään. Tuo 0.33" on kieltämättä isohko venttiilivälys etenkin nestejäädytteiselle, mutta eiköhän lähdetä siitä, että sitä on ihan riittävän fiksut miehet olleet määrittämässä. Edellisessä vehkeessä, jossa ilma/öljyjäähdytys, pidin pakovenoja 0.25":ssa. Ohjehaarukka oli 0.22-0.27".
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Välykset mitataan kylmänä, jolloin 0.33 mm ei ole mikään suuri välys.

ohessa vähän lisää tietoa servicemanuaalista -> http://www.hondaforeman.com/148-honda-r ... n-all.html
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jtk
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2012 14:01

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja jtk »

Ok, mutta ilmeisesti Rinconinkaan venttiilien ei tulisi nakuttaa? Eli luultavasti ovat huollossa säätäneet välykset liian isoksi?
Entäs onko tuolla tulpan tuhoutumisella mitään tekemistä asian kanssa...? Lienevät kuitenkin toisistaan riippumattomia asioita.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Jos tulppia kuluu kylmällä niin haiskahtaa että kone kävisi laihalla, mutta eikös tuon ruiskun pitäis olla niin fiksu ettei kone mene laihalle?

edit. Joo taas tuli päästeltyä sammakoita, saattaahan tuo liian laihakin polttaa tulpan kun liikaa lämpenee, mutta rikashan se ne tulpat pimentää..
Viimeksi muokannut Bansku81, 19 Joulu 2012 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Bansku81 kirjoitti:Jos tulppia kuluu kylmällä niin haiskahtaa että kone kävisi laihalla, mutta eikös tuon ruiskun pitäis olla niin fiksu ettei kone mene laihalle?
Tulppa rikkoontuu kylmällä, jos kone liian rikkaalla ja tulppa pääsee oikein kylmässä kastumaan pahasti.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Tuo 0,33mm välys on kyllä melko hurja, vaan vissiin se oikein on.

Ja kyllä se niinpäin on että rikas seos särkee tulpan, ja varsinkin jos et kylmäkäynnistyksen jälkeen käytä moottoria lämpimäksi.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

pusikkoon kirjoitti:
Sutinen kirjoitti:Kyllä nyt varmaan huolto manuaalissa on virhe. Pakovälys yleensä 0,20
Eihän nuilla välyksillä venttiilit paljon pakopuolella liiku kun nokan nosto menee tuohon välykseen
jos nuin iso on.
Mitään "yleensä" arvoa ei venttiilivälyksille ole ja sopiva välys riippuu monesta eri tekijästä. Nokka ja venttiilikoneisto on varmasti optimoitu toimimaan hyvin keskenään. Tuo 0.33" on kieltämättä isohko venttiilivälys etenkin nestejäädytteiselle, mutta eiköhän lähdetä siitä, että sitä on ihan riittävän fiksut miehet olleet määrittämässä. Edellisessä vehkeessä, jossa ilma/öljyjäähdytys, pidin pakovenoja 0.25":ssa. Ohjehaarukka oli 0.22-0.27".
Yleisesti riittää kun välystä on ja se ei ole liian iso.
Ei saa kantaakaan venttiilit tai miten sitä teillä päin
sanotaan.Toi 0,20 välys aika yleinen autossa.mönkijöissä ym.
Sillä välyksellä laitteen saa esim käyntiin jos kannet tai nokan
Irrottanut. En väittänyt että se nyt on hondan välys.
Hyvä jos välys selvisi mutta jos naputtaa kannattaa hivenen
pienempi välys pitää. Ainakin mun mielestä tai minä laittaisin.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Ma, veikkaan, että huoltoukkeli mokannu. :shock:
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Sutinen kirjoitti:Yleisesti riittää kun välystä on ja se ei ole liian iso.
Ei saa kantaakaan venttiilit tai miten sitä teillä päin
sanotaan.
Itse lähden siitä, että moottorin valmistaja osaa määrittää optimaaliset välykset valmistamalleen koneelle. Ihan varmasti näin on myös tässä Rinconin tapauksessa. Venttiilikoneiston rakenne, lämpötilojen muutokset ja lämpölaajeneminen eri osissa/materiaaleissa, voitelu... kaikki vaikuttaa. Naputus ei ole mikään syy säätää välystä pienemmäksi, jos välys on valmistajan asettamassa haarukassa.

jtk: Ketjun kiristäjän varmaakin tsekkasivat huollossa? Sehän tuntuu olevan tyypillinen kilkatuksen aiheuttaja Rinconeissa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

juu, en lähtisi itse pienentämään mutulla välystä ohjekirjan välystä pienemmäksi.

Joskus voi käydä niin, että konetta riivataan sen reunalle, valot palaa ja flekti huutaaa. Jos tässä poikkeuksellisessa tilanteessa on sitten välys liian pieni, voi vena ruveta kantamaan. Silloin tulee erityisesti pakopuolella murheita. Tämä on esmes vanhan lantikan moottorin suurin murhe. Pakovenat on hankalahkot säätää, kun ovat pakosarjan takana. Ne tuppaa "unohtumaat" ja välykset pienenee pikku hiljaa. Sitten kovassa vedossa kone kuumenee ja pakoventtiilit rupeaa kantamaan ja venat palaa todella nopeasti...minuuteissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Rinconin kone nakuttaa, normaalia?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Nii noissa välyksissä pitää huomoida että siellä on automaatti puolipuristus tai ainakin luulisin että on kun tuon jaksaa vetää narusta käyntiin. Ja se vaatii oikean välyksen toimiakseen.

Vaan on se ihme jos kaheksaan tuntiin menee tulppa. Sehän on kumminkin kokonainen työpäivä.
Luulisin että kannattaa suosia sitä kovan ajon tulppaa mikä löytyy sieltä manuskasta.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin