Sivu 1/1

Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 31 Joulu 2012 19:45
Kirjoittaja Rubiconna
Olen ajellut Rubiconilla nyt vajaan vuoden päivät. Ajoni ovat olleet lähinnä työajoa ja vaihteisto on ollut pääosin automaatilla. Vasta viime aikoina olen tullut ajaneeksi enemmän hupiajoa, jolloin olen myös käyttänyt jonkin verran tuota vaihteiston manuaalista puolta.

Osaako kukaan asiaa paremmin tietävä kommentoida että kuinka suruttomasti manuaalipuolella voi vaihteita vaihtaa ilman että kaasua keventää vaihdon ajaksi? Koneen mukana tuleessa opuksessa kyllä ohjeistetaan sulkemaan kaasu siksi aikaa kun vaihdetta vaihdetaan isommalle, mutta on sillä oikeasti mitään merkitystä hydrostaattisen vaihteiston kanssa? Eikö vaihteistoon kohdistu sama rasitus vaihdettaessa manuaalisesti isommalle vaihteelle kuin annettaessa automaatin hoitaa vaihtaminen?

Tämä on ehkä hieman turha murhe ottaen huomioon että harvemmin hupiajelunikaan mitään kovin kovaa kalustorääkkiä ovat. En kuitenkaan haluaisi vaihteistoa turhaan vaurioittaa.

Re: Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 31 Joulu 2012 21:43
Kirjoittaja jiiipee
Noh tämä on hiukan sama kun ajat autolla kaasupohjassa ja vaihdat vaihetta hölläämättä kaasua, ei se auto varmaan siitä tykkää/oo järkevää.

Re: Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 31 Joulu 2012 23:19
Kirjoittaja salesone
Ei mee miksikään, automaatti lyö ihan yhtälailla pykälää pesään tarpeen mukaan välittämättä kuormituksesta.

Koko lootan idea on siinä että vaihtaminen on mahdollisimman "herkkää" eikä veto katkea vaihtaessa, hyvä ominaisuus työkoneessa.

Ite oon kyllä naputellu pykäliä ihan miettimättä ja ei vaikuta vaihtamiseen mitenkään kevennätkö vaihtaessa vai et.

Laatikkohan vaihtaa niin pehmeästi että automaatilla ajaessa äkkinäinen ei erota laitetta variaattorivehkeestä.

Re: Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 01 Tammi 2013 06:58
Kirjoittaja Rubiconna
Kiitoksia kommenteista!

Automaatilla ajettaessa tuon vaihtokohdan havaitseminen on tosiaan välillä aika hankalaa kun laatikko vaihtaa todella pehmeästi. Ja lähes yhtä huomaamattomasti ne vaihdot sujuvat manuaalillakin ajettaessa.

Erityisesti tyhjänä ajettaessa noita vaihteita kun voi aika ripeällä tahdilla naputella isommaksi, niin kaasun keventäminen siinä välillä tuntuu lähinnä vaivalloiselta. Ja tuo moottorijarrutus astuu aika reippaasti mukaan kun kaasua keventää. Itse tykkään kyllä tuosta reilusta moottorijarrutuksesta, mutta en niinkään kiihdytyksen aikana :)

Re: Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 01 Tammi 2013 09:15
Kirjoittaja jiiipee
Joo nyt täytyy ottaa sanomisia takasin, kun tuos rupikonnassa on tosiaan nappivaihteet toteutettu eri tavalla kuin foremanissa.

Re: Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 01 Tammi 2013 13:48
Kirjoittaja jukka81
Ohjekirjan mukaan kaasu on "suljettava" vaihdetta vaihdettaessa (sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle) joten näin olen itsekkin toiminut. Tokihan jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja vastaa oman laitteensa mahdollisista korjaamiskustannuksista.

Re: Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 01 Tammi 2013 22:46
Kirjoittaja salesone
kingi kirjoitti:Ohjekirjan mukaan kaasu on "suljettava" vaihdetta vaihdettaessa (sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle) joten näin olen itsekkin toiminut. Tokihan jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja vastaa oman laitteensa mahdollisista korjaamiskustannuksista.
Näihä se sanoo, mutta ei se automaattikaan sitä kato keventääkö kuski kaasua vai ei.

Re: Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 04 Tammi 2013 16:38
Kirjoittaja petaha82
kingi kirjoitti:Ohjekirjan mukaan kaasu on "suljettava" vaihdetta vaihdettaessa (sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle) joten näin olen itsekkin toiminut. Tokihan jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja vastaa oman laitteensa mahdollisista korjaamiskustannuksista.
Muistaakseni 420FA(tuplakytkinvaihteisto) ohjekirja sanoo ihan samanlailla vaikka automaatti heittelee vaihteita veto päällä. Itsellä on semmonen käsitys että se teksti on ja pysyy siellä ohjekirjassa vaikka Honda tekis variaattorimallin ilman vaihdekeppiä. Mutta kuten sanottu jokainen tekee niinku parhaaksi näkee.

Re: Rubiconin vaihteiston käyttö manuaalisesti

Lähetetty: 04 Tammi 2013 17:05
Kirjoittaja JsP
Eihän noissa olis automaatilla sytytyksen katkaisua hetkeksi vaihtamisen ajaksi kuten joissakin vehkeissä on.