Sivu 1/4

Rincon TRX650 laatikko "luistaa"

Lähetetty: 06 Maalis 2006 21:59
Kirjoittaja Brc
Tuota, onko muilla Rincon kavereilla myös näitä laatikon "luisto" ongelmia kylmänä?? Kyllä sen kanssa toimeen tulee kun antaa vehkeen kunnolla lämmetä, mutta onko tuosta luistosta haittaa...Sen olen huomannut että kun lähtee hissukseen ajamaan ja laatikko alkaa luistamaan niin pysähtyy ja laittaa vähäksi aikaa vapaalle ja hetken päästä jatkaa matkaa niin kaikki OK!

Sitten vähän tyhmä kysymys...onko tässä muitakin öljyjä kuin "koneen" öljyt...niitä on kyllä tullut vaihdettua ja ihan Hondan omia litkuja on tullut käytettyä.

Lähetetty: 06 Maalis 2006 22:02
Kirjoittaja de_Lortto
Juu huomasin itse saman jos laittaa käyntiin ja samantien lähtee niin luistaa vaihteisto, joutuu kierrättään aika paljo että pääsee ettepäi. Kaippa se on ominaisuus :lol:

Lähetetty: 06 Maalis 2006 22:44
Kirjoittaja kukkumyy
Tuohan kuulostaa jo Hondan omalta keksinnöltä kunnon perinteiseksi vaihteistoksi johon on värkätty variaattori?
Herttinen aika, ja kuinka moni on täälläkin kehunut aikojen saatossa että varit ne vaan luistaa :shock:
Ei ne sit kait olekaan ainoita luistajia.

Lähetetty: 06 Maalis 2006 22:52
Kirjoittaja blue Honda Trx
Hophophop!!!!

sen kuuluu luistaa..... :lol: :lol: :lol: :lol:

ei kuin oikeasti niin luisti se minullakin,tai siis luistaa jos ei anna hetken käydä tyhjäkäynnillä pakkasella.kun otatte räjäytyskuvan siitä systeemistä niin ei ihmekkään että luistaa kun öljyt kylmiä.

itsellä kanssa "hondan" öljyt,vois kokeilla muuta öljyä jos auttaisi.

Lähetetty: 06 Maalis 2006 23:02
Kirjoittaja Brc
Joo ja eihän tuo luisto ongelma kestä kuin hetken ( muutama minuutti käynnistyksestä ) Ja sitten pitää ihan hyvin...

öljyt

Lähetetty: 06 Maalis 2006 23:09
Kirjoittaja flyer
rinconin pitää lämmetä kunnolla ennen kuin lähtee ajeleen, koska automaatti käyttää moottorin kanssa samaa öljyä. itse olen ajellut uudesta saakka n:3000km shellin helix ultra 5w-40 ja hyvin on toiminut.

Re: Rincon TRX650 laatikko "luistaa"

Lähetetty: 07 Maalis 2006 08:21
Kirjoittaja Koheltaja
Brc kirjoitti:Sitten vähän tyhmä kysymys...onko tässä muitakin öljyjä kuin "koneen" öljyt...niitä on kyllä tullut vaihdettua ja ihan Hondan omia litkuja on tullut käytettyä.
Kehottaisin tutustumaan ohjekirjaan sekä huoltomanuaaliin, ensimmäinen tulee laitteen mukana ja siitä pitäisi selvitä mitkä on öljynvaihtovälit eri kohteissa. Jälkimmäisen saa varmaankin imuroitua jostain nettisivuilta ja siinä kerrotaan miten ne vaihdetaan. Suzukissa ainakin kerrotaan omistajan käsikirjassa molemmat, oljynvaihtovälit ja miten ne vaihdetaan.

Toinen vaihtoehto on käyttää laite huollossa, siellä tiedetään mitä pitää milloinkin vaihtaa. Värkit saa aika nopeasti huonoon kuntoon jos tietämättään laiminlyö öljynvaihdon.

Lähetetty: 07 Maalis 2006 09:00
Kirjoittaja digiaslak
muistanette kun kerroin niistä kahdesta täällä Kittilässä olleesta rincoonista, pakkasella käynthin ja liikkeellelähtö nihkeää juuri noin. Silloin mielipiteeni tyrmäthin, vaan taitaa olla niin että omistajat ovat sen saanhet huomata itsekin... ja unohtanhet todeta täällä...

t.Veli-Pekka

Lähetetty: 07 Maalis 2006 19:07
Kirjoittaja zape
Vedon luistaminen tulee turbiinista, joka toimii kytkimenä. Kylmällä kelillä ei saa siipien väliin tarpeeksi öljyä, luultavasti siitä johtuu luitaminen. Ei siinä mitään pitäisi rikkoutua vaikka luistaa, muutekin olipa kone mikä tahansa, kannattaa pakkasella antaa paikallaan koneenpyöriä hetken. Itse ajattelin laittaa rinconiin tebolin diamot 5-40w öljyt. Ohjekirja antaa luokituksen SF-TAISG-luokan öljyt ja jos ajelee alle -15 asteen pakkasella 0w-30 öljyt olisi käyvät. Toimii pakkasella tietysti jäykempiki öljy jos lähtee lämpimästä tallista.

Lähetetty: 08 Maalis 2006 00:00
Kirjoittaja ATC
Ei ole vaaraa, että mitään rikkoutuisi, Hondasta pakkasella. Se saatiin havainnollisesti nähdä Kangasniemenajoissa. Ei tosin lähteneet käymään, mutta ei voinut moittia vaihteiston toimintaakaan. :roll:

Lähetetty: 08 Maalis 2006 16:14
Kirjoittaja mima
ATC kirjoitti:Ei ole vaaraa, että mitään rikkoutuisi, Hondasta pakkasella. Se saatiin havainnollisesti nähdä Kangasniemenajoissa. Ei tosin lähteneet käymään, mutta ei voinut moittia vaihteiston toimintaakaan. :roll:
No lähtihän käyntiin

Lähetetty: 08 Maalis 2006 16:24
Kirjoittaja blue Honda Trx
veli-pekka kirjoitti:muistanette kun kerroin niistä kahdesta täällä Kittilässä olleesta rincoonista, pakkasella käynthin ja liikkeellelähtö nihkeää juuri noin. Silloin mielipiteeni tyrmäthin, vaan taitaa olla niin että omistajat ovat sen saanhet huomata itsekin... ja unohtanhet todeta täällä...

t.Veli-Pekka

:oops: :oops: nojuu...... :oops:

ajattelin silloin vähän erilaisempaa luistamista... :roll: :roll: :lol:

se että öljyt on kylmiä ja siks luistaa niin pistää kone pörisemään 10min. ennen ajoa kun on pakkasta,ja silloinhan on muutenkin hyvä antaa kone pikkaisen käydä ennenkuin lähtee liikkeelle,oli honda tai ei.

Lähetetty: 08 Maalis 2006 16:57
Kirjoittaja digiaslak
blue Honda Trx kirjoitti:

:oops: :oops: nojuu...... :oops:

ajattelin silloin vähän erilaisempaa luistamista... :roll: :roll: :lol:

.
:lol: Juu, lämpiää net konhet kun odottelee, met lapinmiehet ruukaamma lähtiä vain heti liikhelle. Saa nähdä tuopiko tuo naapurikylän myyjä minulle rinconin ensi viikolla kokheille...

t.mie

Rinconin vaihteisto

Lähetetty: 03 Touko 2006 12:19
Kirjoittaja scuderia rollaattori
Joopa joo!

Kyllä on pojilla kauhee kiire ajoon!
Kaikkia koneita merkistä riippumatta kannattaa lämmittää ennen ajoon lähtöä ja varsinkin pakkasella. Lastuahan sieltä lähtee sylinterin kyljestäkin (sisäpuolelta), jos heti koneen käynnistyttyä väännetään luistit kattoon.

Rinconin lämmittäminen on vielä tärkeämpää, koska vaihteisto on hydrostaattinen ja öljy on sen tärkeä toimintaelementti. Ei sitä ole suunniteltu vaseliinilla toimivaksi - sitähän se öljy pakkaskelillä tuppaa olemaan.
Siis anna koneen lämmitä tyhjäkäynnillä paikallaan ihan niinkuin ohjekirjassa neuvotaankin. Näin menetellen ei luistamistakaan ilmene.
Luistaminen Rinconissa sinänsä ei ole vaarallista, koska mitään mekaanista luistoa, kuten esim variaattorissa, ei hydraulisessa momentinmuuntimessa tapahdu.

Normaalistikin kun ajat ihan hiljaa, samaa luistamista tapahtuu ihan luonnostaan. Monissa työkoneissa, esim kiinteistönhoitokoneet yms. käytetään samanlaista voimansiirtoa, koska se on kestävä ja huoltovapaa!

Lähetetty: 03 Touko 2006 13:22
Kirjoittaja digiaslak
Juu, hoppu on kova, mutta ei niin kiire kuin teillä etelässä...

Ainahan net konhet kannattaa lämmittää, tai jäähyttää, tai sekä että. Se että lämmitysaajat on kymmenen tai jopa kymmeniä minuutteja, ei kuulosta terveeltä. Se monet porotokat olisi karanhet jos äijät istuis tupakilla mönkijän/kelkan päällä ja odottelisivat konhejen lämpiämistä, ei kerpeles käy päinsä. Odotas petteri vartti, mie hondaa lämmitän... heh!

Tietääkseni Rinconissa ei ole hydrostaattinen vaihteisto, vaan auton automaaginen-laatikko. Taisi Koneviesti mainita että jostain pikku-micrasta tms lainattu.

Luullakseni variaattorin ei pidä luistaa, etenkään yamahan kireä-remminen systeemi.

Kiinteistöhuollon vehkeet...? Meneeköhän sinulla auton laatikko ja oikea hydrovaihteisto käsitteenä sekaisin? Tai sitten mie olen sekaisin... sitäkin on tapahtunut...

t.mie