Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Aasi79
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Helmi 2017 14:58

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja Aasi79 »

Olisi hiukan ongelmaa tuon trx400fa,n kanssa. Ykkönen ja Pakki tuntuu toimivan mutta näytössä vilkkuu kokoajan esp valo(6kertaa). Angle sensor vaihdettu mutta ei auttanut. Nollaus tehty mutta ei vaikutusta. Liittimiä kans koittanut puhdistella koneen takaosassa ja sivuilla. Mistähän voisi vikaa vielä lähteä etsimään? Pystyykö tai pitääkö vikakoodit nollata jotenkin?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kaverilla rubicon vm.2002 ja vilkuttaa näytössä "--" koko ajan. Ei anna vikakoodia, tai siis nuo katkoviivat vaan vilkkuu loputtomiin kun virrat päällä. Ei tunnista vaihteita, mutta antaa ajaa automaatilla hitaasti (vaihde ei vaihdu) ja pakki toimii. Sähkövaihteet ei siis toimi, eikä tunnista eikä näytä vaihteita näytössä.

Angle sensor tänään vaihdettu - ei vaikutusta.

Ecun resetointiin ei laite reagoi mitenkään. Mitäs vielä vois kokeilla ?. Vaihdemoottori käytetty hondalla ja siinäkään ei vikaa. Onko mahdollista että jokin sulake palanut ? Mitä sulakkeita tuon ikäisessä on, onko esim. vaihteistolle/vaihdemoottorille sulake ?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Joo päivitystä edelliseen.

Laite toimii nyt normaalisti.

Tehtyä tuli:

- Angle sensor uusittu ja asennettu ohjeiden mukaan paikoilleen, eli laitettu "jännitykseen"
- Akku uusittu
- Tulppa uusittu
- Vaihdetunnistin irroitettu ja putsattu
- Vaihdemoottori irroitettu, putsattu ja koekäytetty.
- Lopuksi vikakoodien ja muistin nollaus Hondan ohjeiden mukaan.
Nosse
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Huhti 2013 08:53

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja Nosse »

RETRIEVAL/ERASURE OF PROBLEM
CODE
NOTE
• The ECM stores up to two problem codes and
displays the latest problem code first. and then
the earlier code alternately. When the two problem
codes are displayed, perform troubleshooting
starting with the latest code (i.e, the code
indicated first),
RETRIEVAL:
HONDAMATIC
1. Put the gearshift leller in the neutral position make
sure that the neutral indicator comes on) and GEARSHIFT LEVER
turn the ignition switch OFF (vehicle at a stop).
2. Turn the ignition switch ON while pushing the
UP and DOWN shift switches (ESP shift switches)
simultaneously.
3. Release the UP and DOWN shift switches immediately,
then push the UP and DOWN shift
switches simultaneously again for 2 seconds or
more.
4. The problem code is displayed by a number of
blinks -- " on the gear position indicator (page 24-
81.
If ~ N " stays on the gear position indicator, the
retrieval process was not correctly performed.
Repeat the procedures from step 1.
5. Note how many times indicator blinking, determine
the detection item (page 24-11) and perform
the troubleshooting (page 24-12).
If the gear position indicator blinks (in mode 1),
indicating a system failure before retrieving the
problem code, and the problem cannot be
retrieved by repeating the retrieval procedures,
perform the diagnostic troubleshooting of Problem
code 3 or 7.

ERASURE:

1. Push the UP and DOWN shift switches simultaneously
for 3 seconds or more while the problem
code is being displayed (i.e., "--" blinking on the
gear position indicator).
2. When the erasure is completed, the blinking pattern
changes to the erasure confirmation blink.
3. Turn the ignition switch OFF.

INITIAL SETIING PROCEDURE
• After removal/installation or replacement of any
of the following parts, perform the initial setting
below.
- ECM
- TP sensor
- Angle sensor
- Carburetor·
- Throttle cable
• Only if the TP sensor or throttle cable are disconnected
from the carbu retor.
• The gear position indicator blinks in Indicator
mode 2 when the initial setting was not made
property. Repeat the procedure from the step 2.
INITIAL SETTING
Start the engine and let it idle about 30 seconds
with the sub-transmission in the neutral.
Move the gearshift lever to the D position and
check that the gear position indicator shows ~ D ·.
24-6
3. Ride slowly forward for about 5 feet.
4. Move the gearshift lever back to the N position
and check that the gear position indicator shows
"N".
5. Turn the ignition switch OFF.

Siinä ohje vikakoodien lukuun ja nollaamiseen on vähän sekava, mutta kun muutaman kerran tehnyt niin menee jo helposti.

Sitten kun osia on vaihdettu tai irroitettu, pitää tehdä myös opetus! eli tuo initial setting.

Tuo 6 vilhahdusta meinaa angel sensor output voltage is out of specified value

Nämä ohjeet on sitten Foreman 2005-2012, varmaan toimii myös muissakin.

Tulipas pitkä ja sekavan näköinen, toivottavasti jollekin hyötyä :roll:
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Honda Rancher 420 DCT + IRS + EPS-mallissa pakki heitti menemästä päälle; onko muilla ollut tuossa uudessa mallissa häikkää, ja missä vika on ollut? Takuuhuoltoonhan tuo on menossa, mutta mielekiinnosta kyselen, jos jotain erikoista noissa olisi. :roll:
pokahontaas
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Heinä 2016 08:52

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja pokahontaas »

Honda rubicon fa .ei käynnisty kuin heiluttamalla vaihdekeppiä.joku vissiin rikki.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Minkäs vuotisesta Rubista kyse?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

pokahontaas kirjoitti:Honda rubicon fa .ei käynnisty kuin heiluttamalla vaihdekeppiä.joku vissiin rikki.
Oiskos se vaidekepin pohjassa (katteen takana) liitin huonosti kiinni. (anturi mikä haistelee vaihdekepin asentoa) ? Lähteekö jarrua painettaessa paremmin käyntiin ?
pokahontaas
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Heinä 2016 08:52

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja pokahontaas »

11 malli.suikautin 556 sille niin vähän parani.se tunnistin varmaan rikki.
Pentti 78
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Tammi 2018 17:39

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja Pentti 78 »

Honda trx350 es ongelmana on vaihteita ei pysty vaihtamaan vauhdissa ylös eikä alas,paikallaan ollessa saa vaihdettua ylös aina 5 asti,alas ei vaihdu kuin pakkivipu painettuna.mittaristo näyttää koko ajan N ja pakkivalo ei pala.angle sensori vaihdettu liittimiä putsailtu.mikä voisi olla vaivan syy?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Akku, onko missä kunnossa ? Niin monesti ilmenee vaihdeongelmat jos akku on kaput.

Angle sensor, laitoitko oikein uuden paikoilleen ?. Pitää laittaa jännitykseen, eli ei toimi jos vaan tökkäsee kiinni. Pitää laittaa tietyssä kulmassa pohjaan ja kääntää reiät kohilleen niin että sensori on "pohjaan painettuna". Voin kaivaa ohjeet tänne niin tulee varmasti oikein.

En nyt muista miten noissa vanhemmissa oli, mutta ainakin kaverin 2002 foremanissa piti vielä "nollata" vikamuisti kun asensi uuden sensorin.
Pentti 78
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Tammi 2018 17:39

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja Pentti 78 »

Kyseinen vekotin vm2005.akku mitattu on OK.mitään vikaa se ei ilmoita vaihde näytössä vaan N näkyy koko ajan.angle sensorin asennus,en tiedä miten sen voi väärin tuohon laittaa.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kyllä sen voi väärinkin laittaa, kuten kaveri teki. Eli laittoi niin paikoilleen että katsoi vain että pultin reiät on kohdillaan ja pulttasi kiinni.

Siellä sensorin pohjassa oleva "nuppi" ja koneen sisäpuolella oleva vastakappale pitää olla kohdakkain, olikohan ne "puolenkuun muotoiset vastakappaleet". Eli sensori painetaan koneeseen niin että osat kohtaavat ja sitten kierretään sensoria niin että pultin reiät tulevat kohdalleen ja pultataan paikoilleen.

Noillehan löytyy ihan arvotkin hondan service manuaalista. Eli vanhasta vois kattoo onko se kunnossa vai viallinen....

Sitten on se gear position switch vielä erikseen eli toinen anturi. En tiedä sinun hondastasi, mutta foremanissa se ainakin on koneen takaosassa takakardaanin lähettyvillä. Helposti löytyy kun seuraa mihin johdot ja liitin siellä tulee.

Sekin olisi hyvä mitata onko ehjä ennenkuin ostaa uuden. Myös liitin kannattaa tutkia hapettumien varalta, koska on ottavassa paikassa ja alhaalla alttiina vedelle.

Vaikka nämä 2 anturia olisivat ehjiä, on vielä mahdollista että niiden johdoissa on katkos, tai liitin hapettunut jos laite on joskus käynyt veden alla.

Katso nyt vielä varuiksi ne sulakkeet että varmasti on kaikki ehjiä, sekä akun kaapelointi, eritoten maadoitus että on kunnolla ja lujasti kiinni.

Ja sitten vielä olisi hyvä nollata vikamuisti.Googlesta kannattaa kaivella hondan korjausmanuaalit ja lukea vikaosio ajatuksella läpi.

Jos ei mikään auta, niin yhteys hondan huoltoon, esmes bikeworld Vantaa. Siellä kaveri käytti muunmuassa vaihdemoottorin mittauksessa ja sai tiskiltä hondan omat korjauskuvat selosteineen.
Pentti 78
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Tammi 2018 17:39

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja Pentti 78 »

Kyllä puolikuun muotoset on vastakappaleet.se on asennettu oikein.pitää tutkia tuo toinen anturi vielä.maanantaina vien kömpijän hondan huoltoon Kuopioon jos ei vika selviä.
pokahontaas
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Heinä 2016 08:52

Re: Vaihteisto ongelmat ja niiden ratkaisut

Viesti Kirjoittaja pokahontaas »

Kuulemma meni se nesteveto rikki. Mikä siinä voi porsia. Kuului sellainen nakuttava ääni. Kone on vuoden 11 fa.
Vastaa Viestiin