Sivu 1/1
Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 16 Heinä 2013 12:18
Kirjoittaja valbanter
Hei vaan kaikille! Vuoden 2007 rincon 680 ruiskukoneella n.220h 1600km ajettuna. Jotain huoltoa tarttis vissiin tehdä tämän kesän uudelle tuttavuudelle ja ensimmäiselle mönkijälleni. Ajossa alkaa kuulua nopeuden mukaan koveneva jurina/ulina, ihan kuin olisi joku laakeri menossa. Ääni kuuluu suunnilleen mönkijän keskeltä. Nelivedolla ääni on selvästi kovempi ja kuuluu koko ajan, kun taas 2wd ääni on hiljempi ja kuuluu vain veto päällä, ei moottorijarrutuksessa. Mikähän osa sieltä olisi menossa, ja miten kannattaisi lähteä ongelmaa purkamaan?
Liittyyköhän samaan asiaan, että välillä pakki menee huonosti päälle ja rattaat jäävät hetkeksi rutisemaan toisiaan vasten?
Muuten on kyllä eto peli
PS. Jos jostain löytyisi joku korjausopas tai vastaava olisin erittäin kiitollinen!
Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 16 Heinä 2013 16:28
Kirjoittaja Bj Andy
Tere vaan.
Pieni ujellus on ominaista laitteelle ihan voimansiirrosta johtuen. Se ei tietenkään saa olla korvia vihlova.
Neliveto kytketään etuperästä eli se ei vaikuta itse vaihelaatikkoon millään tavalla mutta koska perissä on pieni ero välityssuhteessa niin se tekee pienen jännitteen etu ja takaperän välille mikä taas voi antaa hieman ääntä. Ei ole vaarallista mutta tarkista että perissä on öljyä, ja koneessa myös.
Suuntahan pitää kytkeä rennon päättäväisellä liikkeellä eli kerralla pohjaan ja kaasuun ei saa koskea samaan aikaan koska kaasun painaminen kytkee vaihdelaatikosta vedon päälle ja hammasmurskaa alkaa syntymään jos suunta ei ole pohjassa.
Niitä räjäytys kuvia ym.löytyy kyllä palstalta jostakin.
Ainakin omassa hellässä käytössä tommonen on pelannu jo vuoden ja reilut 200 tuntia ilman että mitään on menny särki...
E.
Luin tuon viestin uudestaan ja ainakin muissa vehkeissä vika arvaus kohdistuisi takaperään ja pinjonin laakeriin tai sen löysyyteen jostain syystä. Eli ravistele nyt molemmat kardaanit molemmista päistä, ja niiden öljyjen olemassa olo.
Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 17 Heinä 2013 14:12
Kirjoittaja valbanter
Kiitos vastauksesta! Täytyy tsekata öljyt jahka mökille mönkijän luokse taas ehdin. Mitä öljyä periin menee, ja kuinka paljon? Voisi ostaa jo ihan valmiiksi mukaan oikean määrän oikeaa ainetta. Voisihan ne varuiksi vaihtaa joka tapauksessa

Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 17 Heinä 2013 21:03
Kirjoittaja Bj Andy
Koneen ölpät ja suodatin kannattaa hakea marmoritiskiltä , ja peräöljyksi käy normi GL-5 luokan hypoidi peräöljy. Jos ny oikein tulkitsin tuota huolto manuskaa niin takaperään sitä menee alle desi ja etuperään vajaa kaksi. Eli litran purkki riittänee. Ja täytetään täyttöaukon alalaitaan eli niin täyteen kun mahtuu.
JA se moottoriöljy siksi marmorilta että siinä on samassa öljytilassa se automaattilaatikko joka vaatii omat lisäaineet tai ei ainakaan siedä kaikkia lisä aineita.
E:Brandin sivulta löytyy ainakin jotain manuskoja ja se korjausopas on jossain täällä palstalla myös imuroitavissa. Ja jos käy niin että se pakki on saatu säpäleiksi niin ei ole vaikea homma korjata jos työkalut ketää yhtään näpeissä.
JA vielä että...
http://www.hondamonkijat.fi/jalleenmyyn ... kasikirjat
Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 17 Heinä 2013 22:06
Kirjoittaja sf-atv
Aika monessa Hondan perässä on erillinen 10mm avaimella avattava "level check bolt" joka on oikea taso. Ei siis täyttöaukon laitaan joka näissä on melkein perän päällä. Kannatta tarkastaa ohjekirjasta.
Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 17 Heinä 2013 23:16
Kirjoittaja junnua
ei löydy rinkosta kyseistä pulttia, täyttöaukon laitaan asti vain,
Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 18 Heinä 2013 07:38
Kirjoittaja valbanter
Nyt on oikeat öljyt ja suodatin hankittu. Kiitos ohjekirjasta! Nyt on aapinen mistä opiskella.
Työkalut pysyvät kyllä käsissä, ja talvella voisi olla hyvin aikaa rattaiden tutkiskeluun. Kesällä ei jostain syystä oikein malta. Pakki tuntuu siltä kuin joku olisi hieman sorvausta harrastanut, tai ainakin kulmia pyöristellyt. Pakki menee toisinaan selvästi huonommin päälle kuin D. Joskus jää rallattamaan reiluksi sekunniksikin, vaikka kahvasta tempaisee taakse sen minkä tulee. Ollaanko vielä normaalin rajoissa? Muutaman kerran vaihde (R tai D) on pompannut silmästäkin heti liikkeelle lähdettäessä vaihteenvaihdon jälkeen.
Mieleen tuli, että voisiko pakkiongelma johtua kylmästä koneesta, joka ehkä käy hieman tavallista korkeammilla kierroksilla? Pitempään ajettua ja koneen lämmettyä ilmiö nimittäin vähenee. Liekö vanhoilla öljyillä osuutta asiaan...
Sittenhän sen näkee kun tekee ensin huollot kuntoon

Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 18 Heinä 2013 08:01
Kirjoittaja sf-atv
Jos on rallattanut ja pomppaa pois päältä on vahinkoa jo suunnanvaihtajalle tullut. Ensiksi kannattaa se vaijerin säätö tarkastaa että vipu menee varmasti ääripäähänsä.
Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 18 Heinä 2013 14:59
Kirjoittaja Bj Andy
Joo. Siltä kuulostaa että siipeensä on jo saanu. Tolla vaijeri hommalla tuota saa ehkä vietyä hieman pitemmälle mutta ite vahinko on jo tapahtunu. Onneksi ei kallis. Tuo korkea tyhjäkäynti saattaa osaltaan vaikuttaa kun laatikko pyrkii ryömimään kylmien öljyjen takia. Mutta villi veikkaus on että pakki on vedetty päällä joskus veto päällä.
Nimittäin omaa Rincoa on tullu kyllä komennettua aika rajulla kädellä ja suuntaa on vaihettu pienessä liikkeessäkin eikä se ainakaan vielä ole särkyny. Ja muutenkin sillä tulee ajettua kuin pyöräkoneella.
Vaan jos työkalut kestää näpeissä niin tuon homman korjuuseen menee apumiehen kanssa n.nelisen tuntia. Ja jos kaipaa tiheempiä välityksiä niin ne majailee siinä siinä samassa rykelmässä kuin se suunnan vaihtaja. Mikä on siis täysin mekaaninen siirtoholkki tyyppinen ratkaisu.
Ja vielä huono kuva siitä lootasta.
Se suunnanvaihtaja majailee tuon vasemman puolimmaisen rattaan takana...

Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 29 Heinä 2013 07:43
Kirjoittaja valbanter
Nyt on öljyt ja suodatin vaihdettu. Moottoriöljyn vaihto paransi vaihteen päälle saamista selvästi. Tyhjäkäynti saattoi olla vanhoilla öljyillä hieman koholla, mikä tietysti vaikeuttaa vaihteenvaihtoa. Pakkikin menee päälle rutinoitta.
Ujeltava ääni ei valitettavasti hävinnyt mihinkään. Edessä öljyt olivat hyvässä kunnossa, mutta takana öljy oli ruskeaa ja haisi palaneelle. Ei liene normaalia? Vaihdoin takaa öljyt toiseenkin kertaan, ja toisellakin kerralla pois laskettu öljy oli mennyt verrattain ruskeaksi. Voisiko perästä rattaat tai laakeri ujeltaa? Ääni tosiaan kuuluu 2wd vain veto päällä, mutta nelivedolla koko ajan ja paljon voimakkaampana. Takavedolla ajettaessa esimerkiksi neljääkymppiä parinsadan metrin päässä ainoa mönkijästä selvästi kuuluva ääni on ko ujellus. Eikai voimansiirron pitäisi normaalisti ihan niin kovaa ääntä pitää?
Hyviä käytännön vinkkejä perän purkamiseen otetaan vastaan. Minkälaisilla tukialustoilla te olette muuten laitettanne huoltaneet? Täytyy ottaa projekti työn alle kunhan ulkokelit kurjistuu.
Hyvin toimii laite kyllä muuten! Olen jopa hieman positiivisesti yllättynyt suht pienestä bensankulutuksesta

Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 29 Heinä 2013 09:21
Kirjoittaja Bj Andy
Veikkaisin laakeria ja riippuen kuinka kauan tuolla on sorvattu menemään niin myös sitä vetopyöräparia.
Eli tuo vika kannattaisi korjata mielummin heti kuin kohta kun siinä saattaa vielä selvitä kympeillä satasten sijaan.
Jos se käy liian korkeaa tyhjäkäyntiä niin se kannattaa säätää alemmas.
Tuolla välitys topicissa on selitetty se perän irroitus ja se ei ole kummoinen homma.
Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 30 Heinä 2013 22:48
Kirjoittaja junnua
pitäs saada kyllä ääninäyte että kuinka korvia vihlova ääni se on

vinkumis ääni sieltä voimansiirrosta kuuluu normaalistikki, nuilla tunneilla kyllä pitäs olla vielä mitään vikaa
Re: Rincon 2007 laakeri(ko) ujeltaa keskeltä
Lähetetty: 28 Loka 2013 15:52
Kirjoittaja hla-65
Moron
Luin tän viestin vasta nyt mutta vastaan ny kuitenkin.
Rinconin perän purku ei oo mitään rakettitiedettä, iskarit ,jarrut, ja rungon pultit irti , nykäsemällä koko paketti lattialla, varo varpaita.
Ongelman tuottaa lautaspyörään kiinniruostuneet vetarit, ainaskin mulla kun stefa oli vuotanut vettä jo jonkin aikaa.
Jouduin tekemään ulosvetäjän jolla toinen vetari pakotetaan ulos, toisen voi sitten jo lyödä vetarin reiän kautta pihalle.
Toi sun ongelmas vaikuttaa laakerivialta, ei itellä kokemusta . Stefoja/öljyjä kannattaa seurailla jos enemmän ajelee syvissä vesissä yms.
Välityksen vaihto tekee rinconista ihan eri pelin kuin orkkis, takavedolla pärjää jo pitkälle, huiput kärsii mut eihän sillä ole merkitystä kun puhutaan työkäytöstä ja metsäajosta.
Laitteen olen ripustanut kattoon roikkumaan kun olen remontteja tehnyt, nostoliinat runkoon ja taljalla ylös.