Sivu 1/2

rubicon/ 500 fa

Lähetetty: 28 Touko 2006 15:38
Kirjoittaja jonne
Paljonko maavaraa takaakselin alla? Miten hydrostaattinen vaihteisto pelaa käytännössä? Soveltuuko kone hyvin työkäyttöön? Haittaako jäykkä taka-akseli ajoa?

Lähetetty: 28 Touko 2006 15:59
Kirjoittaja Villekilleri
työkone :D suora taka-akseli on kestävä, mutta epämukava ja pieni maavara. etulukkoa ei ole. kyllähän tuota vaihteistoa kehutaan parhaaksi :roll:

Lähetetty: 28 Touko 2006 22:47
Kirjoittaja Don Padre
Työkoneena mitä mainioin. En ole joutunut kiipeliin ja kun opin tuon muualla palstalla neuvotun etujarrukikkailun, niin pahimmissa paikoissa sekin on auttanut. Vaihteisto on toiminut kuin enkeli vaikka taakat ovat toisinaan ollut todella raskaita. Voin ensi viikonvaihteessa mitata taka-akselin maavaran, jos sitä ennen ei kukaan muu tietoa tänne toimita. Rubicon on ehdottomasti työkone. Se ei ole ehkä paras vaihtoehto bulevardikruisailuun, mutta kyllä mulla on loppunut toistaiseksi uskallus paikkojen suhteen ennen kyseistä laitosta. Jäykkä taka-akseli ei mielestäni haittaa ajoa, varsinkin kun pitää mielessä, että se on työkone, kuten traktoritkin:) Kovilla lasteilla uskoisin, että jäykästä taka-akselista on pikemminkin hyötyä kuin erillisjousituksesta. Eipähän maavara muutu.

Lähetetty: 29 Touko 2006 07:55
Kirjoittaja jonne
Kiitos, minulle olisi 02 mallinen ajamaton Honda tarjolla. Samalla mietin yamahan 660 ostamista. Hondan vaihteisto kuitenkin kiinnostaisi, ehkä enemmän, kun sillä on helppo ilmeisesti ajaa hiljaa. Maavara on tosin melko tärkeä tekijä ja sen kasvattaminen onnistuukin sitten ainoastaan renkailla.

Re: rubicon/ 500 fa

Lähetetty: 29 Touko 2006 11:18
Kirjoittaja opelman1
Renkaina mulla 27" mud litet nii maavaraa taka-akselin alla 23cm

Lähetetty: 29 Touko 2006 16:20
Kirjoittaja Jylli
työkone :D suora taka-akseli on kestävä, mutta epämukava ja pieni maavara. etulukkoa ei ole. kyllähän tuota vaihteistoa kehutaan parhaaksi :roll:
Onkohan se nyt kuitenkaan noin epämukava että siitä pitäsisi maininta laittaa oooh?!!? Ei mielestäni!
Eipäs nyt tartte kaikkien liian ahkerasti lukea amerikkalaismerkkien esitteitä ja ottaa niin kirjaimellisesti niitä...
Toki retkuperä on mukavampi mutta että jäykkä olisi epämukava niin en allekirjoita! :wink:

Lähetetty: 30 Touko 2006 01:01
Kirjoittaja ATC
Jylli kirjoitti:
työkone :D suora taka-akseli on kestävä, mutta epämukava ja pieni maavara. etulukkoa ei ole. kyllähän tuota vaihteistoa kehutaan parhaaksi :roll:
Onkohan se nyt kuitenkaan noin epämukava että siitä pitäsisi maininta laittaa oooh?!!? Ei mielestäni!
Eipäs nyt tartte kaikkien liian ahkerasti lukea amerikkalaismerkkien esitteitä ja ottaa niin kirjaimellisesti niitä...
Toki retkuperä on mukavampi mutta että jäykkä olisi epämukava niin en allekirjoita! :wink:
Kyllä tuo iso Honda on jäykästä taka-akselista huolimatta kohtuullisen mukava ajettava. Voimaakin on sopivasti, ja kiihtyvyys aivan Pollen ja Bomban tasoa. Vaihteisto on käytössä helppo ja huoleton, kuin varivehkeet. Hyvä ostos työ ja vapaa-ajankin käyttöön. :wink:

Lähetetty: 30 Touko 2006 13:41
Kirjoittaja mattis
Mitään muuta moitittavaa en rubiconista ole löytänyt kuin sen, että siihen ei saa kilpiä. Onhan se kuitenkin tosi, että retkuperä kulkee pehmeemmin hupiajossa ja muutenkin. Työkoneena rubicon on ihan ehdoton ja kiihtyy muuten paremmin kuin 400 bomba. Tosin vaihto bombaan on jo tosi lähellä. Hups...

Lähetetty: 30 Touko 2006 15:12
Kirjoittaja Jantikka
Onko tuo 23 cm maavara on taka-akselin perämurikan alla eli alimman kohdan alla? Kiinnostaa koska olen harkitsemassa mönkkärin (Hondan) hankkimista metsäkäyttöön.

Lähetetty: 30 Touko 2006 22:46
Kirjoittaja opelman1
Kyllä perämurikan alta 23cm

Lähetetty: 02 Kesä 2006 09:36
Kirjoittaja Tuoppi
Kun tuota jäykkäakselisen maavaraa aina hämmästellään, niin kannattaa muistaa, että se ei pienene tuosta missään tilanteessa.

Erillisjousitetun maavara näyttää paperilla pirun hyvältä, mutta kun laitteen päälle istuu äijä painoltaan satakiloa+ , niin eipä olekaan enää suurta eroa jäykkäakselisen ja erillisjousitetun välillä.

Kaikenlisäksi tuo suuri maavara erillisjousitetussa on vain noin 15 cm kaistale kekellä konetta takaakselin kohdalla. Tästä kun lähdetään kohti renkaita, maavara pienenee voimakkaasti. Kyllä ne erillisjousitetunkin vetoakselit kiinnittyy jotakuinkin keskelle rengasta.

Kokemuksesta voin kertoa, että aina on viissatanen Foreman mennyt sieltä mistä ArcticCat400, niin kesällä, kuin talvellakin. Cattiahan on joskus markkinoitu suurimmalla maavaralla, ja vastaavasti Hondan maavaralle on aina irvailtu. Kokemus on osoittanut kyllä tilantee olevan huomattavasti tasaisempi, mitä nuo myyntiesitteen numerot antavat ymmärtää.

Kaikenkaikkiaan muutenkin älytöntä ilmoitella noita maavaroja käyttäen suurinta lukemaa mitä laitteen alta pystyy mittaamaan! Mielestäni paljon olellisempi luku on maavaran minimimitta. Se alin kohtahan ottaa kiinni ennen kuin se ylin, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.

Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.

Lähetetty: 02 Kesä 2006 10:13
Kirjoittaja nipapn
Kun tuota jäykkäakselisen maavaraa aina hämmästellään, niin kannattaa muistaa, että se ei pienene tuosta missään tilanteessa.

Erillisjousitetun maavara näyttää paperilla pirun hyvältä, mutta kun laitteen päälle istuu äijä painoltaan satakiloa+ , niin eipä olekaan enää suurta eroa jäykkäakselisen ja erillisjousitetun välillä.

Kaikenlisäksi tuo suuri maavara erillisjousitetussa on vain noin 15 cm kaistale kekellä konetta takaakselin kohdalla. Tästä kun lähdetään kohti renkaita, maavara pienenee voimakkaasti. Kyllä ne erillisjousitetunkin vetoakselit kiinnittyy jotakuinkin keskelle rengasta.

Kokemuksesta voin kertoa, että aina on viissatanen Foreman mennyt sieltä mistä ArcticCat400, niin kesällä, kuin talvellakin. Cattiahan on joskus markkinoitu suurimmalla maavaralla, ja vastaavasti Hondan maavaralle on aina irvailtu. Kokemus on osoittanut kyllä tilantee olevan huomattavasti tasaisempi, mitä nuo myyntiesitteen numerot antavat ymmärtää.

Kaikenkaikkiaan muutenkin älytöntä ilmoitella noita maavaroja käyttäen suurinta lukemaa mitä laitteen alta pystyy mittaamaan! Mielestäni paljon olellisempi luku on maavaran minimimitta. Se alin kohtahan ottaa kiinni ennen kuin se ylin, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.

Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.
Kyyti on ainakin huomattavasti mukavampi......joka ei liene miinus.....

Entä jos kahden puun välissä on mönkijän mentävä väli mutta sattuu olemaan yks kanto tai kivi just puiden välissä. Korkea mutta alle vaikka ilmoittamasi 15cm halkaisijaltaan?

Enivei!! Jäykkäperäinen on täsmälleen yhtä paljon mönkijä kuin erillisperä, ja päin vastoin.....

Mikä H...vetin hinku näitä on yleensä samalle viivalle laittaa??? Erilaisia kamppeita???
Se että meistä itse kukin välillä kehuu omistamaansa merkkiä johtuu vaan siitä että meijän vaan on aina pakko kehua ittiämme ja jostain ihimeen syystä SIITÄ merkistä jonka kulloinkin omistaa, tullee osa egoamme.......
Hyvät ja huonot puolet kustakin mönkijästä saadaan mielestäni mahd. rehellisesti vain merkin ENTISILTÄ omistajilta.....

Lähetetty: 02 Kesä 2006 12:56
Kirjoittaja methocel
.
Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.


Taas sitä ollaan runsaasti aisapainoo laittamassa, vaikka valmistaja on joka vehkeelle antanu suosituksen max aisapainosta. Lisäksi taitaapa olla ne Honda max aisapainot siltä mönkijämaailman pieninmästä päästä. Kun vetohommissa pysytään siellä valmistajan antamissa aisapainoissa ei perä kovinkaan paljoa laske, ja jos laskeekin niin useimmissa mönkkäreissä on sitä varten jousien esijännityksen säätö. Eli laitetaan vetohommiin ne jouset jäykempään asentoon!

Lähetetty: 02 Kesä 2006 13:57
Kirjoittaja Koheltaja
Vaikka se perä hiukan laskee erillisripustetussa mönkkärissä silloin kun ukko istahtaa päälle niin siitä huolimatta sillä voi ylittää maavarasta riippuen 25cm korkean kannon tai kiven niin että kaikki pyörän on edelleen maassa kiinni. Tähän ei pysty jäykkäperäinen 16,5cm maavaralla oleva mönkijä koskaan.

Kuten nipa sanoi, pääasia että on mönkijä ja pääsee ajamaan. Jokainen olkoot tyytyväinen omaan vehkeeseen ja sen toimintaan :wink:

Lähetetty: 02 Kesä 2006 23:04
Kirjoittaja rubicon
Minä jo ehdin hetken pelätä, että miehet jälleen varustautuvat ankaraan taistoon jäykkä - vs. erillisjousitus. :roll:

Minulla on Rubiconissa on 27" pyörät ja maavara on vallan riittävä. Orkkis renkailla maanvarassa on toivomisen varaa, mutta selviää niinkin.