TRX500FPA IRS T3b

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Kukkoshka
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Elo 2015 13:11

TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Kukkoshka »

Joko kukaan on saanut kyseisen laitteen ajoon? Laittakaa kokemuksia.
Ja onko mistään saanut tingittyä mitään lisävarustetta mukaan?

https://www.hondamonkijat.fi/mallisto/trx500fpa-irs-t3b
jallu63
4WD
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Marras 2009 17:49
Mönkijä:: Cf Moto 450 T3
Paikkakunta: Nastola

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja jallu63 »

Koneesta menossa ennakkomarkkinointi. Toimitukset viikosta 5 eteenpäin. Kun muistetaan punakoneen toiminta ekojen 500 t3 kanssa, niin koivuun ehtii tulla lehti ja pudota pois ennen kuin koneet on luovutuskunnossa. Otetaan ny ihan rauhalliseti, silleen ku töissäki.
Kukkoshka
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Elo 2015 13:11

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Kukkoshka »

:lol:

Mutta nythän on jo viikko 5 loppupuolella
Jammu225
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2019 19:14

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Jammu225 »

Tänään sain TRX500FPA IRS T3b:n käyttöön. Hyvältä vaikutti ensimmäiset maatieajot 20km hiekka- ja pikitiellä. Ainut mikä hieman ihmetyttää on se, että onko normaalia tuon perän kuumeneminen tosi kuumaksi kyseisen ajomatkan jälkeen. Jos jollain on sama kapine käytössä, niin kokeilkaapa lämpeneekö perä.
w.gulber
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Syys 2008 17:56
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja w.gulber »

Mittasin äsken pintalämpömittarilla takaperän lämpötilan n. 15km sekalaisen ajon jäkeen. 45-47 astetta näytti. 50 astetta polttaa jo kättä. Mun mielestä normi lämpöjä nuo.
pasip22
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Kesä 2016 11:11

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja pasip22 »

Reilu 1000 km ajettu ja eturenkaista hävinnyt jo puolet. Huolto antaa ohjearvoksi 25 mm +- 15 haritusta, mikä tuntuu hullulta. Ja kuluminen kuulemma normaalia!?
Tästä väännetään nyt maahantuojan kanssa. Kai renkaitten pitää vähän enemmän kestää, kun kilpikin on perään laitettu ja ajetaan muuallakin kuin metässä...

Seuratkaapa muutkin miten kestää ja laittakaa infoa.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Ja takavedolla ajelet kuitenkin?
pasip22
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Kesä 2016 11:11

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja pasip22 »

Joo, takavedolla. Ei taida kohta uskaltaa nelivetoa päälle laittaakaan, on vierimiskehät jo sen verran erikokoiset edessä ja takana :(
Jotenkin vaan tuollaiset aurausarvot (haritus) ei kyllä käy minun ymmärrykseen, jos laite on tarkoitettu tiellä ajoon myös...
Takarenkaat kuluneet ihan normaalisti.
Nakki
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 27 Maalis 2015 15:36
Mönkijä:: TRX500FPE T3
Paikkakunta: Tornio

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Nakki »

No ooks aatellu et laittas jokku katukumet alle tielle nii ei sula rupulirenkaat?minkäslaisilla paineilla ajelet?
Kaikkea pittää kokkeilla,mutta huonoa vessapaperia vain kerran
pasip22
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Kesä 2016 11:11

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja pasip22 »

Lähinnä olen miettinyt, että jos maksaa n. 12 000 eur mönkijästä, joka on rekisteröity 60 km/h kulkevaksi, olisi siinä alla renkaat jotka kestää normaalia käyttöä - myös tiellä ajoa. Ja ne renkaat tyyppihyväksyntä- ja myyntivaiheessa on sitten valittu myös sellaisiksi. Tai vaihtoehtoisesti kerrotaan asiakkaalle ennen valintaa, että tämän mallin eturenkaat ei kestä sitten tiellä ajoa juuri lainkaan.
Olen tähän mennessä saanut vain epämääräisiä vastauksia (huollosta ja maahantuojalta), että jos tiellä ajetaan pitäisi haritus olla pienempi tai lähellä nollaa. Fakta-arvoja ei ole kerrottu.

Paineet olivat käyttöohjeen mukaiset 0,35 bar, kunnes merkkihuollossa korjattiin 0,80 bar. No tästä kuluminen keskeltä vain nopeutui. Jotenkin ei vaan sovi minun ymmärrykseen, että jos kaikki on ok, niin takarenkaat eivät kulu samaa tahtia vaikka vielä takaveto päällä pääaosin ajettu.

Voi kuullostaa tyhmältä, mutta kai näissäkin koneissa jokin kuluttajasuoja ja takuu on? Ainakin otan siitä nyt perusteellisesti selvää.
Jammu225
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2019 19:14

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Jammu225 »

w.gulber kirjoitti:Mittasin äsken pintalämpömittarilla takaperän lämpötilan n. 15km sekalaisen ajon jäkeen. 45-47 astetta näytti. 50 astetta polttaa jo kättä. Mun mielestä normi lämpöjä nuo.
Itse mittasin kyseisellä mittarilla perän lämpötilaksi 80°C. Maahantuoja levittelee käsiään, joten tuo lienee normaalia? Antaa takuun hoitaa jos kilahtaa.
w.gulber
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Syys 2008 17:56
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja w.gulber »

Aika reipas tuo harmitus tie ajoa ajatellen..... Kääntyy kyllä maastossa helpommin.
Itte kyllä oon sitä mieltä et kuluminen johtuu harituksesta, verronkin pikitiellä jos ajetaan.
Varmaan rauhaton ajaa.
Kokeile muuttaa auraukselle 10-15mm. Ei tilanne siitä huonone ku renkaat on jo kuluneet. ☺
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

kyllä neliveto mönkkärissä pitää olla haritusta keulassa ajettiimpa sillä missä alustalla hyvänsä olipa se 4wd tai 2wd päällä, se on karmee ajaa jos on aurauksella (ei käänny mihkään ja haluaa pikitiellä mennä mutkasta suoraan vaikka kuinka kampee tankoo).., tuo 25mm rupee tosin olemaan kyllä vähän jo radikaali haritus, aikoinaan yamahan grizzlyistä mittasin samankaltaisia harituksia tehtaan jäleltä , mutta ne olikin maastolaitteita. (olivat aivan päälliköitä ajaa soralla ja metässä)

ite oon säädelly rullamitan kanssa noin 0.5cm - 1cm haritukselle nykysi omat neliveto mönkkärit. , näppituntumalla tuo puol senttiä haritusta on asfaltille ihan hyvä renkaan puolesta varsinki jos on vähän pehmeempi kumi, tottakai on laitekohtasia eroavaisuuksia johon vaikuttaa mm. etupään ripustus kokonaisuudessaan. ja niin hullulta kuin se tuntuukin niin haritus rauhoittaa ohjauksen näissä. autoissa taas päinvastoin ja crossimönkkäreissä. niissä pieni auraus on paras noin pääpiirteittäin.

mutta tuossa pasip22 esimerkissäkin ollaan vielä täysin ohjearvoissa jos esim. huolto säätää tuohon 1cm kokonaisharitukseen.
DIY
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Mietinpä vaan, onkohan nuo hondan traktorimallit kaikenkattavasti "muutettu" tiekäyttöön sopivaksi ? Kyllä jos 1000km ajon aikana (mikä on todella vähän tieajoksi) renkaat sulaa alle, on jotain kyllä pielessä. Mitkä renkaat näissä traktoreissa on myyntihetkellä, malli / tuumakoko ?
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 09:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja TRX »

Kuudenkympin raksoissa 25" ITP Mud Litet. Mulla on 2017 Hondassa (500FE) nuo renkaat nyt ollut joulukuusta alkaen alla.
Toki ajan alle 1500km vuodessa josta max. 500km asvaltilla enkä ole havainnut mitään sen erikoisempaa kulumista. Haritusta on 5-10mm.
Kyllähän mönkijän rengas katukäyttöä ja varsinkin asvaltilla ajelua varten on haastava, sellaisen kovan matalakuvioisen renkaan kyllä löytää mutta sillä ei sitten tee maastossa eikä varsinkaan lumella / jäällä yhtään mitään.
Joten jonkinlaisen kompromissin sitä joutuu valmistaja / maahantuoja / kuluttaja tekemään eli maastossa viihtyvä hankkii isompaa ja karkeampaa alle, asvaltilla kurvaileva vaikka 15" vanteille autonkumit jos ei niillä ensiasennuskumeilla toimeen tule.
Vastaa Viestiin