TRX500FPA IRS T3b

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

pasip22 kirjoitti:Joo, takavedolla. Ei taida kohta uskaltaa nelivetoa päälle laittaakaan, on vierimiskehät jo sen verran erikokoiset edessä ja takana :(
Jotenkin vaan tuollaiset aurausarvot (haritus) ei kyllä käy minun ymmärrykseen, jos laite on tarkoitettu tiellä ajoon myös...
Takarenkaat kuluneet ihan normaalisti.
Maastorenkaat on aina pehmeää kumia ja ne harvoin kestää asvalttia. Vierimiskehien kanssa ei kannata olla huolissaan, sillä kaikkialla muualla alusta luistaa aina, joten ei rasiat voimansiirtoa. Jos maantieajo on se 80% ajosta, niin suosittelen jotain pyöreäolkaista autonrengasta. Kevyt rengas olisi hyvä. 25mm harityksesta tuntuu isolta. Itse laittaisin maantiemalliin hakien hyvän arvon 2-10mm väliltä.

Jos ajaa maastossa, niin aurauksella saavutetaan parempi kääntyvyys, sillä ulompi ja siten merkkaava rengas kääntyy hieman enemmän ja laite kääntyy erityisesti painonsiirrolla ulkopuolelle paremmin. Maantiepainoisessa ajossa aurausta ei kannata laittaa, sillä ajosta tulee nyökkivää ja hermostunut ajokäytös. Toki pysyy lapasessa, mutta suosittelen vain maastopainotteiseen ajoon.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

maastoajoa ajatellen pitäis löytää aurauksen ja harituksen väliltä joku kultanen keskitie koska mitä ennemmän haritusta sitä herkemmin mönkijä kääntyy.

ois kiva tehdä joku vertailu samalla mönkijällä vaikka sentin aurauksella ja sentin harituksella mikä on kääntösäde. väitän että se on harituksella pienempi.
DIY
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

johny1332 kirjoitti:maastoajoa ajatellen pitäis löytää aurauksen ja harituksen väliltä joku kultanen keskitie koska mitä ennemmän haritusta sitä herkemmin mönkijä kääntyy.

ois kiva tehdä joku vertailu samalla mönkijällä vaikka sentin aurauksella ja sentin harituksella mikä on kääntösäde. väitän että se on harituksella pienempi.
tätä on sen verran testattu, että tiedän aurauksen parantavan maastossa kääntymistä ja peruste on selkeä. Ulompi rengas on merkkaavampi ja kun aurauksella se kääntyy enemmän, niin kone kääntyy jyrkemmin. Varsinkin kun painon vielä siirtä ulkopuolelle, puhutaan jo mitattavasta erosta. Näin ainakin Hondassa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja vaughan »

ViiMax kirjoitti:Mietinpä vaan, onkohan nuo hondan traktorimallit kaikenkattavasti "muutettu" tiekäyttöön sopivaksi ?
No ei tasan varmasti ole. Kaikessa on menty sieltä missä rima on matalimmillaan, eikä ohjauskulmille ole tehty yhtään mitään vs maastomallit. Kannattaa muistaa että mönkijät on tarkoitettu alkujaan vain maastoon, ja sinne ne kuuluvatkin.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
dr500
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Tammi 2014 14:21
Mönkijä:: Grizzly -19 T3b
Paikkakunta: HKI

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja dr500 »

pasip22 kirjoitti:Reilu 1000 km ajettu ja eturenkaista hävinnyt jo puolet. Huolto antaa ohjearvoksi 25 mm +- 15 haritusta, mikä tuntuu hullulta. Ja kuluminen kuulemma normaalia!?
Tästä väännetään nyt maahantuojan kanssa. Kai renkaitten pitää vähän enemmän kestää, kun kilpikin on perään laitettu ja ajetaan muuallakin kuin metässä...

Seuratkaapa muutkin miten kestää ja laittakaa infoa.
Hondasta ei kokemusta, mutta uuden Polariksen kanssa oli joskus sellaisia ongelmia, että laite oli huono ajaa asfaltilla. Koeajoin erilaisia arvoja. Vakiona siinäkin oli haritusta reilusti. Muistaakseni säädin sen lopulta 1-2 mm auraukselle. Vakiosetupilla se oli siis sellainen, että mönkkäri pyrki haukkaamaan kuopissa puolelta toiselle jopa vaarallisesti. Maastossa tuolla säädöllä ei mitään valtavaa eroa saanut aikaan.
pasip22
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Kesä 2016 11:11

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja pasip22 »

Pienen tauon jälkeen palaan taas aiheeseen aurauskulmista.
Alla maahatuojan vastaus kyselyyni. Tällä varmaan pestään kädet vastuusta, joskin ei se asiakaspalvelua ole. Säädin itse n.5 mm haritukselle ja renkaiden kuluminen loppui, myöskin ajokäytös muuttui paremmaksi. Olisihan tämä tietysti voitu tehdä huollossa, kun ammattaitoa asiaan piti olla ja kulumisesta olin huolissani (huollon vastausta myös alla jäljempänä)?

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on ettei koko asiaa ole edes tyyppihyväksentävaiheessa edes mietitty eikä huollossa välitetty koko asiasta. Nuo maahantuojan sekä huollon komentit ovat paskan jauhantaa ja asiakkaan aliarviontia. Tässä kun lomat alkaa loppua, selvitän kuluttaja-asianmiehen kannan asiaan, tuli nyt periaatekysymys. Niin, ja asfaltilla tuota ajoa oli karkeasti puolet, eli n. 500 km.

Maahantuojan vastaus:
Hei,

kyseinen ajoneuvo on EU-tyyppihyväksytty puiteasetuksen (EU) N:o 167/2013 mukaisesti. Ajoneuvo on suunniteltu ensisijaisesti täysin työ- ja maastokäyttöön. Jotta lyhyet siirtymät yleisillä teillä on mahdollisia on se rekisteröity traktoriksi.

Jos ajoneuvon käyttö poikkeaa tästä lähtökohdasta, on asiantuntevan liikkeen joissain tapauksissa mahdollista mukauttaa ajoneuvoa paremmin käyttöolosuhteisiin sopivaksi. Näistä asioista pyydämme kääntymään myyjäliikkeen puoleen, samoin kuin siitä mitä mahdollisesti myyjäliikkeen kanssa on keskusteltu kauppatilanteessa ja mihin käyttöön ostajana olette ajoneuvoa kauppatilanteessa olleet hankkimassa.

Viestiketjussa joku meiltä olikin jo vastaillut kysymyksiinne, eturenkaiden harituksen arvoksi valmistaja antaa 25 mm +- 15 mm, eli minimissään haritusta saa olla 10mm. Tätä pienempi arvo vähentää edelleen eturenkaiden kulumista, mutta tuo huomattavaa epävakautta/ohjauksen terävää suunnanmuutosta 60 km/h nopeudessa kovalla pinnalla ajettaessa. Kuten jo totesin, ajoneuvon ensiasennusrenkaat ja –ohjausgeometria ovat suunniteltu työ- ja maastokäyttöön. Kovemmalla kumiseoksella ja matalakuvioisella renkaalla on parempi kulutuskestävyys, mutta huomattavasti huonompi suorituskyky maastossa.


Merkkihuolto Jyväskylä:
Mekaanikkoa tuossa haastattelin asiasta, hän oli kyllä tarkastanut aurauksen mutta unohtanut kirjata sen määräykseen kun olivat säädöissään, pahoittelut tästä.
Mittauksessa selvinnyt haritus meillä sama 20mm kun teillä toisellakin korjaamolla mikä on OK. Honda antaa arvon haritukselle 25+-15mm, liitteenä korjaamokirjasta pdf. ohje.

Koska kyseessä on maatoajoneuvo Honda ei anna mitään arvoja ohjauskulmille maantieajossa, toki ne varmaa ovat sielä 0 kulman paikkeilla.

Renkaitten kulumisesta noin yleisesti että palakuvioiset renkaat ovat suunniteltu maastoon ja kuluvat maantieajossa nopeasti.
mursu
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Tammi 2019 12:55
Mönkijä:: Honda TRX 500 FPE T3b

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tähän ketjuun sopivasti liittyen; omassa Honda TRX500FPE T3b:ssä (vm. 2019) on tätä samaa rengasongelmaa alkuperäisilä renkailla. Huollossa sanoivat, että haritus on ok :) (en ole itse mitannut), mutta n. 700 km:n jälkeen vasen eturengas on kulunut selkeästi enemmän kuin muut renkaat. Ajot itsellä on kuitenkin aika paljonkin asfalttipitoisia (50%), mutta maastossakin pitäisi tuolla päästa esim. puiden haku kärryn kanssa.

Onko jollain kokemuksia paremmista renkaista em. yleiskäyttöön kuin nämä ITP Mud Lite:t? Kuinka muuten kuvioinnin kannalta; onko joku vaihtanut eturenkaita päittäin... kuviohan siinä menee ns. nurinpäin, mutta mikä vaikutus ajoon?
antero51
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Tammi 2012 15:11
Mönkijä:: Honda T3

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja antero51 »

Minnulla Honda T3, oli harituksella että näki silmämääräisesti oli tiellä vaikea ajettava, laitoin mitään kyselemättä vähän auraukselle kulkee hyvin eikä syö renkaita.
Kääntyy metsässä normi työajossa ihan hyvin. Ajan tiellä 50-60kympin vauhtia... :D
vape
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Elo 2019 15:25

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja vape »

Tervehdys. Ostin tänään otsikon mukaisen laitteen, mutta en vielä saanut käyttööni.
Tutkiskelin tuossa netin syövereistä kaikkea aihetta sivuavaa. Onko niin, että tämä laite on tyyppikoodiltaan lähinnä malli TRX500FA6 , eli malli, jota jenkeissä kutsutaan rubiconiksi?

Aiheesta lisää esim. sivulla http://www.hondaprokevin.com/2019-honda ... -trx500fa5

Ainakin vaikuttaa siltä, että nämä komponentit täsmäävät yhteen. Mistä lie sitten tuo P kirjain suomentuonnin koodissa?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kyllä on rubicon. P-kirjain tarkoittaa että laitteessa on ohjaustehostin.
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:53
Paikkakunta: Etelälappi

Öljytilavuus

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Paljonko olikaan moottori-vaihteiston öljymäärä?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Dct vaihteistolla tais mennä melkein koko 4litran purkki, desi pari jää purkin pohjalle vaihdon jälkeen. Tikusta sit tarkistaa tietenkin lopuksi.
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Niin minäkin muistelin.
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: TRX500FPA IRS T3b

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Onko tuossa käsijarruvaijerille säätöä, millä saisi kuoren välyksen pois?
Vastaa Viestiin