Uusi honda 520

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Henkka33
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Joulu 2009 15:22

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja Henkka33 »

On minusta näppärä laite kyllä.
Toki ei vielä tottunut tuohon kovaan askiin,kun rinconilla ajellut vuosia.
Automaatti no joo ei minusta ihan sellainen kun odotin.
Vaihtaa suht korkeilla kieroksilla ylemmäs. Toki itse
Manuaali puolella mieluummin vaihtelee ylöspäin , koska akaspäin tulee automaattisesti :D
Jaksaa vääntää todella alhaalta kyllä ja tuo pienipuoli metsässä ihan riittävä jos kärryt perässä.
Toki jos jyrkempää mäkeä koittaa ottaa vauhtia on se isollapuolella ajettava.
Latoo ekat 3 vaihdetta jo 30 kilsan vauhtiin ja sitten pitkä 4 ja vitosella ei sitten enää paljoa tapahdu :shock:
Avatar
antti_aamunen
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Maalis 2015 19:55
Mönkijä:: Can Am 570 pro+
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja antti_aamunen »

Henkka33, onko sinulla maasto- vai traktorimönkijä? Puhelin tänään paikallisen honda kauppiaan kanssa ja kertoili että näissä on vielä tyyppihyväksynnässä jotain ongelmaa, eikä tietoa vielä mikä on lopullinen myyntihinta traktorimalleille. Aikataulustakaan ei vielä oikein osannut mitään kertoa, mutta epäili että syksyyn mennessä pitäisi tulla traktoreidenkin myyntiin (viimeistään?).
arhipp
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Kesä 2006 21:36

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja arhipp »

antti_aamunen kirjoitti:Henkka33, onko sinulla maasto- vai traktorimönkijä? Puhelin tänään paikallisen honda kauppiaan kanssa ja kertoili että näissä on vielä tyyppihyväksynnässä jotain ongelmaa, eikä tietoa vielä mikä on lopullinen myyntihinta traktorimalleille.
Kyllä minun tulkinnan mukaan myyntihinnat on sikäli selvät, kun ne on maahantuoja nettisivuilleen listannut. Eli tällä hetkellä pitäisi kaupat pystyä noiden speksien mukaan tekemään. Se on sitten eri asia, tapahtuuko tulevaisuudessa jotain, joka pakottaa tarkastamaan hintaa ylös tai alas.
Henkka33
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Joulu 2009 15:22

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja Henkka33 »

antti_aamunen kirjoitti:Henkka33, onko sinulla maasto- vai traktorimönkijä? Puhelin tänään paikallisen honda kauppiaan kanssa ja kertoili että näissä on vielä tyyppihyväksynnässä jotain ongelmaa, eikä tietoa vielä mikä on lopullinen myyntihinta traktorimalleille. Aikataulustakaan ei vielä oikein osannut mitään kertoa, mutta epäili että syksyyn mennessä pitäisi tulla traktoreidenkin myyntiin (viimeistään?).
Ihan maastomalli on mulla. Toki en varmaan enää suomesta osta naapuri maan hinta huomattavasti halvempi.
Vaikka takuuta oli vaan 2 vuotta niin ei minua haittaa nyt laite ollut noin kuukauden ja tunteja 128 joten jos tällälailla mennään noin 100 tuntia kuukausi niin viat on ensi keväänä varmaan esillä :D
Avatar
antti_aamunen
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Maalis 2015 19:55
Mönkijä:: Can Am 570 pro+
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja antti_aamunen »

Mikäs näissä uusissa Hondan malleissa nyt kestää niiden myyntiin tuleminen, vai viedäänkö jokapaikassa sitä mukaan mönkijät kädestä ettei edes myyntikuvia keretä ottamaan? Takki kääntyi osakseen tämän viivyttelyn takia, mutta olis mukava päästä koeajolle! :mrgreen:

Ja nyt kyse nimenomaan 520 FPA traktorista.
arhipp
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Kesä 2006 21:36

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja arhipp »

antti_aamunen kirjoitti:Mikäs näissä uusissa Hondan malleissa nyt kestää niiden myyntiin tuleminen, vai viedäänkö jokapaikassa sitä mukaan mönkijät kädestä ettei edes myyntikuvia keretä ottamaan? Takki kääntyi osakseen tämän viivyttelyn takia, mutta olis mukava päästä koeajolle! :mrgreen:

Ja nyt kyse nimenomaan 520 FPA traktorista.
Se on jotain EU-säätöä. Mallit (maasto) on käsittääkseni jo Suomessa, niitä saa. Mutta jotta saa kilpiin, niin pitää saada Brysselin päästä jotain leimoja. Käsitykseni mukaan paperibyrokratia on ollut pitkällä jo heinäkuun lopussa, mutta kun Euroopassa elokuu on se "the lomakuukausi", niin ei varmuudella tapahdu missään yhtään mitään.

Nyt varmaan syksyn mittaan rupevat purkamaan paperijonoa, joten eiköhän niitä sieltä ole jossain vaiheessa tulossa. Ellei sitten tapahdu maailmassa jotain muuta, mikä aiheuttaa viivästyksiä ihmisiin, jotka tekevät näitä töitä. Esim COVID19...
arhipp
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Kesä 2006 21:36

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja arhipp »

Nyt niitä sitten olisi saatavilla.
arhipp
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Kesä 2006 21:36

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja arhipp »

Hain omani kaupasta. Oleniukselta. Suosittelen muillekin, jos en Hondaa niin ainakin Oleniusta, josta on 15 vuoden verran hyvää kokemusta.

Mutta on toki Hondastakin kokemuksia sen verran, myös mönkijöistä:

- TRX350FM -05 aikana 2005-2011
- TRX500FA -11 aikana 2011-2020

Näissä ei oikeastaan mitään vikoja, taisi 600-800 tuntia tullut molempiin, ajoittain erittäin kovaa käyttöä.

Nyt ensimmäisenä traktorina uusi 520FA. Kokemus karttuu vuosien varrella.
pasip22
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Kesä 2016 11:11

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja pasip22 »

Mitä maksaa vakuutus uuteen 520 traktoriin? Lähinnä tiedustelen onko noussut edellisestä mallista.
arhipp
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Kesä 2006 21:36

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja arhipp »

pasip22 kirjoitti:Mitä maksaa vakuutus uuteen 520 traktoriin? Lähinnä tiedustelen onko noussut edellisestä mallista.
IF liikennevakuutus, perusvuosimaksu 152,27 euroa
IF täyskasko, perusvuosimaksu 217,77 euroa
arhipp
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Kesä 2006 21:36

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja arhipp »

Nyt on kokemusta karttunut reilu kuukausi, takana on 79 km (20,5 h) ja ensihuolto. Siksi on vähän vertailupohjaa aikaisempaan 471 cm3 kokoiseen FA malliin, joka oli siis muistaakseni vuosimallia 2011.

Tämä uusi on järkyttävän vahva vetämään kärryä perässä, verraten edelliseen. Täysi rankakärry (keinuteli) kulkee maastossa perässä vaivattomasti, enkä ole jäänyt jumiin samanlaisiin paikkoihin, kuin aiemmin olisin jäänyt. En osaa sanoa sitä, kuinka paljon kasvanut moottori ja sen myötä ehkä paino ja muut tekniset ratkaisut ovat myötävaikuttaneet tähän, koska nyt alla on CST Stag 26X9R12 ja 26X11R12 renkaat. Aikaisemmin pärjäilin ihan niillä tehdasrenkailla, kaikki nuo vuodet 2011-2020. Paljon mahdollista, että olisi kannattanut hommata heti alkuunsa kunnon renkaat, niin ei välttämättä olisi tarvinnut vaihtaa hyvää mönkijää pois.

Tässä uudessa oli alusta asti murtunut alennusvaihteen mekanismi jostain kohtaa, enkä ole varsinaisesti päässyt edes vetämään vielä mitään alennusvaihteella. Nyt tilanne on ensihuollon myötä korjattu ja pikaisella testillä voin todeta sen, että alennettuna kone vaihtaa ykköseltä kakkoselle 7 km/h nopeudessa. Ilman alennusvaihdetta vaihto on 11 km/h nopeudessa. Ykkönen on ollut sen verran lyhyt muutenkin, että ihmettelin rankakärryä metsässä kiskoessani, tarvitseeko alennusvaihdetta mihinkään? Tämä tarkentuu kyllä ajan myötä, mutta uskon FE-mallin olevan aivan hyvä raskaisiinkin töihin.

Erillisjousituksen eduista tai haitoista en vielä osaa sanoa. En ole huomannut mitään oleellista käytön kannalta puoleen tai toiseen. Samoin on ohjaustehostimen kanssa. Sillä vanhalla pärjäsin ihan hyvin, vaikkei sellaista ollut lainkaan.

Nythän on niin, että tuossa välissä on ollut joku malli, jossa esimerkiksi peruutusvaihteen aktivoiminen on osoitautunut vaikeaksi. Nyt se on korjattu, mutta en osaa sanoa, minkälainen se on välissä ollut. Ylipäätänsä tykkäsin enemmän vanhan rupikonnan vaihdekepistä ja muista valintakytkimstä. Siinä oli vasemmalla puolella tankkia se vaihdekeppi, jossa oli alhaalta ylös pakki, vapaa, nopea ja hidas alue. Se oli mielestäni looginen, tukeva ja hyvä käyttää. Samalla sijainnilla on nykyään hennompi keppi, josta valitaan pelkästään hidas/nopea. Kun siihen on nyt tällainen keppi pitänyt jättää, en ymmärrä miksei olisi voinut olla samanlainen kuin vuosikymmen sitten.

Vaihteiston toiminta kuulostaa ja tuntuu hieman erikoiselta ja jäykältä. Vanha oli tosi sulava, silloin pystyi itse napeista halutessaan valitsemaan jopa vaihteet, jos ei halunnut automaatin hoitavan hommaa. Onhan tuo nykyisessä mallissa myös, mutta Honda päättää kuskin sijaan nopeuden laskiessa, mitä vaihdetta käytetään. Eli vaihtaa pienemmälle itse. Ei nyt varmaan huono asia ole, mutta en ole tottunut vielä siihen.

Tämä on traktorimalli, niistä ei ole kokemuksia. Sen verran kaahasin tuossa yksi päivä, että ajoin hetken täysiä ja muistaakseni kiihtyminen loppui lukemaan 58 km/h. Se on ihan riittävä nopeus mönkijälle, pärjäisin kyllä 40 km/h rajoituksillakin.

Liikennekelpoisuudesta johtuen tässä onkin sitten erilliset ajovalot alhaalla. Ilmeisesti siksi, kun Hondasta puuttuu CE-hyväksymismerkit. Hondan omat ajovalot on varmasti paremmat kuin nuo jälkiasenteiset, jotka palavat muuten koko ajan himmeänä ikään kuin parkkivalona, kun on vaan mönkijässä virrat päällä. Mittarikenttä on myös sen myötä aina valaistu ja taitaa myös takavalot olla aina päällä. Suurimman osan ajoistani täysin turhaan siis. Vilkkujen käyttökytkin on kaukana ja vaikeassa paikassa. Moottoripyöräilijänä olen tottunut siihen, että ne on tuossa peukun kohdalla, mutta vielä en ole ainakaan oppinut löytämään kytkintä pimeässä. Pitkien / lyhyiden kytkin on helposti käytettävissä, kun alkuperäinen valokytkin ohjaa nimenomaan näitä uusia lisävaloja ja ohjaustankoon lisätty kytkin ohjaa oikeita ja kunnon valoja.

Peilit ovat tiellä joka paikassa, joten otin ne heti pois, enkä ole jaksanut laittaa takaisin. Pari kertaa olen ajanut muutaman kilometrin yleisellä tiellä, kun olen lähikaupassa piruuttain käynyt, enkä laittanut peilejä kiinni. Kyllä ne niissä olosuhteissa tarpeelliset ovat, joten varmasti otan tulevaisuudessa käyttöön vastaavissa olosuhteissa.

Innolla odotan sitä, tulisiko tänä talvena etelään lunta. Viime talvi oli sellainen, ettei käynyt edes mielessä tehdä lumitöitä. Mulla oli aiemmin CC:n muistaakseni 133 cm leveä auramallin oranssi puskulevy, joka oli pohjakiinnitteisellä työvälinerungolla. Usein aurausnopeuteni oli 20-30 km/h ja lumi lensi kauas metsään ojan yli. Siitä oli ihan hyvät kokemukset ja otaksun, että pohjakiinnitteinen työvälinerunko on vahvempi ja parempi ratkaisu.

Nyt on uudessa etukiinnitteinen, jonka hyvänä puolena pidän ehdottomasti sen nopeaa ja vaivatonta kytkentää ja poiskytkentää. Toinen merkittävä etu on maavara, koska pohjakiinnitteinen työvälinerunko söi merkittävästi maavaraa, enkä pystynyt ajamaan metsäuriani levyn kanssa, vaan levy oli aina otettava kiinni mönkijästä, jos mieli puita puuvajalta hakea. Toinen heikkous siinä oli myös ne hetket, kun lipsahti ojan puolelle. Takavinssi olisi hyvä, niin olisi päässyt ilman hikeä pois ojasta. Vain harvoin pääsin ojasta peruuttamalla, usein oli kaivettava kädellä pohjasta pultit esiin ja lukitus avattava, jotta pääsi peruuttamalla pois ja sitten levy tielle ja uudestaan kiinni. Se vei joskus kohtuuttomasti aikaa. Etulevyn saa varmasti helpommin pois.

Tässä uudessa vinssi on vissiin Broncco. Aiemmin kokemuksia Warneista. Langaton kaukosäätö on kova juttu, siitä suuret kiitokset nykytekniikalle. Aiemmin mulla oli vakiona 15 metrin vaijerit ja viimeksi 15 m naru. Tässä uudessa on naru, mutta epäilen maksimipituudeksi vain 10 metriä. Siitä vähän miinusta. Katsotaan talven jälkeen, kuinka lumihommat ovat sujuneet. Aiemmin ne ei aina sujuneet. Kun kelit oli siinä nollan kinthaalla, varmaan kondenssi-ilmiöstä johtuen vinssi ei aina toiminut. Usein se antoi kyllä lisää narua, mutta kiinni ei kelannut. Saattoi herätä, kun pikkuisen antoi lisää siimaa, mutta pahimmillaan ei. Se oli sangen rasittavaa. Liekö vika sitten Warnissa, vai mönkijässä, vai joku liitin jossain. Ongelmia ei ollut koskaan vinssin kanssa -2 asteen alapuolella, eikä kesäisin.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Naru on kovassa puskulevykäytössä huonoin vaihtoehto , parhaillaan 3 kertaa itellä katkennut laadukas löysi lyhyen ajan sisään, toisin kuin vaijerin kanssa ei koskaan työ katkennut kesken. Toisaalta vaijeria en kyllä suosi muuhun käyttöön, liina talveksi vinssiin nii rokkaa.
Jussipuujalka
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 11 Helmi 2009 20:18
Mönkijä:: Honda Rincon
Paikkakunta: Eura

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja Jussipuujalka »

Hyvä kun kerroit kokemuksia, joku voisi laajentaaa vertailua vielä Rinconiin (680). Varsinkin kärryn vedosta
arhipp
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Kesä 2006 21:36

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja arhipp »

Pieni tilannekatsaus 520FA traktorimallista, kun takana on nyt sellaiset 50 tuntia kovaa työtä. Hupiajoa ei ole hirveästi harrastettu, 30 km ajoin toissapäivänä piruuttain yleisiä pikkuteitä, kun halusin fiilistellä sitä mahdollisuutta, että saa ajaa laillisesti tiellä. Hyvin suoriutui siitä, peilit vaan on ehdoton varuste liikenteen seassa ajamiseen. Suuntavilkun käyttökytkin on huonossa paikassa, muutoin jees.

Lunta on tosiaan eteläänkin siunaantunut ihan riittävästi. Itsellä kohtuullisen isot piha-alueet aurattavana, yksityistietä kilometri ja sitten maastossa puuvajoja yms. haasteellisia ajo-uria, jotka olisi hyvä saada pidettynä auki.

Iron Balticin etukiinnitteisellä työvälinerungolla 150 cm leveä nivelaura mallilta G2 on kyllä hyvä. Sen saa erittäin helposti pois päältä, mutta vielä en ole oppinut hyvää tekniikkaa, jotta sen saisi kiinni. Yläasennossa pystyn ajamaan noita pahoja uria pitkin, joten pystyn tekemään jollakin asteella lumityöt myös maastossa. Nyt kun lunta kertyi jo yli 40 cm avoimille nurmialueille, en selviytynyt neitseellisestä urakasta, kun lumi oli kevyttä pakkaslunta. V-aurana kulma pitäisi olla ehkä jyrkempi, joten levy pitäisi olla kauempana edessä ja samalla myös isompi, jotta neitseelliseen hankeen pystyisi sukeltamaan ja siirtämään lumet mönkijän molemmille sivuille. Ratkaisuna voisi olla 180 cm levy, mutta riittääkö sekään ja onko turhan raskas etukiinnitteisenä? Ratkaisu olisi alakiinnitteinen työvälinerunko, leveäpi levy ja telat.

Kilometrin tietä ajaessa kulma voisi myös olla jyrkempi, eli isompi levy etäämmällä ja jyrkemmällä kulmalla. Nyt kun tuli suojakelit, olen pystynyt kyllä hyvin murtamaan vallit ja työntämään lumet ojaan. Samoin olen pystynyt ajamaan uraa sinne, minne en pakkaslumella päässyt. Pito on parempi nyt, kun lumi on märempää.

Yhdessä hetkessä laitoin hiekkasäkit tarakoille, jotta sain lumimassaa vastaan enemmän omaa massaa. Vallit mursin ilman. Hyvin on mönkijä jaksanut työntää, renkaat ovat hyvät ja en edelläänkään ymmärrä, miksi jotkut käyttävät ketjuja.

Suureksi yllätyksekseni kun levyn kääntää V-muotoon siten että kerää lumet siihen väliin, se on törkeän hyväksi osoittautunut! Sillä ominaisuudella olen saanut kaikki pihat, liittymät ja muut alueet erittäin nopeasti hoidettua. Ja etukiinnitteisenä kun levy nousee tosi ylös, niin on pystynyt nostamaan lumet aika miehekkäiksi kasoiksi. Erittäin kova juttu oikeasti!

Käsitykseni uuden vaihteiston hitaudesta on vahvistunut. Lumitöissä kun joutuu jatkuvasti sahaamaan eteen ja taakse, vaihteen vaihtaminen on kyllä liian hidasta.

Vinssistä antaisin eniten kritiikkiä. Bronccon naru on vissiin aika surkea laadultaan. Pituuttakin oli vain 10 metriä. Eilen meni jo poikki. Siinä on yläpäässä (koukun pää) ihan turhia suojakerroksia. Ensimmäinen lähti heti alkuunsa rispaantumaan ja otin pois. Sellainen erkkariteipin tapainen juttu. Sen alla on erillinen musta vähän narua paksumpi naru. Se liikkuu kuitenkin rullia vasten ja pakkautuu haitariksi, aiheuttaen varmasti ongelmia itse naruun, jota pitisi suojata eikä tuhota. Niinpä eilen meni poikki. Onneksi olin ostanut IKH:sta sattumalta näkemäni 15,2 metrisen 4,8 mm paksun vinssivaijerin, jonka sain vaihdettua näppärästi. Eikä maksanut kuin vähän alle 20 euroa. Edellisessä Hondassa oli Warnin vinssi ja siinä naru ainakin 5 vuotta, eikä mennyt poikki.

Vinssin sähköjen kanssa on ollut yksi heikko hetki. Warnin vinssissä oli aikanaan paljon ongelmia silloin, kun keli oli siinä nollan tuntumassa. Jossain oli todennäköisesti kondensaatiosta johtuen kosketushäiriöitä. Esiintyi aina lumitöiden aikaan, kun paljon joutui vinssiä käyttämään. Ei koskaan reilusti plussalla tai selvällä pakkasella.

Broncco teki nyt saman -15 asteen kelissä. Mutta sitä edelsi se kova lumimyräkkä, jonka päätteeksi tein useamman tunnin lumitöitä -10 asteen kiristyvässä pakkasessa. Eräässä ojarumpukohdassa työnsin lumet tieltä sivuun ja alla virtaa puro. Lumi hyytyi purossa, aiheuttaen veden nousemisen tielle. Kun sitten sellaista märkää sohjoa puskin pois, niin vettä roiskui joka paikkaan ja arvaahan sen mitä tapahtuu, kun pakkasta kuitenkin rapiat kymmenen astetta.

Pakko oli lopettaa sen jälkeen ja mönkijä oli muutaman vuorokauden ulkona -20 asteessa. Otin sitten käyttöön kun laski sinne 15 asteeseen, mutta vinssi ei sanonut mitään. Yllätyksekseni pystyin käyttämään sitä langattomalla kaukosäädöllä, joten sain tehtyä tyydyttävästi lumitöitä. Sitten oli pakko siirtää puskulevy ja mönkijä sisälle sulamaan, jonka jälkeen ongelmia ei ole ollut.
Hontaman
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Tammi 2021 22:48

Re: Uusi honda 520

Viesti Kirjoittaja Hontaman »

Helmikuun puolessa välissä on minulle tulossa, tilattu tammikuun alkupäivinä.
Vastaa Viestiin