Sivu 1/3
Mistä USA - Suomi uusien Hondien hintaero johtuu?
Lähetetty: 03 Loka 2006 11:41
Kirjoittaja Hanski_.HKI
Siis kun katselen jenkkien Hondien hintoja taaloissa, niin pistää miettimään miksi kukaan ei sieltä tilaa noita vempeleitä. Onko se oma-tuonti ylipäätään mahdollista lakien tms. säädösten jälkeen ja mitä kustannuksia rahdin ja ALV:n lisäksi tulee?
Kokemuksia pliis, meinaan toi Hondan punaisen sijaan näkisin mielelläni muitakin vaihtoehtoja ja jos tuonti onnistuisi kustannusmielessä järkevästi niin miksipä ei...?
Lähetetty: 03 Loka 2006 12:12
Kirjoittaja digiaslak
Me haluamme kiltisti maksella Branditin monopolille ja kustantaa näin heidän lasilinnojansa...
Hommassa kummallisinta on se että yksi maahantuoja on kaapannut kaksi isoa kilpailevaa merkkiä, rajoittaakseen näin tehokkaasti kilpailua ja sanellen hintoja. Tähän kun vielä lisäthän heidän sanelut paikkakuntien/alueiden myyntioikeuksista, niin kyllä on Karpolla taas asiaa...
Onneksi on muitakin merkkejä olemassa... Branditin toiminta muutenkin esimerkiksi asiakaspalvelun ja etenkin sen asenteen suhteen on ala-arvoista venäjänaikaista käytöstä. Varaosat tulee kun sattuu tulemhan, vastaukset kysymyksiin jos sattuu kiinnostamhan...
Vaan kun on monopoli, niin voi tehdä mitä lystää, kaikinmokomin. Mutta aikansa kutakin, onneksi on tullut ja tulee muitakin reittejä jenkeistä suomeen. Ja niitä muitakin merkkejä... Uskoisin että esimerkiksi Hondan hiipuva suosio aiheutuu sekä Branditin järjettömästä hinnoittelusta sekä heidän asenteestaan merkkiä+asiakkaita kohtaan... Ja eipä sitä Polleakhan haluta ostaa, kun tietää että listahinta sisältää reilu 3 tonnia ilmaa, tai kannatus-rahaa.
(Kylläpä taas lipsahti tekstiä

)
t.Veli-Pekka
Pieni laskentaproto USA:n hinnoista kommentoitavaksi..
Lähetetty: 03 Loka 2006 13:20
Kirjoittaja Hanski_.HKI
TRX 500 FA Rubicon 4x4
Brandin ovh hinta Suomessa
9.990,- € sis. ALV (Dollareissa hinta olisi 12 468,80.-)
Hondan ovh hinta USA:ssa
5 888.- € ALV

(Dollareissa 7 349,00.-)
5 888,02 + ALV 22 % (1295,36€) =
7183 Euroa.
7183 Euroa +rahti (n.350€/kpl) ja ollaan ovh hinnassa 7500 euroa.
Hinnat siis molemmissa tapauksissa on laskettu ovh pohjalta. Suomen jälleenmyyjien antamat alennukset toki ovat suuremmat huiman katteen takia, mutta oman laskenta-opin mukaan esimerkissä käyttämäni uuden jenkki-Hondan (3-eri valinnaisväriä) saisi Suomeen loppupelissä ehkä n. 2000 euroa halvemmalla.
Miten USA:n verotus, elikkä hirveästi en sikäläisestä verotuksesta muista mutta tulleenko paikallisen kulttuurin vero-extroja hintoihin vielä päälle?

Lähetetty: 03 Loka 2006 13:46
Kirjoittaja Roosa999
VP-puki sen kipakaksi sanaksi, mutta totuus löytyy välistä. Kyllä ne koneiden tehdashinnat ovat erilaiset tänne Suomenniemelle, kuin uudelle mantereelle. Yksi syy on myytävien koneiden määrässä. Yksi kauppiasketju jenkeissä myy enemmän kuin Brandt. Määrät ovat erityisen kova juttu näissä ympyröissä.
Kun kappalemäärät ovat pienemmät, ovat myös jälkimarkkinat pienemmät joihin kuuluu varaosa, lisätarvike ja huoltotyömyynti. Kun nämä ovat määrällisesti pieniä, on tuotteesta saatavan katteen oltava suurempi, jotta voidaan kulut kattaa ja jättää organisaatioille myös liikevoittoa. Yritystoiminta kun suomessa ei ole hyväntekeväisyyttä.
Tässä ajatusta, jotka saattavat vaikuttaa hinnoitteluun. Tämä on yleispätevä, eikä pelkästään Brandtia koskeva.
Seuraavat asiat vaikuttaa myös hinnoitteluun:
- ALV (puuttuu US-hinnoittelusta)
- Tulli
- Rahti
- mahdolliset EU-tuontirajoitukset -> lisäkustannukset EU:n sisälle tuotaessa
Lähetetty: 03 Loka 2006 13:58
Kirjoittaja -=Lake=-
Jep, tulli on jotain 3% luokkaa. Mielestäni tuontirajoituksia yksittäis tapauksissa ei ole.
USA:n ALV ?
Lähetetty: 03 Loka 2006 14:01
Kirjoittaja Hanski_.HKI
Mikä siis on USA:n hinnoitteluperuste tuotetta maksettaessa, sisältääkö ilmoitettu hinta veroja vai tuleeko julkisten listahintojen päälle vielä jotain extraa kuten ALV tms. ja jos, niin paljonko ne ovat

Lähetetty: 03 Loka 2006 14:13
Kirjoittaja -=Lake=-
Jenkeissä liikkeet ilmoittaa normi käyttäjille hinnat verollisina. Maahantuojat liikkeille verottomina. Ihan kuin täälläkin.
Kun yksityinen ostaa jenkeistä jotain, käytännössä pitää ostaa liikkeestä jolloin verot on mukana ja niitä ei saa mitenkään hinnasta pois. Eli periaatteessa maksetaan verot kahteen kertaan, jenkkeihin ja suomeen. Alvia siten maksetaan veroina verojen päälle (ja tullistakin menee alv...)
Lähetetty: 03 Loka 2006 14:29
Kirjoittaja digiaslak
Juu, ja tähän vielä lisähuomiona että eihän se Branditti osta mönkijöitä samalla hinnalla kuin tavallinen jenkkikuluttaja... Kyllähän se saa ne pikkasta halvemmalla.
Vai miten se on mahdollista että esim 11 990 uusia polleja myydään välillä 9000-9500eurolla? Ja taatusti kauppias ei myy persnetolla. Tai jos et anna vaihokkia Honda-kaupassa, saat helposti 1-2 tonnia hinnasta poies.
Toisinpäin käännettynä, verratkaa kilpailevaa maahantuojaa:
http://www.ee-speed.com
sieltä esim Hondan ja Pollen uushinnat. Ja taatusti ee-speedin kaverikaan ei kampheita persnetolla myy, makkaraa se vaatii hänenkin leivänpäällys.
t.veli-pekka
Lähetetty: 03 Loka 2006 16:12
Kirjoittaja BastardoGrande
Mitenkään väheksymättä EE-Speedin toimintaa, päinvastoin, pitääkö paikkansa että siellä myytävät Hondat ja Yamahat on kasattu jossain muualla kuin noiden merkkien omilla tehtailla, vai mistä johtuu että takuut on lyhyemmät kuin esim. Brandtin myymissä.
Olen samaa mieltä että Oton myymälöissä ei palvelua saa, ilmeisesti koska sitä ei tarvitse antaa. Myyvätkö tuotteet itsensä liian hyvin?
Mönkijäbisneksessä on nyt menossa sellainen buumi että pitkiin aikoihin ei mitään muuta kulutushyödykettä ole viety myyjien käsistä niin rivakasti kuin näitä. Raha on jo toisten mielestä liian halpaa, ei kuitenkaan kauaa. Onkos se sitten ihme että myyjillä on menossa jo toinen tai kolmas vuosi ns. kermankuorintavaiheessa. Ja niin kauan kun tehtailla saadaan insinöörit viihtymään suunnittelupöytien ääressä ja piirtämään uudennäköisiä kömpimiä joissa on entistä isommat voimanlähteet niin menestys olkoon taattu.
Tämän voi pysäyttää vain yleinen talouden hiipuminen ja/tai korkotason nousu, jolloin perheissä herätään taas pitkästä aikaa; ohhoh mitä noi lelut oikeastaan maksavatkaan, kun pitäis muutenkin elää ja maksaa esim. asunto- tai mökkilainaa takas pankin holviin.
Ostajilla on äärimmäisen vähän keinoja vaikuttaa hinnoitteluun, ainoastaan laajapohjainen ostotottumusten vaihtaminen toisiin merkkeihin tai maahantuojiin tuo tulosta.
Mikä siis lääkkeeksi? Kilpailuttakaa tavarantoimittajia, pankkeja, vakuutusyhtiöitä jne. jatkuvasti ja pitäkää esim. mönkijäkauppiaat koko ajan varpaillaan.
Osto- ja hankintatilanteissa nähkää vaivaa, tehkää oikeasti ostotyötä, siitä saa ihan halvatun hyvän tuntipalkan vaikka onkin raskasta kinata ja vääntää ammattimyyjien kanssa. Omakin ostoammattitaito kuitenkin kehittyy joka tapaamisessa ja ennenpitkää huomaat kaupanteossa olevasi se joka vetelee naruista.
Kaikkein huonoin tapa on asioida aina samassa puodissa saman myyjän kanssa ja olettaa että saa jotain erityista kanta-asiakaskohtelua, paskat.
Myyjät nauravat selän takana sellaisille lypsettäville hönöille piiitkät naurut ja toisella puhelimella tilaavat sinun rahoilla(myyntikatteilla ja -provisioilla ) itselleen pitempää ja kiiltävämpää venettä tms. Myyjillä on tälläiselle ns. kuljetettavalle asiakkaalle oma nimityskin ;'kahvaselkä'. Tulee siitä että kun on saanut jollekin kanta-asiakkaalleen asennettua kuvainnollisesti kahvan selkään, niin siitä on sitten mukava ohjailla pokaa haluttuihin suuntiin, vaikka päin tiiliseinää.
Olkaa valveutuneita ja uskokaa aika vähän myyntilitaniasta jota myyjän suusta valuu ulos yhtä herkästi kun poliitikolta kun yrittää saada äänesi ensi kevätvaaleissa.
Nyt mulle on sitten kenenkään myyjän turha alkaa sanomaan että pitkissä asiakassuhteissa ajatellaan vaan asiakkaan parasta, ei pidä paikkaansa. Taitava myyjä kuppaa pokan rahat pikkuhiljaa vuosien varrella eri vaihdoissa niin taitavasti että asiakas todella luulee olevansa hyvinkohdeltu. KILPAILUTTAKAA!!!
Lähetetty: 03 Loka 2006 16:27
Kirjoittaja rulez
Tuosta ee-speedin takuusta tuli mieleen että mitenkäs menee jos olisi jo valmiina yksityisen jenkkilästä tuoma polle onko tässä takuuta laisinkaan ja hoitaato brändit myös näitten itsetuotujen laitteiden takuut ??
Kysymys heräsi tässä kun kaverille olisi tuommoinen tarjolla ja nyt sitten mietitään onko tässä kamppeessa takuuta 1,2 vai 0 vuotta kun omistaja ei sitä itsekkään tiennyt !
Lähetetty: 03 Loka 2006 16:40
Kirjoittaja digiaslak
jos oikein muistan, eespeed antaa vain tehtaan takuun joka yleensä on vain 6kk. Myy samaa soppaa kuin Brandittikin, eli maastomallit jenkkilästä kuten muillakin, EU-tiemallit kiertävät italian tehtailla kuin muillakin.
Branditin takuukäytäntö on sitten jotain muuta. Eli me käyttäjät maksamme ylihintaa jotta saisimme pidemmän takuun. Eräskin myyjä mainitsi että Hondan 4 vuoden takuulla sidotaan asiakas tekemään huollot tietyissä brandit-yhteensopivissa huolloissa... Oli huollon hinta mitä tahansa...
Tämä on tällaista rahattoman ruikutusta, antheksi nyt vain...
t.mie
Lähetetty: 03 Loka 2006 16:45
Kirjoittaja rulez
Elikkä tämä laite joka on jenkkilästä tuotu yli puolivuotta sitten on täysin takuuton !?
Lähetetty: 03 Loka 2006 17:22
Kirjoittaja Eikka
rulez kirjoitti:Elikkä tämä laite joka on jenkkilästä tuotu yli puolivuotta sitten on täysin takuuton !?
jostakin lukeneena, jenkeissä pitää aina pulittaa ekstraa/ostaa takuuta. autot, mönkijät ym härpättimet..
meillä suomenmaalla se on ikäänkuin hinnoteltu?? korjatkaa toki jos olen väärässä..
Lähetetty: 03 Loka 2006 17:35
Kirjoittaja Koheltaja
BastardoGrande kirjoitti:Mitenkään väheksymättä EE-Speedin toimintaa, päinvastoin, pitääkö paikkansa että siellä myytävät Hondat ja Yamahat on kasattu jossain muualla kuin noiden merkkien omilla tehtailla, vai mistä johtuu että takuut on lyhyemmät kuin esim. Brandtin myymissä.
Kyllä ne on samalta tuotantolinjalta kuin kaikki "virallisen maahantuojan" tuomat mönkkärit. Syy 6kk takuuseen on se että valmistaja myöntää tuotteilleen 6kk perustakuun, sitten myydään lisätakuuta joka nostaa tuotteen hintaa. Esimerkiski Suzukin tehdastakuu on alunperin 6kk, Suomen maahantuoja maksaa Suzukille hiukan korkeamman ostohinnan ja saa tuotteelle 24kk takuun. Sama lienee Hondassa kuin muissakin laitteissa. Honda myy laitettaan 48kk tehdastakuulla mutta ei se 42kk tule ilmaiseksi vaan sisäänostohinta on silloin korkeampi ja se näkyy kuluttajahinnassa.
Osa yllä olevasta on kuultuun perustuvaa mutua eikä kirkon siunaamaa totuutta, näin ainakin on Suzukin osalta EE-Speedin kertoman mukaan.
Lähetetty: 03 Loka 2006 17:37
Kirjoittaja Don Padre
Mutta eikös nuo mönkijät ole ylipäätään euroopassa kovemmissa hinnoissa.. ei yksistään suomessa ja juuri tuon niukemman volyymin johdosta?