Sivu 1/1

680FA vs. 500FA metsätyökäytössä

Lähetetty: 17 Tammi 2007 23:26
Kirjoittaja juustus
Mönkijää tässä suunnitellut metsätyökäyttöön eli tukkikärryn vetoa yms olisi kapistukselle tiedossa. Kumpaa mallia te asiantuntijoina suosittelisitte tämmöiseen käyttöön?

Onko erillisjousituksesta haittaa, kun kärryyn tulee kuormaa ja aisakuormaakin varmasti tulee olemaan jonkin verran?

Onko vetotehoissa merkittävää eroa?

Miten vaihteistot, kestävyys, yms vertailtaessa näitä kahta mallia?

Perustelkaa kumpi olisi parempi...

Lähetetty: 17 Tammi 2007 23:52
Kirjoittaja Don Padre
Ehdottomasti 500FA ja se selviää aika hyvin kun selaa myös tämän sivuston vanhoja viestejä. Perusteluina esitän, että kyseisessä mallissa on hydrostaattinen vaihteisto, joka on luotu raskaaseen käyttöön. Rinconin vaihteisto on enemmän tyypillisen automaattiauton laatikkoa muistuttava vaihteisto ja soveltuu paremmin huvittelukäyttöön. Tukkikärryn vedossa on myös oma etunsa jäykkäperäisyydestä... mm. maavaran suhteen. Yleisesti ottaen nämä kaksi konetta on luotu eri tyyppistä käyttöä varten, Rubicon työkäyttöön ja Rincon huvitteluun kuin omiaan. Vaihteistoa hyötykäytön suhteen ei voi kuin kehua. Tasaista vääntöä alhaisilta kieroksilta eikä turhia nykäsyjä. Kovilla kuormilla jotkut myös puhuvat variaattorien katkeamisista, sitä ei ole Hondassa ongelmana. Rubiconin vaihteistosta löytyvät automaattiversio sekä manuaalinen sähkövaihteisto. Kumpikin on saatavissa sekä hitailla että nopeilla vaihteilla. Sen lisäksi on olemassa D1 ajoohjelma joka vaihtaa parhaan tehon mukaan ja D2 joka vaihtaa alhaisemmilla kierroksilla (sopii mm. liukkaalle alustalle).

Kokeile kumpaakin, mutta uskoisin tällä palstalla sekä liikkeissä monen puhuvan puhtaaseen työkäyttöön Rubiconin puolesta. Itsellä valtaosa työajoa, mutta kyllä tuolla Rubiconilla pärjää sopivasti myös huvittelussa.

Lähetetty: 18 Tammi 2007 08:58
Kirjoittaja digiaslak
Kyllä se Veli-Don-Padre puhuu justhinsa asiaa, se rinconi on enempi hauska huvittelu-kampe. Tokihan silläkin voi töitä tehdä, kuten kaikilla 4x4-laitheilla. Rubikonna on sitten se oikeasti työmönkijä, jossa kaikki voimavarat on satsattu työajosssa pärjäämishen. Sekä voimaa, että helpottavaa tekniikkaa löytyy samasta laithesta.

Ja taas toisinpäin, kyllähän rubikonnallakin voi huvia ajaa mainiosti, vaikka mönkijän vaimolle/verottajalle/kateelliselle naapurille selittää työkäythön hankkineen.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko Don-Padrella on tullu kilometrejä konhesseen? Suurempia harmeja? Se kun tuo ensikesä lähestyy ja Hondan osto...

t.Veli-Pekka

Lähetetty: 19 Tammi 2007 22:52
Kirjoittaja Don Padre
Hyvä Veli Pekka:) Katson sulle nykyiset kilometrit huomenna. Ei niitä paljon tule kun pyörii tässä lähimaastossa pääsääntöisesti kuitenkin hyötyajossa. Mutta katsellaan huomenna.

Mitä tulee ongelmiin, niin itse Hondaan liittyviä tasan yksi ja se on mittaristo. Vaihdettiin viime keväänä takuuna kun oli ottanut sisäänsä vähän kosteutta.

Tällä hetkellä ei Warni toimi, mutta se ei ole Honda vika... varmaan releessä vika kun ei napsu olleskaan. Muutoin peli on toiminut kuin junan vessa.

Lähetetty: 20 Tammi 2007 02:03
Kirjoittaja HiaceJanski
vaikka asiahan ei minulle tosiaan millään tavalla kuulu mut mul on kans tollanen kyseinen laite... 850km... ei mitään vikaa... ja sitä ei o todellakaan säälitty yhtään.... sääli on sairautta.... ajettavax ne on hankittu... :lol: voimaa sais olla kyl huvikäyttöön lisää... vähäisetkin voimat hävis ku pani isot tassut alle...

Lähetetty: 22 Tammi 2007 21:56
Kirjoittaja Don Padre
950 kilometriä mittarissa ja reilu 170 tuntia.

Lähetetty: 22 Tammi 2007 22:13
Kirjoittaja digiaslak
paikallinen poromies osti sellaisen mehuvetoisen hondan, vaikka porukat vierasti sitä manuaalivaihteisiin tottunhena. Manasivat kovasti ettei se voi kestää poromies-käytössä pitkään...

...äijä ajoi sillä hondalla 22 000km, ilman mitään suurempia ongelmia. Perushuoltoa, vetarin kumet silloin kun sattui hoksimaan uusia (ajethan ylhensä resuillakin), muutama 10mm pohjapanssari kului puhki ja renkhaja hajosi, mutta itse kone toimi aina...

...loppu manailut ja maailmanlopun ennustukset. Täällä kun porokäytössä mönkijät pehmenee hajalle keskimäärin 6000-8000km paikkeilla käyttökelvottomiksi.

t.Veli-Pekka

mehuvaihteet kestää

Lähetetty: 22 Tammi 2007 23:28
Kirjoittaja jonne
Autojenkin automaattilaatikoiden kestoa aina epäillään. Itse olen ajanut jo 2 laatikkoa 800.000 ja yhden 650.000 asti ja myynyt autot eteenpäin. Hondan lootan mekaniikka on tietysti hivenen erilainen. Itseäni lähinnä epäilyttää sähköiset toiminnot ja niihin mahdollisesti tulevat viat.

Lähetetty: 23 Tammi 2007 20:38
Kirjoittaja Don Padre
veli-pekka kirjoitti:paikallinen poromies osti sellaisen mehuvetoisen hondan, vaikka porukat vierasti sitä manuaalivaihteisiin tottunhena. Manasivat kovasti ettei se voi kestää poromies-käytössä pitkään...

...äijä ajoi sillä hondalla 22 000km, ilman mitään suurempia ongelmia. Perushuoltoa, vetarin kumet silloin kun sattui hoksimaan uusia (ajethan ylhensä resuillakin), muutama 10mm pohjapanssari kului puhki ja renkhaja hajosi, mutta itse kone toimi aina...

...loppu manailut ja maailmanlopun ennustukset. Täällä kun porokäytössä mönkijät pehmenee hajalle keskimäärin 6000-8000km paikkeilla käyttökelvottomiksi.

t.Veli-Pekka
Eli näen jo silmissäni Mönkijägallupin vuosimalli 2027, jossa totean, että taidan pikkuhiljaa kattella uutta Honukkaa... oiskohan Rubicon saanut siihen mennessä jo Hondalta seuraajan :lol: