Kawasaki 750 Brute Force
- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Re: Kawasaki 750 Brute Force
Etuvilkut olisivat voineet heti pajalla (vaikka hondatyyppisesti) vaihtaa vähän pienempiin ja upottaa puskuriin… tuossa ne eivät maastossa kestä päivääkään.
Re: Kawasaki 750 Brute Force
Miltä muuten Kawasaki tuntuu? Itellä pientä kuumetta kyseistä konetta kohtaan. Tosin maastomallia olen miettinyt.
Kyllä se tuosta menee ihan heittämällä........ Tai sitten ei
Re: Kawasaki 750 Brute Force
no jos ajattelen asiaa niinpäin että mitä minun mielestä kilpailukykyistä\vahvuutta brute voi tarjota verrattuna muihin merkkeihin:
kokonaisuudessaan ainakin voimansiirto on ällistyttävän hyvin mätsätty yhteen, mitä ite oon vari mönkkäreitä ajellu. esim. varin kuminauhamaisuustunnetta ei käytännössä ole ollenkaan, tehon tunne joka välittyy renkaiden kautta maahan suhteessa moottorin kierroksiin on kuin yhtä puuta. ei luistoa kiihdytyksessa jossa siis kierrokset nousee ensin ja vasta sitten voima välittyy renkaille. en suinkaan väitä että tuo olisi paras, enkä voikkaan, mutta väitän että suhteutettuna moottorin n.50 hevosvoima ja noin 60Nm vääntö on saatu kyllä hyödynnettyä lähes täydellisesti.
variaattori muuten toimii tarvittaessa todella pehmeästi vaikka onkin mallia (hihna löysällä, erillistä keskipakokytkintä tai yksisuuntalaakeria ei siis ole ollenkaan voimansiirron yhteydessä, vaan variaattorin etulautaset on suoraan kytketty kampuran päähän). (eli irroittaa vedon jättämällä hihnan tarpeeksi löysälle ja silti ei hyökkää jos haluaa lähteä ryömimällä\pienellä kaasulla liikkeelle tai esim kärryn kanssa,
kuitenkin tarpeen vaatiessa liikkeelle lähdön napakkuudesta ja voimansiirrosta\tehoista kertoo aika hyvin se että tuo laite keulii jopa H vaihteella tosi herkästi jos vähänkään on renkaiden alla pitoa.
vahvuudeksi erilaisuutena sanoisin myös täysin omintakeisen lukon,... eli etuperässä on kitkalevyt joita operoidaan vasemman käden kahvalla. voit missä tahansa vauhissa tai kuormituksessa vetää lukkoa päälle tai pois niin paljon tai vähän kuin haluaa. joko 0%, 100% tai mitä tahansa siltä väliltä. ei mitään hajoavia rattaita\häkkejä tai moottoreita lukolle. tuohon on myös modeja joilla lukon saa jatkuvasti päälle ilman että tarvii kahvasta vetää (kahva vaan lukitaan lisävarusteella tarvittaessa pohjaan).
sitten minun kokemia miinuksia:
-ainetta kuluu, varsinkin jos on raskas peukalo ;D
-alusta mallia turhan kova. (korjaantuu iskareilla ja uudemmissa malleissa ovat jo korjanneet tuota käsittääkseni aika paljon). toisaalta laite on todella jämäkkä ajaa kovalla alustalla kovaa, eikä kallistele liikoja.
itellähän on tuo vanha 2009 malli ja ilmeisesti uudempiin on tullut melko isojakin parannuksia mm. alustaan, moottoriin, ruiskun ohjaukseen sekä ulkonäköön (tämä toki katsojan silmissä). luotettava laite kunhan muistaa tehdä perushuollot.
kokonaisuudessaan ainakin voimansiirto on ällistyttävän hyvin mätsätty yhteen, mitä ite oon vari mönkkäreitä ajellu. esim. varin kuminauhamaisuustunnetta ei käytännössä ole ollenkaan, tehon tunne joka välittyy renkaiden kautta maahan suhteessa moottorin kierroksiin on kuin yhtä puuta. ei luistoa kiihdytyksessa jossa siis kierrokset nousee ensin ja vasta sitten voima välittyy renkaille. en suinkaan väitä että tuo olisi paras, enkä voikkaan, mutta väitän että suhteutettuna moottorin n.50 hevosvoima ja noin 60Nm vääntö on saatu kyllä hyödynnettyä lähes täydellisesti.
variaattori muuten toimii tarvittaessa todella pehmeästi vaikka onkin mallia (hihna löysällä, erillistä keskipakokytkintä tai yksisuuntalaakeria ei siis ole ollenkaan voimansiirron yhteydessä, vaan variaattorin etulautaset on suoraan kytketty kampuran päähän). (eli irroittaa vedon jättämällä hihnan tarpeeksi löysälle ja silti ei hyökkää jos haluaa lähteä ryömimällä\pienellä kaasulla liikkeelle tai esim kärryn kanssa,
kuitenkin tarpeen vaatiessa liikkeelle lähdön napakkuudesta ja voimansiirrosta\tehoista kertoo aika hyvin se että tuo laite keulii jopa H vaihteella tosi herkästi jos vähänkään on renkaiden alla pitoa.
vahvuudeksi erilaisuutena sanoisin myös täysin omintakeisen lukon,... eli etuperässä on kitkalevyt joita operoidaan vasemman käden kahvalla. voit missä tahansa vauhissa tai kuormituksessa vetää lukkoa päälle tai pois niin paljon tai vähän kuin haluaa. joko 0%, 100% tai mitä tahansa siltä väliltä. ei mitään hajoavia rattaita\häkkejä tai moottoreita lukolle. tuohon on myös modeja joilla lukon saa jatkuvasti päälle ilman että tarvii kahvasta vetää (kahva vaan lukitaan lisävarusteella tarvittaessa pohjaan).
sitten minun kokemia miinuksia:
-ainetta kuluu, varsinkin jos on raskas peukalo ;D
-alusta mallia turhan kova. (korjaantuu iskareilla ja uudemmissa malleissa ovat jo korjanneet tuota käsittääkseni aika paljon). toisaalta laite on todella jämäkkä ajaa kovalla alustalla kovaa, eikä kallistele liikoja.
itellähän on tuo vanha 2009 malli ja ilmeisesti uudempiin on tullut melko isojakin parannuksia mm. alustaan, moottoriin, ruiskun ohjaukseen sekä ulkonäköön (tämä toki katsojan silmissä). luotettava laite kunhan muistaa tehdä perushuollot.
DIY
Re: Kawasaki 750 Brute Force
Sehän Kawasaki kuume kasvaa entisestään tuon luettuani. Toi etupään lukkosysteemi on erittäin mielenkiintoinen ja sitä olis tosi mukava päästä testaamaan. Onko muuten ollut etuperän kanssa ongelmia? olen lukenut että niissä olis ollu jonkun verran ongelmia. Lie sitäkin parantanu uudempiin koneisiin. Toinen syy mikä vetää kawan puolelle on se että niitä on aika vähän mönkijä piireissä tälllä hetkellä. Onko sitten hyvä vai huono juttu mutta ite ainakin tykkään ajella sellasella koneella jota ei välttämättä ihan joka päivä tule vastaan. Miten varaosien saanti on ollut näihin koneisiin?
Kyllä se tuosta menee ihan heittämällä........ Tai sitten ei
Re: Kawasaki 750 Brute Force
ei oo ainakaan mulla ollu etuperän kanssa mitään ongelmia vaikka 28" renkulit ja kenkää on saanu.... varmaan lähinnä ongelmat tulee siitä kun tuon laitteen uittaa ja vesi menee peräöljyn sekaan niin hajottaa sen kardaanin päätylaakerin perän puolelta. (rupakon takana yleistä), jos käytettyä oot ostamassa niin heiluttele etukardaania, jos peränpäässä suhteettoman paljon sivuklappia niin laakeri on kaput, helppo tosin vaihtaa jahka perä on pöydällä.
edit: veikkaan että yksi syy miksi hajoo etuperä on se että kawassa käytetään samaa öljyä etuperässä kuin moottorissa, (jaso-ma), juurikin niiden kitkalevyjen toimivuuden takia, ovat kuin kytkin mutta toiminta toisinpäin ;D niin toi moottoriöljy ei ehkä siedä niin paljoa vettä öljynsekaan kuin normi peräöljy (viskositeetti\ominaisuudet pettää helpommin). mutta tuo nyt vaan puhdas veikkaus.
takaperässä käytetään sitten vaikka samaa öljyä kuin grizzlyssä jossa jarru peränsisällä, tai traktorin hytikka öljyä joka käy öljykylpyjarruun (tuo taitaa olla ohjekirjan suositus). GL-4 kuormitusluokka.
varaosia löytyy rupakon takaa esim partzilla, joskin niitä niin harvoin tarvii *kop kop
edit: veikkaan että yksi syy miksi hajoo etuperä on se että kawassa käytetään samaa öljyä etuperässä kuin moottorissa, (jaso-ma), juurikin niiden kitkalevyjen toimivuuden takia, ovat kuin kytkin mutta toiminta toisinpäin ;D niin toi moottoriöljy ei ehkä siedä niin paljoa vettä öljynsekaan kuin normi peräöljy (viskositeetti\ominaisuudet pettää helpommin). mutta tuo nyt vaan puhdas veikkaus.
takaperässä käytetään sitten vaikka samaa öljyä kuin grizzlyssä jossa jarru peränsisällä, tai traktorin hytikka öljyä joka käy öljykylpyjarruun (tuo taitaa olla ohjekirjan suositus). GL-4 kuormitusluokka.
varaosia löytyy rupakon takaa esim partzilla, joskin niitä niin harvoin tarvii *kop kop
DIY
Re: Kawasaki 750 Brute Force
Mitä öljyjä ootte pistänyt perään/eteen?
Noita traktoreitten vaihteistoöljyjä ei taideta myydä 20 litraa pienemmissä pöniköissä
Tää varmaan olis ok perään?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/599545/ ... 30-20l-CFG
Noita traktoreitten vaihteistoöljyjä ei taideta myydä 20 litraa pienemmissä pöniköissä
Tää varmaan olis ok perään?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/599545/ ... 30-20l-CFG
- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Re: Kawasaki 750 Brute Force
Itse olen paristakin eri paikallisesta traktori huollosta hakenut 3l kanisteriin - mielellään ovat myyneet isosta tynnyristään edullisesti. En muista merkkiä/laatua, mutta omasta mielestään käyttävät parasta mahdollista...
Re: Kawasaki 750 Brute Force
etuperäänhän suositellaan vuosimallista vähän riippuen joko samaa öljyä kuin moottoriin eli (10w-40 jaso-ma) tai uudempiin gl5 peräöljyä (80w-90)
pääpiirteittäin vanhempiin bruteihin ohjekirjan mukaan samaa öljyä kuin moottoriin mutta ihan uudempiin tuota peräöljyä. ohjekirjasta selviää
(se onko etuperässä mitään käytännön muutosta tapahtunut minkä takia öljyn luokitus\laatu on vaihtunut? en usko... todennäköisempänä pitäisin sitä että koska etuperässä on kitkalevyt niin tuolla JASO-MA öljyllä (eli samaa mitä moottoriin) on varmistettu se että kytkinlevyt pitäisivät mahdollisimman hyvin, koska JASO-MA öljy ei sisällä kitkanvähennysaineita.
takaperä: traktorin yleisöljyä joka on märkäjarruihin myös käypänen.
tuossa takaperä öljyhommassa on semmonen juttu että tuo jarrun toiminta on todella paljon kiinni siitä minkälaista öljyä tonne perään laittaa (kokemus), joten ihan arvalla ei kannata sinne mitä tahansa laittaa ihan turvallisuuden kannalta.
tässäkin asiassa lähtisin ohjekirjan suosituksen kautta:
henkilökohtaisesti itse olen käyttänyt takaperässä joko Teboil monitra plus 10w-30 10L pöntössä ostettuna tai yamahan Friction modified shaft drive gear oil (vastaa mobilfluid 424:sta), (koska paikkakunnalla jossa asun ei ole kawasaki edustusta josta saisi takaperään tuota kawasaki gear and wet brake oil) öljyä. noista kahdesta joilla olen ajanut niin yamahan öljyllä jarrun toiminta on huomattavasti napakampi... mutta edelleen suosin ohjekirjan mukaista öljyä.
Rear Final Gear Case Oil
Oil Capacity 0.72 L (0.76 US qt)
Type Kawasaki Performance Gear and
Wet Brake Oil*
or equivalent (Mobil Fluid 424, Citgo
Transgard Tractor Hydraulic Fluid,
Exxon Hydraul 560)
Viscosity SAE 80
pääpiirteittäin vanhempiin bruteihin ohjekirjan mukaan samaa öljyä kuin moottoriin mutta ihan uudempiin tuota peräöljyä. ohjekirjasta selviää
(se onko etuperässä mitään käytännön muutosta tapahtunut minkä takia öljyn luokitus\laatu on vaihtunut? en usko... todennäköisempänä pitäisin sitä että koska etuperässä on kitkalevyt niin tuolla JASO-MA öljyllä (eli samaa mitä moottoriin) on varmistettu se että kytkinlevyt pitäisivät mahdollisimman hyvin, koska JASO-MA öljy ei sisällä kitkanvähennysaineita.
takaperä: traktorin yleisöljyä joka on märkäjarruihin myös käypänen.
tuossa takaperä öljyhommassa on semmonen juttu että tuo jarrun toiminta on todella paljon kiinni siitä minkälaista öljyä tonne perään laittaa (kokemus), joten ihan arvalla ei kannata sinne mitä tahansa laittaa ihan turvallisuuden kannalta.
tässäkin asiassa lähtisin ohjekirjan suosituksen kautta:
henkilökohtaisesti itse olen käyttänyt takaperässä joko Teboil monitra plus 10w-30 10L pöntössä ostettuna tai yamahan Friction modified shaft drive gear oil (vastaa mobilfluid 424:sta), (koska paikkakunnalla jossa asun ei ole kawasaki edustusta josta saisi takaperään tuota kawasaki gear and wet brake oil) öljyä. noista kahdesta joilla olen ajanut niin yamahan öljyllä jarrun toiminta on huomattavasti napakampi... mutta edelleen suosin ohjekirjan mukaista öljyä.
Rear Final Gear Case Oil
Oil Capacity 0.72 L (0.76 US qt)
Type Kawasaki Performance Gear and
Wet Brake Oil*
or equivalent (Mobil Fluid 424, Citgo
Transgard Tractor Hydraulic Fluid,
Exxon Hydraul 560)
Viscosity SAE 80
DIY
Re: Kawasaki 750 Brute Force
Kiitos hyvästä vastauksesta.
Noita manuaalin öljyjä ei oikein tahdo löytyä, eikä manuaalissa kauheasti kerottu tarvittavien öljyjen ominaisuuksista, paitsi tuo JASO-MA.
Käympä Tokmannilta hakemassa Teboilin Monitra ööliä perään
Noita manuaalin öljyjä ei oikein tahdo löytyä, eikä manuaalissa kauheasti kerottu tarvittavien öljyjen ominaisuuksista, paitsi tuo JASO-MA.
Käympä Tokmannilta hakemassa Teboilin Monitra ööliä perään

Re: Kawasaki 750 Brute Force
jees. tunnustele ja makustele vähän sitä jarrutuntumaa (TAKAPERÄSSÄ) teboil monitralla , jos tuntuu että ei meinaa monitralla pitää niinkuin ennen\hyvin. niin tuo yamaha friction modified shaft drive gear oil plus on ihan hyvä korvaaja ohjekirjan suositukselle koska vastaa tosiaan sitä mobilfluid 424:sta jota ohjekirja suosittelee perään. (sikälimikäli orkkis kawan peräöljyä ei ole saatavilla)
https://www.shopyamaha.com/product/deta ... or-company
lainaus: Friction Modified Plus Shaft Drive Oil has an enhanced addictive package over the previous offering. Use whenever Mobilfluid 424 or Yamalube Friction Modified Shaft Drive Oil is specified. This new blend will replace the former Yamalube Friction Modified lubricant.
https://www.shopyamaha.com/product/deta ... or-company
lainaus: Friction Modified Plus Shaft Drive Oil has an enhanced addictive package over the previous offering. Use whenever Mobilfluid 424 or Yamalube Friction Modified Shaft Drive Oil is specified. This new blend will replace the former Yamalube Friction Modified lubricant.
DIY