Bruten takaperä

Keskustelua Kawasaki mönkijöistä.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Kawasaki Brute Force omistajat tarkastakaa takaperä

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Takaperän pinjoniakselin kiristysmutteri on nyt muutamasta brutesta havaittu olleen löysällä, mutterista puuttuu lukite.
Löystyminen aiheuttaa takajarrukopan hajoamisen ja akselin jumiin lyömisen.
Löystymisen voi tarkastaa siten että ottaa takakardaanin irti ja kokeilee onko takaperän pinjonissa pituussuuntaista klappia, akselin päästä kun ottaa kiinni niin ihan voimalla pitää kokeilla.
Klappia ei saa olla yhtään.

Linkin kuvasta näkee löystyvän mutterin, mutterin nro linkin kuvassa on 92172.
http://webservices.motorsportdealers.co ... /E3137.Gif

Tätä löystymistä ei edes yritetä selittää merkille ja mallille tyypillisenä ominaisuutena vaan on selkeä asennusvirhe.
Ensi viikolla lähtee Sumekolle asiasta viesti.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Kawasaki Brute Force omistajat tarkastakaa takaperä

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Kawasaki Brute Force omistajat tarkastakaa takaperä

Viesti Kirjoittaja ATC »

Can-Ameissa oli vastaavaa ja se korjattiin muuttamalla kierre vääränkätiseksi.
Lukkoliima tahtoo pettää kun tuo perä kuumuu joten sopiva lukkoliima kasatessa jotta pitää.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Kawasaki Brute Force omistajat tarkastakaa takaperä

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

ATC kirjoitti: Lukkoliima tahtoo pettää kun tuo perä kuumuu joten sopiva lukkoliima kasatessa jotta pitää.
Näin arvelinkin, mut eiköhän normi permatexillä pysy.
Avatar
jkks
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Elo 2012 09:12
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570
Paikkakunta: Liminka

Re: Kawasaki Brute Force omistajat tarkastakaa takaperä

Viesti Kirjoittaja jkks »

Mahtaako oireisiin kuulua myös klapi peräpäässä?
Omassa vermeessä olen hieman ihmetellyt kun koko laitosta voi keinuttaa jonnin verran edes takas vaikka takajarru olisi päällä.
Jostain kuuluu myös välillä kolahdus, kun vaihdetaan ajosta moottorijarrulle/toisin päin.

Olisko jänkhällä laittaa noita kuvia uudestaan jonnekkin näkösälle?
Tarvinneeko tuohon mutterin kiristys operaatioon jotain erikoistyökaluja? Koko perämurikka on vissiin käytettävä pöydällä?
ilekawa
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 29 Joulu 2010 19:41
Mönkijä:: Kawasaki KVF 750
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja ilekawa »

Olisi tuossa -09 Bruten takaperä lähöllään irti pinionin mutterin kiristystä varten. Pohjapanssarin takaosa on irti liikkumatilan lisäämiseksi, ja tietenkin vetarit, kardaani ja kiinnityspultit rungosta. Perä on siis vielä runkokehikon sisällä, ja kysymys kuuluukin, pitääkö perämurikka halkaista vetarien kohdalta, ennenkuin sen saa pujotettua sieltä pois? Vähän siltä näyttää. Onko siinä mitään kummempaa huomioitavaa, esimerkiksi irto-osia tms. kun aukaisee?
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Tankki pois ni mahtuu tulemaan. Mahtuu sen pinjonin mutterin kuulemma kiriä paikallaankin mutta helpompi tietty kun ottaa perän pois, itse tein niin.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
ilekawa
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 29 Joulu 2010 19:41
Mönkijä:: Kawasaki KVF 750
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja ilekawa »

Tankki? No joo, niin se voi ollakin.. pitääpä juoda tuumauskahvit ja lähteä tutkimaan tilannetta..!
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Mahtuu sen kiristämään ilman irrottamistakin, tehin siihen semmosen passelin avaimenkin.
ilekawa
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 29 Joulu 2010 19:41
Mönkijä:: Kawasaki KVF 750
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja ilekawa »

Luulin ensin, että tankin irrottaminen olisi melko veemäinen homma, mutta eipä tuo nyt niin paha ollut ottaa irti. Ainut mikä kypsytti hommassa oli kertyneen bashan määrä, jota sai kourakaupalla kaapia pois, toisaalta tuleepahan putsattua kunnolla ja samalla käyttäisi esim. takajarruvaijerin irti kokonaan ja suihkauttaisi notkistetta kun meinaa jumia. Aamulla murikka auki ja liiman kanssa mutteri kiinni, keskikovaa löytyi hyllystä, joten sillä siis.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Juu ei se tankin irrotus mikään iso homma ollu, ajatuksena isompi kuin itse työnä. Mä tein silloin samalla siihen tankin suojakaukaloon olikohan 60mm rasiaterällä reikiä vissiin parikymmentä. Sai kivasti huuhdeltua pesussa savet&turpeet pois. Muutenhan se on aika ikävä pestä, kaikkea ei saa millään pois.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
ilekawa
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 29 Joulu 2010 19:41
Mönkijä:: Kawasaki KVF 750
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja ilekawa »

Joo, tuo kaukalon rei'ittäminen tuli mieleen itellekin, aina koittanut kaapia moskaa pois suhteellisen laihoin tuloksin. Painelin porakoneella 15.5 mm terällä muutaman rivin lisäreikiä, niin eiköhän sieltä moskat paremmin poistu.. huomenna loput laitteesta kokoon, öljyjen lisäykset ja vaihdot koneeseen ja etuperään sekä muuta hipistelyä ja eikun lumi pöllyämään..! Oli muuten löysänny tosi reilusti sen mutterin sieltä perästä, klappia oli reilun sentin ainakin. Olin seuraillut tilannetta, ja eräällä ajoreissulla huomasin, että nyt mahtaa olla mutteri löysännyt, ja ajelin tosi nätisti kotiin. Muuten murikan sisällä olikin kaikki ihan ok.
ilekawa
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 29 Joulu 2010 19:41
Mönkijä:: Kawasaki KVF 750
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja ilekawa »

Tänään kerkesin sitten käydä ajamassa pitkän tauon jälkeen tankillisen verran, huhuh on se vaan mahtava laite! Umpihangessa kulku parani selkeästi, kun riisuin auravarustukseen kuuluvan levyn pohjasta, onhan tuo jo pari vuotta siellä mukana kulkenut.. polvenkorkeudelle riitti luntakin. Testattua tuli uusia ajovarusteita samalla, Scottin puolihaalarihousut ja DG:n ajosaappaat, nuo housut toimi tosi hyvin ja jalat pysyi täysin kuivana.
harrir
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Touko 2010 14:00
Mönkijä:: Kazuma 50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja harrir »

Kuvien linkit eivät enää toimi. Voisiko joku kertoa mistä löytyisi kuva tuosta pinionin mutterista?

Ex: Yamaha Big Bear 350, Bombardier 330 -04, Honda TRX 350 FE - 06, Can-Am Outlander 400 Max -07 TL, Polaris Sportsman 500 -09 TL, Kawasaki Brute Force 750 TL
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Bruten takaperä

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Vastaa Viestiin