Kone kolkuttaa
-
- Noppeli
- Viestit: 19
- Liittynyt: 27 Maalis 2013 20:38
- Mönkijä:: Kawasaki KVF400
- Paikkakunta: Kalajoki
Kone kolkuttaa
Ongelmana on kvf400 ja siinä koneesta kuuluva naputus, kuuluu tyhjäkäynnillä, kierroksilla, veto päällä ja moottorijarrutuksessa, muuta vikaa ei ole kuin tuo ääni.
Vikaa on haeskeltu ensin helpoista paikoista, kytkimen nappasin irti ja kolkutti edelleen. Venttiilikopan käytin irti siinä toivossa että siellä kolkuttelisi puolipuristin, ei ollut siinä vika kun joku oli heittänyt mäkeen koko puolipuristimen, keinuvivuissa oli aika rajusti kulumaa, kuin olisi öljynpuutetta ollut joskus. Kolkutus jatkuu.
Seuraavaksi yritin paikallistaa ääntä stetoskoopilla, alhaalta lohkosta ei naputusta kuulunut, sylinterin alaosasta jonkin verran, kannesta kuului kova koputus, pakoputkesta kaikkein kovin.
Tänään ajattelin että kai sielä sitten on kiertokangen laakeri mennyt, eli kalliiksi tulee. Avasin yläkerran, pytty pois, ei ollut kiertokangenlaakerikaan, mäntä oli ehjä, samoin tapin laakeri, jakoketju ja kiristimet kunnossa.
Putsailin sitten osia ja päätin kasata koneen kunhan tiivistesarja tulee, osia putsatessa kiinnitin huomion sylinterin alatiivistepinnalla olevaan tiivisteliimaan, ajattelin että joku idiootti kasannut vanhoilla tiivisteillä kun on pitänyt liimalla varmistaa, sitten hoksasin, EIHÄN TÄSSÄ OLE KOKO ALATIIVISTETTÄ. Eli mitä mieltä tietäjät ovat, voiko kolkutus johtua tuosta että alatiivisteen puuttuessa mäntä on kolkuttanut kanteen? Kansi oli puhda siitä kohdasta johon mäntä kävisi jos yltäisi niin ylös.
Vikaa on haeskeltu ensin helpoista paikoista, kytkimen nappasin irti ja kolkutti edelleen. Venttiilikopan käytin irti siinä toivossa että siellä kolkuttelisi puolipuristin, ei ollut siinä vika kun joku oli heittänyt mäkeen koko puolipuristimen, keinuvivuissa oli aika rajusti kulumaa, kuin olisi öljynpuutetta ollut joskus. Kolkutus jatkuu.
Seuraavaksi yritin paikallistaa ääntä stetoskoopilla, alhaalta lohkosta ei naputusta kuulunut, sylinterin alaosasta jonkin verran, kannesta kuului kova koputus, pakoputkesta kaikkein kovin.
Tänään ajattelin että kai sielä sitten on kiertokangen laakeri mennyt, eli kalliiksi tulee. Avasin yläkerran, pytty pois, ei ollut kiertokangenlaakerikaan, mäntä oli ehjä, samoin tapin laakeri, jakoketju ja kiristimet kunnossa.
Putsailin sitten osia ja päätin kasata koneen kunhan tiivistesarja tulee, osia putsatessa kiinnitin huomion sylinterin alatiivistepinnalla olevaan tiivisteliimaan, ajattelin että joku idiootti kasannut vanhoilla tiivisteillä kun on pitänyt liimalla varmistaa, sitten hoksasin, EIHÄN TÄSSÄ OLE KOKO ALATIIVISTETTÄ. Eli mitä mieltä tietäjät ovat, voiko kolkutus johtua tuosta että alatiivisteen puuttuessa mäntä on kolkuttanut kanteen? Kansi oli puhda siitä kohdasta johon mäntä kävisi jos yltäisi niin ylös.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Kone kolkuttaa
Kyllähän se näkyy männässä jos se johonkin osuu..
Laita uusiksi osat jotka näyttävät olevan vaihdon tarpeessa ja eiku kovaa ajoa, naputti tahi ei. Ei se passaa liian tarkka olla pienten sivuäänien suhteen näitten vehkeitten kans touhutessa..
Laita uusiksi osat jotka näyttävät olevan vaihdon tarpeessa ja eiku kovaa ajoa, naputti tahi ei. Ei se passaa liian tarkka olla pienten sivuäänien suhteen näitten vehkeitten kans touhutessa..
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-
- Noppeli
- Viestit: 19
- Liittynyt: 27 Maalis 2013 20:38
- Mönkijä:: Kawasaki KVF400
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kone kolkuttaa
No ei se ihan pieni ääni ole, normaalia koneen käyntiääntä ei kuulu naputuksen alta ollenkaan, laitan tilaukseen nuo keinut ja nokka-akselin, vaihdan ne sitten kun tulevat, uskon että naputus poistuu kun saan sen alatiivisteen.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Kone kolkuttaa
Siinä tapauksessa tietysti pitää syy löytää..
Näkyykö missään selviä iskujälkiä, siis männässä ja kannessa?
Näkyykö missään selviä iskujälkiä, siis männässä ja kannessa?
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Kone kolkuttaa
On mahdollista että puuttuva tiiviste aiheuttaa männänrenkaiden kosketuksen sylinterin olakkeeseen koska sylinteri on matalammalla ilman tiivistettä.
Tuota puuttuvaa puolipuristinta en oikein ymmärtänyt. Sehän on kiinteä osa nokka-akselin kokonaisuutta...
Tuollaisen kovan mekaanisen äänen lähde voisi hyvin olla männäntappi mutta jos olet tarkistanut niin olisit kyllä huomannut .
Tilasitko jo osat ja paljonko maksaa?
Tuota puuttuvaa puolipuristinta en oikein ymmärtänyt. Sehän on kiinteä osa nokka-akselin kokonaisuutta...
Tuollaisen kovan mekaanisen äänen lähde voisi hyvin olla männäntappi mutta jos olet tarkistanut niin olisit kyllä huomannut .
Tilasitko jo osat ja paljonko maksaa?
-
- Noppeli
- Viestit: 19
- Liittynyt: 27 Maalis 2013 20:38
- Mönkijä:: Kawasaki KVF400
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kone kolkuttaa
Enpä vielä tilannut noita yläkerran osia, tiivistesarjan tilasin ensin duellin jälleenmyyjältä jolta luonnollisesti tuli väärä osa ja sen jälkeen sitten ebay:n kautta englannista, 250-300€ maksas keinut ja nokka-akseli uusina osina. Kasaan tuon koneen uusilla tiivisteillä ja vaihdan kuluneita osia sitten paremmalla ajalla.
Kyllä se puolipuristin on ihan erikseen myytävä osa siinä nokka-akselilla.
Männäntappia en ole irrottanut mutta timmiltä tuntuu ja laakeri liikkuu herkästi, samoin alapään laakeri.
Siinä sylinterin yläpäässä tosiaan on jonkin verran pykälää, voihan se ääni tulla siitäkin.
Kyllä se puolipuristin on ihan erikseen myytävä osa siinä nokka-akselilla.
Männäntappia en ole irrottanut mutta timmiltä tuntuu ja laakeri liikkuu herkästi, samoin alapään laakeri.
Siinä sylinterin yläpäässä tosiaan on jonkin verran pykälää, voihan se ääni tulla siitäkin.
Re: Kone kolkuttaa
Kawasakin nestejäähdytteinen 400 käy todella siististi kunnossa ollessaan. Jokin siellä on nyt pahasti pielessä.
Näyttääkö nokka+keinut paremmilta vaiko pahemmilta?
http://aijaa.com/jHaVR1
http://aijaa.com/TH5p2G
http://aijaa.com/N16mNo
http://aijaa.com/nDhS9e
http://aijaa.com/G0NxIM
http://aijaa.com/LUHWR3
http://aijaa.com/zTLVAY
Näyttääkö nokka+keinut paremmilta vaiko pahemmilta?
http://aijaa.com/jHaVR1
http://aijaa.com/TH5p2G
http://aijaa.com/N16mNo
http://aijaa.com/nDhS9e
http://aijaa.com/G0NxIM
http://aijaa.com/LUHWR3
http://aijaa.com/zTLVAY
-
- Noppeli
- Viestit: 19
- Liittynyt: 27 Maalis 2013 20:38
- Mönkijä:: Kawasaki KVF400
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kone kolkuttaa
Keinut näyttää tuolta, toinen ehkä vielä huonompi, nokassa ei ole syöpymää eikä sinistymää mutta siitä on kulunut nostosta milli pois.
Onko nuo kuvat sun omasta koneesta?
Onko nuo kuvat sun omasta koneesta?
Re: Kone kolkuttaa
Nokka+keinut ovat KLF400 Kawasakista jollainen on joskus ollut ja osat ovat jääneet varaosiksi. Samat varaosanumerot kuin KVF400 -mallissa.
Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää nyt kannen ollessa irti pakoventtiilin ja tulpan väliseen alueeseen sylinterikannessa ja etsiä mahdollista halkeamaa. Tuo on jonkinasteinen tyyppivika tai ominaisuus tuolle kannelle.
Parhaiten hiushalkeaman huomaa kun puhdistaa varovasti kannen vaikka venttiilit paikallaan (tai ilman varoen seetipintoja) koneteräsharjalaikalla ja porakoneella.
Samalla sellaisella sopivalla tupsumaisella päittäin harjaavalla laikalla saa pakokanavat puhtaaksi kun ne tahtovat karstaantua kovettuneiden ohjurinkumien laskiessa öljyä pakokanavaan.
Esim Motonetista tuollaisella 78-1615
http://www.motonet.fi/web/guest/muut
Edetessään halkeama aiheuttaa venttiilin seetirenkaan tipahtamisen kannesta kun puristussovite löystyy ja seetirengas jää venttillin ja kannen väliin murskautuen palasiksi katkaisten venttiilin ja hajottaen koko sylinterikannen, sylinterin ja männän. Jokseenkin täystuho siis.
Uusi Kawasakin sylinterikansi tyhjänä Hollannista maksaa noin 850€ joten uutena sellaista ei oikein kannata ostaa.
Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää nyt kannen ollessa irti pakoventtiilin ja tulpan väliseen alueeseen sylinterikannessa ja etsiä mahdollista halkeamaa. Tuo on jonkinasteinen tyyppivika tai ominaisuus tuolle kannelle.
Parhaiten hiushalkeaman huomaa kun puhdistaa varovasti kannen vaikka venttiilit paikallaan (tai ilman varoen seetipintoja) koneteräsharjalaikalla ja porakoneella.
Samalla sellaisella sopivalla tupsumaisella päittäin harjaavalla laikalla saa pakokanavat puhtaaksi kun ne tahtovat karstaantua kovettuneiden ohjurinkumien laskiessa öljyä pakokanavaan.
Esim Motonetista tuollaisella 78-1615
http://www.motonet.fi/web/guest/muut
Edetessään halkeama aiheuttaa venttiilin seetirenkaan tipahtamisen kannesta kun puristussovite löystyy ja seetirengas jää venttillin ja kannen väliin murskautuen palasiksi katkaisten venttiilin ja hajottaen koko sylinterikannen, sylinterin ja männän. Jokseenkin täystuho siis.
Uusi Kawasakin sylinterikansi tyhjänä Hollannista maksaa noin 850€ joten uutena sellaista ei oikein kannata ostaa.
Viimeksi muokannut cotcot, 05 Touko 2013 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
Syy: Lainaus poistettu.
-
- Noppeli
- Viestit: 19
- Liittynyt: 27 Maalis 2013 20:38
- Mönkijä:: Kawasaki KVF400
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kone kolkuttaa
Juu kone on taas kasassa, ei ollut halkeamaa kannessa. Käy nyt huomattavasti siistimmin, tyhjäkäynnilla kilkuttaa vielä jonkin verran, kylmänä enemmän, ajaessa ei juuri ollenkaan. Kyllä tuolla tämän kesän ajaa, talvella sitten on aikaa vaikka nostaa motti pöydälle ja uusia kaikki kuluneet osat.
Älkää ostako tiivistesarjaa tähän malliin (kvf400) duellin jälleemyyjiltä, myyvät väärän koska luettelossa on virhe, tiedotin asiasta palautuksen yhteydessä mc scatterille mutta mahtaneeko mennä perille.
Älkää ostako tiivistesarjaa tähän malliin (kvf400) duellin jälleemyyjiltä, myyvät väärän koska luettelossa on virhe, tiedotin asiasta palautuksen yhteydessä mc scatterille mutta mahtaneeko mennä perille.
Re: Kone kolkuttaa
Hei,
Omassa Prairierissa vm. 2002 myös samanlaista kalkatusta tai nakutusta. Voisko johtua pelkästään venttiilivälyksistä, joita en ole säädättänyt kertaakaan sitten mönkkärin hankinnan vuonna 2006?
Onnistuuko venttiilien säätö helposti "tee-se-itse" -mieheltä vai pitäiskö viedä huoltoon? Monta venttiiliä näissä on, neljä (2 x imu, 2 x pako)?
- Jarzu
Omassa Prairierissa vm. 2002 myös samanlaista kalkatusta tai nakutusta. Voisko johtua pelkästään venttiilivälyksistä, joita en ole säädättänyt kertaakaan sitten mönkkärin hankinnan vuonna 2006?
Onnistuuko venttiilien säätö helposti "tee-se-itse" -mieheltä vai pitäiskö viedä huoltoon? Monta venttiiliä näissä on, neljä (2 x imu, 2 x pako)?
- Jarzu
Kawasaki Prairie 400 4x4
-
- Noppeli
- Viestit: 19
- Liittynyt: 27 Maalis 2013 20:38
- Mönkijä:: Kawasaki KVF400
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kone kolkuttaa
Säätö on ihan perusjuttu jos on joskus jonkun vehkeen venttiilejä säätänyt, pakopuoli tosin on aika hankalassa paikassa. Venynyt jakoketju saattaa myös pitää meteliä, kulunut kytkin ääntelee lähinnä tyhjäkäynnillä. Neljä venttiiliä on.
Re: Kone kolkuttaa
Joo, arvelinkin, että pakopuolen venttiileihin on hankala päästä käsiksi. Mitähän kaikkea kannattais purkaa niiden tieltä? Mikä on venttiilivälyksen mitta tässä koneessa?
Mites sitten venttiilien asennot sais näppärästi siirrettyä oikeaan asentoon säätöä varten?
Jakoketju tuskin on kalkatuksen lähde, koska senhän kai pitäis lähinnä rallattaa, jos se olis venynyt...
Mites sitten venttiilien asennot sais näppärästi siirrettyä oikeaan asentoon säätöä varten?
Jakoketju tuskin on kalkatuksen lähde, koska senhän kai pitäis lähinnä rallattaa, jos se olis venynyt...
Kawasaki Prairie 400 4x4
-
- Noppeli
- Viestit: 19
- Liittynyt: 27 Maalis 2013 20:38
- Mönkijä:: Kawasaki KVF400
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kone kolkuttaa
Tankki pois tietysti, etulokarin jos viitsii ottaa pois niin vähän helpottaa.
Välykset: pako 0,20-0,25, imu 0,14-0,19.
Magneeton kopasta takapuolelta tulppa pois ja siitä reiästä tähystämällä ajoitusmerkki kohdalleen, tdc-mekissä on t-kirjain.
Tarkista samalla kun tankki on pois että ketjunkiristin yltää kunnolla painamaan ketjunohjainta, ketjunkiristin pitää "virittää" ruuvimeisselillä takaisin asennettaessa.
Välykset: pako 0,20-0,25, imu 0,14-0,19.
Magneeton kopasta takapuolelta tulppa pois ja siitä reiästä tähystämällä ajoitusmerkki kohdalleen, tdc-mekissä on t-kirjain.
Tarkista samalla kun tankki on pois että ketjunkiristin yltää kunnolla painamaan ketjunohjainta, ketjunkiristin pitää "virittää" ruuvimeisselillä takaisin asennettaessa.
Re: Kone kolkuttaa
Tänään vein mönkkärin pajalle ja siltä tuli heti tuomio, ettei ota korjattavaksi, koska tulee erittäin kalliiksi (jopa pari donaa) jo pelkästään työlään purkutyön takia. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla pajoilla näyttää olevan varaa valita asiakkaitaan .
Pajamies epäili, että ääni kuuluu koneen alakerrasta. Aprikoi, että vika saattaa olla kampiakselissa tai kiertokangen laakerissa . Lisäksi totesi, että todella harvinaiselta kuulostava vika näin Kawoissa. Koneella ajettu n. 500 h. Mitähän kantsis tehdä: A) Kääriä rohkeasti hihat ja purkaa Kawa atomeiksi B) Etsiä nöyrempi ja edullisempi paja C) Vaihtaa uuteen mönkijään D) Jatkaa vain ajoa niin pitkää kuin kone kestää, koska se käynnistyy ja vetää hyvin?
Olisin kiitollinen kuulemaan kokemuksia moisesta urakasta ja sen vaikeudesta! Lisäksi olisi hyvä tietää, missä järjestyksessä vikaa kannattaisi lähteä paikallistamaan?
Pajamies epäili, että ääni kuuluu koneen alakerrasta. Aprikoi, että vika saattaa olla kampiakselissa tai kiertokangen laakerissa . Lisäksi totesi, että todella harvinaiselta kuulostava vika näin Kawoissa. Koneella ajettu n. 500 h. Mitähän kantsis tehdä: A) Kääriä rohkeasti hihat ja purkaa Kawa atomeiksi B) Etsiä nöyrempi ja edullisempi paja C) Vaihtaa uuteen mönkijään D) Jatkaa vain ajoa niin pitkää kuin kone kestää, koska se käynnistyy ja vetää hyvin?
Olisin kiitollinen kuulemaan kokemuksia moisesta urakasta ja sen vaikeudesta! Lisäksi olisi hyvä tietää, missä järjestyksessä vikaa kannattaisi lähteä paikallistamaan?
Kawasaki Prairie 400 4x4