Brute Forceen kytkinkitti?

Keskustelua Kawasaki mönkijöistä.
harrir
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Touko 2010 14:00
Mönkijä:: Kazuma 50
Paikkakunta: Kuopio

Brute Forceen kytkinkitti?

Viesti Kirjoittaja harrir »

Pitäisi saada tieliikenne Brute Force kulkemaan kovemmissa nopeuksissa matalammilla kierroksilla. Nyt vakiona kiihtyy ripeästi 80 km/h saakka, mutta nopeuden pitäminen vaatii paljon kierroksia ja 80 km/h ylöspäin ei oikein vauhti kasva sillä tavoin, kuin koneen voimavarat mahdollistaisivat. Kelkkojen kytkimien kanssa on sen verran kertynyt kokemusta, että mielestäni tuota suurempien nopeuksien kierroslukua voisi saada pudotettua, kun tekisi kytkimelle jotain. Eli pitäisi saada kytkin vaihtamaan isommalle välitykselle jo hieman alemmilla kierroksilla. Mistäs tähän kannattaisi osia hankkia ja mitä laitetaan?

Suomalaisia verkkokauppoja vähän selailin ja löytyi epi clutch kitti, joka on tarkoitettu isompia renkaita varten ja ilmeisesti alakierrosalueelle, eli juuri päinvastainen paketti, kuin minulla olisi tarvetta. Vissiin jousi pitäisi olla loppupäästä löysempi ja erilaisilla painoilla voinee saada apuja.

Ex: Yamaha Big Bear 350, Bombardier 330 -04, Honda TRX 350 FE - 06, Can-Am Outlander 400 Max -07 TL, Polaris Sportsman 500 -09 TL, Kawasaki Brute Force 750 TL
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Brute Forceen kytkinkitti?

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

arvelin tähän vastata kun on vielä auki.. minulla on nyt tuo kyseinen mönkijä jossa tuota "ongelmaa" siis oli.
Vika oli pääasiassa seoksissa jotka meni sekaisin kovemmalla kuormituksella tukkeentuneen pakoputken takia, voima hyytyi ihan täysin (MAP anturi sai oletetusta väärää tietoa ja veti seoksen laihalle) kone rupesi potkimaan myös ilmanputsariin. tehot vaan yksinkertaisesti loppui eikä jaksanut muuttaa enää variaattorin välitystä isommalle, kone vaan kierti enemmän.
ongelma todettu putken vastapainemittauksella sekä map anturin jännitemittauksella.
nykysellään kyseinen mönkijä kulkee 80 lähes pintakaasulla (ennen ei edes kunnolla kaasupohjassa) ja voima riittää viedä 110..

mutta sitä tosiasiaa en kiellä etteikö mönkijä voisi mennä pienemmillä kierroksilla sitä 80 (<nää on nää kuminauhavetoset). ja arvelin tähän kokeilla että shimmiprikoilla "nostaa" ykkösvariaattorin päätylautasta, (tästä juttua rupakon takana). sekä huippunopeutta saisi tällä "modilla" enemmän koska hihna myös nousee korkeammalle (varaa on tyyliin puolisenttiä) ja tosiaan pienemmillä kierroksilla. (vääntökin riittää ainakin nykysellään).
edit: tuo siis vaatii todennäköisesti ainakin sen että kawan sähkönen moottorijarru on poistettu käytöstä (ainakin sen käyttökäpälä), . koska lautanen tulee kauemmaksi ja ottaa kiinni tuohon käpälään prikkojen jälkeen. (mun mönkkäristä tuo moottorijarru on jo heitetty kuikkaan)

pointtina olisi siis koko touhussa saada kulutusta tippumaan (tippui jo huimasti kun sai putken auki) ja kulkemaan nykyistä noin 80km/h pienemmillä kierroksilla.
voimaa ei tarvii enää lisää, sitä on.

raportoin tähän jatkoksi lisää, kunhan saan aikaseks, menee kesälomiin asti varmasti kun on vähän tässä kaikenlaista rautaa tulessa.

http://www.mudinmyblood.net/forum/65-cl ... speed.html tuossa juttu rupakon takaa.
DIY
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Brute Forceen kytkinkitti?

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

tuli kokeiltua Juhannuksen aikaan tuota prikkamodia, EI TOIMI !, tai toimii mutta ykköslautasten jousi löysentyy liikaa tyhjäkäynnillä, joka aiheuttaa sen että mönkijä haluaa ryömiä vaihdepäällä eteenpäin sekä vaihteet ei mene enää rutisematta silmään (ainahan ne vähän rusahtaa brutessa, mutta nyt niin paljon että mönkijä suorastaan hyppäsi eteenpäin). pitäis tyhjäkäynti pudottaa niin alas että mönkijä juuri ja juuri pyörii. ei hyvä.

kun vauhtiin pääsee niin sitten toimii hienosti (ja menee tosiaan pienemmillä kierroksilla), mutta se nyt ei kokonaisuudessa paljoo lohduta.

varin palautus originaali asentoon siis.
DIY
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Brute Forceen kytkinkitti?

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

harrir kirjoitti:Pitäisi saada tieliikenne Brute Force kulkemaan kovemmissa nopeuksissa matalammilla kierroksilla. Nyt vakiona kiihtyy ripeästi 80 km/h saakka, mutta nopeuden pitäminen vaatii paljon kierroksia ja 80 km/h ylöspäin ei oikein vauhti kasva sillä tavoin, kuin koneen voimavarat mahdollistaisivat. Kelkkojen kytkimien kanssa on sen verran kertynyt kokemusta, että mielestäni tuota suurempien nopeuksien kierroslukua voisi saada pudotettua, kun tekisi kytkimelle jotain. Eli pitäisi saada kytkin vaihtamaan isommalle välitykselle jo hieman alemmilla kierroksilla. Mistäs tähän kannattaisi osia hankkia ja mitä laitetaan?

Suomalaisia verkkokauppoja vähän selailin ja löytyi epi clutch kitti, joka on tarkoitettu isompia renkaita varten ja ilmeisesti alakierrosalueelle, eli juuri päinvastainen paketti, kuin minulla olisi tarvetta. Vissiin jousi pitäisi olla loppupäästä löysempi ja erilaisilla painoilla voinee saada apuja.
tämäkin asia ratkesi, vaihdoin variin KFX 700 vakiojousen etuvariin (tuossa jousessa siis pienillä kierroksilla sama "puristusprogressiivisuus" kuin bruten normi jousessa mutta keskialueella sekä melkein kasaan puristettuna jousi on selkeästi löysempi, tätä kautta nopeusalueella 60-90km/h kierrokset pysyvät maltillisempana tienpäällä. tätäkautta myös kulutus, melu pienemmät.

tässä vielä liitteenä ykkösvarin jousista speksit:

https://www.mudinmyblood.net/forum/atta ... 1266868985
DIY
Vastaa Viestiin