Polaris Traktori, käyttökokemuksia
No kun kerran oot noin fiksu niin kerroppas riittääkö siinä? Ainakin tuttavat on tuumaillu ettei taho poveri riittää. Mulla ei ole tarkotus haukkua tätä vehettä maanrakoon vaan kysellä tästä kun tässä on mönkijän osto eessä. Joten ois kiva tietää mikä sopii omaan käyttöön parhaiten. Henkilökohtainen mielipide on että sais kulkea kovempaaSkygo kirjoitti:Mistä tiiät ettei siinä riittäs voima? kuvitteletko vain?
Sinä tuskin siirtelet mitään parin kuution puukuormia mettässä joten pitäs riittää.
200cc takavetotieliikenneintiaani
-
- Tracks
- Viestit: 1534
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
- Paikkakunta: Kivitaipale City
Olekko koskaan ajanu yli 400 kuutioisella mönkijällä? Kokemuksesta
tiedän että nelisatkussakin riittää voimaa pienelläkin kaasulla.
Millä pelillä ne tuttavasi ovat ajaneet? 2-tahti mopolla/mönkijällä?
Niiden perusteella ei voi päätellä kyllä mitään 500 cc koneesta...
En tiedä paljonko traktori-polle kiertää, mutta jos kiertää sinne kierrosaluleelle missä on suurin huipputeho (oletetaan että jtn. 5000 rpm.)
Tällöin suuremmat kierrokset lisäävät lähinnä nopeutta, mutta kone ei anna enempää tehoa.
Että sais kulkea kovempaa... Niinhän me mopoilijat aina sanotaan. Mutta sepäs onkin traktori, enemmän tarkoitettu työkäyttöön kuin kyläringillä kruisailuun...
tiedän että nelisatkussakin riittää voimaa pienelläkin kaasulla.
Millä pelillä ne tuttavasi ovat ajaneet? 2-tahti mopolla/mönkijällä?
Niiden perusteella ei voi päätellä kyllä mitään 500 cc koneesta...
En tiedä paljonko traktori-polle kiertää, mutta jos kiertää sinne kierrosaluleelle missä on suurin huipputeho (oletetaan että jtn. 5000 rpm.)
Tällöin suuremmat kierrokset lisäävät lähinnä nopeutta, mutta kone ei anna enempää tehoa.
Että sais kulkea kovempaa... Niinhän me mopoilijat aina sanotaan. Mutta sepäs onkin traktori, enemmän tarkoitettu työkäyttöön kuin kyläringillä kruisailuun...
-
- 2WD
- Viestit: 36
- Liittynyt: 26 Helmi 2007 13:47
- Paikkakunta: Oulu Mönkijä: Polaris Sportsman 500 EFI H.O. -06
Kyllä mönkijässä teho aina riittää, isoin ongelma on pito. Saa kokeilla, ennen hyytyy rengas ku kone.
Vertailun vuoksi huvikseen siirsin vanha Solifer tms asuntovaunun eri paikkaan jonkun matkaa, hyvin polle veti. Hieman takapää meni alemmaksi epäsuotuisan aisapainon takia mutta ei ongelmia (kantsii olla varovainen noin isolla kuormalla)
Tosin kehoitan unohtamaan peruuttamisen ....
Vertailun vuoksi huvikseen siirsin vanha Solifer tms asuntovaunun eri paikkaan jonkun matkaa, hyvin polle veti. Hieman takapää meni alemmaksi epäsuotuisan aisapainon takia mutta ei ongelmia (kantsii olla varovainen noin isolla kuormalla)
Tosin kehoitan unohtamaan peruuttamisen ....

-Mun polle on kantoharava, mikäs on sun?-
-Siitä mistä polle ei pääse, se jää kiinni-
-Siitä mistä polle ei pääse, se jää kiinni-
-
- Tracks
- Viestit: 1534
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
- Paikkakunta: Kivitaipale City
Ei se vääntöä syökään, uskosin että kaasunrajoittimellakin kiertää kuitenkin parhaan väännön alueella. Ehkä jtn. 3500 - 5000 rpm. Kun näiden merkkimönkijöiden tehoja ei oikein ilmoiteta missään virallisesti on vaikea arvella sinne päin...
Sen sijaan traktori-polle ei kiihdy rajoittimella 40 vauhtiin yhtä hyvin kuin vertaa maastomalliin.
Sen sijaan traktori-polle ei kiihdy rajoittimella 40 vauhtiin yhtä hyvin kuin vertaa maastomalliin.
-
- 6WD
- Viestit: 485
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 10:53
- Mönkijä:: CFmoto Cforce 850 Grey Edition
- Paikkakunta: Kokkola
Jos sä koko ajan lisäät kaasua niin ota huomioon se että se koko ajan vauhdin kasvaessa vaihtaa isompaa vaihdetta ja periaatteessa menetät vääntöä liian ison vaihteen takia.Jauhoo- kirjoitti:Mua mietittyttää tuo rajotin tässä kyseisessä vehkeessä että miten se syö tuota vääntöä.. En mää edes epäile etteikö tollanen "normaali" 400cc jaksas puukuormaa vetää.
Mutta jos pidät vauhdin matalana niin saat kierrokset pysymään korkeina vauhtiin nähden.
Ite viime viikonloppuna vedin ekaa kertaa mönkijällä metsässä kärryä ja ajoin ihan rauhallisesti. Kierrokset n 3000-4000 rpm, vauhtia ehkä noin 15-20 km/h max. Ja ihan hyvin meni noinkin.
Pollen Traktori on jaksanut kaasurajoituksesta huolimatta tehdä lumitöitä ihan mallikelpoisesti.
Ja kuten taisinkin jo mainita, pysyy kerrankin Polariksen kulutus kurissa tuon kaasurajoituksen takia. Ei tule minulla tahi pojalla suotta reviteltyä, kun ei se kulje kuitenkhan kuin 40km/h (noh, nyt jo noin 60km/h, lipare joustanee sen verran).
t,mie
Ja kuten taisinkin jo mainita, pysyy kerrankin Polariksen kulutus kurissa tuon kaasurajoituksen takia. Ei tule minulla tahi pojalla suotta reviteltyä, kun ei se kulje kuitenkhan kuin 40km/h (noh, nyt jo noin 60km/h, lipare joustanee sen verran).
t,mie
Mullakin kulki heti n 60 km/h tai jopa vähän yli kun vähän aikaa jaksoi istua kaasu pohjassa...veli-pekka kirjoitti:Pollen Traktori on jaksanut kaasurajoituksesta huolimatta tehdä lumitöitä ihan mallikelpoisesti.
Ja kuten taisinkin jo mainita, pysyy kerrankin Polariksen kulutus kurissa tuon kaasurajoituksen takia. Ei tule minulla tahi pojalla suotta reviteltyä, kun ei se kulje kuitenkhan kuin 40km/h (noh, nyt jo noin 60km/h, lipare joustanee sen verran).
t,mie
Kuinka lujaa normaali metsämalli kulkee mittarin mukaan? Traktori ilman rajoitintahan pitäisi olla yhtä kuin normaali metsämalli... Taitaa mulla kulkea n. 100 km/h ilman rajoitinta...
Tänään tuli tehtyä viimeisiä virityksiä, rupeaa kohta tuntua hyvältä...

Otin siis tänään istuimen irti ja normaalimalli tilalle. En tosin oikeastaan kauheasti moiti sitä traktoriistuinta, silläkin voi ajaa, mutta kuitenkin tuntuu nyt paremmalta kuin painopiste on alhaisempi. Traktoripenkki oli kyllä hyvä esim. lumitöissä kun sai istua vähän korkeammalla. Toki, olen 191 cm pitkä joten ei nyt kauheasti haittaa vaikka nyt asensin normaalipenkin...
Tein myös ohjaustankoumpiosta toimivan kaukovalon. Polttimon reika oli vaan peitetty pienellä alumiinitarralla, joten sen kun repii irti ja asentaa polttimon tilalle niin tule valoisaa. Piuha on siellä valmiina. Se ei tosin ollut kovin helppo kytkeä kun ilmeisesti on vähän enemmän kaapeleita traktorimallissa kuin metsämallissa. Italian pojat ovat varastaneet virtaa ja signaalia kaukovaloille ja tehnyt muutakin kytkentää joten liitin ei tahdonnut mahtua läpi... Piti vähän siirrellä, painaa ja puristaa mutta nyt palaa kolmaskin kaukovalo.
Päivän vinkki kaikille jotka aikovat laittaa polttimon kiinni: Älä yritä irroittaa umpion päälle liimattua mustaa teippiä ilman kuumailmapuhallinta tms. Itse laitoin ensin polttimon ja piuhan kiinni ja sitten vaan kaukovalot päälle vähän aikaa. Valon lämpö auttoi mukavasti teipin irroituksessa...

Jep, samaa puuhaa on tuolla meidän tallissa touhuttu, eli traktorin istuin erinomaisuudestaan huolimatta on nyt irti ja pollen vakiopenkki tilalle.
Tuli sitten sääli sitä muuten niin mainiota traktorinpenkkiä, turhaa hiirien pesäksi tallin nurkalle... Noh, hetken tuumailtua siitä tuli kolmas istuin polleen, eli nyt se on Canamista tuttu MAX-malli, tai oikeastaan Tripla-Max-malli. Hajotin sen traktorin istuimen komponenteiksi, asensin ne istuimen säätö-kiskot takaritsille. Nyt kolmannessa istuimessa on peräti säädötkin! Kyllä on deluxe-MAX-lux-traktori, heh!
Kuvia kohta...

t,mie
Tuli sitten sääli sitä muuten niin mainiota traktorinpenkkiä, turhaa hiirien pesäksi tallin nurkalle... Noh, hetken tuumailtua siitä tuli kolmas istuin polleen, eli nyt se on Canamista tuttu MAX-malli, tai oikeastaan Tripla-Max-malli. Hajotin sen traktorin istuimen komponenteiksi, asensin ne istuimen säätö-kiskot takaritsille. Nyt kolmannessa istuimessa on peräti säädötkin! Kyllä on deluxe-MAX-lux-traktori, heh!
Kuvia kohta...

t,mie
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Traktoireiden merkittävämpiä eroja metsämalliin on penkki, peilit, vilkut, rajoitin sekä peitetty ''pitkä'' valo.
Ajovalo umpiot, lamput, valokatkaisija, erilainen pakkirajoitin ja rekisterikilven teline ovat myös erona mutta niistä ei juurikaan ole haittaa.
AINOANA rajoittimena toimii metallinen lirpake kaasukahvassa, joka on kiinni yhdellä ristipääruuvilla. Lirpake pysyy hyvin tallella, jos sen kiinnittää takaisin paikoilleen ylösalaisin.
Normaali istuin traktorinpenkin tilalle maksaa n.200e Traktorin istuimen runko-osa on kiinni neljällä 10mm pultilla ja on erittäin helppo irroittaa.
Ajovalo umpiot, lamput, valokatkaisija, erilainen pakkirajoitin ja rekisterikilven teline ovat myös erona mutta niistä ei juurikaan ole haittaa.
AINOANA rajoittimena toimii metallinen lirpake kaasukahvassa, joka on kiinni yhdellä ristipääruuvilla. Lirpake pysyy hyvin tallella, jos sen kiinnittää takaisin paikoilleen ylösalaisin.
Normaali istuin traktorinpenkin tilalle maksaa n.200e Traktorin istuimen runko-osa on kiinni neljällä 10mm pultilla ja on erittäin helppo irroittaa.
-
- 3WD
- Viestit: 92
- Liittynyt: 10 Loka 2008 22:02
- Mönkijä:: Polaris sportsman 500 Efi
- Paikkakunta: Parola
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Huh...Huh... maksaapa tuo penkki paljon !
miten sellanen onnistuis että ottaa tuosta tavallisesta penkistä sen traktori penkin irti ja site ku siihen jää tuo kolo niin miten sen saisi tukittua sileen että siitä tulis tavallinen penkki ? vai kannataako vaan ostaa tuo 200e uus penkki ?
miten sellanen onnistuis että ottaa tuosta tavallisesta penkistä sen traktori penkin irti ja site ku siihen jää tuo kolo niin miten sen saisi tukittua sileen että siitä tulis tavallinen penkki ? vai kannataako vaan ostaa tuo 200e uus penkki ?
Polaris Sportsman 500 efi -08