Pakki sammuttaa mönkijän
Pakki sammuttaa mönkijän
Polaris 325 4x4 Magnum sammuu, kun peruutusvaihteen laittaa päälle. Illmiö ei toistu ihan joka kerta, mutta lähes poikkeuksetta. Olen rajannut sen sähköviaksi. Pakittamaan pystyy, kun oikealla sivulla, moottorin päällä, olevan sähköliittimen irroittaa.
Välillä pakki pelaa ok ja välillä liittimen joutuu irroittamaan, jotta mönkijän saa peruutettua. Erittäin hankala tuo on, kun on jäänyt kiinni. Pakki sammuttaa koneen ja liittimen irroitus vie nelivedon. Napin painaminen ei siis auta, kun sähköliitin on irti.
Onkos kellään vastaavia kokemuksia? Onko löytynyt ratkaisua?
Välillä pakki pelaa ok ja välillä liittimen joutuu irroittamaan, jotta mönkijän saa peruutettua. Erittäin hankala tuo on, kun on jäänyt kiinni. Pakki sammuttaa koneen ja liittimen irroitus vie nelivedon. Napin painaminen ei siis auta, kun sähköliitin on irti.
Onkos kellään vastaavia kokemuksia? Onko löytynyt ratkaisua?
sama vaiva
Eikö kellään todellakaan ole vinkkiä tähän? Minulla vm. -95 300 4x4. Sammui eka kerran pakista huollosta tullessa. Pakin napin avaamisen ja kasauksen jälkeen toimi jonkun aikaa. Sitten häiriöt ilmenivät sattumanvaraisina ja vaihtelevina. Sammui vaihdevivusta, toimi nelivetonuppia painamalla joko taka- tai nelivetoisena tai kierrostenrajoittaja röpötti niin pahasti, että putkessa paukkui eikä mönkkäri liikkunut minnekkään. Tässä vaiheessa ei ollut muuta kuin röpötyspakki. Käytin mönkijän taas huollossa ja siihen vaihdettiin vaihdevivun juureen mikrokytkin. Huollossa vakuuttelivat, että kunnossa on. Vika on palannut taas, jos pois olikaan. Kylmänä pakki toimii parhaiten. Kun kone on lämmennyt normaalisti, ei taakse päin tahdo päästä mitenkään. Nyt huollossa epäiltiin vian olevan "mustassa laatikossa". Onkohan noin? Huolto on Muuramelainen Polariksenkin merkkihuolto, mutta eivät pojat osaa vikaa paikallistaa, ja heidänkin mielestään on riski tilata uusi boxi ehkä turhaan.
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
Koneessani ei ole mittaristoa lainkaan. Idioottinapin painaminen on lottoa. Sammuu, toimii tai röpöttää estäen etenemisen. Joskus kaksivedolla toimii ilman napin painallusta, mutta seuraavalla kerralla kaikki voi olla ihan toisinpäin. Ehdotin huollolle, että ohittaisivat koko valintanapin ja neliveto olisi ilman rajoitinta aina pakissa päällä. Se ei heidän mukaansa onnistu.
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
-
- Tracks
- Viestit: 1534
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
- Paikkakunta: Kivitaipale City
Vedättivät sinua. Myöhemmissä mittarillisissa polleissa idiottinappi toimii ainakin myös trippinäytön nollaajana. Eli jos napin ohittaa tinaamalla johdot yhteen, nelikko toimii pakilla ilman rajottimia, mutta trippi nollaantuu aina vaihde vapaalla. Vai miten se oli?tb kirjoitti:Koneessani ei ole mittaristoa lainkaan. Idioottinapin painaminen on lottoa. Sammuu, toimii tai röpöttää estäen etenemisen. Joskus kaksivedolla toimii ilman napin painallusta, mutta seuraavalla kerralla kaikki voi olla ihan toisinpäin. Ehdotin huollolle, että ohittaisivat koko valintanapin ja neliveto olisi ilman rajoitinta aina pakissa päällä. Se ei heidän mukaansa onnistu.
Viimeksi muokannut Skygo, 15 Heinä 2008 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
Kolvattu on, mutta...
Kokeilin johtojen kolvaamista laihoin tuloksin. Johtoja on kolme: lila, harmaa ja vihreä. Lila on kahdesta kohtaa juotettu kytkimeen. Irroitin johdot. Päättelin, että lila ja harmaa kuuluisivat yhteen. Homma näytti toimivan, kunnes rajoitin alkoi toimia eteenpäin ajettaessa, nyt niinkuin rajoittimen kuuluisikin toimia, ei siis paukuttaen. Toinen toimiva yhdistelmä oli kaikki kolme johtoa yhdessä. Toimi hetken, mutta taas alkoi rajoitin paukkua vapaalla ja eteneminen ei ollut mahdollista. Näistä yhdistelmistä toimii jompi kumpi, mutta eivät molemmat samalla vuorolla. Kun toimivat, pakkivalo palaa myös eteenpäin ajettaessa. Ja ohituskytekentöjen ollessa kytkettyinä valot eivät toimi. Vihreän johdon käyttö parikytkennöissä sammutta moottorin valittaessa pakki päälle.
- rulez
- Tracks
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
- Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
- Viesti:
Re: Kolvattu on, mutta...
Koitappas kytkeä vaihdekepin juuressa olevan mikrokytkimen johdot yhteen (vai olikohan niin että sinne tuli vaan yx johto joka piti maadottaa runkoon selvinnee katsomalla)tb kirjoitti:Kokeilin johtojen kolvaamista laihoin tuloksin. Johtoja on kolme: lila, harmaa ja vihreä. Lila on kahdesta kohtaa juotettu kytkimeen. Irroitin johdot. Päättelin, että lila ja harmaa kuuluisivat yhteen. Homma näytti toimivan, kunnes rajoitin alkoi toimia eteenpäin ajettaessa, nyt niinkuin rajoittimen kuuluisikin toimia, ei siis paukuttaen. Toinen toimiva yhdistelmä oli kaikki kolme johtoa yhdessä. Toimi hetken, mutta taas alkoi rajoitin paukkua vapaalla ja eteneminen ei ollut mahdollista. Näistä yhdistelmistä toimii jompi kumpi, mutta eivät molemmat samalla vuorolla. Kun toimivat, pakkivalo palaa myös eteenpäin ajettaessa. Ja ohituskytekentöjen ollessa kytkettyinä valot eivät toimi. Vihreän johdon käyttö parikytkennöissä sammutta moottorin valittaessa pakki päälle.

Silloinhan ohjausboksi olettaa että vaihde on aina eteen päin jos tämä auttaa hyvä niin mutta jos kytkös on tulokseton myöskin eteen päin mentäessä täytyy olla samat oireet !
Noin on tullut yhen -98 kamppeen ongemat korjattua ja rajottimet poistettu noissa vanhemmissa ei ole lootassa tunnistinta joka vaihteet tunnistaa ja "boksi" päättelöö tuon mikrokytkimen asennosta minne ollaan menossa !
Uudemmissa taas on vaihelootassa tunnistin joka vaihteelle ja siinä pakkirajotin on ohitettava idiootti napin johdoista !
Siinä Tunnistimen johtojen yhdisteleminen tuottaa sekoilevan mittariston johtojen kytkeskeleminen nääs muuttaa vastuksia ja tästä tulee mitä kummallisempia oireita !
Haulla kyllä löytyy ohjeet tuon idioottinapin ohitukseen uudemmissa kamppeissa värejä myöten ja muutakin tietoa kuinka anturin johtojen räppääminen vaikuttaa kamppeen toimintaan

http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
- Tepy
- 6WD
- Viestit: 940
- Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
- Mönkijä:: Polleheppa
- Paikkakunta: Hullun hauska kylä
Tää idioottinappi vai mikä se nyt on pollessa pakittaessa, on yksi vihon viimeinen kun maastossa ajanut itsens niin ettei muuta tietä ole kuin pakittaa ja on ties missä asennossa . - paina nyt sitte vasemmalla peukalolla jotain nappia, oikella peukulla "rauhallista" kaasua, "slow slow" vilkkuu, pidä siinä nyt nelivetopakki päällä
No taitaa olla harjoituksen puutetta ja heikkoutta(pokka pettää, järki voittaa) ku pakittaa 


Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.