Polaris XP 850 -09
http://www.polaris.fi/uutiset.php?id=278
"Suomen, Pohjoismaiden ja Euroopan markkinaykkönen Polaris on julkaisut täysin uuden Sportsman -mallistonsa. Uusi 2009 Sportsman XPS on 99 prosenttisesti uusi malli.
Uuden mallin lähtökohtana on jo legendaarisen hyvä Sportsman, jota on valmistettu yli miljoona kappaletta. Sportsman on sekä laadullisesti että ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen tuote. Kysymyksenä oli; Miten tehdä Sportsmanista vieläkin parempi.
Polaris insinöörit ja testikuljettajat käärivät hihansa ja alkoivat kehittämään uutta mallia tuloksena täysin uusi (99 % uusi) SPORTSMAN XPS, jonka laadun takeena on 1 100 testilaitetta, 160 000 testikilometriä ja 5 000 dynotestituntia.
Uuden Sportsmanin ajo-ominaisuudet ovat entistäkin paremmat paremman jousituksen ja jousitusgeometrian ansiosta. Etujousitus on tupla A-tukivarsilla ja ohjauksessa on " anti kickback" ominaisuus, jolloin ohjaustankoon ei tule renkaisiin kohdistuvien osumien kautta epämiellyttäviä iskuja. Myös takajousitus on entistäkin parempi. 2009 malliin tulee IRS Rolled geometria, jonka ansiosta maasto-ominaisuudet ovat entistäkin jouhevammat. 550/850 XPS -malleissa on sähkötoiminen ohjaustehostin vakiovarusteena. Polaris EPS -ohjaustehostin toimii kehittyneen elektronisen ohjaustekniikan ansioista hallitusti kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa antaen todella miellyttyvän ohjaustehostuksen juuri silloin kun sitä tarvitaan, eli hitaassa ajossa ja raskaita kuormia vedettäessä. Sen lisäksi Polaris EPS tulee muuttamaan ajon Prospector telasarjoilla aivan uudelle mukavuustasolle.
Ergonomisesti uusi Sportsman on istuinpaikaltaan kapeampi, jolloin ajaminen ja liikkuminen on miellyttävämpää. Tämän ansioista myös astinlaudat ovat suuremmat ja suojaavammat.
UUSI SPORTSMAN 550/850 XP(S) 2009
Moottorit:
550;1 syl. 549cc EFI (40hv)
Nestejäähd. SOHC (4-vent.)
850;2 syl. 850cc EFI (70hv)
Nestejäähd. SOHC (4-vent./syl.)
- Uudet moottorit on asenennettu runkoon pitkittäin, jolloin niiden sijainti on alhaalla ja näin laitteen painopiste on erittäin matalalla. Uudet Sportsman moottorit ovat ensisijaisesti nautinnollisen vääntäviä, mutta myös urheilullisia. Suosittelemme koeajoa !
Voimansiirto:
Automaattinen PVT, kiinteä kytkin/variaattori asetus.
Roller variaattori, uusi erittäin kestävä ja pitkäikäinen MBL hihna, ADC/EBS moottorijarru ja tietenkin markkinoiden paras automaattisesti toimiva 100 % neliveto.
Etujousitus:
Uusi SLA (Short Long Arm) kaksois A-tukivarsilla
- joustovara 22,9 cm
- anti kickback geometria
Takajousitus:
Rolled IRS -erillisjousitus
- joustovara 26 cm
Jarrut:
Yhdestä kahvasta toimivat hydrauliset levyjarrut
- uudet suuremmat jarrulevyt (lisää jarrutehoa)
- RST -punos jarruletkut
- hydraulinen jalkajarru
Renkaat - Valualumiini vanteet
- edessä: 26x8R-14 Terrathon
- takana: 26x10R-14 Terathon
Tärkeimmät mitat:
Maavara: 30,5 cm
Ajovalot: 150wattia
Polttoainetankki: 19,9l. (XPS 17 l.)
Tavaratelineet: Etu 55kg / taka 110kg
PxLxK: 211,4x120,9x128.9cm
Mittaristo: Digitaalinen näyttö; nopeus, kierrosluku, matka, osamatka, käyttötunnit, kello, vetoalueen näyttö, polttoaineen määrä, ylilämpö, lataus ja virran ulosotto
Polaris Sportsman 4x4 maastomalleissa on 2 vuoden takuu + 24 kuukauden Brandt-Polaris lisäturva. Kysy lisää Polaris kauppiaaltasi.
Värit:
Stealth Black -musta
Sunset Red -punainen
Sagebrush Green - vihreä"
"Suomen, Pohjoismaiden ja Euroopan markkinaykkönen Polaris on julkaisut täysin uuden Sportsman -mallistonsa. Uusi 2009 Sportsman XPS on 99 prosenttisesti uusi malli.
Uuden mallin lähtökohtana on jo legendaarisen hyvä Sportsman, jota on valmistettu yli miljoona kappaletta. Sportsman on sekä laadullisesti että ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen tuote. Kysymyksenä oli; Miten tehdä Sportsmanista vieläkin parempi.
Polaris insinöörit ja testikuljettajat käärivät hihansa ja alkoivat kehittämään uutta mallia tuloksena täysin uusi (99 % uusi) SPORTSMAN XPS, jonka laadun takeena on 1 100 testilaitetta, 160 000 testikilometriä ja 5 000 dynotestituntia.
Uuden Sportsmanin ajo-ominaisuudet ovat entistäkin paremmat paremman jousituksen ja jousitusgeometrian ansiosta. Etujousitus on tupla A-tukivarsilla ja ohjauksessa on " anti kickback" ominaisuus, jolloin ohjaustankoon ei tule renkaisiin kohdistuvien osumien kautta epämiellyttäviä iskuja. Myös takajousitus on entistäkin parempi. 2009 malliin tulee IRS Rolled geometria, jonka ansiosta maasto-ominaisuudet ovat entistäkin jouhevammat. 550/850 XPS -malleissa on sähkötoiminen ohjaustehostin vakiovarusteena. Polaris EPS -ohjaustehostin toimii kehittyneen elektronisen ohjaustekniikan ansioista hallitusti kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa antaen todella miellyttyvän ohjaustehostuksen juuri silloin kun sitä tarvitaan, eli hitaassa ajossa ja raskaita kuormia vedettäessä. Sen lisäksi Polaris EPS tulee muuttamaan ajon Prospector telasarjoilla aivan uudelle mukavuustasolle.
Ergonomisesti uusi Sportsman on istuinpaikaltaan kapeampi, jolloin ajaminen ja liikkuminen on miellyttävämpää. Tämän ansioista myös astinlaudat ovat suuremmat ja suojaavammat.
UUSI SPORTSMAN 550/850 XP(S) 2009
Moottorit:
550;1 syl. 549cc EFI (40hv)
Nestejäähd. SOHC (4-vent.)
850;2 syl. 850cc EFI (70hv)
Nestejäähd. SOHC (4-vent./syl.)
- Uudet moottorit on asenennettu runkoon pitkittäin, jolloin niiden sijainti on alhaalla ja näin laitteen painopiste on erittäin matalalla. Uudet Sportsman moottorit ovat ensisijaisesti nautinnollisen vääntäviä, mutta myös urheilullisia. Suosittelemme koeajoa !
Voimansiirto:
Automaattinen PVT, kiinteä kytkin/variaattori asetus.
Roller variaattori, uusi erittäin kestävä ja pitkäikäinen MBL hihna, ADC/EBS moottorijarru ja tietenkin markkinoiden paras automaattisesti toimiva 100 % neliveto.
Etujousitus:
Uusi SLA (Short Long Arm) kaksois A-tukivarsilla
- joustovara 22,9 cm
- anti kickback geometria
Takajousitus:
Rolled IRS -erillisjousitus
- joustovara 26 cm
Jarrut:
Yhdestä kahvasta toimivat hydrauliset levyjarrut
- uudet suuremmat jarrulevyt (lisää jarrutehoa)
- RST -punos jarruletkut
- hydraulinen jalkajarru
Renkaat - Valualumiini vanteet
- edessä: 26x8R-14 Terrathon
- takana: 26x10R-14 Terathon
Tärkeimmät mitat:
Maavara: 30,5 cm
Ajovalot: 150wattia
Polttoainetankki: 19,9l. (XPS 17 l.)
Tavaratelineet: Etu 55kg / taka 110kg
PxLxK: 211,4x120,9x128.9cm
Mittaristo: Digitaalinen näyttö; nopeus, kierrosluku, matka, osamatka, käyttötunnit, kello, vetoalueen näyttö, polttoaineen määrä, ylilämpö, lataus ja virran ulosotto
Polaris Sportsman 4x4 maastomalleissa on 2 vuoden takuu + 24 kuukauden Brandt-Polaris lisäturva. Kysy lisää Polaris kauppiaaltasi.
Värit:
Stealth Black -musta
Sunset Red -punainen
Sagebrush Green - vihreä"
Polaris 500 H.O. TL + 3 lasten mönkkäriä
EX - Suzuki LT-R 450
EX - Suzuki LT-R 450
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
-
- 4WD
- Viestit: 197
- Liittynyt: 02 Loka 2007 08:46
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Polaris XP 850 -09
Aina kannattaa yrittää eri asia on onnistuuko....
Jotain kuvia.. http://kuvablogi.com/blog/5674/1/
Jotain kuvia.. http://kuvablogi.com/blog/5674/1/
Oi että... Rzr tieliikenteeseen!!!
Kukakohan suomessa tällaisen ensiksi ostaa... 



Ei mönkijää
http://kuvablogi.com/blog/19107/
http://kuvablogi.com/blog/19107/
Nyt kun on lisää kuvia tarjolla, niin vähän arvosteluakin sekaan. Konehuone on pakattu niin täyteen, ettei sormet mahdu väliin, ilmanotot kohtalaisen alhaalla ja kun kaikki paikat on ahdettu täyteen, snorkkeleiden veto voi olla haasteellista. Variaattori jossain tuolla penkin alla... eipä kovin usein tee mieli avata.
Tuolta löytyy kuvia:
http://www.ansley.net/pictures.php?year ... 02#ride102
Tuolta löytyy kuvia:
http://www.ansley.net/pictures.php?year ... 02#ride102
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Hmm. konehan on rivikakkonen, eli saman tyyppinen, mikä isoissa ollut jo ajat sitten. Quad-lehden artikkelissa puhutaan V-twin koneesta???
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Niinhän siinä sanottiin. Mutta ei kuitenkaan ole. Se on rivikakkonen pitkittäin hiukan kallistettuna. Siinä se poikkeaa vanhasta, että männät ei enää veivaa samanaikaisesti. Se on 270 asteisesti sytyttävä epätahtinen vehje, yritetty ilmeisesti saada v-twinin saundit kuitenkin.Roosa999 kirjoitti:Hmm. konehan on rivikakkonen, eli saman tyyppinen, mikä isoissa ollut jo ajat sitten. Quad-lehden artikkelissa puhutaan V-twin koneesta???
Karkeasti sanottuna mulla on sellanen käsitys, että V-koneella sais enempi voimaa alakierroksille, ja rivikone enempi yläkierroksilla...turmelus kirjoitti:Omko sillä väliä, onko pytyt v-kulmassa vai vierekkäin. Ja onko silläkään väliä, onko ne pitkittäin vai poikittain mönkkärin runkoon nähden. Ihan aidosti, en tiedä.
Ainakin tulpat on tuossa helposti käsillä.
Koneen asettelu vaikuttaa siihen miten ja mihin suuntaan moottorissa vaikuttavat vääntövoimat vääntää runkoa... Hondahan mainostaa omissa mönkijöissään, että koneet on asetettu pitkittäin ja näin yksi ylimääräinen kulmavaihde jää pois moottorin ja vaihteiston välillä -> helpompi tehdä ja vähemmän tehohukkaa... Tällaisessa variaattori vetoisessa en kyllä keksi miten tuo pitkittäin sijoittaminen tapahtusi, tällöin siis vaihteisto olisi laitettava joko koneen alle, jolloin liian korkea painopiste, ei hyvä, tai koneen vierelle, aika tiukkaa tekee sijoittaa kone ja vaihteisto peräkkäin rungon leveyssuuntaan nähden...
Noh, ollaan fiksumpia sitten, kun pääsee itse tonkimaan uuden pollen juurelle...

Ei mönkijää
http://kuvablogi.com/blog/19107/
http://kuvablogi.com/blog/19107/
Moottori on siis pitkittäin, vaihteisto on moottorin takana, variaattori on vaihteiston takana pystyssä. Kampiakselilta jatkuu siis akseli vaihteiston alta/sivulta variaattorille. Variaattorikoppa aukeaa taaksepäin. Ei tarvita kulmavaihteita missään kohtaa, kaikki akselit on pitkittäin. Näin sen noista kuvista ymmärtäisin.
http://www.ansley.net/media.php?pintMediaID=25022
http://www.ansley.net/media.php?pintMediaID=25029
http://www.ansley.net/media.php?pintMediaID=25022
http://www.ansley.net/media.php?pintMediaID=25029
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Eikös perissä kuitenkin oe kulmavaihteet?
Vanhassa 500 SP:ssä ei ole takaperässä kulmaa, vaan koko voimalinja on ilman kulmaa.
Vanhassa 500 SP:ssä ei ole takaperässä kulmaa, vaan koko voimalinja on ilman kulmaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress