Sportsmanin seos säätö!?
Sportsmanin seos säätö!?
Elikkäs 09 polle ja talvisäätöä tulis haettua! porasin sen messinkilätkän pois ja avasin käyttöohjeen mukaan ruuvia ensin vartin ja sitten säädin takasin kun ei lähe vehkeet käyntiin! Saatoi käydä myös niin että poranterä vähän osui ruuviin ja pyörähti! Mikähän mahtais olla orkkis säätö kiinni asennosta?
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Pistä kiinni ja aloita 1 3/4 säädöstä hiljalleen isontamaan. Riippuu tapauksesta, mutta säätöväli lienee tuo 1 3/4 - 2 1/2.
Parempimuistiset voi korjata, jos olen kovinkin hakoteillä...
-P-
edit: Hakua käyttämällä löytyi infoa, että 2-2,5 kierrosta olis se säätö. Mieluummin rikkaalla, kuin laihalla...
Parempimuistiset voi korjata, jos olen kovinkin hakoteillä...
-P-
edit: Hakua käyttämällä löytyi infoa, että 2-2,5 kierrosta olis se säätö. Mieluummin rikkaalla, kuin laihalla...
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Haitanneekos se mitään kun itselläni on tuo 2010 mallin 500 sportsman
jos ajelee samoilla säädöillä mitä on ollu kesälläkin kyseessä kasari peli?
jos ajelee samoilla säädöillä mitä on ollu kesälläkin kyseessä kasari peli?
Re: Sportsmanin seos säätö!?
pistäiskös joku kuvalinkkiä missä tuo kyseinen seoksensäätöruuvi on 2010 mallissa ja tarviiko porata joku levy eestä pois ja irroittaa kaasutin ensin?
tiedoista kiitollinen tampere
tiedoista kiitollinen tampere
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Eikös seosruuvi vaikuta näissäkin vehkeissä vain tyhjäkäynnin seokseen. Osakaasun seos säädetään neulalla, ja täyden kaasun seos pääsuuttimella. Kaipa sillä seosruuvilla voi vähän korjata kylmän kelin tyhjäkäyntiä ruuvaamalla ruuvia kiinnipäin, jolloin tyhjäkäynnin seos vähän rikastuu. Varsinainen seossäätö pitäisi sitten korjata neulalla ja suuttimella. Mielestäni tosin vasta sitten, jos laite ei vakiosäädöillä toimi. Nelitahti ei ole niin herkkä laihalle seokselle.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Tässä tapauksessa seosruuvia pitää avata, että seos rikastuu. Kas tyhjäkäynnin seos rikastuu, kun bensiinin määrä kasvaa ilmaan nähden. Neulaa kun avaa, niin bensiiniä tulee enempi.Emil kirjoitti:Kaipa sillä seosruuvilla voi vähän korjata kylmän kelin tyhjäkäyntiä ruuvaamalla ruuvia kiinnipäin, jolloin tyhjäkäynnin seos vähän rikastuu.
Omassa talvikäynnistys alkoi toimia heti, kun porasi sen kuparilätkän pois ja avasi loppupeleissä 1/2 kierrosta originaalista. Eli 3 kierrosta auki, mutta nää ei oo mittapelejä, joten pitää hakea.
Ite kyllästyin hakemiseen ja kaasarin kallisteluun. Porasin neulan kantaan 2mm reiän, joka on 4 mm syvä. Siihen juotin messinkilankaa kiinni ja tein silmukan päähän. Nyt voi seoksia säätää ja kaasari saa olla ihan paikallaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Noo..ruiskuvehkeissä ei ilmeisesti ole tuollaista säädön tarvetta ??
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Polariksessa on sitten harvinaisen erikoinen kaasutin. Arvelin, että Pollessakin olisi ollut alipaineella toimiva muuttuvakurkkuinen luistikaasari. Yleensä tämän kokoisissa moottoreissa (mm. moottoripyörissä ja mun Grizzly:ssä) on muuttuvakurkkuisia kaasuttimia, joissa seoksen säätöruuvi säätää ilman määrää. Ja bensanmäärä säädetään tyhjäkäyntisuuttimella. Eikö Polariksessa ole tyhjäkäyntisuutinta ollenkaan sitten?Roosa999 kirjoitti: Tässä tapauksessa seosruuvia pitää avata, että seos rikastuu. Kas tyhjäkäynnin seos rikastuu, kun bensiinin määrä kasvaa ilmaan nähden. Neulaa kun avaa, niin bensiiniä tulee enempi.
Omassa talvikäynnistys alkoi toimia heti, kun porasi sen kuparilätkän pois ja avasi loppupeleissä 1/2 kierrosta originaalista. Eli 3 kierrosta auki, mutta nää ei oo mittapelejä, joten pitää hakea.
Moottorisahoissa käytetään kaasuttimia, joissa ruuvilla säädetään bensan määrää.
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Kyllä Polariksessa on juurikin tuollainen muuttuvakurkkuinen kaasutin jossa on myös tyhjäkäynti suutin.Samanlainen kaasutintyyppi on suurimmassa osassa japanilaisissa moottoripyörissä esim. Suzuki,Yamaha...ym
Mun ymärtääkseni se seosruuvi kuristaa tai avaa sitä kanavaa mistä bensa huilaa tyhjäkäynti suuttimelta ja menee koneeseen,eli ruuvilla säädetään juurikin bensan määrää ei ilman.
No tämä on mun mielipide asiasta,jossain on joku joka varmasti tietää miten ko.kaasutin toimii ja kertoo faktat.
Mun ymärtääkseni se seosruuvi kuristaa tai avaa sitä kanavaa mistä bensa huilaa tyhjäkäynti suuttimelta ja menee koneeseen,eli ruuvilla säädetään juurikin bensan määrää ei ilman.
No tämä on mun mielipide asiasta,jossain on joku joka varmasti tietää miten ko.kaasutin toimii ja kertoo faktat.

ex Polaris Sportsman 400 -04
ex Polaris Sportsman 500 H.O -09
Next ????
ex Polaris Sportsman 500 H.O -09
Next ????
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Kaasuttimessa on tyhjäkäyntipiiri, jonka läpi virtaavan ilman määrää säädetään ruuvilla. Tyhjäkäyntisuuttimella säädetään karkeasti tyhjäkäynnin seos, ja ilmaruuvilla se seos hienosäädetään. Tuo väärä kuvitelma seosruuvin vaikutuksesta bensanmäärään on varmaankin niistä moottorisahoista peräisin. Niissä on aivan erilaiset ja yksinkertaisemmat kaasuttimet.
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Virallinen ohjekirjan määrä seosruuville on 2 kierrosta auki, mutta koska kaikki kaasaritkin on yksilöitä, pitää säädötkin tehdä erikseen.
Ainakin kaasarin säätöohjeessa sanotaan, että ruuvin auki kiertäminen rikastaa seosta, jotenkas tästä jo voi päätellä, että bensan määrää lisätään tyhjäkäynnin kierroalueella 1200rpm(+- 100) - 2000rpm. Ja kaasarin säätö aloitetaan huippukierrosten säädöllä, jos jotain pitää tehdä. Ekana siis pääsuuttimella huipputehon alue kohdilleen, sitten neulaa säätämällä siitä alempi kierrosalue, kohon pintaa säätämällä seuraava kierrosalue ja sitteen ollaankin jo "tyhjäkäynnin" alueella
-P-
Ainakin kaasarin säätöohjeessa sanotaan, että ruuvin auki kiertäminen rikastaa seosta, jotenkas tästä jo voi päätellä, että bensan määrää lisätään tyhjäkäynnin kierroalueella 1200rpm(+- 100) - 2000rpm. Ja kaasarin säätö aloitetaan huippukierrosten säädöllä, jos jotain pitää tehdä. Ekana siis pääsuuttimella huipputehon alue kohdilleen, sitten neulaa säätämällä siitä alempi kierrosalue, kohon pintaa säätämällä seuraava kierrosalue ja sitteen ollaankin jo "tyhjäkäynnin" alueella
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Kyllä manuaaleissa puhutaan "Pilot Fuel Mixture Screw" ruuvista ja se jo nimen perusteella viittais polttoaineen säätöön eikä ilman.
Kauan sitte värkkäiltiin noitten crossipyörien kans ja niissä (2t) vehkeissä oli kaasarissa ilmaruuvi joka vaikutti tyhjäkäynti seokseen.
Hankalia vertailukohtia tuo moottorisahan kalvokaasari ja tämmönen 4t koneen alipainetoiminen luistikaasari,mutta pääasia että kun ruuvia vääntää niin laitteet käy ja toimii,oli se sitte bensaa tai ilmaa.
Kauan sitte värkkäiltiin noitten crossipyörien kans ja niissä (2t) vehkeissä oli kaasarissa ilmaruuvi joka vaikutti tyhjäkäynti seokseen.
Hankalia vertailukohtia tuo moottorisahan kalvokaasari ja tämmönen 4t koneen alipainetoiminen luistikaasari,mutta pääasia että kun ruuvia vääntää niin laitteet käy ja toimii,oli se sitte bensaa tai ilmaa.

ex Polaris Sportsman 400 -04
ex Polaris Sportsman 500 H.O -09
Next ????
ex Polaris Sportsman 500 H.O -09
Next ????
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Muistaakkeni Pollen mikunissa on mekaanisesti ohjattu tuo luistin liike, paljolti vastaava, kuin SU-kaasareissakin.
Koittelen tarkistaa...
-P-
Koittelen tarkistaa...
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Dynojet ohje.
3 kierrosta auki, kun käyttökorkeus alle 3000 metriä ja 2.5 kierrosta kun päälle 3000 metriä. Joten aikaisempi toteamus pätee. Ruuvia avattaessa polttoaineen määrä lisääntyy ja seos rikastuu.
http://www.dynojet.com/pdf/Q513.pdf
3 kierrosta auki, kun käyttökorkeus alle 3000 metriä ja 2.5 kierrosta kun päälle 3000 metriä. Joten aikaisempi toteamus pätee. Ruuvia avattaessa polttoaineen määrä lisääntyy ja seos rikastuu.
http://www.dynojet.com/pdf/Q513.pdf
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Sportsmanin seos säätö!?
Hemmetti. Tämä on juurikin keskustelupalstojen parasta antia. Kun asioista keskustellaan, niin aina voi oppia uutta. Eli tosiaan, taitaa olla niin, että bensan määrää se tosiaan säätelee. Yritin netistäkin löytää vastausta asiaan, mutta eipä se ollutkaan kovin helppoa. Asiaa löytyy ilmaruuvistakin "air screw", tai sanalla "air/fuel mixture screw". Jokin nyrkkisääntö oli jollain foorumilla, että jos ruuvi on kaasuttimessa lähempänä moottoria, sillä säädettäisiin bensan määrää. Jos ruuvi taas olisi lähempänä ilmanputsaria, sillä säädettäisiin ilmaa.