Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Pollen (500 h.o. vm 2009) akku meinaa simahtaa auraus (vinssi) käytössä...onko mahdollista asentaa isompaa akkua alkuperäisen tilalle ettei virta loppuisi?
Onko kellään akun tyyppiä jonka saisi ilman isompia muutostöitä sopimaan alkuperäisen tilalle. Toinen ongelma on vinssin(Warn)vaijerin suuri taitoskulma (90 astetta) auraa(Warn) käytettäessä...vaijeri tahtoo rispaantua jo muutaman käyttökerran jälkeen! Onko ns naruvaijeri yhtään parempi ja lujempi perinteiseen verrattuna? Karjapuskuriinkin jouduin tekemään loven sisäpuoleen vaijeria varten joten vaijeri ei ainakaan hankaa mihinkään rautohin.
Onko kellään akun tyyppiä jonka saisi ilman isompia muutostöitä sopimaan alkuperäisen tilalle. Toinen ongelma on vinssin(Warn)vaijerin suuri taitoskulma (90 astetta) auraa(Warn) käytettäessä...vaijeri tahtoo rispaantua jo muutaman käyttökerran jälkeen! Onko ns naruvaijeri yhtään parempi ja lujempi perinteiseen verrattuna? Karjapuskuriinkin jouduin tekemään loven sisäpuoleen vaijeria varten joten vaijeri ei ainakaan hankaa mihinkään rautohin.
-
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 29 Tammi 2009 01:49
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi
- Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Vaijerin kannalta ois ehkä ollu parempi että ois menny sen karjaraudan "kautta", eli isomman halkasijaltaa olevan putken pintaa pitkin, ois vaijeri kestänyt paremmin, vähän aikaa, sit ois syöny putken rikki ja rispaantunu
Tossa glacier 2:ssa taitaa sit olla pidempi ulkonema vinssin kiinnitykseen ku ei ota vaijeri kiinni karjapuskuriin.
Oliko toi uusi vinssi joka sulla on? Mä sain heti ostettaessa pollen omaan vinssiin mukaan narun, koska "ensiasennusvaijeri" on kuulemma suurimmas osassa aikas huono (mulla teräviä mutkia ja kaks rispaantumaa uudella kelalla).
Jos siis uusi vinssi, haet takuusta uuden "narun", JA hitsailet korkeemmalle varrenpäähän, ja ehkä viel ulospäin mönkkäristä osottavan, kiinnityslenkin sitä lumilevyn nostoa/laskua varten...
Ni, lumilevykäytössä ei vaijerissa mitkää rispaantumat paljoo haittaa, sen nosto/lasku käy vaikka milla tusinaköydellä/vaijerilla rautakaupasta, mutta OIKEESSA vinssin vetotyössä sais olla tietty ehjät säikeet
Edit: Akusta; Aijon kans mainita tulevas huollossa akun kestosta tai latauksen puutteesta isommassa auraus työssä jossa tarvitaa myös valot, joutuu liikaa paikallaan kaasuttelemaa et ei loppus virta kese

Tossa glacier 2:ssa taitaa sit olla pidempi ulkonema vinssin kiinnitykseen ku ei ota vaijeri kiinni karjapuskuriin.
Oliko toi uusi vinssi joka sulla on? Mä sain heti ostettaessa pollen omaan vinssiin mukaan narun, koska "ensiasennusvaijeri" on kuulemma suurimmas osassa aikas huono (mulla teräviä mutkia ja kaks rispaantumaa uudella kelalla).
Jos siis uusi vinssi, haet takuusta uuden "narun", JA hitsailet korkeemmalle varrenpäähän, ja ehkä viel ulospäin mönkkäristä osottavan, kiinnityslenkin sitä lumilevyn nostoa/laskua varten...
Ni, lumilevykäytössä ei vaijerissa mitkää rispaantumat paljoo haittaa, sen nosto/lasku käy vaikka milla tusinaköydellä/vaijerilla rautakaupasta, mutta OIKEESSA vinssin vetotyössä sais olla tietty ehjät säikeet

Edit: Akusta; Aijon kans mainita tulevas huollossa akun kestosta tai latauksen puutteesta isommassa auraus työssä jossa tarvitaa myös valot, joutuu liikaa paikallaan kaasuttelemaa et ei loppus virta kese

Polle on mun invamopo
-
- 6WD
- Viestit: 453
- Liittynyt: 22 Syys 2007 15:07
- Mönkijä:: Polaris SP500efi -09 EU-raksa
- Paikkakunta: Lahti
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Mulla taas ei o Pollessa ollu ei vaijerin eikä akun (Yuasa) kanssa minkäänlaisia ongelmia vaikka päivittäin on tullu aurailtua. Yksilöllistä kai sekin?
Ajoneuvona Polaris Urheilumies 500satanen Euroopan Unioni-tractor vuosimalli: Kyllä.
-
- 4WD
- Viestit: 246
- Liittynyt: 15 Loka 2009 21:50
- Mönkijä:: Polaris Spman 500 & 800
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Mullakaan ei ole ikinä loppunu siitä Yuasa akusta virta kun oon auraillu ja vinssaillu 

Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Käsittääkseni otsikkona ei ollut, että kellä riittää akku auraillessa ja kellä ei...
Itse ratkaisin ongelman yksinkertasesti laittamalla isomman akun kun omistin vielä 500 sportsmanin. 18ampeerin akku muljahti paikalleen, se on vielä järkevän kokonen laittaa sinne lokasuojan alle. Rengas saattaa alkaa vastaamaan jo isommilla akuilla, tiedä häntä? Vanha teline piti rälläköidä irti ja tehdä hieman isompi vastaava teline pellistä. n.1mm materiaali vahvuus riittää mainiosti kun hitsailee kulmat kiinni. Jos ei löydy hitsivehkeitä niin joku autopeltikorjaamo varmaankin pyöräyttää odottellessa moisen virityksen. Uuden akun suojasin 10mm kumimatolla nottei kivet tee reikiä kylkeen. Toki pitää muistaa ettei tuollakaan akulla vielä kuuhun mennä, rankassa käytössä 250W virtapää ei kerkiä kehittää virtaa tarpeeksi ja tiedossa on akun merkkivaloja. Auraushommissa ei kuitenkaan pitäisi olla enää ongelmia. Kun ostatte uusia akkuja niin varmistakaa myyjältä että sitä kestää käyttää myös ylösalaisin/kyljellään ilman että hapot on pitkin piennarta, mönkijä saattaa päästä joskus mitä mielenkiintoisimpiin asentoihin
Itse ratkaisin ongelman yksinkertasesti laittamalla isomman akun kun omistin vielä 500 sportsmanin. 18ampeerin akku muljahti paikalleen, se on vielä järkevän kokonen laittaa sinne lokasuojan alle. Rengas saattaa alkaa vastaamaan jo isommilla akuilla, tiedä häntä? Vanha teline piti rälläköidä irti ja tehdä hieman isompi vastaava teline pellistä. n.1mm materiaali vahvuus riittää mainiosti kun hitsailee kulmat kiinni. Jos ei löydy hitsivehkeitä niin joku autopeltikorjaamo varmaankin pyöräyttää odottellessa moisen virityksen. Uuden akun suojasin 10mm kumimatolla nottei kivet tee reikiä kylkeen. Toki pitää muistaa ettei tuollakaan akulla vielä kuuhun mennä, rankassa käytössä 250W virtapää ei kerkiä kehittää virtaa tarpeeksi ja tiedossa on akun merkkivaloja. Auraushommissa ei kuitenkaan pitäisi olla enää ongelmia. Kun ostatte uusia akkuja niin varmistakaa myyjältä että sitä kestää käyttää myös ylösalaisin/kyljellään ilman että hapot on pitkin piennarta, mönkijä saattaa päästä joskus mitä mielenkiintoisimpiin asentoihin

Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
En tunne kyseistä kömpijää ja sen tilaominaisuuksia mutta yksi mahdollinen ratkaisu pulmaasi vois olla, sikäli jos tilaa on, laittaa vinssille oma akku. Ja vielä niin että koneen oma ja vinssin akku eivät ole rinnan vaan omat erilliset virtalähteensä. Teettää töitä, tiedän, mutta toimii. Nimimerkillä perskohtaista kokemusta asiasta on.comulain kirjoitti:Pollen (500 h.o. vm 2009) akku meinaa simahtaa auraus (vinssi) käytössä...onko mahdollista asentaa isompaa akkua alkuperäisen tilalle ettei virta loppuisi?
Onko kellään akun tyyppiä jonka saisi ilman isompia muutostöitä sopimaan alkuperäisen tilalle. Toinen ongelma on vinssin(Warn)vaijerin suuri taitoskulma (90 astetta) auraa(Warn) käytettäessä...vaijeri tahtoo rispaantua jo muutaman käyttökerran jälkeen! Onko ns naruvaijeri yhtään parempi ja lujempi perinteiseen verrattuna? Karjapuskuriinkin jouduin tekemään loven sisäpuoleen vaijeria varten joten vaijeri ei ainakaan hankaa mihinkään rautohin.
Ja tuohon vaijerin rispaantumisjuttuun on sellainen, asiaa ainakin helpottava ratkaisu, että siirrä vaijerin korvakkoa puskulevyssä hieman eteenpäin. Samalla, taas sikäli kun mahdollista, nosta samaista korvakkoa hieman ylemmäs. Näin saat mainitsemasi taitoskulman loivemmaksi. Molemmat, sekä siirto eteenpäin ja nosto kannattaa tietenkin tehdä harkitusti.
ex. joxago
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
-
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 29 Tammi 2009 01:49
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi
- Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Joxago, samaa sanoin jo tossa edellä

jason-1900 kirjoitti: hitsailet korkeemmalle varrenpäähän, ja ehkä viel ulospäin mönkkäristä osottavan, kiinnityslenkin sitä lumilevyn nostoa/laskua varten...
Ni, lumilevykäytössä ei vaijerissa mitkää rispaantumat paljoo haittaa, sen nosto/lasku käy vaikka milla tusinaköydellä/vaijerilla rautakaupasta, mutta OIKEESSA vinssin vetotyössä sais olla tietty ehjät säikeet
Polle on mun invamopo
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
No niinpähän sanoitkin. Sorryjason-1900 kirjoitti:Joxago, samaa sanoin jo tossa edellä
jason-1900 kirjoitti: hitsailet korkeemmalle varrenpäähän, ja ehkä viel ulospäin mönkkäristä osottavan, kiinnityslenkin sitä lumilevyn nostoa/laskua varten...
Ni, lumilevykäytössä ei vaijerissa mitkää rispaantumat paljoo haittaa, sen nosto/lasku käy vaikka milla tusinaköydellä/vaijerilla rautakaupasta, mutta OIKEESSA vinssin vetotyössä sais olla tietty ehjät säikeet


ex. joxago
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
-
- 6WD
- Viestit: 453
- Liittynyt: 22 Syys 2007 15:07
- Mönkijä:: Polaris SP500efi -09 EU-raksa
- Paikkakunta: Lahti
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Itse asiassa otsikko on "Polle 500 h.o:n akku ja vinssi" joka minun käsitykseni mukaan voi käsittää myös niitä kokemuksia joissa kyseisten laitekombinaatioiden käyttö on aiheuttanut positiivisia loppukäyttäjäkokemuksia.VilleH kirjoitti:Käsittääkseni otsikkona ei ollut, että kellä riittää akku auraillessa ja kellä ei...
Joten olemme toimineet ohjeiden ja direktiivien mukaisesti. Näin käsittäisin.
</pilkun_fiilaus>

Ajoneuvona Polaris Urheilumies 500satanen Euroopan Unioni-tractor vuosimalli: Kyllä.
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
kodE kirjoitti:
Itse asiassa otsikko on "Polle 500 h.o:n akku ja vinssi" joka minun käsitykseni mukaan voi käsittää myös niitä kokemuksia joissa kyseisten laitekombinaatioiden käyttö on aiheuttanut positiivisia loppukäyttäjäkokemuksia.
Joten olemme toimineet ohjeiden ja direktiivien mukaisesti. Näin käsittäisin.
</pilkun_fiilaus>

- jagmig
- 3WD
- Viestit: 107
- Liittynyt: 06 Marras 2008 21:39
- Mönkijä:: Polaris 500 EFI Traktori
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Juu... tämä on mun polleuralla se ainoa homma joka on ottanut pattiin - sähkön määrän ja latauksen vähyys.
Aina kun käytät vinssiä jonka virta ylittää laturin tuoton (lue aina), mennään lainaamaan siltä mukana kulkevalta patterilta. Ja se patteri ei ole kovalla pakkasella heti valmis ottamaan sitä käytettyä virtaa takaisin vaikka kulutushuippu helpottaisikin. Tämän seurauksena, erimerkiksi aurauskäytössä täytyy tarkkaan miettiä käyttääkö vain vinssiä, salliiko persuslämmittimen, käpälälämmittimet tai mitään todellista valaistusta. Nuo syövät osansa siitä tarjolla olesta tuotannosta.
Kesällä sähkö riittää miten vain, mutta paukkupakkasilla sähkö on tavannut olla vähissä. Tämän vuoksi seisotan konetta talvisin ylläpitolaturissa (plugi jatkuvasti kytkettyyn tupakansytyttimen liittimeen) aina kun se kone ei ole käytössä - starttaa sen avustamana ärjysti ja kestää paremmin akku kunnossa.
Mielessä on käynyt, että takatelineelle voisi heittää ihan aikuisten oikeasti ison akun tai sitten virittää nykyistä pyöräkotelossa olevaa patteritelinettä niin, että kyytiin saisi isomman patterin. Latausjärjestelmä ja kapasiteetti käy aika rajoilla, kun paukkupakkasilla startataan, pidetään valoja päällä, lämmitettään kuskia ja vielä vinssin kanssa pulataan. Ei vaan latausteho ja mukana oleva pakkaspatteri tahdo riittää.
Aina kun käytät vinssiä jonka virta ylittää laturin tuoton (lue aina), mennään lainaamaan siltä mukana kulkevalta patterilta. Ja se patteri ei ole kovalla pakkasella heti valmis ottamaan sitä käytettyä virtaa takaisin vaikka kulutushuippu helpottaisikin. Tämän seurauksena, erimerkiksi aurauskäytössä täytyy tarkkaan miettiä käyttääkö vain vinssiä, salliiko persuslämmittimen, käpälälämmittimet tai mitään todellista valaistusta. Nuo syövät osansa siitä tarjolla olesta tuotannosta.
Kesällä sähkö riittää miten vain, mutta paukkupakkasilla sähkö on tavannut olla vähissä. Tämän vuoksi seisotan konetta talvisin ylläpitolaturissa (plugi jatkuvasti kytkettyyn tupakansytyttimen liittimeen) aina kun se kone ei ole käytössä - starttaa sen avustamana ärjysti ja kestää paremmin akku kunnossa.
Mielessä on käynyt, että takatelineelle voisi heittää ihan aikuisten oikeasti ison akun tai sitten virittää nykyistä pyöräkotelossa olevaa patteritelinettä niin, että kyytiin saisi isomman patterin. Latausjärjestelmä ja kapasiteetti käy aika rajoilla, kun paukkupakkasilla startataan, pidetään valoja päällä, lämmitettään kuskia ja vielä vinssin kanssa pulataan. Ei vaan latausteho ja mukana oleva pakkaspatteri tahdo riittää.
-
- Noppeli
- Viestit: 17
- Liittynyt: 05 Marras 2009 18:57
- Mönkijä:: 850 XP
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Hämärä muistikuva...jollain sivustolla myytiin oikein warnin lisäakkukoteloa mönkijöihin juuri lisävarusteita ja vinssikäyttöä varten. Kytkettiin juurikin niin että varusteet toimivat lisäakun virralla ja lataus kytkettiin niin että aina varsinainen koneen akku jaksaa startata koneen vaikka olis käyny työvalot päällä tyhjäkäyntiä niin kauan että ne valot jo hiipuu. Pystyy siis huoletta polttamaan työvaloja vaikka kone sammuksissa jossain mettässä askareilla.
Huuto ei auta,voimaa pitää olla!
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Vasta vaihdoin -08 malliin akun. Exide:llä oli 18Ah:n akku(maksoi n60€) joka meni heittämällä vanhan tilalle. Oli alkuperäistä vähän leveämpi ja matalampi. Ota mitat akkukotelosta ja marssi palvelevaan akkukauppaan.
-
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 29 Tammi 2009 01:49
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 ratorhi
- Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Eipä ollu pahan hintanen! Täytyy kattoo, vois ton akun vaihtaakki mut on nii kova himo vaihtaa ihan jotain muuta täl hetkellä
Ei (onneks) taida tili kestää "sitä" vaihtoo 
E: Eikös tääl jossakin ollu tietoja noista lataustehoist ja akuista jne.?
"Nimim. Sattuu sattuu mut ei silmää"


E: Eikös tääl jossakin ollu tietoja noista lataustehoist ja akuista jne.?
"Nimim. Sattuu sattuu mut ei silmää"
Polle on mun invamopo
Re: Polle 500 h.o:n akku ja vinssi
Olihan tääl
Latureiden tehot
