Polle pakkasella - johan sytytti!!!

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Polle pakkasella - johan sytytti!!!

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

Uutena mönkijäkuskina ajelin aamusella intoa piukassa kesäasunnolle aikomuksena aurailla ja vähän korjata polttopuutakin.
Mutta aikeeksi jäi. 5 tuntia ajettu, uusi Polle 500 H.O. ei joulusta asti kylmässä tallissa seisottuaan käynnistynyt.
Taisin starttailla akun tyhjäksi asti. Alkuun tuntui, ettei startti jaksanut edes konetta pyöräyttää, piti vaan ihme krahinaa.
Vähän pidempi tauko yritysten välillä auttoi asiaa ja alkoi jo moottorikin pyöriä vaan ei startannut. Näissä merkeissä heräsi kysymyksiä, jotka kokeneille moottorimiehille varmaan ovat itsestään selviä.

- Miten pelata ryypyn kanssa, saako olla koko ajan päällä, vai kastuuko tulpat?

- Suulissa jossa polle majailee ei ole sähköä, joten ylläpitolaturin käyttö ei onnistu.
Akku on aika hankalassa paikassa irroitella, joten lämpimään kuskaaminen ajojen välillä on sekin työlästä.
Mutta tuli mieleen lisävirran ottaminen kaapeleilla toisesta akusta. Onko sallittua? Käviskö apuakuksi päältä ajettavan
ruohonleikkurin akku? ( Siinä ei o mitään teholukuja kyljessä.)
- Onko hyviä vinkkejä kylmäkäynnistykseen? Kun aihetta sivuavia muita ketjuja vilkaisin, puhuttiin primerin käytöstä. Mitäs se
on?
Viimeksi muokannut Polle-Olle, 06 Helmi 2010 14:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tomppo
6WD
Viestit: 330
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:33
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 HO-09 EU

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja Tomppo »

Primer=ryyppy

Itsellä mönkijä on asuinrakennuksen alakerrassa joka on maanpinnan alapuolella jossa lämpötila pysyy yleensä vähintään 0 asteessa. Mönkijää tulee käytettyä vain viikonloppuisin ja aina kun starttaaan kylmänä on ryyppy täysin auki. Sitten annan koneen käydä hetken aikaa paikallaan (näin sanotaan myös ohjekirjassa muistaakseni). Kun käynyt ryyppy päällä vähän aikaa, niin voi lähteä jo liikkeelle ja pitää vielä hetken aikaa ryypyn päällä ja siitä sitten vähitellen ryyppy pois.

Jotkut ovat sanoneet että sammuttavat koneen käytön jälkeen siten että laittavat ryypyn täysille jolloin kone sammuu, tämä ainakin kastelee tulpat ja sitten niitä joutuu ruuvailemaan ja kuivailemaan, kenties vaihtamaan uusiin. Tämä on omalla kohdalla käynyt jo vähän liiankin tutuksi tuon Ski-Doo MXZ moottorikelkan kanssa.

Jos tulpat kastuvat niin yksi kikka on myös että tulppa pois, kaasu täysille ja narusta vetelemään. Tätä tekee muutamia kertoja katsoo että tulppa suhteellisen puhdas ja kuiva tulppa takasin ja uusi yritys.
Viimeksi muokannut Tomppo, 23 Tammi 2010 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mönkkä
6WD
Viestit: 941
Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja mönkkä »

Polle-Olle kirjoitti: - Suulissa jossa polle majailee ei ole sähköä, joten ylläpitolaturin käyttö ei onnistu.
Akku on aika hankalassa paikassa irroitella, joten lämpimään kuskaaminen ajojen välillä on sekin työlästä.
Mutta tuli mieleen lisävirran ottaminen kaapeleilla toisesta akusta. Onko sallittua? Käviskö apuakuksi päältä ajettavan
ruohonleikkurin akku? ( Siinä ei o mitään teholukuja kyljessä.)
- Onko hyviä vinkkejä kylmäkäynnistykseen? Kun aihetta sivuavia muita ketjuja vilkaisin, puhuttiin primerin käytöstä. Mitäs se
on?
Virtaa voit ottaa mistä tahansa normaalista akusta, auto/leikkuri/traktori kunhan katsot ettei ole 24v vehje esim, kuorma-auto tai kaivinkone.
http://www.kaivaa.fi

Heijari kohti napaa, leuka rintaan ja eteenpäin.

Se on nyt 67
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja Tepy »

Tomppo kirjoitti:Primer=ryyppy
Mönkijää tulee käytettyä vain viikonloppuisin ja aina kun starttaaan kylmänä on ryyppy täysin auki. Sitten annan koneen käydä hetken aikaa paikallaan (näin sanotaan myös ohjekirjassa muistaakseni). Kun käynyt ryyppy päällä vähän aikaa, niin voi lähteä jo liikkeelle ja pitää vielä hetken aikaa ryypyn päällä ja siitä sitten vähitellen ryyppy pois.
Tähän yhdyn, ajelen itsekin talwella satunnaisesti ja näin toimin. Kyllä se sitten käy, alussa hieman malttia 8)
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Tomppo kirjoitti:Primer=ryyppy

Itsellä mönkijä on asuinrakennuksen alakerrassa joka on maanpinnan alapuolella jossa lämpötila pysyy yleensä vähintään 0 asteessa. Mönkijää tulee käytettyä vain viikonloppuisin ja aina kun starttaaan kylmänä on ryyppy täysin auki. Sitten annan koneen käydä hetken aikaa paikallaan (näin sanotaan myös ohjekirjassa muistaakseni). Kun käynyt ryyppy päällä vähän aikaa, niin voi lähteä jo liikkeelle ja pitää vielä hetken aikaa ryypyn päällä ja siitä sitten vähitellen ryyppy pois.

Jotkut ovat sanoneet että sammuttavat koneen käytön jälkeen siten että laittavat ryypyn täysille jolloin kone sammuu, tämä ainakin kastelee tulpat ja sitten niitä joutuu ruuvailemaan ja kuivailemaan, kenties vaihtamaan uusiin. Tämä on omalla kohdalla käynyt jo vähän liiankin tutuksi tuon Ski-Doo MXZ moottorikelkan kanssa.

Jos tulpat kastuvat niin yksi kikka on myös että tulppa pois, kaasu täysille ja narusta vetelemään. Tätä tekee muutamia kertoja katsoo että tulppa suhteellisen puhdas ja kuiva tulppa takasin ja uusi yritys.
Ainakin kelkoissa Primeri on pumppu jolla pumpataan bensaa kaasarin kurkkuun ja ryyppy on Choke joka tekee taas aivan muuta.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Imu, Choke, Kuristin, Ryyppy, Rikastin = Imuilman kuristin tai kaasuttimessa kanavisto joka kytketään päälle jotta seos rikkaampaa

Primer, Polttoainepumppu= ihan bensiinipumppu tai uimurikammion painonappi. Pakotettu polttoaineen syöttö kurkkuun.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

Primer tuli selväksi, ja akkuasia kans. Vielä ny kiinnostais onko muilla mönkkäri kylmässä ja käytellään harvakseltaan, että onko vastaavia ongelmia pakkasilla. Ja vielä tosta ryypystäkin, että annetaanko olla päällä niin kauan kunnes käynnistyy? Täytys varmaan se akkukin tuoda lataukseen. Millai sen irti saa? Näytti ettei olis tilaa nostaa ylöspäin niin paljon, että sais sen alalaidan yli ulos.
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja -P- »

Eipä oikeestaan, kun akku on uusi ja oppinut tuon käynnistämisenkin jo rutiinitasolle. Raikkaassa se on aina ollut ja joskus viikkojakin ilman käyttöä.

Imu vaan täysille, ei kaasun liputusta yhtään ja sit tarvittaessa apuvirran kanssa startaten. Kyllä se sieltä herää. Toki koneelle ei tee hyvää tuommoinen kylmästä käyntiin kiskominen. Jollain lailla sinne kandeis lämpöä tuoda jonkin aikaa...

Ja kun kerran käynnistää, niin pitäs käyttää siihen asti, että flekti pyörähtää.

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Avatar
mönky
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 23 Helmi 2007 21:47
Mönkijä:: KQ700
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja mönky »

Kaverin polle lähti kovien pakkasten jälkeen narusta nyppäämällä ku akusta oli virta loppu.Ryyppy vaan täysille ja narua kiskomaan :) Lähti suht helposti.
Kannattaa tulla jo reisille niin jää enemmän aikaa metsästää B)
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

mönky kirjoitti:Kaverin polle lähti kovien pakkasten jälkeen narusta nyppäämällä ku akusta oli virta loppu.Ryyppy vaan täysille ja narua kiskomaan :) Lähti suht helposti.
Ei taida olla naruja näissä uusissa Polleissa enää. Vain onko?
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja -P- »

On ainakin minulla naru, tosin en oo paljoa sitä kiskonut...
Pitäs varmaan joskus sekin testata.
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Hara
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Kesä 2009 14:41
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Kempele

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja Hara »

Pitäs noin uuden koneen lähtiä käyntiin vaikka olis seisonutkin. Myyjäliikkeeseen vain yhteys ja kannattaa vaatia uusi ja akku takuuseen. Kerta se nyt jo reistailee, se ei ainakaan siitä vanhetessaan parane. Kylmäkäynistys: imu täysille ja startista käyntiin, hetken käytyään pienentelee imua. Ennen liikkeelle lähtöä pitäs olla imu/kierrokset niin pienellä että kun vaihteen laittaa päälle niin ei sais jurahtaa. Onhan se kynistysnaru ainakin tuossa-08 pollessa, vaan ei ole tarvinut sillä vielä käynistää.
--J--
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Tammi 2009 09:13
Mönkijä:: Polaris 550 XP
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja --J-- »

Eipä muuten käynistyny xp pienellä pakkasella (-27C) .piti vain kokeilla kun mökillä jäi ulos.Kelkka kyllä lähti.tosin narusta.Akku irti ja latautumaan..
mixu74
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Marras 2009 19:27

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja mixu74 »

2008 vm polariksen 500 sportsmanissa on narukäynnistys varalla. 2009vm taas ei ole enään
Polle-Olle
4WD
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
Mönkijä:: Polaris 500HO -09

Re: Polle pakkasella

Viesti Kirjoittaja Polle-Olle »

--J-- kirjoitti:Eipä muuten käynistyny xp pienellä pakkasella (-27C) .piti vain kokeilla kun mökillä jäi ulos.Kelkka kyllä lähti.tosin narusta.Akku irti ja latautumaan..
No, täällä Porin seudulla pakkaset on kai olleet siinä -10° – -20° välillä. Eilen yrityksen aikaan oli -12°.

Kyseessä -09 kone, joten narua ei siis ole.

Aattelin muuten hommata starttiboosterin. Eikös se ole lisävirta-askun ja laturin yhdistelmä?
Vastaa Viestiin