Polle pakkasella - johan sytytti!!!
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Polle pakkasella - johan sytytti!!!
Uutena mönkijäkuskina ajelin aamusella intoa piukassa kesäasunnolle aikomuksena aurailla ja vähän korjata polttopuutakin.
Mutta aikeeksi jäi. 5 tuntia ajettu, uusi Polle 500 H.O. ei joulusta asti kylmässä tallissa seisottuaan käynnistynyt.
Taisin starttailla akun tyhjäksi asti. Alkuun tuntui, ettei startti jaksanut edes konetta pyöräyttää, piti vaan ihme krahinaa.
Vähän pidempi tauko yritysten välillä auttoi asiaa ja alkoi jo moottorikin pyöriä vaan ei startannut. Näissä merkeissä heräsi kysymyksiä, jotka kokeneille moottorimiehille varmaan ovat itsestään selviä.
- Miten pelata ryypyn kanssa, saako olla koko ajan päällä, vai kastuuko tulpat?
- Suulissa jossa polle majailee ei ole sähköä, joten ylläpitolaturin käyttö ei onnistu.
Akku on aika hankalassa paikassa irroitella, joten lämpimään kuskaaminen ajojen välillä on sekin työlästä.
Mutta tuli mieleen lisävirran ottaminen kaapeleilla toisesta akusta. Onko sallittua? Käviskö apuakuksi päältä ajettavan
ruohonleikkurin akku? ( Siinä ei o mitään teholukuja kyljessä.)
- Onko hyviä vinkkejä kylmäkäynnistykseen? Kun aihetta sivuavia muita ketjuja vilkaisin, puhuttiin primerin käytöstä. Mitäs se
on?
Mutta aikeeksi jäi. 5 tuntia ajettu, uusi Polle 500 H.O. ei joulusta asti kylmässä tallissa seisottuaan käynnistynyt.
Taisin starttailla akun tyhjäksi asti. Alkuun tuntui, ettei startti jaksanut edes konetta pyöräyttää, piti vaan ihme krahinaa.
Vähän pidempi tauko yritysten välillä auttoi asiaa ja alkoi jo moottorikin pyöriä vaan ei startannut. Näissä merkeissä heräsi kysymyksiä, jotka kokeneille moottorimiehille varmaan ovat itsestään selviä.
- Miten pelata ryypyn kanssa, saako olla koko ajan päällä, vai kastuuko tulpat?
- Suulissa jossa polle majailee ei ole sähköä, joten ylläpitolaturin käyttö ei onnistu.
Akku on aika hankalassa paikassa irroitella, joten lämpimään kuskaaminen ajojen välillä on sekin työlästä.
Mutta tuli mieleen lisävirran ottaminen kaapeleilla toisesta akusta. Onko sallittua? Käviskö apuakuksi päältä ajettavan
ruohonleikkurin akku? ( Siinä ei o mitään teholukuja kyljessä.)
- Onko hyviä vinkkejä kylmäkäynnistykseen? Kun aihetta sivuavia muita ketjuja vilkaisin, puhuttiin primerin käytöstä. Mitäs se
on?
Viimeksi muokannut Polle-Olle, 06 Helmi 2010 14:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Polle pakkasella
Primer=ryyppy
Itsellä mönkijä on asuinrakennuksen alakerrassa joka on maanpinnan alapuolella jossa lämpötila pysyy yleensä vähintään 0 asteessa. Mönkijää tulee käytettyä vain viikonloppuisin ja aina kun starttaaan kylmänä on ryyppy täysin auki. Sitten annan koneen käydä hetken aikaa paikallaan (näin sanotaan myös ohjekirjassa muistaakseni). Kun käynyt ryyppy päällä vähän aikaa, niin voi lähteä jo liikkeelle ja pitää vielä hetken aikaa ryypyn päällä ja siitä sitten vähitellen ryyppy pois.
Jotkut ovat sanoneet että sammuttavat koneen käytön jälkeen siten että laittavat ryypyn täysille jolloin kone sammuu, tämä ainakin kastelee tulpat ja sitten niitä joutuu ruuvailemaan ja kuivailemaan, kenties vaihtamaan uusiin. Tämä on omalla kohdalla käynyt jo vähän liiankin tutuksi tuon Ski-Doo MXZ moottorikelkan kanssa.
Jos tulpat kastuvat niin yksi kikka on myös että tulppa pois, kaasu täysille ja narusta vetelemään. Tätä tekee muutamia kertoja katsoo että tulppa suhteellisen puhdas ja kuiva tulppa takasin ja uusi yritys.
Itsellä mönkijä on asuinrakennuksen alakerrassa joka on maanpinnan alapuolella jossa lämpötila pysyy yleensä vähintään 0 asteessa. Mönkijää tulee käytettyä vain viikonloppuisin ja aina kun starttaaan kylmänä on ryyppy täysin auki. Sitten annan koneen käydä hetken aikaa paikallaan (näin sanotaan myös ohjekirjassa muistaakseni). Kun käynyt ryyppy päällä vähän aikaa, niin voi lähteä jo liikkeelle ja pitää vielä hetken aikaa ryypyn päällä ja siitä sitten vähitellen ryyppy pois.
Jotkut ovat sanoneet että sammuttavat koneen käytön jälkeen siten että laittavat ryypyn täysille jolloin kone sammuu, tämä ainakin kastelee tulpat ja sitten niitä joutuu ruuvailemaan ja kuivailemaan, kenties vaihtamaan uusiin. Tämä on omalla kohdalla käynyt jo vähän liiankin tutuksi tuon Ski-Doo MXZ moottorikelkan kanssa.
Jos tulpat kastuvat niin yksi kikka on myös että tulppa pois, kaasu täysille ja narusta vetelemään. Tätä tekee muutamia kertoja katsoo että tulppa suhteellisen puhdas ja kuiva tulppa takasin ja uusi yritys.
Viimeksi muokannut Tomppo, 23 Tammi 2010 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mönkkä
- 6WD
- Viestit: 941
- Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
- Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Polle pakkasella
Virtaa voit ottaa mistä tahansa normaalista akusta, auto/leikkuri/traktori kunhan katsot ettei ole 24v vehje esim, kuorma-auto tai kaivinkone.Polle-Olle kirjoitti: - Suulissa jossa polle majailee ei ole sähköä, joten ylläpitolaturin käyttö ei onnistu.
Akku on aika hankalassa paikassa irroitella, joten lämpimään kuskaaminen ajojen välillä on sekin työlästä.
Mutta tuli mieleen lisävirran ottaminen kaapeleilla toisesta akusta. Onko sallittua? Käviskö apuakuksi päältä ajettavan
ruohonleikkurin akku? ( Siinä ei o mitään teholukuja kyljessä.)
- Onko hyviä vinkkejä kylmäkäynnistykseen? Kun aihetta sivuavia muita ketjuja vilkaisin, puhuttiin primerin käytöstä. Mitäs se
on?
- Tepy
- 6WD
- Viestit: 940
- Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
- Mönkijä:: Polleheppa
- Paikkakunta: Hullun hauska kylä
Re: Polle pakkasella
Tähän yhdyn, ajelen itsekin talwella satunnaisesti ja näin toimin. Kyllä se sitten käy, alussa hieman malttiaTomppo kirjoitti:Primer=ryyppy
Mönkijää tulee käytettyä vain viikonloppuisin ja aina kun starttaaan kylmänä on ryyppy täysin auki. Sitten annan koneen käydä hetken aikaa paikallaan (näin sanotaan myös ohjekirjassa muistaakseni). Kun käynyt ryyppy päällä vähän aikaa, niin voi lähteä jo liikkeelle ja pitää vielä hetken aikaa ryypyn päällä ja siitä sitten vähitellen ryyppy pois.

Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Polle pakkasella
Ainakin kelkoissa Primeri on pumppu jolla pumpataan bensaa kaasarin kurkkuun ja ryyppy on Choke joka tekee taas aivan muuta.Tomppo kirjoitti:Primer=ryyppy
Itsellä mönkijä on asuinrakennuksen alakerrassa joka on maanpinnan alapuolella jossa lämpötila pysyy yleensä vähintään 0 asteessa. Mönkijää tulee käytettyä vain viikonloppuisin ja aina kun starttaaan kylmänä on ryyppy täysin auki. Sitten annan koneen käydä hetken aikaa paikallaan (näin sanotaan myös ohjekirjassa muistaakseni). Kun käynyt ryyppy päällä vähän aikaa, niin voi lähteä jo liikkeelle ja pitää vielä hetken aikaa ryypyn päällä ja siitä sitten vähitellen ryyppy pois.
Jotkut ovat sanoneet että sammuttavat koneen käytön jälkeen siten että laittavat ryypyn täysille jolloin kone sammuu, tämä ainakin kastelee tulpat ja sitten niitä joutuu ruuvailemaan ja kuivailemaan, kenties vaihtamaan uusiin. Tämä on omalla kohdalla käynyt jo vähän liiankin tutuksi tuon Ski-Doo MXZ moottorikelkan kanssa.
Jos tulpat kastuvat niin yksi kikka on myös että tulppa pois, kaasu täysille ja narusta vetelemään. Tätä tekee muutamia kertoja katsoo että tulppa suhteellisen puhdas ja kuiva tulppa takasin ja uusi yritys.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Polle pakkasella
Imu, Choke, Kuristin, Ryyppy, Rikastin = Imuilman kuristin tai kaasuttimessa kanavisto joka kytketään päälle jotta seos rikkaampaa
Primer, Polttoainepumppu= ihan bensiinipumppu tai uimurikammion painonappi. Pakotettu polttoaineen syöttö kurkkuun.
Primer, Polttoainepumppu= ihan bensiinipumppu tai uimurikammion painonappi. Pakotettu polttoaineen syöttö kurkkuun.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Polle pakkasella
Primer tuli selväksi, ja akkuasia kans. Vielä ny kiinnostais onko muilla mönkkäri kylmässä ja käytellään harvakseltaan, että onko vastaavia ongelmia pakkasilla. Ja vielä tosta ryypystäkin, että annetaanko olla päällä niin kauan kunnes käynnistyy? Täytys varmaan se akkukin tuoda lataukseen. Millai sen irti saa? Näytti ettei olis tilaa nostaa ylöspäin niin paljon, että sais sen alalaidan yli ulos.
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Polle pakkasella
Eipä oikeestaan, kun akku on uusi ja oppinut tuon käynnistämisenkin jo rutiinitasolle. Raikkaassa se on aina ollut ja joskus viikkojakin ilman käyttöä.
Imu vaan täysille, ei kaasun liputusta yhtään ja sit tarvittaessa apuvirran kanssa startaten. Kyllä se sieltä herää. Toki koneelle ei tee hyvää tuommoinen kylmästä käyntiin kiskominen. Jollain lailla sinne kandeis lämpöä tuoda jonkin aikaa...
Ja kun kerran käynnistää, niin pitäs käyttää siihen asti, että flekti pyörähtää.
-P-
Imu vaan täysille, ei kaasun liputusta yhtään ja sit tarvittaessa apuvirran kanssa startaten. Kyllä se sieltä herää. Toki koneelle ei tee hyvää tuommoinen kylmästä käyntiin kiskominen. Jollain lailla sinne kandeis lämpöä tuoda jonkin aikaa...
Ja kun kerran käynnistää, niin pitäs käyttää siihen asti, että flekti pyörähtää.
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
- mönky
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 23 Helmi 2007 21:47
- Mönkijä:: KQ700
- Paikkakunta: seinäjoki
- Viesti:
Re: Polle pakkasella
Kaverin polle lähti kovien pakkasten jälkeen narusta nyppäämällä ku akusta oli virta loppu.Ryyppy vaan täysille ja narua kiskomaan
Lähti suht helposti.

Kannattaa tulla jo reisille niin jää enemmän aikaa metsästää B)
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Polle pakkasella
Ei taida olla naruja näissä uusissa Polleissa enää. Vain onko?mönky kirjoitti:Kaverin polle lähti kovien pakkasten jälkeen narusta nyppäämällä ku akusta oli virta loppu.Ryyppy vaan täysille ja narua kiskomaanLähti suht helposti.
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Polle pakkasella
On ainakin minulla naru, tosin en oo paljoa sitä kiskonut...
Pitäs varmaan joskus sekin testata.
-P-
Pitäs varmaan joskus sekin testata.
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Re: Polle pakkasella
Pitäs noin uuden koneen lähtiä käyntiin vaikka olis seisonutkin. Myyjäliikkeeseen vain yhteys ja kannattaa vaatia uusi ja akku takuuseen. Kerta se nyt jo reistailee, se ei ainakaan siitä vanhetessaan parane. Kylmäkäynistys: imu täysille ja startista käyntiin, hetken käytyään pienentelee imua. Ennen liikkeelle lähtöä pitäs olla imu/kierrokset niin pienellä että kun vaihteen laittaa päälle niin ei sais jurahtaa. Onhan se kynistysnaru ainakin tuossa-08 pollessa, vaan ei ole tarvinut sillä vielä käynistää.
-
- Noppeli
- Viestit: 5
- Liittynyt: 23 Tammi 2009 09:13
- Mönkijä:: Polaris 550 XP
- Paikkakunta: Oulunseutu
Re: Polle pakkasella
Eipä muuten käynistyny xp pienellä pakkasella (-27C) .piti vain kokeilla kun mökillä jäi ulos.Kelkka kyllä lähti.tosin narusta.Akku irti ja latautumaan..
Re: Polle pakkasella
2008 vm polariksen 500 sportsmanissa on narukäynnistys varalla. 2009vm taas ei ole enään
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Polle pakkasella
No, täällä Porin seudulla pakkaset on kai olleet siinä -10° – -20° välillä. Eilen yrityksen aikaan oli -12°.--J-- kirjoitti:Eipä muuten käynistyny xp pienellä pakkasella (-27C) .piti vain kokeilla kun mökillä jäi ulos.Kelkka kyllä lähti.tosin narusta.Akku irti ja latautumaan..
Kyseessä -09 kone, joten narua ei siis ole.
Aattelin muuten hommata starttiboosterin. Eikös se ole lisävirta-askun ja laturin yhdistelmä?