Neliveto päällä koko ajan
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Neliveto päällä koko ajan
Piti aloittaa uusi ketju vaikka haulla löytyy nelivedosta vaikka minkälaista juttua niin tälläista ongelmaa kuin minulla en löytänyt.
Eli kone on siis Sportsman 500efi vm:2006 ja tässä on neliveto koko ajan kytkettynä.
perään tulee virta kun on kytkin 4x4 asennossa ja ei tule kun on 2x4 asennossa. Noh purin tuossa männä päivänä etuperän kun olin suht varma että häkissä jotain vikaa mutta eihän sieltä mitään poikkeavaa löytynyt.
Kasailin sitten perän läjään ja pyörittelin perää käsin(siis pyöritin siitä akselista mihin kartaani tulee) ja huomasin ettei perästä välittynyt veto "vetareille", sitten annoin akkulaturilla 12v siihen perän johtoon ja perä jäykistyi melkoisesti (hyvä että jaksoi näppi voimin pyörittää) ja "neliveto" kytkeytyi ja kun katkaisin virran niin perä löystyi hiukan mutta "neliveto" jäi.
Sitä en tiedä että onko tuota ennen purettu ja sitten kasattu väärin mutta itse laitoin osat samaan järjestykseen kuin ennen purkua, ja eipä tuota kyllä oikein voisi väärin kasatakkaan.
Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa ja jos on ollut niin kuinka siitä olette päässeet eroon?
Alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan!
Eli kone on siis Sportsman 500efi vm:2006 ja tässä on neliveto koko ajan kytkettynä.
perään tulee virta kun on kytkin 4x4 asennossa ja ei tule kun on 2x4 asennossa. Noh purin tuossa männä päivänä etuperän kun olin suht varma että häkissä jotain vikaa mutta eihän sieltä mitään poikkeavaa löytynyt.
Kasailin sitten perän läjään ja pyörittelin perää käsin(siis pyöritin siitä akselista mihin kartaani tulee) ja huomasin ettei perästä välittynyt veto "vetareille", sitten annoin akkulaturilla 12v siihen perän johtoon ja perä jäykistyi melkoisesti (hyvä että jaksoi näppi voimin pyörittää) ja "neliveto" kytkeytyi ja kun katkaisin virran niin perä löystyi hiukan mutta "neliveto" jäi.
Sitä en tiedä että onko tuota ennen purettu ja sitten kasattu väärin mutta itse laitoin osat samaan järjestykseen kuin ennen purkua, ja eipä tuota kyllä oikein voisi väärin kasatakkaan.
Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa ja jos on ollut niin kuinka siitä olette päässeet eroon?
Alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan!
Re: Neliveto päällä koko ajan
Oletan että eturinkulat vetää ajossakin eikä vain käsin testaillessa? Ota piukka pakki (takaset ilmassa) ja testaa irrottaako perä. Tarkista vielä ettei etuperälle vain tule virtaa, kone tulilla. Jos vielä mättää niin -06 rullat tai kehät liian kuluneet jolloin jumittaa, tosin yleensä helppaa juurikin kiukkupakilla. Ja häkkiä tutkiessa pitää olla kirurgin koulutus, v1ttuilee pienestäkin halkeamasta.
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Neliveto päällä koko ajan
Juu kyllä se ihan ajossakin jumittaa, siksipä aloinkin purku hommiin.
Siinähän häkissä on ne metalli "väkäset" joitten varassa ne rullat on, niin kolmesta oli katkennut pikku pätkä päästä pois... liekkö voisiko sekin vaikuttaa?
Mutta ainakin sormella painelemalla nekin rullat mistä oli "väkäset" lyhentyneet tuntuivat joustavan samallalailla kuin ehjätkin.
Jostain täältä luin että jotkut on vaihtaneet "magneettilevyn"? Onko se nyt sitten tuo musta moni sakarainen levy? Voisiko vika olla siinä?
Voikos se nyt särkeä jonkun paikan jos ajelee esim. asfaltilla ja neliveto on koko ajan päällä? Ajattelin vain kun olen saanut sen käsityksen että etuset pyörii vetopäällä hiukan hitaammin kuin takaset, niin että särkeekö se tuon etuperän lopullisesti.
Vaihtelin minä nyt kuitenkin laakerit ja stefat tuohon perään kun nyt kerta se aukaisin, eipähän ihan turhaan tullu näppejä paskattua.
Helpommalla kait sitä pääsisi kun veisi jonnekkin muitten mietittäväksi mutta kun kiinnostaa itseäkin rassailla näitä vehkeitä tälläiset mysteerit vaan tahtoo aika perkuleesti laskea motivaatiota.
Siinähän häkissä on ne metalli "väkäset" joitten varassa ne rullat on, niin kolmesta oli katkennut pikku pätkä päästä pois... liekkö voisiko sekin vaikuttaa?
Mutta ainakin sormella painelemalla nekin rullat mistä oli "väkäset" lyhentyneet tuntuivat joustavan samallalailla kuin ehjätkin.
Jostain täältä luin että jotkut on vaihtaneet "magneettilevyn"? Onko se nyt sitten tuo musta moni sakarainen levy? Voisiko vika olla siinä?
Voikos se nyt särkeä jonkun paikan jos ajelee esim. asfaltilla ja neliveto on koko ajan päällä? Ajattelin vain kun olen saanut sen käsityksen että etuset pyörii vetopäällä hiukan hitaammin kuin takaset, niin että särkeekö se tuon etuperän lopullisesti.
Vaihtelin minä nyt kuitenkin laakerit ja stefat tuohon perään kun nyt kerta se aukaisin, eipähän ihan turhaan tullu näppejä paskattua.
Helpommalla kait sitä pääsisi kun veisi jonnekkin muitten mietittäväksi mutta kun kiinnostaa itseäkin rassailla näitä vehkeitä tälläiset mysteerit vaan tahtoo aika perkuleesti laskea motivaatiota.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Neliveto päällä koko ajan
Polariksessa ei etuperä hajoa, vaikka asfaltilla ajaa 4wd päällä. jos eturenkaat pyörii suuremmalla kierrosnopeudella kuin etuperä, niin eturenkaat eivät vetä eivätkä jarruta, vaan etuperän rakenne antaa vedon luistaa rullassa.
Jos taasen etuperä on rikki-> Häkki kappaleina tai magneettilevy voimakkaasti magnetoitunut, niin ongelmia ilmenee.
Kappaleina oleva häkki saattaa jumittaa perää ja magnetoitunut levy taas kytkeä 4wd:n päälle sattumanvaraisesti.
Jos taasen etuperä on rikki-> Häkki kappaleina tai magneettilevy voimakkaasti magnetoitunut, niin ongelmia ilmenee.
Kappaleina oleva häkki saattaa jumittaa perää ja magnetoitunut levy taas kytkeä 4wd:n päälle sattumanvaraisesti.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Neliveto päällä koko ajan
Roosa999 kirjoitti:Polariksessa ei etuperä hajoa, vaikka asfaltilla ajaa 4wd päällä. jos eturenkaat pyörii suuremmalla kierrosnopeudella kuin etuperä, niin eturenkaat eivät vetä eivätkä jarruta, vaan etuperän rakenne antaa vedon luistaa rullassa.
Jos taasen etuperä on rikki-> Häkki kappaleina tai magneettilevy voimakkaasti magnetoitunut, niin ongelmia ilmenee.
Kappaleina oleva häkki saattaa jumittaa perää ja magnetoitunut levy taas kytkeä 4wd:n päälle sattumanvaraisesti.
Allekirjoittaneella on tuo magnetoitunut levy ongelmana mikä sen aiheuttaa ja mitä sille ois tehtävissä?
Kanahäkki on vasta vaihdettu ja vielä nakkaa vauhdissa nelikon päälle vaikka nelikko ei ole kytkettynä. Kokeiltiin ottaa nelivedon piuhakin irti ja vielä perkeles nakkaa nelikon päälle kunnon kierroksilla

Kyseessä pelarus sportman 700 EFI vm. 2005
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: Neliveto päällä koko ajan
Onko siis näin että pitkään kun pitää nelivetoa kytkettynä niin tuo sormilevy (Armateur plate) magnetoituu ja edellä-
mainitut ongelmat alkaa
mainitut ongelmat alkaa

Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Re: Neliveto päällä koko ajan
Eli aina ku pelastus on käyttämättömänä niin nelikon kytkin offilla ni levyt ei magnetisoidu?
-
- 6WD
- Viestit: 453
- Liittynyt: 22 Syys 2007 15:07
- Mönkijä:: Polaris SP500efi -09 EU-raksa
- Paikkakunta: Lahti
Re: Neliveto päällä koko ajan
Nyt tätä kysymystä en kyl tajunnu ollenkaan, oli sen verta outo tuo lauserakenneAntero85 kirjoitti:Eli aina ku pelastus on käyttämättömänä niin nelikon kytkin offilla ni levyt ei magnetisoidu?

Ajoneuvona Polaris Urheilumies 500satanen Euroopan Unioni-tractor vuosimalli: Kyllä.
Re: Neliveto päällä koko ajan
= nelivetokodE kirjoitti: Pelastus käyttämättömänä?
Auttaskohan levyn magnetisoitumiseen tällanen?
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1473 ... -wera-star
-
- 6WD
- Viestit: 453
- Liittynyt: 22 Syys 2007 15:07
- Mönkijä:: Polaris SP500efi -09 EU-raksa
- Paikkakunta: Lahti
Re: Neliveto päällä koko ajan
Ok ny jummarsin, kiitti 

Ajoneuvona Polaris Urheilumies 500satanen Euroopan Unioni-tractor vuosimalli: Kyllä.
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Neliveto päällä koko ajan
Sitä minäkin mietin että mikä sitä magnetoitumista aiheuttaa
Minä puri tuon perän ja mitään muuta vikaa siitä ei löytynyt kuin että kolme niistä Häkin metalli "väkäsistä" oli katkennut osittain, voihan se tietysti olla niin pienestäkin kiinni.
Sitten kun sain mönkkärin taas kasaan en yhdistänyt perän johtoa ensimmäiselle koeajulle ja silloin ei ollut 4wd päällä mutta kun laitoin johdon paikoillee ja kytkin 4x4 asentoon niin sitten se on taas 4wd päälä seuraavaan perän aukaisuun asti
Kardaanin vaihdelaatikon puoleisessa boorissa on hieman väljää ja varmaan sen takia tuntuu yli 60km/h vauhdeissa värinää... onko muilla samallaista oiretta tai jotain muuta syytä tuolle värinälle.... Tämä on ensimmäinen 4wd mönkijä minkä omistan tai yleensäkkään mitä olen ajanut niin ei ole oikein kokemusta miten sen kuuluukin väristä ja täristä, serkku pojalla on Polaris outlaw500 ja sillä on kyllä eri hyvää ajaa tietä pitkin mutta tienvieressä sitten ihan eri homma tietenkin... Mutta tältä pohjalta olen pettynyt ajo ominaisuuksiin tieliikenteessä.

Minä puri tuon perän ja mitään muuta vikaa siitä ei löytynyt kuin että kolme niistä Häkin metalli "väkäsistä" oli katkennut osittain, voihan se tietysti olla niin pienestäkin kiinni.
Sitten kun sain mönkkärin taas kasaan en yhdistänyt perän johtoa ensimmäiselle koeajulle ja silloin ei ollut 4wd päällä mutta kun laitoin johdon paikoillee ja kytkin 4x4 asentoon niin sitten se on taas 4wd päälä seuraavaan perän aukaisuun asti

Kardaanin vaihdelaatikon puoleisessa boorissa on hieman väljää ja varmaan sen takia tuntuu yli 60km/h vauhdeissa värinää... onko muilla samallaista oiretta tai jotain muuta syytä tuolle värinälle.... Tämä on ensimmäinen 4wd mönkijä minkä omistan tai yleensäkkään mitä olen ajanut niin ei ole oikein kokemusta miten sen kuuluukin väristä ja täristä, serkku pojalla on Polaris outlaw500 ja sillä on kyllä eri hyvää ajaa tietä pitkin mutta tienvieressä sitten ihan eri homma tietenkin... Mutta tältä pohjalta olen pettynyt ajo ominaisuuksiin tieliikenteessä.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Neliveto päällä koko ajan
Värinä voi johtua monestakin asiasta. Kardaanin tasapainottomuus saattaa aiheuttaa värinää, mutta epäilisin värinän aiheuttajaksi renkaat, jotka ei vaan sovellu kovalla pinnalla ajoon. Ainakaan mun maastorenkaissa ei ole palojen väli epätasainen vaan aina sama, joka aiheuttaa tietyillä nopeuksilla aikamoisen resonanssin, vaikka renkaat olisikin tasapainossa.
Armature plate magnetoituu, kun sen kyljessä oleva sähkömagneetti magnetisoi sen.
demagnetointi onnistuu lämmöllä 200 astetta, kova isku tai voimakkaalla magneettikentällä joka vaihtelee voimakkaasti suuntaa ja pikkuhiljaa hiipuu olemattomiin.
Toisaalta sitä levyä saa muutamalla kympillä, joten itse ostin uuden.
Armature plate magnetoituu, kun sen kyljessä oleva sähkömagneetti magnetisoi sen.
demagnetointi onnistuu lämmöllä 200 astetta, kova isku tai voimakkaalla magneettikentällä joka vaihtelee voimakkaasti suuntaa ja pikkuhiljaa hiipuu olemattomiin.
Toisaalta sitä levyä saa muutamalla kympillä, joten itse ostin uuden.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Neliveto päällä koko ajan
Saatatpa olla hyvinkin oikeassa mutta kyllä nyt pitää pyrkiä että pääsis kokeilemaan toista samanlaista laitetta niin saisi vähän suuntaa mikä on ihan normaalia kolinaa ja värinää.Väri voi johtua monestakin asiasta. Kardaanin tasapinottomuus saattaa aiheuttaa värinää, mutta epäilisin värinän aiheuttajaksi renkaat, jotka ei vaan sovellu Asfaltilla ajoon. Ainakaan mun maastorenkaissa ei ole palojen väli epätasainen vaan aina sama, joka aiheuttaa tietyillä nopeuksilla aikamoisen resonanssin, vaikka renkaat olisikin tasapainossa.

-
- 3WD
- Viestit: 105
- Liittynyt: 09 Tammi 2011 18:00
- Mönkijä:: Polaris sportsman 500 EFI L7e
- Paikkakunta: Iiden
Re: Neliveto päällä koko ajan
Käpyerkki kirjoitti:Saatatpa olla hyvinkin oikeassa mutta kyllä nyt pitää pyrkiä että pääsis kokeilemaan toista samanlaista laitetta niin saisi vähän suuntaa mikä on ihan normaalia kolinaa ja värinää.
Mulle käy kyl et vaihdetaan kömpiöitä koeaju mielessä ja tallissa on sarja kesäpintasia renkaita niitäkin saa lainata.
Re: Neliveto päällä koko ajan
Armature plate vaihdettu. Alko etuperä toimimaan oikein. Alkaa se etuperän laitto jo luonnistua koko korjaus ruljanssiin meni 4 tuntia 
